Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door ArjanB
Vandaag om 02:50:52
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door NS264
Vandaag om 00:32:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 00:17:42
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
16 November 2025, 23:56:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 November 2025, 23:55:25
Van Biervliet NMBS reeks 25.5 rijdt niet door Wijbe
16 November 2025, 23:53:41
Bahnstrecke 5867 door DJV
16 November 2025, 23:46:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
16 November 2025, 23:44:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
16 November 2025, 23:40:49
Raadplaatje door BrightonBelle
16 November 2025, 23:29:37
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
16 November 2025, 23:17:41
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
16 November 2025, 23:13:38
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
16 November 2025, 23:08:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
16 November 2025, 22:42:45
Rondom Charlois door NS264
16 November 2025, 22:38:53
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
16 November 2025, 22:29:26
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
16 November 2025, 22:21:08
ESU locprogrammer door FreekH
16 November 2025, 22:05:45
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
16 November 2025, 21:55:14
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Ronald Halma
16 November 2025, 21:33:49
Had de NS4903 rangeerlicht? door orientexpress
16 November 2025, 20:49:23
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
16 November 2025, 20:40:06
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
16 November 2025, 20:34:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
16 November 2025, 20:13:25
Het ontstaan van Trammenlandt door Keska
16 November 2025, 20:00:25
DR4018 power on fenomeen door Bert_Apd
16 November 2025, 19:53:40
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
16 November 2025, 19:44:41
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Reinout van Rees
16 November 2025, 19:02:44
Wie heeft ervaring met minitrix IR? Hulp gezocht door Gabriël Bergsma
16 November 2025, 18:28:05
Au bord de la Cèze door Frank 123
16 November 2025, 18:19:23
  

Auteur Topic: Bouw van Ouderlande (H0).  (gelezen 230156 keer)

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3376
    • Zeedoorn
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #870 Gepost op: 31 December 2012, 19:43:15 »
Als je op hetzelfde niveau een schaduwstation wil maken kun je dit eventueel achter een spoordijk oid maken. Kost alleen wel wat wissels als je dit langs een dubbelsporige lijn wil doen.

Groet,
Chris

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #871 Gepost op: 31 December 2012, 23:21:09 »
Ik zou dan onder de brug iets maken dat de stukken voor en na de brug stroomloos maakt..
Iets van een koperplaat die een contact maakt als de brug naar beneden is :)
groeten,
Auke

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9050
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #872 Gepost op: 01 January 2013, 11:01:56 »
Je kamer is niet te klein, je idee is te groot's ;D ;D.
Als je alles vloeiend wil bouwen kost het veel ruimte.

Denk nog wel verder mee hoor, we verzinnen wel iets hier (y).

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #873 Gepost op: 01 January 2013, 13:41:12 »
@ Iedereen
    EEN GELUKKIG
   
Gewenst!!

(Crea bea met Scarm)


@ Auke: De brug zou de onderbreking worden voor de sectie ervoor en erna, zodat als de brug weg is de secties
    stroomloos. Zodat ze net verder kunnen rijden als hij weg is.

@ Chris: Kan altijd een 3-weg wissel leggen. uit testen gebleken dat dit goed werkt.

@ Koen: Vind de vloeiende golvende lijnen wel mooi, anders wordt het zo te gelikt strak, in werkelijkheid is het toch ook niet
            allemaal kaars recht? Zeker bij foto's maken zal dit wel mooi ogen.
            Ben benieuwd tot welk resultaat we kunnen komen met z'n allen!

Gr
Mark


PW100

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
    • Mijn H0 baan
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #874 Gepost op: 01 January 2013, 16:52:07 »
Hallo Mark,

Uiteraard ook de beste wensen voor 2013!

Als ik jouw verhaal zo lees, dan denk ik dat het baanplan "De Lage Zij" van Huib Maaskant, zo ongeveer helemaal aan jouw wensen voldoet: fraai lange rondgaande paradetrajecten, relatief eenvoudig station, met zoch leuke en afwisselende halteringsmogelijkheden, inclusief kleinschalig industrie dan/wel laad/los gedeelte. Wel heeft het plan vrij uitgebreide schaduwstations (3 maar liefst), maar dat is uiteraard aan jou om dat naar je wensen aan te passen.

Wat ik erg fraai vind is hoe de paradetrajecten het schaduwstation in verdwijnen, afgedekt door de bedieningstafel, en van beide zijden een ander schaduwstation in verdwijnen, zodat er dus niet alleen maar rondjes gereden worden.


http://www.floodland.nl/aim/lzij_sporenplan_1.htm

Klik hier voor het volledig uitgewerkte baanplan:
http://www.floodland.nl/aim/pdf/lagezij.pdf


Check vooral ook de andere pagina's van dit project.



Dit project heeft ook een uitneembare sectie, zoals die bij je deur zou kunnen worden toegepast:






Wat mij betreft is dit een van de meest geslaagde "rondrij" baanplannen, zonder daadwerkelijk rond te rijden!
Wellicht dat dit je wat inspiratie oplevert . . .

Grt,
Harm

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9050
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #875 Gepost op: 01 January 2013, 17:42:27 »
@recht spoor. daar heb ik een andere mening over. Eigenlijk vind ik Nederlands alleen echt ogen als de sporen lang en recht zijn. Er zijn nauwelijks gebogen stukken. Ik woon in het midden des lands en zie alleen de betuwelijn kronkelen.

Mijn oplossing is, en dan vooral op modules; Voor het gemak recht spoor. Het landschap: wegen, water, sloten, weilanden, gebouwen, daar kun je iets mee. Die kun je schuin ten opzichte van het spoor zetten/bouwen.
Het geeft tot nu toe in alle Nederlandse module banen die ik gezien heb een goed effect. Daarnaast kun je met de blauwe platen of met hout niveau verschillen aanleggen, spoorbaan, sloot, weiland die lager ligt, een weg die weer hoger ligt.
Dat mis ik bij veel banen. Station Tiel ligt bijvoorbeeld een meter hoger dan alles buiten het stationsgebied. De weg loopt ietjes omhoog, de losweg ligt zoals het hoort tot aan de bovenrand van de spoorstaaf.
Je kan een traject altijd iets schuin leggen maar met genoemde creer je een hoop ruimtelijk effect.
Tenzij je een traject door de Veluwe bouwt, zelfs langs Driebergen is het spoor recht.

Kijk voor wat ik bedoel bij Huib Maaskant...spoor 0, ultiem Hollands profiel.
De ruimtelijke indeling is goed te volgen op getoonde baan hierboven van PW100.
Railclub Zevenbergen, meer in jouw buurt is ook zo'n voorbeeld.

Grtz Koen.

« Laatst bewerkt op: 01 January 2013, 17:49:02 door KoenF »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #876 Gepost op: 01 January 2013, 21:41:31 »
@ Harm:  :o das inderdaad een mooie baan, dacht dat het alles was tot ik de pdf opende, wat een techniek zit er nog onder
    de baan, om jarloers op te worden!
    Pik er wel wat ideetjes uit, maar ga voor wat rechtere doogaande sporen.
    De techniek van de inlegbak is wel een top idee, vooral het tapslopende vormgegeven deel.  (y)

@ Koen: ik heb zelf groene piepschuimachtige blokken, (zitten ook verwerkt in de laatste baan) ideale dijkhoogte
    Deze worden ook weer gebruikt en wil de dijk echt centraal stellen, vind ik inderdaad ook echt Hollands.
    zit te kijken hoe het schaduwstation het mooist erin verwerkt kan worden, bedankt voor de pb!

zal de toegestuurde linkjes eens uitpluizen.

Zelf ben ik even aan het sleutelen gegaan:
Idee van Henk ho zit in deze baan verwerkt. Het rangeerdeel is verplaatst naar links, komt volwassener over vind ik.



Het rangeerdeel zal door de hippel en een railion loc worden bereden, deze worden deels hand bedient.

Zelf wel erg tevreden met deze planning.

Mvg
Mark

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • AKA Genx Diorama
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #877 Gepost op: 01 January 2013, 22:37:32 »
Stuk volwassener idd. Zou alleen nog steeds die crossover rechtsonder anders indelen. Als daar een trein van spoor wisselt met die bocht ervoor en erna ziet er imo niet zo mooi uit. Het kronkelt dan als een paniekerige slang richting perron. De linker toegang is een stuk vloeiender vind ik. Voor crossovers, driewegwissels en boogwissels geldt dat het alleen werkt indien realistisch toegepast. Als ik ff tijd heb zal ik een suggestie tekenen.
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #878 Gepost op: 01 January 2013, 22:43:46 »
@ Mudhen:
   Bedankt voor je feedback, ik zat te kijken hoe ik de crossover mooier weggewerkt greeg, daarom ook 1 wissel met de
   langezijde naar het kruis gericht. (vergeten in dit laatste geüploade plan te wijzigen).
   bochtwissel pas ik liever niet toe, maar als het niet anders kan zou het een optie zijn, 3-wegswissels komen alleen voor in
   het ''schaduwstation''

alvast bedankt!

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #879 Gepost op: 02 January 2013, 15:48:22 »
Wel redelijk tevreden over het station, het laad en los gedeelte is nog even op me laten inwerken, hoe de laad en losplaats te maken, wat voor goederen zouden er per trein geleverd/gehaald kunnen worden, en hoe zou de losplaats eruit moeten komen te zien, dat kan de sporen daar nog een beetje veranderen.

Een wissel extra aanbracht aan de linker kant van het station, zodat als er een trein van links boven naar het station gereden kan worden.



Wacht nog even ook de suggestie van Mudhen af, ben benieuwd!

Mocht er nog iemand tips hebben over waar en hoe een laad & losplaats eruit moeten gaan zien bij de suikerfabriek.
Hou ik mij aanbevolen!

Mvg
Mark

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • AKA Genx Diorama
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #880 Gepost op: 02 January 2013, 16:45:23 »
Laat ihet iig aan je proberen te om schrijven;

Als je vanuit het station naar rechts gaat zou ik op het dubbele traject aan beide kanten een L wissel leggen. De afbuigende route van het onderste spoor wordt met een (slanke) kruising verbonden met de rechtdoorgaande route van het bovenste spoor. Deze rechtdoorgaande route (bovenste spoor) wordt op zijn beurt weer aangesloten op de afbuigende route van een R wissel. De 'bovenste' punt van de kruising wordt aangesloten op een tweede R wissel, waarvan de afbuigende route weer aangesloten wordt op de afbuigende route van de L wissel op het bovenste spoor. Als je dit neerlegt met slanke/flauwe wissels en kruising met 'gelijke' graden krijg je een heel mooi vloeiend verloop in een crossover-bocht.

Succes met uittekenen, ik heb even geen tijd omde tekening te fotograveren en op te laden. Excuus, hoop dat je er zo ook uitkomt.

-1-
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #881 Gepost op: 02 January 2013, 18:09:58 »
Begrijpend lezen en uitvoeren daarvan is altijd een probleem geweest, maar ben er denk ik helemaal uitgekomen met wat u bedoeld.


- Het onderste is het door u beschreven ontwerp. (als ik hem goed heb getekend)
- Zelf dacht ik dan te vereenvoudigen met een engelse wissel.

Vind het zogenaamde "bultje" bovenop niet zo mooi, krijg dit ook met slanke wissels.

Ook heb ik even mijn oude ontwerp teruggehaald

Denk dat dit het snelste ontwerp is met ''Redelijk'' vloeiend de bocht door te komen.

Baan ontwerpen blijft een klus  ;D Maar daar komen we wel uit met compromissen te sluiten.

Gr
Mark

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • AKA Genx Diorama
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #882 Gepost op: 02 January 2013, 18:15:49 »
Die met het bultje was wel het idee, maar dan zonder bultje idd, kwestie van de juiste wissels met de juiste tussenstukken en het bultje is zeker weg te poetsen. Echter vind ik je laatste ontwerp beter, dus als je de 'crossover' kan missen zou ik het zelf ook zo doen.
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • AKA Genx Diorama
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #883 Gepost op: 02 January 2013, 18:18:00 »
Spoorwissel (eerste) links ook zo uitvoerem, dan ben je daar ook de S bocht kwijt. Hoe vloeiender de baan des te minder problemen met materieel 8^) Good luck.
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #884 Gepost op: 02 January 2013, 18:23:21 »
Spoorwissel (eerste) links ook zo uitvoerem, dan ben je daar ook de S bocht kwijt. Hoe vloeiender de baan des te minder problemen met materieel 8^) Good luck.

Deze vat ik even niet, over welke van de 3 plaatjes gaat dit dan?

Zelf heb ik het laatste ontwerp op de baan gehad, matrieel kan zo aardig recht door de wissels heen

Bedankt voor de nieuwe inzichten in opzetten van wissels.

Mvg
Mark