Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 22:18:35
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 22:15:52
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 22:07:44
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 22:06:11
Kato ETA 515 door Benelux795
Vandaag om 21:29:39
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 21:22:44
Dissel loc-tender van fleischmann BR 50, 4179 door Spoorzoeker58
Vandaag om 21:03:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 20:45:16
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 20:39:51
Show je realistische treinsamenstelling door Cegielski
Vandaag om 20:23:13
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 20:10:15
zoeken waar een draad zit op de baan door Mark D.
Vandaag om 20:02:41
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
Vandaag om 19:44:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 19:41:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 19:34:29
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door vpeters1984
Vandaag om 18:58:33
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 18:56:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:34:40
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 18:30:24
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 18:29:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:50:31
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:10:54
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 17:07:58
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ben
Vandaag om 16:57:30
NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Arjan6511
Vandaag om 16:22:28
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 14:16:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57
  

Auteur Topic: Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann  (gelezen 4302 keer)

rr66

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann
« Gepost op: 08 December 2011, 16:46:36 »
Ik heb een poos geleden via marktplaats 3 personenrijtuigen aangeschaft, hier bleken echter profikoppelingen onder te zitten. Ik heb vervolgens een lok 4381 voorzien van deze koppelingen.
Het blijkt nu echter dat in bochten de afstand (tgv de buffers aan de lok) te kort is en het rijtuig achter de lok uit de rails wordt gewipt. Iemand een oplossing?

Bvd!

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1239
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re:Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann
« Reactie #1 Gepost op: 08 December 2011, 17:01:16 »
Hebben de waggons een nem schacht?

dan moet je de nokjes van de koppeling afschuren en een stukje naar voren zetten en vastzetten met seconden lijn.
Bij waggons zonder nem schacht kom je de koppeling mechanisme aan te passen, of zoals ik dat heb gedaan,
de buffers van de waggon voorzichtig eraf halen, in korten, en weer terug erop lijmen met seconde lijm.

Daarna heb ik het probleem niet meer gehad.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

nero

  • Gast
Re:Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann
« Reactie #2 Gepost op: 08 December 2011, 17:40:01 »
of op de wagens beugelkoppelingen monteren

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re:Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann
« Reactie #3 Gepost op: 08 December 2011, 18:40:32 »
Een mooiere oplossing is verende buffers monteren. Ik weet niet precies hoe de wagons er uitzien. Maar er zal wellicht een passende buffer voor te krijgen zijn. Gaatje boren, verende buffer erin lijmen (met olie op het veertje zodat je deze niet vastlijmt) en gaan! Je hebt natuurlijk wel enige handigheid nodig. Piet Peetoom alias GMenS (zie modelspoorstartpagina) kan je wel verder helpen.  (y) Je wagon wordt dan net weer wat echter gelijkend het grote voorbeeld.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

rr66

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re:Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann
« Reactie #4 Gepost op: 08 December 2011, 20:47:09 »
Bedankt voor al deze tips (y) (y) (y)
Ze hebben geen nem-schacht, het zijn gewoon de ouderwetse met pinnetje  :-[ Maar het probleem zit hem in de buffers op de lok. De rijtuigen (5660, 5661 en 5662) hebben geen lange buffers...
De buffers van de lok zitten bijna tegen de rijtuigen aan.
Kan het zo zijn dat ik er een andere lok voor moet zetten (=aanschaffen)?
Ik zie trouwens wel dat de koppeling van de lok een paar mm lager zit dan die van de rijtuigen. Is deze lok niet geschikt voor dit type koppeling?
Wat een vragen... :-[

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22586
Re:Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann
« Reactie #5 Gepost op: 08 December 2011, 21:04:36 »
Deze modellen zijn door Fleischmann geproduceerd toen de profikoppeling nog niet bestond. Er zijn wel vervangende profi's voor dergelijk ouder materieel, maar het werkt niet altijd goed, zoals je hebt gemerkt. De profi's koppelen wat korter dan de oude haakkoppeling en die loc is daar kennelijk niet op berekend.

Wel heeft Fleischmann voor de serie 151 later een nem-schacht ontwikkeld die hoogstwaarschijnlijk zonder meer op de loc kan worden gemonteerd met precies hetzelfde pinnetje. In die nem-schacht past dan een profi en het geheel houdt voldoende afstand neem ik aan. Fleischmann heeft de loc later zo verkocht.

Hier een link naar het onderdelenblad. Daarop staat de schacht onder nummer 384001.

http://www.fleischmann.de/fileadmin/downloads/Ersatzteilblaetter/4381.pdf

Maar welke koppeling gebruik je normaal en waarom zet je die niet op de rijtuigen?

« Laatst bewerkt op: 08 December 2011, 21:15:23 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rr66

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re:Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann
« Reactie #6 Gepost op: 08 December 2011, 21:27:43 »
Het is oud materieel, dus ik heb de oude koppelingen (ben een herbeginner)
Ik heb idd ook al zitten denken om er oude types op te zetten, maar met profi is het gewoon mooier.
Ben nu eigenlijk wel benieuwd welke lok ik er dan het beste voor kan zetten. Tips???

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22586
Re:Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann
« Reactie #7 Gepost op: 08 December 2011, 21:33:32 »
Eeeh, wij kunnen niet weten wat je hebt, gewoon proberen maar met die vervangende koppeling.

Maar met de 151 gaat het dus ook, mits je die schacht als reserveonderdeel bestelt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rr66

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re:Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann
« Reactie #8 Gepost op: 08 December 2011, 22:16:18 »
Okee, ga ik dat doen! Kan ik die koppeling gewoon bij de hobbyzaak bestellen?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22586
Re:Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann
« Reactie #9 Gepost op: 08 December 2011, 22:30:25 »
Inderdaad.
Maar welke locs heb je verder? Die 151 is niet heel logisch voor die flitsende rijtuigen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rr66

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re:Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann
« Reactie #10 Gepost op: 08 December 2011, 22:43:06 »
Ik heb alleen wat dieselloks en 2 stoomlokjes...
Daarom gaf ik ook aan dat er dan een lok moet worden aangeschaft...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22586
Re:Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann
« Reactie #11 Gepost op: 09 December 2011, 11:32:45 »
Ah ja, een br103 uit dezelfde periode is natuurlijk wel heel mooi. Dan maar een Roco, want de Fleischmann 103 is ook een tikkie bejaard ontwerp. Maar voor dergelijke rijtuigen kan je heel veel elocs in een uitvoering uit de jaren zeventig en tachtig zetten. Zelfs weleens die 151 denk ik, hoewel dat vooal een goederenloc is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.