Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 14:20:48
Piko blauwe 1000 door spoorijzer
Vandaag om 14:18:09
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:19
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 14:13:13
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Karben
Vandaag om 14:13:06
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorzeven
Vandaag om 14:11:58
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door dh3201
Vandaag om 14:08:15
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:04:00
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 13:32:38
Piko 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 13:24:22
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 13:20:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:37:27
Kersttrein door R v/d Hoven
Vandaag om 12:29:22
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 12:06:15
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 12:01:03
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Huup
Vandaag om 11:50:18
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:01:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS door RodeDuivel
Vandaag om 10:19:42
NS stoomlocomotief serie boeken door orientexpress
Vandaag om 10:06:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:44:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:16:18
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 08:51:10
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Bert Senden
Vandaag om 08:49:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 08:09:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
25 November 2025, 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
25 November 2025, 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
25 November 2025, 21:52:56
  

Auteur Topic: draden aan de spoorstaven voor terugmelding  (gelezen 2384 keer)

markje

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
draden aan de spoorstaven voor terugmelding
« Gepost op: 10 December 2011, 10:37:01 »
Nu heb redelijk veel over het verhaal terugmelding via stroomdetectie gelezen en ik begin te twijfelen of in mijn aansluitings voorbereiding nu wel of niet klopt.
Wat ik tot nu gedaan heb op mijn stationsgebied is om de 20 cm een plus draad gesoldeerd en omdat ik in de veronderstelling dat je via de min je secties in moet verdelen heb daar rond de 30 cm een min  draadje gesoldeerd.
Gelukkig heb ik tot nu toe geen spoorstaven door geslepen,want ik wou eerst de ringleiding maken en dan testen of de boel dan  rijd en dan verder met het sectie verhaal.

Ben ik nou op de goede weg bezig of zit er een fout in wat betreft de bedrading?

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1225
Re:draden aan de spoorstaven voor terugmelding
« Reactie #1 Gepost op: 10 December 2011, 12:42:53 »


Wat jij doet vind ik erg veel, maar het zit niet in de weg, dus geen probleem lijkt mij.
Bezetmelders kosten wel wat, iets om rekening mee te houden.


aan de andere kant, tijdens het plannen is het wel handig om treinlengtes en dus bloklengtes mee te nemen.
Weet je de blokken, weet je wat je nodig hebt aan bezetmelders.
geen serieuze modelbouwer.
Het gaat om het plezier.

TrainTech

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
  • Electronica voor modelspoor, maar dan goedkoop!
    • TrainTech
Re:draden aan de spoorstaven voor terugmelding
« Reactie #2 Gepost op: 10 December 2011, 19:08:25 »
in principe is het helemaal niet erg om te veel draden van je ringleiding naar de rails te laten lopen. sterker nog, hoe meer hoe beter want hoe meer hoe betrouwbaarder de stroomvoorziening. maar om van iedere draad een bezetmeldsectie te maken is misschien iets te veel van het goede. alle draden van de ene kant blijven direct aan elkaar en aan de voeding verbonden, bijv. de min (het maakt voor de bezetmelders niet uit of je de plus of de min kiest). de andere kant loopt dan via de bezetmelders, dat was je volgens mij al bekend. als je dan uiteindelijk je rails in secties hebt gezaagd (je hoeft dus maar een kant door te zagen) kun je, er van uitgaande dat je de min als gemeenschappelijke draad kiest, alle plus-draden in die sectie gewoon bij elkaar in 1 uitgang van de bezetmelder stoppen. je moet natuurlijk wel in iedere sectie minstens 1 voedingsdraad hebben. heb je al bijv. in de handleiding van koploper gekeken naar wat er daar over indeling van blokken en lengtes van secties wordt verteld? ik vond dat zelf een vrij duidelijke uitleg. het is waarschijnlijk handig om eerst te kijken hoe je je baan in secties gaat verdelen voordat je definitief alle draden aansluit.

markje

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re:draden aan de spoorstaven voor terugmelding
« Reactie #3 Gepost op: 10 December 2011, 19:17:54 »
Kwa indeling heb ik een duidelijke en goede tekening van wat betreft de secties,maar ik was allen aan het twijfelen over de print die je nou moest aa sluiten aan de plus of de min zijde van de spoorstaaf

TrainTech

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
  • Electronica voor modelspoor, maar dan goedkoop!
    • TrainTech
Re:draden aan de spoorstaven voor terugmelding
« Reactie #4 Gepost op: 12 December 2011, 21:40:26 »
dat mag je helemaal zelf weten, want digitale spanning is eigenlijk wisselspanning, er is dus geen plus of min. maar om de twee polen uit elkaar te houden geef je ze een naam, bijv. plus en min. het maakt dus niet uit welke je neemt voor de secties en welke voor de gemeenschappelijke.

markje

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re:draden aan de spoorstaven voor terugmelding
« Reactie #5 Gepost op: 12 December 2011, 22:32:40 »
AAhh das dus nu duidelijk,oke dan hoef ik dus niet de hele zooi om te gaan solderen.

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re:draden aan de spoorstaven voor terugmelding
« Reactie #6 Gepost op: 13 December 2011, 13:19:42 »
Maar let er op dat je ze wel altijd in de zelfde leiding zet.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

markje

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re:draden aan de spoorstaven voor terugmelding
« Reactie #7 Gepost op: 13 December 2011, 18:26:50 »
Gaat goed komen (y)