Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:33:58
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Edwin2121992
Vandaag om 21:31:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:19:52
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 21:15:03
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door T.Spat
Vandaag om 20:56:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Simplex
Vandaag om 20:48:20
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:30:40
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:25:46
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 20:04:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Cc72000
Vandaag om 20:02:55
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
Vandaag om 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
Vandaag om 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 19:00:11
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 17:56:13
Motor geluid door Johnwater
Vandaag om 17:35:12
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 17:21:42
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
Vandaag om 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
Vandaag om 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
Vandaag om 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:42:38
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
  

Auteur Topic: Bouw van Ouderlande (H0).  (gelezen 226761 keer)

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3376
    • Zeedoorn
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #870 Gepost op: 31 December 2012, 19:43:15 »
Als je op hetzelfde niveau een schaduwstation wil maken kun je dit eventueel achter een spoordijk oid maken. Kost alleen wel wat wissels als je dit langs een dubbelsporige lijn wil doen.

Groet,
Chris

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #871 Gepost op: 31 December 2012, 23:21:09 »
Ik zou dan onder de brug iets maken dat de stukken voor en na de brug stroomloos maakt..
Iets van een koperplaat die een contact maakt als de brug naar beneden is :)
groeten,
Auke

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9014
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #872 Gepost op: 01 January 2013, 11:01:56 »
Je kamer is niet te klein, je idee is te groot's ;D ;D.
Als je alles vloeiend wil bouwen kost het veel ruimte.

Denk nog wel verder mee hoor, we verzinnen wel iets hier (y).

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #873 Gepost op: 01 January 2013, 13:41:12 »
@ Iedereen
    EEN GELUKKIG
   
Gewenst!!

(Crea bea met Scarm)


@ Auke: De brug zou de onderbreking worden voor de sectie ervoor en erna, zodat als de brug weg is de secties
    stroomloos. Zodat ze net verder kunnen rijden als hij weg is.

@ Chris: Kan altijd een 3-weg wissel leggen. uit testen gebleken dat dit goed werkt.

@ Koen: Vind de vloeiende golvende lijnen wel mooi, anders wordt het zo te gelikt strak, in werkelijkheid is het toch ook niet
            allemaal kaars recht? Zeker bij foto's maken zal dit wel mooi ogen.
            Ben benieuwd tot welk resultaat we kunnen komen met z'n allen!

Gr
Mark


PW100

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
    • Mijn H0 baan
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #874 Gepost op: 01 January 2013, 16:52:07 »
Hallo Mark,

Uiteraard ook de beste wensen voor 2013!

Als ik jouw verhaal zo lees, dan denk ik dat het baanplan "De Lage Zij" van Huib Maaskant, zo ongeveer helemaal aan jouw wensen voldoet: fraai lange rondgaande paradetrajecten, relatief eenvoudig station, met zoch leuke en afwisselende halteringsmogelijkheden, inclusief kleinschalig industrie dan/wel laad/los gedeelte. Wel heeft het plan vrij uitgebreide schaduwstations (3 maar liefst), maar dat is uiteraard aan jou om dat naar je wensen aan te passen.

Wat ik erg fraai vind is hoe de paradetrajecten het schaduwstation in verdwijnen, afgedekt door de bedieningstafel, en van beide zijden een ander schaduwstation in verdwijnen, zodat er dus niet alleen maar rondjes gereden worden.


http://www.floodland.nl/aim/lzij_sporenplan_1.htm

Klik hier voor het volledig uitgewerkte baanplan:
http://www.floodland.nl/aim/pdf/lagezij.pdf


Check vooral ook de andere pagina's van dit project.



Dit project heeft ook een uitneembare sectie, zoals die bij je deur zou kunnen worden toegepast:






Wat mij betreft is dit een van de meest geslaagde "rondrij" baanplannen, zonder daadwerkelijk rond te rijden!
Wellicht dat dit je wat inspiratie oplevert . . .

Grt,
Harm

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9014
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #875 Gepost op: 01 January 2013, 17:42:27 »
@recht spoor. daar heb ik een andere mening over. Eigenlijk vind ik Nederlands alleen echt ogen als de sporen lang en recht zijn. Er zijn nauwelijks gebogen stukken. Ik woon in het midden des lands en zie alleen de betuwelijn kronkelen.

Mijn oplossing is, en dan vooral op modules; Voor het gemak recht spoor. Het landschap: wegen, water, sloten, weilanden, gebouwen, daar kun je iets mee. Die kun je schuin ten opzichte van het spoor zetten/bouwen.
Het geeft tot nu toe in alle Nederlandse module banen die ik gezien heb een goed effect. Daarnaast kun je met de blauwe platen of met hout niveau verschillen aanleggen, spoorbaan, sloot, weiland die lager ligt, een weg die weer hoger ligt.
Dat mis ik bij veel banen. Station Tiel ligt bijvoorbeeld een meter hoger dan alles buiten het stationsgebied. De weg loopt ietjes omhoog, de losweg ligt zoals het hoort tot aan de bovenrand van de spoorstaaf.
Je kan een traject altijd iets schuin leggen maar met genoemde creer je een hoop ruimtelijk effect.
Tenzij je een traject door de Veluwe bouwt, zelfs langs Driebergen is het spoor recht.

Kijk voor wat ik bedoel bij Huib Maaskant...spoor 0, ultiem Hollands profiel.
De ruimtelijke indeling is goed te volgen op getoonde baan hierboven van PW100.
Railclub Zevenbergen, meer in jouw buurt is ook zo'n voorbeeld.

Grtz Koen.

« Laatst bewerkt op: 01 January 2013, 17:49:02 door KoenF »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #876 Gepost op: 01 January 2013, 21:41:31 »
@ Harm:  :o das inderdaad een mooie baan, dacht dat het alles was tot ik de pdf opende, wat een techniek zit er nog onder
    de baan, om jarloers op te worden!
    Pik er wel wat ideetjes uit, maar ga voor wat rechtere doogaande sporen.
    De techniek van de inlegbak is wel een top idee, vooral het tapslopende vormgegeven deel.  (y)

@ Koen: ik heb zelf groene piepschuimachtige blokken, (zitten ook verwerkt in de laatste baan) ideale dijkhoogte
    Deze worden ook weer gebruikt en wil de dijk echt centraal stellen, vind ik inderdaad ook echt Hollands.
    zit te kijken hoe het schaduwstation het mooist erin verwerkt kan worden, bedankt voor de pb!

zal de toegestuurde linkjes eens uitpluizen.

Zelf ben ik even aan het sleutelen gegaan:
Idee van Henk ho zit in deze baan verwerkt. Het rangeerdeel is verplaatst naar links, komt volwassener over vind ik.



Het rangeerdeel zal door de hippel en een railion loc worden bereden, deze worden deels hand bedient.

Zelf wel erg tevreden met deze planning.

Mvg
Mark

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • AKA Genx Diorama
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #877 Gepost op: 01 January 2013, 22:37:32 »
Stuk volwassener idd. Zou alleen nog steeds die crossover rechtsonder anders indelen. Als daar een trein van spoor wisselt met die bocht ervoor en erna ziet er imo niet zo mooi uit. Het kronkelt dan als een paniekerige slang richting perron. De linker toegang is een stuk vloeiender vind ik. Voor crossovers, driewegwissels en boogwissels geldt dat het alleen werkt indien realistisch toegepast. Als ik ff tijd heb zal ik een suggestie tekenen.
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #878 Gepost op: 01 January 2013, 22:43:46 »
@ Mudhen:
   Bedankt voor je feedback, ik zat te kijken hoe ik de crossover mooier weggewerkt greeg, daarom ook 1 wissel met de
   langezijde naar het kruis gericht. (vergeten in dit laatste geüploade plan te wijzigen).
   bochtwissel pas ik liever niet toe, maar als het niet anders kan zou het een optie zijn, 3-wegswissels komen alleen voor in
   het ''schaduwstation''

alvast bedankt!

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #879 Gepost op: 02 January 2013, 15:48:22 »
Wel redelijk tevreden over het station, het laad en los gedeelte is nog even op me laten inwerken, hoe de laad en losplaats te maken, wat voor goederen zouden er per trein geleverd/gehaald kunnen worden, en hoe zou de losplaats eruit moeten komen te zien, dat kan de sporen daar nog een beetje veranderen.

Een wissel extra aanbracht aan de linker kant van het station, zodat als er een trein van links boven naar het station gereden kan worden.



Wacht nog even ook de suggestie van Mudhen af, ben benieuwd!

Mocht er nog iemand tips hebben over waar en hoe een laad & losplaats eruit moeten gaan zien bij de suikerfabriek.
Hou ik mij aanbevolen!

Mvg
Mark

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • AKA Genx Diorama
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #880 Gepost op: 02 January 2013, 16:45:23 »
Laat ihet iig aan je proberen te om schrijven;

Als je vanuit het station naar rechts gaat zou ik op het dubbele traject aan beide kanten een L wissel leggen. De afbuigende route van het onderste spoor wordt met een (slanke) kruising verbonden met de rechtdoorgaande route van het bovenste spoor. Deze rechtdoorgaande route (bovenste spoor) wordt op zijn beurt weer aangesloten op de afbuigende route van een R wissel. De 'bovenste' punt van de kruising wordt aangesloten op een tweede R wissel, waarvan de afbuigende route weer aangesloten wordt op de afbuigende route van de L wissel op het bovenste spoor. Als je dit neerlegt met slanke/flauwe wissels en kruising met 'gelijke' graden krijg je een heel mooi vloeiend verloop in een crossover-bocht.

Succes met uittekenen, ik heb even geen tijd omde tekening te fotograveren en op te laden. Excuus, hoop dat je er zo ook uitkomt.

-1-
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #881 Gepost op: 02 January 2013, 18:09:58 »
Begrijpend lezen en uitvoeren daarvan is altijd een probleem geweest, maar ben er denk ik helemaal uitgekomen met wat u bedoeld.


- Het onderste is het door u beschreven ontwerp. (als ik hem goed heb getekend)
- Zelf dacht ik dan te vereenvoudigen met een engelse wissel.

Vind het zogenaamde "bultje" bovenop niet zo mooi, krijg dit ook met slanke wissels.

Ook heb ik even mijn oude ontwerp teruggehaald

Denk dat dit het snelste ontwerp is met ''Redelijk'' vloeiend de bocht door te komen.

Baan ontwerpen blijft een klus  ;D Maar daar komen we wel uit met compromissen te sluiten.

Gr
Mark

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • AKA Genx Diorama
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #882 Gepost op: 02 January 2013, 18:15:49 »
Die met het bultje was wel het idee, maar dan zonder bultje idd, kwestie van de juiste wissels met de juiste tussenstukken en het bultje is zeker weg te poetsen. Echter vind ik je laatste ontwerp beter, dus als je de 'crossover' kan missen zou ik het zelf ook zo doen.
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • AKA Genx Diorama
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #883 Gepost op: 02 January 2013, 18:18:00 »
Spoorwissel (eerste) links ook zo uitvoerem, dan ben je daar ook de S bocht kwijt. Hoe vloeiender de baan des te minder problemen met materieel 8^) Good luck.
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #884 Gepost op: 02 January 2013, 18:23:21 »
Spoorwissel (eerste) links ook zo uitvoerem, dan ben je daar ook de S bocht kwijt. Hoe vloeiender de baan des te minder problemen met materieel 8^) Good luck.

Deze vat ik even niet, over welke van de 3 plaatjes gaat dit dan?

Zelf heb ik het laatste ontwerp op de baan gehad, matrieel kan zo aardig recht door de wissels heen

Bedankt voor de nieuwe inzichten in opzetten van wissels.

Mvg
Mark