Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 09:10:49
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Misha
Vandaag om 08:29:49
Ronald doet de Fork Challenge! door 741230
Vandaag om 08:05:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 07:45:12
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
  

Auteur Topic: Bouw van Ouderlande (H0).  (gelezen 220415 keer)

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #120 Gepost op: 20 January 2012, 12:49:12 »
Heb niet geheel mijn belofte waar kunnen maken.
Na omstandigheden niet kunnen verzetten tot maken van foto's

Wel fiets ik er elke dag langs maar dwerg seinen kan ik niet vinden op het spoor.

Beide kanten van het station in Middelburg staan er grote seinpalen.
zie afb.

geleend van google maps


echter staan er onderweg naar Oost souburg alleen maar grote seinpalen altijd per 2.
waarschijnlijk omdat er soms ook op het tegenrischtings spoor word gereden.

vaak als ik langs het kannaal fiets zie ik net na oost-souburg het sein op groen staan
een eind verder staat het sein op oranje.
Meestal ben ik niet snel genoeg met fietsen en zie hem dan ook op groen springen.

Is er dus ook een mogelijkheid om alleen gebruik te maken van hoge seinen? in 2 richtings bereden traject? of kan ik dat hieruit niet concluderen?

mvg
Mark


Tim89

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
  • ***** ***** * 11
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #121 Gepost op: 20 January 2012, 14:39:18 »
Volgens mij moet het juist wel kunnen met alleen hoge seinen, en dan in combinatie met snelheidsbeperkings bordjes? Ook zal je dan met je hoge seinen gebruik moeten maken van zowel groen- als geel- knipperend :).

Tim (die zelf ook bezig is met het Nederlands seinenstelsel te leren snappen ;D)
Nederlands Tijdperk IV

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8856
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #122 Gepost op: 20 January 2012, 15:23:41 »
Hoi Mark (en Tim)

Misschien dat dit draadje jullie kan helpen. Ik heb ook even een seinstelsel (NS) ingetekend in je laatste spoorplan voor je baan:


De lange rode strepen zijn de hoofdseinen, de kleine rode stippen de dwergseinen. Mocht je linksrijdend verkeer hebben, dan is het misschien verstandig om ook de oranje seinen toe te voegen. De blauwe seinen zijn dwergseinen, maar kunnen evt ook door een hoofdsein worden ingenomen.
Over het algemeen kan je stellen, langs de hoofdbaan hoofdseinen. In het station, aan de hoofdsporen staan hoofdseinen in de rijrichting, dwergseinen in de tegengestelde richting. En langs de rangeersporen, lokaalsporen, dwergseinen. Ik heb het seinplan ingedeeld op basis van station Ede-Wageningen (en ook Apeldoorn), waar beide typen voorkomen.

Groet,
Michel

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #123 Gepost op: 20 January 2012, 16:31:45 »
Dankje Michel, voor de ingetekende seinen!
Zal vanavond uitgebreide reactie posten IBM dat ik nu aan het werk ben.

Nogmaals dank!

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #124 Gepost op: 21 January 2012, 09:44:50 »
@ Michel,
ik begin het seinenstelsel een beetje te begrijpen  (y)
Dacht dat het veel simpeler zou zijn.  
Denk alleen wel dat de hoofd seinen naast het spoor moeten komen ipv er tussen.
Ook zie ik dat enkele niet geplaatst hoeven te worden omdat ze buiten het zicht vallen.

Ik ga er lekker mee aan de slag!
 
 http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,40758.75.html
Overgens was ik vergeten te melden dat deze link van Dennis Revier  afkomstig was.


Mvg
Mark
« Laatst bewerkt op: 21 January 2012, 09:50:12 door MC »

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #125 Gepost op: 22 January 2012, 13:13:41 »
Na even gekeken te hebben naar Michel's seinen plan.
Ben ik ook nog even aan het puzzelen gegaan.

Zou dit eventueel ook kunnen?
of is dit een heel onrealistisch sein beeld?



Had ook vernomen ergens op een draadje dat seinen altijd rechts staan dwerg zoals hoofd seinen.

mvg
Mark

 

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #126 Gepost op: 22 January 2012, 13:17:33 »
Seinen staan niet altijd rechts. Op de vrije baan staan de seinen voor 'linksrijden' aan de linkerkant van de baan. Op stationsemplacementen hangen ze vaak aan portalen boven het spoor. Dat scheelt een hoop palen tussen de sporen.
Reinier

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #127 Gepost op: 22 January 2012, 13:22:32 »
Dwergseinen staan meestal wel rechts van het spoor, maar als een dwergsein een keer links staat, wordt dit met een pijlbord aangegeven dat dat sein voor dat spoor geldt.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #128 Gepost op: 22 January 2012, 13:36:58 »

Beide kanten van het station in Middelburg staan er grote seinpalen.
zie afb.

echter staan er onderweg naar Oost souburg alleen maar grote seinpalen altijd per 2.
waarschijnlijk omdat er soms ook op het tegenrischtings spoor word gereden.

Is er dus ook een mogelijkheid om alleen gebruik te maken van hoge seinen? in 2 richtings bereden traject? of kan ik dat hieruit niet concluderen?

Nog even hierop ingaan: Het is logisch dat er in Middelburg en langs de vrije baan alleen hoge seinen staan. Een belangrijke eigenschap van een dwergsein is namelijk dat deze niet meer meer dan 40 km/h gepasseerd mag worden, dus een dwergsein heeft alleen zin op zijsporen op emplacementen, op plekken waar nooit treinbewegingen met meer dan 40 km/h zullen voorkomen.

Je moet dus in je sporenplan ook per sein bepalen welke treinbewegingen er zullen zijn: Op plekken waar altijd alleen maar met lage snelheid gerangeerd kan worden is een dwergsein voldoende, overal waar sneller dan 40 km/h gereden moet kunnen worden (vrije baan en doorgaande sporen in station) heb je hoge seinen nodig.

Kijk anders eens in Goes. Daar zie je dat spoor 1 en 2 hoge seinen hebben, terwijl de uitrijseinen van spoor 3-5 dwergseinen hebben.
Reinier

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #129 Gepost op: 22 January 2012, 16:55:32 »
Reinier, nederlandsduitsmeester bedankt voor jullie aanvullingen op mijn vragen.

Ik vermoed dat mijn hoofd seinen wel goed staan zo, als ik zo de verhalen lees.
De dwergseinen ook wel.

Zou de rechtse bovenste (rode stip) dwerg sein kunnen vervangen worden door een hoofd sein? Of is een dwergje realistischer? Aangezien dit geen rangeer spoor is.

Blijf het een lastig hoofdstuk vinden.

probeer morgen weer stukje verder te gaan aan de module.

Mvg
Mark

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #130 Gepost op: 22 January 2012, 16:58:27 »
Ik zou dat dwergsein gewoon laten staan, het is toch maar een rangeerspoor, en je kan toch niet gelijk de hoofdbaan op.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #131 Gepost op: 22 January 2012, 19:31:17 »
Word een 1 spoorige lijn niet gezien als een hoofdbaan?

Wij weten dat het lijntje aansluit op de hoofdbaan maar zal als appart spoor worden gezien...

Ga ik ondertussen eens kijken waar er mooie dwergseintjes te koop zijn.

Mvg
Mark

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #132 Gepost op: 22 January 2012, 20:29:13 »
Een éénsporige lijn wordt wel gezien als hoofdspoor, maar ik dacht dat in jou tekening anders te zien, misschien zie ik het verkeerd ::). Het ziet er een beetje uit zoals Haarlem naar Haarlem goederen. Daar heb je twee doorgaande hoofdsporen, en links heb je en spoortje die naar Haarlem goederen gaat, en is voorzien met lage seintjes, heen én terug ;).

Kijk maar eens op www.sporenplan.nl
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #133 Gepost op: 22 January 2012, 20:39:31 »
Krijg niet goed het station beeld op mijn mobiel.
Morgen kijken op de pc. En zal het tevens verduidelijken waar en waarom de apparte eensporige lijn zo loopt.

Mvg
Mark

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8856
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #134 Gepost op: 23 January 2012, 08:50:56 »
Word een 1 spoorige lijn niet gezien als een hoofdbaan?
Wij weten dat het lijntje aansluit op de hoofdbaan maar zal als appart spoor worden gezien...

Aha, Als dat het geval is, dan is dit spoor zeer slecht te bereiken vanuit het station. (ik had het ook gelezen als nevenspoor). Om treinen uit te wisselen, kan dat slechts uit 1 richting en wel via rangeerbewegingen over het hoofdspoor.
Maar als het een lokaallijn is, dan is een uitrijsein bij het station voldoende (hetgeen een dwergsein of hoofdsein kan zijn), en mag het sein bovenaan verdwijnen, het sluit toch niet aan op een ander spoor, dus waarom zou het dan daar staan?

Groet,
Michel