Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:36:21
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 19:15:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:12:15
Sluitseinen REEtitec 1300 door bellejt
Vandaag om 19:03:32
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 18:57:19
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door VictorPM
Vandaag om 18:41:41
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:35:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:23:00
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 17:52:07
Led schakeling ed. door bellejt
Vandaag om 17:42:03
De modeltreinen van Spoorijzer door Huup
Vandaag om 17:35:40
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 17:29:36
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:19:29
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 17:13:36
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Arjen52
Vandaag om 17:02:08
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door phdirk
Vandaag om 16:53:54
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:52:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:38:25
20 jaar BNLS jubileum door Zoedelaar
Vandaag om 16:36:32
Spoor- en tramweg parafernalia door Jeroen Water
Vandaag om 16:29:26
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:57:44
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 15:47:21
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijnstein
Vandaag om 15:43:37
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:34:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:29:54
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 15:24:18
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Montanbahn
Vandaag om 15:02:29
Had de NS4903 rangeerlicht? door Montanbahn
Vandaag om 14:44:32
Kleurenbeelden Rheingold in de jaren 60. door aad52
Vandaag om 14:27:24
Mijn geweatherde modellen door Jeroen95
Vandaag om 14:25:13
  

Auteur Topic: Bouw van Ouderlande (H0).  (gelezen 230923 keer)

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #120 Gepost op: 20 January 2012, 12:49:12 »
Heb niet geheel mijn belofte waar kunnen maken.
Na omstandigheden niet kunnen verzetten tot maken van foto's

Wel fiets ik er elke dag langs maar dwerg seinen kan ik niet vinden op het spoor.

Beide kanten van het station in Middelburg staan er grote seinpalen.
zie afb.

geleend van google maps


echter staan er onderweg naar Oost souburg alleen maar grote seinpalen altijd per 2.
waarschijnlijk omdat er soms ook op het tegenrischtings spoor word gereden.

vaak als ik langs het kannaal fiets zie ik net na oost-souburg het sein op groen staan
een eind verder staat het sein op oranje.
Meestal ben ik niet snel genoeg met fietsen en zie hem dan ook op groen springen.

Is er dus ook een mogelijkheid om alleen gebruik te maken van hoge seinen? in 2 richtings bereden traject? of kan ik dat hieruit niet concluderen?

mvg
Mark


Tim89

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
  • ***** ***** * 11
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #121 Gepost op: 20 January 2012, 14:39:18 »
Volgens mij moet het juist wel kunnen met alleen hoge seinen, en dan in combinatie met snelheidsbeperkings bordjes? Ook zal je dan met je hoge seinen gebruik moeten maken van zowel groen- als geel- knipperend :).

Tim (die zelf ook bezig is met het Nederlands seinenstelsel te leren snappen ;D)
Nederlands Tijdperk IV

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8949
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #122 Gepost op: 20 January 2012, 15:23:41 »
Hoi Mark (en Tim)

Misschien dat dit draadje jullie kan helpen. Ik heb ook even een seinstelsel (NS) ingetekend in je laatste spoorplan voor je baan:


De lange rode strepen zijn de hoofdseinen, de kleine rode stippen de dwergseinen. Mocht je linksrijdend verkeer hebben, dan is het misschien verstandig om ook de oranje seinen toe te voegen. De blauwe seinen zijn dwergseinen, maar kunnen evt ook door een hoofdsein worden ingenomen.
Over het algemeen kan je stellen, langs de hoofdbaan hoofdseinen. In het station, aan de hoofdsporen staan hoofdseinen in de rijrichting, dwergseinen in de tegengestelde richting. En langs de rangeersporen, lokaalsporen, dwergseinen. Ik heb het seinplan ingedeeld op basis van station Ede-Wageningen (en ook Apeldoorn), waar beide typen voorkomen.

Groet,
Michel

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #123 Gepost op: 20 January 2012, 16:31:45 »
Dankje Michel, voor de ingetekende seinen!
Zal vanavond uitgebreide reactie posten IBM dat ik nu aan het werk ben.

Nogmaals dank!

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #124 Gepost op: 21 January 2012, 09:44:50 »
@ Michel,
ik begin het seinenstelsel een beetje te begrijpen  (y)
Dacht dat het veel simpeler zou zijn.  
Denk alleen wel dat de hoofd seinen naast het spoor moeten komen ipv er tussen.
Ook zie ik dat enkele niet geplaatst hoeven te worden omdat ze buiten het zicht vallen.

Ik ga er lekker mee aan de slag!
 
 http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,40758.75.html
Overgens was ik vergeten te melden dat deze link van Dennis Revier  afkomstig was.


Mvg
Mark
« Laatst bewerkt op: 21 January 2012, 09:50:12 door MC »

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #125 Gepost op: 22 January 2012, 13:13:41 »
Na even gekeken te hebben naar Michel's seinen plan.
Ben ik ook nog even aan het puzzelen gegaan.

Zou dit eventueel ook kunnen?
of is dit een heel onrealistisch sein beeld?



Had ook vernomen ergens op een draadje dat seinen altijd rechts staan dwerg zoals hoofd seinen.

mvg
Mark

 

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #126 Gepost op: 22 January 2012, 13:17:33 »
Seinen staan niet altijd rechts. Op de vrije baan staan de seinen voor 'linksrijden' aan de linkerkant van de baan. Op stationsemplacementen hangen ze vaak aan portalen boven het spoor. Dat scheelt een hoop palen tussen de sporen.
Reinier

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #127 Gepost op: 22 January 2012, 13:22:32 »
Dwergseinen staan meestal wel rechts van het spoor, maar als een dwergsein een keer links staat, wordt dit met een pijlbord aangegeven dat dat sein voor dat spoor geldt.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #128 Gepost op: 22 January 2012, 13:36:58 »

Beide kanten van het station in Middelburg staan er grote seinpalen.
zie afb.

echter staan er onderweg naar Oost souburg alleen maar grote seinpalen altijd per 2.
waarschijnlijk omdat er soms ook op het tegenrischtings spoor word gereden.

Is er dus ook een mogelijkheid om alleen gebruik te maken van hoge seinen? in 2 richtings bereden traject? of kan ik dat hieruit niet concluderen?

Nog even hierop ingaan: Het is logisch dat er in Middelburg en langs de vrije baan alleen hoge seinen staan. Een belangrijke eigenschap van een dwergsein is namelijk dat deze niet meer meer dan 40 km/h gepasseerd mag worden, dus een dwergsein heeft alleen zin op zijsporen op emplacementen, op plekken waar nooit treinbewegingen met meer dan 40 km/h zullen voorkomen.

Je moet dus in je sporenplan ook per sein bepalen welke treinbewegingen er zullen zijn: Op plekken waar altijd alleen maar met lage snelheid gerangeerd kan worden is een dwergsein voldoende, overal waar sneller dan 40 km/h gereden moet kunnen worden (vrije baan en doorgaande sporen in station) heb je hoge seinen nodig.

Kijk anders eens in Goes. Daar zie je dat spoor 1 en 2 hoge seinen hebben, terwijl de uitrijseinen van spoor 3-5 dwergseinen hebben.
Reinier

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #129 Gepost op: 22 January 2012, 16:55:32 »
Reinier, nederlandsduitsmeester bedankt voor jullie aanvullingen op mijn vragen.

Ik vermoed dat mijn hoofd seinen wel goed staan zo, als ik zo de verhalen lees.
De dwergseinen ook wel.

Zou de rechtse bovenste (rode stip) dwerg sein kunnen vervangen worden door een hoofd sein? Of is een dwergje realistischer? Aangezien dit geen rangeer spoor is.

Blijf het een lastig hoofdstuk vinden.

probeer morgen weer stukje verder te gaan aan de module.

Mvg
Mark

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #130 Gepost op: 22 January 2012, 16:58:27 »
Ik zou dat dwergsein gewoon laten staan, het is toch maar een rangeerspoor, en je kan toch niet gelijk de hoofdbaan op.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #131 Gepost op: 22 January 2012, 19:31:17 »
Word een 1 spoorige lijn niet gezien als een hoofdbaan?

Wij weten dat het lijntje aansluit op de hoofdbaan maar zal als appart spoor worden gezien...

Ga ik ondertussen eens kijken waar er mooie dwergseintjes te koop zijn.

Mvg
Mark

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #132 Gepost op: 22 January 2012, 20:29:13 »
Een éénsporige lijn wordt wel gezien als hoofdspoor, maar ik dacht dat in jou tekening anders te zien, misschien zie ik het verkeerd ::). Het ziet er een beetje uit zoals Haarlem naar Haarlem goederen. Daar heb je twee doorgaande hoofdsporen, en links heb je en spoortje die naar Haarlem goederen gaat, en is voorzien met lage seintjes, heen én terug ;).

Kijk maar eens op www.sporenplan.nl
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #133 Gepost op: 22 January 2012, 20:39:31 »
Krijg niet goed het station beeld op mijn mobiel.
Morgen kijken op de pc. En zal het tevens verduidelijken waar en waarom de apparte eensporige lijn zo loopt.

Mvg
Mark

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8949
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Meerjarig module project (H0).
« Reactie #134 Gepost op: 23 January 2012, 08:50:56 »
Word een 1 spoorige lijn niet gezien als een hoofdbaan?
Wij weten dat het lijntje aansluit op de hoofdbaan maar zal als appart spoor worden gezien...

Aha, Als dat het geval is, dan is dit spoor zeer slecht te bereiken vanuit het station. (ik had het ook gelezen als nevenspoor). Om treinen uit te wisselen, kan dat slechts uit 1 richting en wel via rangeerbewegingen over het hoofdspoor.
Maar als het een lokaallijn is, dan is een uitrijsein bij het station voldoende (hetgeen een dwergsein of hoofdsein kan zijn), en mag het sein bovenaan verdwijnen, het sluit toch niet aan op een ander spoor, dus waarom zou het dan daar staan?

Groet,
Michel