Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:33:58
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Edwin2121992
Vandaag om 21:31:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:19:52
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 21:15:03
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door T.Spat
Vandaag om 20:56:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Simplex
Vandaag om 20:48:20
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:30:40
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:25:46
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 20:04:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Cc72000
Vandaag om 20:02:55
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
Vandaag om 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
Vandaag om 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 19:00:11
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 17:56:13
Motor geluid door Johnwater
Vandaag om 17:35:12
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 17:21:42
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
Vandaag om 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
Vandaag om 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
Vandaag om 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:42:38
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
  

Auteur Topic: Bouw van Ouderlande (H0).  (gelezen 226755 keer)

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • AKA Genx Diorama
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #885 Gepost op: 02 January 2013, 19:52:38 »
De spoorwissel aan de linkerkant van het dubbelspoortraject uit de bocht doortrekken. Dan heb je in het bovenste/rechter spoor een R wissel aan het einde van de bocht (ipv L wissel vlak na de bocht), die overloopt in een R wissel op het linkerspoor.
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #886 Gepost op: 03 January 2013, 06:32:51 »
Morgen verder met het afbreken van de huidige situatie, en dan de aandelen eens gaan schuiven zodat ze aan de muur aansluiten.

Zelf bedacht ik mij vanacht om het spoor af te takken net als bij Goes - industrie vlissingen.
zou evt een optie kunnen zijn.

Puzzelen Puzzelen Puzzelen.....

Mag
Mark


MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #887 Gepost op: 03 January 2013, 17:52:53 »
Weer wat verder gepuzzeld samen met Mudhen, bedankt hiervoor  (y)

Wissel in de Rechter bocht heeft vorm gekregen, maar ook in de linker bocht ziet het er nu wat soepeler uit.



Bij het knutselen aan de rechtse bocht kwam ik nog tot dit resultaat in een bocht, dit wordt hem niet
ZIE... Missien handig voor andere ontwerpen bij dees of geen.

Mijnde puzzelstukjes vallen langzaam in de gepaste gaatjes!



Mvg
Mark
« Laatst bewerkt op: 03 January 2013, 18:16:04 door MC »

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • AKA Genx Diorama
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #888 Gepost op: 03 January 2013, 19:47:52 »
You're welcome! Seht gut aus imo.
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

mekel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #889 Gepost op: 03 January 2013, 19:55:05 »
Ik ben even een tijdje afwezig en als ik zie wat er alweer gebeurd is op jou baan, lekker bezig Mark.

Begrijp ik nu goed dat je alles langs de wanden van de zolder gaat maken ?

Jeroen
Fleischmann h0 baan - NL - BE - #Roco Multimaus - S88XpressNetLI - S88SD16-n - WDD Wisseldecoders - Koploper

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #890 Gepost op: 03 January 2013, 20:11:02 »
@ Mudhen: Seht gut aus imo.... google vertalen maakt er "kijk goed uit imo" van.
 
@ Jeroen: dacht al, waar blijft hij toch... jup das de bedoeling lekker lange lengte. Veel met weinig.
     Genieten van het makkelijke. Wil echter ook beetje handbediening gaan doen op het rageerspoor.
     Nu blijf Ik hikken tegen deze oude opzet van de baan.

mekel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #891 Gepost op: 03 January 2013, 20:17:53 »
Hij bedoelt denk ik: ziet er goed uit in mijn ogen :)

Jeroen
Fleischmann h0 baan - NL - BE - #Roco Multimaus - S88XpressNetLI - S88SD16-n - WDD Wisseldecoders - Koploper

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8921
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #892 Gepost op: 03 January 2013, 20:49:01 »
Hoi Marc,

Leuk dat je weer verder gaat en met een eenvoudiger plan. Qua rangeren ziet het er wel aardig uit, het is een beetje afhankelijk van wat je er wil doen. Je kunt er alleen niet omrijden, dat kan je alleen in het station en wel via het hoofdspoor, hetgeen niet handig is.

In je station krijg je een probleem. Het perron heeft slechts 1 spoor dat treinen van 2 kanten toelaat. Dit kan een knelpunt worden in je dienstregeling, en één die je waarschijnlijk niet leuk gaat vinden. Want dit is ook het spoor waar op omgelopen kan worden. Wat wel goed is is dat je het perron buiten de hoofdbaan hebt gebracht, doorgaande treinen kunnen u gewoon doorrazen over de hoofdsporen. En dat zou ik zo houden.

Wat je kunt doen is het doodlopende spoor door trekken zodat je een eilandperron hebt dat van twee kanten berijdbaar is.
Daarnaast zou je een extra spoor neer kunnen leggen dat of boven het bovenste spoor ligt of tussen de hoofdsporen en het onderste perronspoor. Dat wordt dan het goederenspoor waar de goederentrein op binnen komt. Dit spoormoet wel een directe verbinding hebben met je industriegebied, zoals je nu ook hebt gedaan met het engelse wissel. Een gederentrein van links kan dan teruggeduwd worden naar het industriegebied en die van rechts kan via dat spoor gewoon door rijden. Eventueel kan je het ook als wachtspoor gebruiken om een intercity of ICE te laten passeren. Op het industriegebied aan het begin een omloopspoor maken en je kunt daar van hartelust rangeren.

Daar jij wel (en ik niet ;)) meer van het automatiseren bent (blokmelders enzo ???) is misschien een tip om het industriegedeelte als 1 blok te beschouwen. Volgens mij kan je dan buiten alles om lekker klooien met je treintjes, een nieuwe samenstelling maken en vervolgens weer aanmelden binnen het systeem (misschien kan het gehele deel ook buiten de blokmelders om  ???, nogmaals ik heb hier geen verstand van, ik zeg maar wat).

Nu, het is weer een hele lap. Het vereenvoudigen juich ik alleen maar toe. Het blijft voor jezelf lekker overzichtelijk en haalbaar, ik hoop weer mooie bouwactiviteiten te zien. En wat de tekst hier boven betreft, zie maar wat je er mee doet  ;).

Groet,
Michel

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9014
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #893 Gepost op: 03 January 2013, 22:07:53 »
Goeie tip van Michel,

Hoe ga je het schaduwstation doen?
Ik zou idd de fabriek loslkoppelen van station, dan kun je een omloopspoortje maken voor de goederenwagons en 1 of 2 afstelsporen. Bovenin zou nog plaats zijn voor een doorgaande halte/stationnetje voor die over de opklap (vakjargon ;D) verdwijnt. Maak je hier een brug over het "kanaal/rivier" of een uitneembare module?

Rechts station uit zou onder een snelweg of gewoon een viaduct kunnen of via een spoorwegovergang met een weg door een stadsdeel.
 
Zomaar wat invulling, neem mee wat je aanspreekt. ;D

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 03 January 2013, 22:09:51 door KoenF »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #894 Gepost op: 03 January 2013, 22:59:23 »
hey Marc,
Volgens mij heb ik van jou geen auto melding gekregen van updates in je draad. Maar goed heb het even doorgekeken, de last ontwikkelingen. Heb je je baanplan nu fix af?
En nog de beste wensen voor 2013.
Gr.Martijn
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #895 Gepost op: 03 January 2013, 23:14:43 »
@ Michel:
Bedankt voor het meedenken! Zit zelf te denken om een perron aan de onderzijde te maken, dit is dan wel een hoofdbaan maar wellicht niet zo'n probleem als je zie dat het middelste spoor gewoon via beide zijdens bereikbaar blijft voor snelle doorgaande treinen.

Ga kijken waar de mogelijkheden liggen voor de rangeerspooren.

zal de sporen in de rangeersporen gewoon beblokken,zodat er altijd naar binnen gereden kan worden en dat er netjes wordt afgeremd.
Koploper schakelt dan zelf over op handmatig rijden (mits je dit instelt natuurlijk)

Zonder blokindeling zou ook kunnen, vanuit daar kan je een trein ook weer terug in het Koploper traject gooien.


@ Koen:
Hoe het schaduw station nu gaat worden weet ik nog niet precies.
Heb het een en ander al proberen uit te tekenen met een los rangeerspoor.
Bij de deur komt er zowiezo een uitneembare module. kruipen wordt uit den boze...

@Rinus:
Hartelijk dank voor de wensen, insgelijks!, wat de auto-melding betreft: soms krijg ik ze ook niet binnen.
De baan is nog in ontwerpfase, wel is hij al héél ver in de richting die ik wil!
Als je nog ideeën hebt, gooi ze in de groep!  ;D


Mvg
Mark

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #896 Gepost op: 04 January 2013, 01:28:48 »
Nog even aan het puzzelen gegaan, voordat ik mijn ogen rust gunde.

het rangeerspoor is iets uitgebreider geworden dan ik in gedachten had, maar zo blijft het denk ik iets leuker om te rangeren.
Ook een engelse-wissel in aangebracht om lekker te kunnen variëren.
Misschien dat ik 1 stop spoor weglaat voor het fabrieksgebouw.


Rood is het evt te verlengen spoor mooier/beter?


Dit bevalt me wel, enige wat ik mis is inderdaad een schaduwstation.
Heb nu wel een idee gevonden om dit te realiseren, Ook evt nog later.

Nu rusten op het oor!

Mvg
Mark


tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8921
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #897 Gepost op: 04 January 2013, 12:09:20 »
Hoi Mark,

Dit ziet er idd beter uit! De rode verlenging lijkt mij niet nodig, daar treinen gewoon door kunnen rijden naar het industriegebied. Er kunnen treinen omlopen, er kan leuk gerangeerd worden. En, naar ik begrijp, is het mogelijk het rangeerdeel los te koppelen van Koploper, hetgeen je een beetje meer meester maakt van het rangeren  ;D.
Wat het station betreft kan, door je veranderingen in het industriegebied, treinen ook gelijk doorrijden. Goed opgelost.

Enkele dingen vind ik raar, zoals de overloop wissels rechtsonder. Daar kan je wel van het buitenste spoor naar binnen, maar niet meer terug. Een beetje zinloos lijkt me. Tenzij...  Want het kopspoor (vind ik ook raar, maar wie ben ik)heb je behouden, maar ook daar is geen tegenkopspoor voor. Liggen de overloopwissels rechtsonder juist daar om de trein die van het kopspoor is, op dat spoor te laten keren? In dat geval heeft het dus zin.

Nou ja, dit was even mijn bespiegeling op jouw plan :). Succes!

Groet,
Michel

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #898 Gepost op: 04 January 2013, 12:23:19 »
Zou  het niet  mooier zijn om de bocht vanuit het rangeerterrein links boven direct op de wissel uit te laten komen?
Dus de laatste gebogen rail eruit, een stukje recht bijvoegen en het op een wissel uit laten komen :)
Of levert dit te weinig ruimte op om treinen van t ene spoor naar t andere te verhuizen?
groeten,
Auke

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #899 Gepost op: 04 January 2013, 13:32:14 »
@ Michel:
Verdorie nog niet gezien  8), gelijk deze overbodige luxe weggehaald in de rechtse bocht.

Het kopspoortje in het station is voor binnenkomst goederen en ook bedoeld voor de 1700 en de Plan-V.

Ter verduidelijking even een paint tekeningetje gemaakt.


@ Auke:
Das inderdaad een klapper!
ziet er gelijk niet zo gedrongen meer uit.
Wisseltje bovenaan gelegd. in de bocht vond ik hem niet zo mooi zoals links onder.



Wordt er wel erg vrolijk van!

mvg
Mark