Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Pauldg
Vandaag
om 14:29:00
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Huup
Vandaag
om 14:23:33
Leubachtalbahn
door
einte
Vandaag
om 14:16:27
Modelspoorbaan van Einte
door
einte
Vandaag
om 14:11:15
Project seaside Germany
door
hervé
Vandaag
om 13:58:29
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 13:55:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0)
door
NS264
Vandaag
om 13:27:06
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Huup
Vandaag
om 13:24:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
Vandaag
om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:57:57
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 12:56:52
Kato ETA 515
door
Quinzeedied
Vandaag
om 12:46:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
gdh
Vandaag
om 12:39:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
basjuh1981
Vandaag
om 12:17:38
C12c rijtuig
door
maartenvdb
Vandaag
om 11:59:19
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Benelux795
Vandaag
om 11:58:17
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
Vandaag
om 11:55:45
Mijnbouw Indonesië
door
NS264
Vandaag
om 11:50:15
Project X......
door
Met een sik
Vandaag
om 11:00:59
Tram reageert niet
door
Luc2000
Vandaag
om 11:00:27
Overstap naar HTM
door
Jan Bennink
Vandaag
om 09:58:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 09:51:03
PCC tram Alfred Rieß
door
Jan Bennink
Vandaag
om 09:48:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:42:30
Raadplaatje
door
chrvdv37402
Vandaag
om 09:29:38
Omgeving Frankfurt am Main
door
martijnhaman
Vandaag
om 09:03:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Loki
Vandaag
om 08:54:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
martijnhaman
Vandaag
om 08:48:03
Roco 2400, h0
door
Huup
Vandaag
om 08:39:44
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann (gelezen 4294 keer)
rr66
Offline
Berichten: 20
Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann
«
Gepost op:
08 December 2011, 16:46:36 »
Ik heb een poos geleden via marktplaats 3 personenrijtuigen aangeschaft, hier bleken echter profikoppelingen onder te zitten. Ik heb vervolgens een lok 4381 voorzien van deze koppelingen.
Het blijkt nu echter dat in bochten de afstand (tgv de buffers aan de lok) te kort is en het rijtuig achter de lok uit de rails wordt gewipt. Iemand een oplossing?
Bvd!
Gelogd
W. Thomas
Offline
Berichten: 1239
145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
Re:Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann
«
Reactie #1 Gepost op:
08 December 2011, 17:01:16 »
Hebben de waggons een nem schacht?
dan moet je de nokjes van de koppeling afschuren en een stukje naar voren zetten en vastzetten met seconden lijn.
Bij waggons zonder nem schacht kom je de koppeling mechanisme aan te passen, of zoals ik dat heb gedaan,
de buffers van de waggon voorzichtig eraf halen, in korten, en weer terug erop lijmen met seconde lijm.
Daarna heb ik het probleem niet meer gehad.
Gelogd
Keine Minsch dä es perfek'
Voor al mijn treinen foto's
http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html
nero
Gast
Re:Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann
«
Reactie #2 Gepost op:
08 December 2011, 17:40:01 »
of op de wagens beugelkoppelingen monteren
Gelogd
zuylen
Offline
Berichten: 4512
Re:Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann
«
Reactie #3 Gepost op:
08 December 2011, 18:40:32 »
Een mooiere oplossing is verende buffers monteren. Ik weet niet precies hoe de wagons er uitzien. Maar er zal wellicht een passende buffer voor te krijgen zijn. Gaatje boren, verende buffer erin lijmen (met olie op het veertje zodat je deze niet vastlijmt) en gaan! Je hebt natuurlijk wel enige handigheid nodig. Piet Peetoom alias GMenS (zie modelspoorstartpagina) kan je wel verder helpen.
Je wagon wordt dan net weer wat echter gelijkend het grote voorbeeld.
Andre
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
rr66
Offline
Berichten: 20
Re:Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann
«
Reactie #4 Gepost op:
08 December 2011, 20:47:09 »
Bedankt voor al deze tips
Ze hebben geen nem-schacht, het zijn gewoon de ouderwetse met pinnetje
Maar het probleem zit hem in de buffers op de lok. De rijtuigen (5660, 5661 en 5662) hebben geen lange buffers...
De buffers van de lok zitten bijna tegen de rijtuigen aan.
Kan het zo zijn dat ik er een andere lok voor moet zetten (=aanschaffen)?
Ik zie trouwens wel dat de koppeling van de lok een paar mm lager zit dan die van de rijtuigen. Is deze lok niet geschikt voor dit type koppeling?
Wat een vragen...
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22583
Re:Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann
«
Reactie #5 Gepost op:
08 December 2011, 21:04:36 »
Deze modellen zijn door Fleischmann geproduceerd toen de profikoppeling nog niet bestond. Er zijn wel vervangende profi's voor dergelijk ouder materieel, maar het werkt niet altijd goed, zoals je hebt gemerkt. De profi's koppelen wat korter dan de oude haakkoppeling en die loc is daar kennelijk niet op berekend.
Wel heeft Fleischmann voor de serie 151 later een nem-schacht ontwikkeld die hoogstwaarschijnlijk zonder meer op de loc kan worden gemonteerd met precies hetzelfde pinnetje. In die nem-schacht past dan een profi en het geheel houdt voldoende afstand neem ik aan. Fleischmann heeft de loc later zo verkocht.
Hier een link naar het onderdelenblad. Daarop staat de schacht onder nummer 384001.
http://www.fleischmann.de/fileadmin/downloads/Ersatzteilblaetter/4381.pdf
Maar welke koppeling gebruik je normaal en waarom zet je die niet op de rijtuigen?
«
Laatst bewerkt op: 08 December 2011, 21:15:23 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
rr66
Offline
Berichten: 20
Re:Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann
«
Reactie #6 Gepost op:
08 December 2011, 21:27:43 »
Het is oud materieel, dus ik heb de oude koppelingen (ben een herbeginner)
Ik heb idd ook al zitten denken om er oude types op te zetten, maar met profi is het gewoon mooier.
Ben nu eigenlijk wel benieuwd welke lok ik er dan het beste voor kan zetten. Tips???
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22583
Re:Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann
«
Reactie #7 Gepost op:
08 December 2011, 21:33:32 »
Eeeh, wij kunnen niet weten wat je hebt, gewoon proberen maar met die vervangende koppeling.
Maar met de 151 gaat het dus ook, mits je die schacht als reserveonderdeel bestelt.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
rr66
Offline
Berichten: 20
Re:Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann
«
Reactie #8 Gepost op:
08 December 2011, 22:16:18 »
Okee, ga ik dat doen! Kan ik die koppeling gewoon bij de hobbyzaak bestellen?
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22583
Re:Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann
«
Reactie #9 Gepost op:
08 December 2011, 22:30:25 »
Inderdaad.
Maar welke locs heb je verder? Die 151 is niet heel logisch voor die flitsende rijtuigen.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
rr66
Offline
Berichten: 20
Re:Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann
«
Reactie #10 Gepost op:
08 December 2011, 22:43:06 »
Ik heb alleen wat dieselloks en 2 stoomlokjes...
Daarom gaf ik ook aan dat er dan een lok moet worden aangeschaft...
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22583
Re:Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann
«
Reactie #11 Gepost op:
09 December 2011, 11:32:45 »
Ah ja, een br103 uit dezelfde periode is natuurlijk wel heel mooi. Dan maar een Roco, want de Fleischmann 103 is ook een tikkie bejaard ontwerp. Maar voor dergelijke rijtuigen kan je heel veel elocs in een uitvoering uit de jaren zeventig en tachtig zetten. Zelfs weleens die 151 denk ik, hoewel dat vooal een goederenloc is.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann