Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Revier Rheinbrenner (H0)
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:20:48
Piko blauwe 1000
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:18:09
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 14:15:19
Aachenau West
door
Jelmer
Vandaag
om 14:13:13
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
Karben
Vandaag
om 14:13:06
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
spoorzeven
Vandaag
om 14:11:58
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
dh3201
Vandaag
om 14:08:15
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 14:04:00
Liliput kortkoppeling mechaniek defect
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 13:32:38
Piko 2025
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 13:24:22
Raadplaatje
door
dennie
Vandaag
om 13:20:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:37:27
Kersttrein
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 12:29:22
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 12:06:15
Modelbaan Beltheim.
door
Bertje B
Vandaag
om 12:01:03
Pantografen mat.'46 (en mat.'54)
door
Huup
Vandaag
om 11:50:18
Veevervoer ss/ ns
door
Huup
Vandaag
om 11:01:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS
door
RodeDuivel
Vandaag
om 10:19:42
NS stoomlocomotief serie boeken
door
orientexpress
Vandaag
om 10:06:20
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 09:44:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:16:18
Zelfgemaakt BiDiB modules
door
bask185
Vandaag
om 08:51:10
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Bert Senden
Vandaag
om 08:49:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
emmenaar
Vandaag
om 08:09:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
25 November 2025, 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
25 November 2025, 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos
door
Te 2/2
25 November 2025, 21:52:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
draden aan de spoorstaven voor terugmelding
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: draden aan de spoorstaven voor terugmelding (gelezen 2384 keer)
markje
Offline
Berichten: 221
draden aan de spoorstaven voor terugmelding
«
Gepost op:
10 December 2011, 10:37:01 »
Nu heb redelijk veel over het verhaal terugmelding via stroomdetectie gelezen en ik begin te twijfelen of in mijn aansluitings voorbereiding nu wel of niet klopt.
Wat ik tot nu gedaan heb op mijn stationsgebied is om de 20 cm een plus draad gesoldeerd en omdat ik in de veronderstelling dat je via de min je secties in moet verdelen heb daar rond de 30 cm een min draadje gesoldeerd.
Gelukkig heb ik tot nu toe geen spoorstaven door geslepen,want ik wou eerst de ringleiding maken en dan testen of de boel dan rijd en dan verder met het sectie verhaal.
Ben ik nou op de goede weg bezig of zit er een fout in wat betreft de bedrading?
Gelogd
Mark D.
Offline
Berichten: 1225
Re:draden aan de spoorstaven voor terugmelding
«
Reactie #1 Gepost op:
10 December 2011, 12:42:53 »
Wat jij doet vind ik erg veel, maar het zit niet in de weg, dus geen probleem lijkt mij.
Bezetmelders kosten wel wat, iets om rekening mee te houden.
aan de andere kant, tijdens het plannen is het wel handig om treinlengtes en dus bloklengtes mee te nemen.
Weet je de blokken, weet je wat je nodig hebt aan bezetmelders.
Gelogd
geen serieuze modelbouwer.
Het gaat om het plezier.
TrainTech
Offline
Berichten: 17
Electronica voor modelspoor, maar dan goedkoop!
Re:draden aan de spoorstaven voor terugmelding
«
Reactie #2 Gepost op:
10 December 2011, 19:08:25 »
in principe is het helemaal niet erg om te veel draden van je ringleiding naar de rails te laten lopen. sterker nog, hoe meer hoe beter want hoe meer hoe betrouwbaarder de stroomvoorziening. maar om van iedere draad een bezetmeldsectie te maken is misschien iets te veel van het goede. alle draden van de ene kant blijven direct aan elkaar en aan de voeding verbonden, bijv. de min (het maakt voor de bezetmelders niet uit of je de plus of de min kiest). de andere kant loopt dan via de bezetmelders, dat was je volgens mij al bekend. als je dan uiteindelijk je rails in secties hebt gezaagd (je hoeft dus maar een kant door te zagen) kun je, er van uitgaande dat je de min als gemeenschappelijke draad kiest, alle plus-draden in die sectie gewoon bij elkaar in 1 uitgang van de bezetmelder stoppen. je moet natuurlijk wel in iedere sectie minstens 1 voedingsdraad hebben. heb je al bijv. in de handleiding van koploper gekeken naar wat er daar over indeling van blokken en lengtes van secties wordt verteld? ik vond dat zelf een vrij duidelijke uitleg. het is waarschijnlijk handig om eerst te kijken hoe je je baan in secties gaat verdelen voordat je definitief alle draden aansluit.
Gelogd
markje
Offline
Berichten: 221
Re:draden aan de spoorstaven voor terugmelding
«
Reactie #3 Gepost op:
10 December 2011, 19:17:54 »
Kwa indeling heb ik een duidelijke en goede tekening van wat betreft de secties,maar ik was allen aan het twijfelen over de print die je nou moest aa sluiten aan de plus of de min zijde van de spoorstaaf
Gelogd
TrainTech
Offline
Berichten: 17
Electronica voor modelspoor, maar dan goedkoop!
Re:draden aan de spoorstaven voor terugmelding
«
Reactie #4 Gepost op:
12 December 2011, 21:40:26 »
dat mag je helemaal zelf weten, want digitale spanning is eigenlijk wisselspanning, er is dus geen plus of min. maar om de twee polen uit elkaar te houden geef je ze een naam, bijv. plus en min. het maakt dus niet uit welke je neemt voor de secties en welke voor de gemeenschappelijke.
Gelogd
markje
Offline
Berichten: 221
Re:draden aan de spoorstaven voor terugmelding
«
Reactie #5 Gepost op:
12 December 2011, 22:32:40 »
AAhh das dus nu duidelijk,oke dan hoef ik dus niet de hele zooi om te gaan solderen.
Gelogd
Ed K.
Offline
Berichten: 521
Ideale combinatie van mijn hobbies
Re:draden aan de spoorstaven voor terugmelding
«
Reactie #6 Gepost op:
13 December 2011, 13:19:42 »
Maar let er op dat je ze wel altijd in de zelfde leiding zet.
Gr. Ed
Gelogd
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen
markje
Offline
Berichten: 221
Re:draden aan de spoorstaven voor terugmelding
«
Reactie #7 Gepost op:
13 December 2011, 18:26:50 »
Gaat goed komen
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
draden aan de spoorstaven voor terugmelding