Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:30:01
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 23:26:21
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
Vandaag om 23:23:34
Station Roodeschool door Sikko
Vandaag om 23:05:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
Vandaag om 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
Vandaag om 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 22:14:13
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door spock
Vandaag om 22:11:03
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 21:53:32
Rails roestig verven door Sven
Vandaag om 21:49:59
19 Toen door defender
Vandaag om 21:49:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
Vandaag om 19:30:36
20 jaar BNLS door Marco1044
Vandaag om 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 19:27:27
Handregelaar aan IB Basic door laurent
Vandaag om 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Zelfbouw tramlocomotief  (gelezen 140889 keer)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #270 Gepost op: 24 February 2013, 23:17:53 »
Het is een beetje een wilde gok want ik verwacht niet dat iemand het antwoord kan geven, maar voor een variant op het Backertje kom ik niet uit het smeertoestel. Op de Ooievaar zit deze aan de schoorsteen vast, op Silvolde zie ik 'm niet zitten, maar op mijn TNHT locs zit ie tussen de schoorsteen en dom in. Ik heb echter maar twee (belabberde, gerasterde) foto's waarop ik iets over te weten ben gekomen, maar verder heb ik er geen plaatje van. Wellicht dat het bij een Backer & Rueb lok op een van de andere lijnen ook zo zat en iemand daar een of meerdere plaatjes van heeft. Ik zou dat erg op prijs stellen. Rood omcirkelt het smeertoestel. De vragen zijn:

1) Hoe zit hij vast aan de ketel (?)?
2) Ik zie één leiding van rechts naar deze kant van de ketel lopen. Maar op de Ooievaar zitten er drie leidingen op aan gesloten (1 voor stoomaanvoer, 1 voor olie naar de stoomschuifkast en de derde voor afvoer van de stoom lijkt me zo). Waar gaan de andere twee precies vandaan en heen?

En de bonusvraag:
3) Wat is dat dingetje rechtsonder (rode cirkel)?

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #271 Gepost op: 24 February 2013, 23:33:14 »
Ook nog een update over het tweede Backer & Rueb model. Dit is weer van de TNHT; Loc 5. Verschillen:

- Groot open raam aan de koppen (Duh!)
- Knalpot (demping stoom van vacuümrem) nu aan voorzijde binnen in lok, ipv boven op het dak

Ook heb ik nu lampen toegevoegd. Als ik het smeertoestel voor elkaar heb, is deze ook klaar om te printen.

« Laatst bewerkt op: 24 February 2013, 23:37:34 door Sven. Reden: Schoonheidsverbetering »

Beached

• Offline Offline
« Reactie #272 Gepost op: 25 February 2013, 06:05:38 »
Het smeertoestel in de gele circel is volgens mij een zgn. Sight Feed Lubricator. Ik kan woensdag wel een paar fotos van een vergelijkbaar apparaat maken. Uit m'n hoofd heb je voor een simpele lubricator 3 of 4 leidingen nodig;
- Stoom, en die is relatief dik.
- 2x Smeerleidingen, een voor elke cylinder. Deze zijn aardig dun, en afhankelijk van het model loopt de leiding constant naar beneden.
- mogelijk nog een afvoerleiding, om het condenswater op te vangen bij het opnieuw vullen van de lubricator. Sommige hebben gewoon een kraantje waar je een emmertje onder moet houden.

mvg,
Rick

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #273 Gepost op: 25 February 2013, 07:23:53 »
Dankzij een ontvangen mailtje ben ik erachter gekomen dat ik iets verder in er boek van Harterink en Mook had moeten kijken. Dit lijkt er meer op. Nu nog de exacte locatie vinden op de ketel.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #274 Gepost op: 14 March 2013, 21:19:54 »
Vorige week twee versies binnen gekregen. Exact hetzelfde, maar met een verschil: koplampen. Na een valse start met het verven, vandaag een goede tweede poging gedaan.

Om bij het begin te beginnen, veel mensen hebben een probleem met het schoonmaken van de 3D print. Ik heb het twee keer een paar minuten in een vers warm waterbadje gelegd in een £20 ultrasoon schoonmaker van de Aldi en een wittig water laat al zien dat het succesvol was. Het tweede bad kwam er bijna niets meer vanaf.

Dan het verven... De eerste keer had ik het model niet opgeschuurd, denkend dat het allemaal wel goed komt als ik de verf wat dikker opspuit. Nou, dat was dus een glanzend groen Humbrol drama en die kan eigenlijk gewoon de prullenbak in. Gisteren dus het model, dat al een laagje Revell email basic had gehad, aan de buitenzijde licht opgeschuurd. Vandaag een bus Humbrol Acryl primer gekocht en deze gaf direct verbazingwekkend mooi resultaat. Nu moet ik wel zeggen dat ik even niet door had dat je deze iets verder van het model moest afhouden (20-30 cm) dan met een airbrush, dus een zijde is iets dikker geworden. Het is geen drama, maar volgende keer beter dus. Voelde me wel een beetje een beginner, niet erg trots op. Niet eens een seconde was genoeg om dekkend te werken en het vult ook nog eens een beetje op. Na een half uur een tweede beurt, nu meer in een hoek van bovenaf, zodat de ketel volledig gedekt was en aan de buitenzijde onderdelen ook van bovenaf gespoten werden. Mooi spul, dat Humbrol Acryl primer, ga ik meer gebruiken.

Hopelijk kan ik morgen tussendoor het groen erop verven. Ik ga Tamiya deep green gebruiken. Meng je Tamiya acrylverf voor de airbrush met water of verdunningsmiddel? Ik meen dat ik het voorheen ooit met water heb gemengd.

Speedy

• Offline Offline
  • Trains Planes & Automobiles
« Reactie #275 Gepost op: 14 March 2013, 21:38:46 »
Sventastic. Wat een mooi resultaat.
Wil ij ook in H0.
Maar ben je al verder met de research op het gebied van de aandrijving voor bijvoorbeeld H0?

Groeten,

Robert Jan

Beached

• Offline Offline
« Reactie #276 Gepost op: 14 March 2013, 21:55:25 »
Het ziet er goed uit Sven.

Tamiya verdunnen met water gaat niet ercht lekker. Je kunt beter een potje tamiya acrylic thinner aanschaffen, Als je het kan krijgen, isopropyl alcohol is wat in de potjes van Tamiya zit. Dat valt ook te gebruiken.

Zelf gebruik ik trouwens Tamiya Olive Green voor het groen van NS locs als je die kleur wilt benaderen.

mvg,
Rick

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #277 Gepost op: 14 March 2013, 22:25:15 »
Fraai.  (y)  Het model lijkt wel schaal N zo met jouw vingers erbij op die eerste foto.
Wordt wel verleidelijk om me ook eens in 3D tekenen te gaan verdiepen.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #278 Gepost op: 14 March 2013, 22:48:25 »
Dank, beiden. (y) Door een beetje vijlen, zou er in principe van dit 1:87 lokje ook een H0 breedte as onder moeten kunnen, maar dat heb ik niet geprobeerd. Wellicht kijk ik daar nog eens naar. Maar ik meen dat ze dan iets groter uitgevoerd zijn, maar dat moet ik even in de boeken opzoeken, heb me nog helemaal niet in verdiept.

Je kunt beter een potje tamiya acrylic thinner aanschaffen

Heb ik voor de zekerheid al meegenomen. Leek me alleen een in verhouding dure oplossing, want daar gaat dan nogal wat van doorheen.

Citaat
Zelf gebruik ik trouwens Tamiya Olive Green voor het groen van NS locs als je die kleur wilt benaderen.
Zag ik Floris elders ook al noemen. Mijn loc is van de TNHT (Noord-Holland). Ik heb nergens kunnen lezen wat nou de precieze kleur zou moeten zijn geweest, maar met de sloop van alle locs in 1932 is er (bijna?) niemand meer die het in het echt gezien heeft. Misschien wat bezoekjes aan bejaardenhuizen in Noord-Holland brengen en de twee potjes aan stokoude tramreizigers laten zien? Echter, de homo sapiens kan geen kleuren onthouden. Ik heb olijfgroen eerder op mijn Chris Ward print geprobeerd, maar ik vond het maar niks. Net een legervoertuig. Maar ik kan het een andere keer wel proberen.

De aandrijving is al klaar, ik heb al geslaagde testritten gemaakt. Ik heb de weerstandjes en wielen (H0e en H0m) al klaarliggen voor de liefhebbers. Ik zal zien of ik morgen eens een plaatje ervan kan plaatsen. Ik vind 'm zelf wel geslaagd. Ik noem 'm de Superdrive en alleen een Mac fanaat kan een idee hebben waarom. Het heeft niets met de veronderstelde "arrogantie" van Mac gebruikers te maken.  ;)

@Marc: met jouw bouwkundige achtergrond moet dat niet zo moeilijk zijn. Maar pas op: ik heb nauwelijks meer geplakt en geknipt in het afgelopen jaar, dat mis ik wel. Het voordeel is dat je dit tussendoor kan doen, je hebt niet heel je bureau vol liggen met frutsels.

PS. Als ik het zelf vergeet, help me er aan te herinneren om een tekening te plaatsen met de vormen van de ramen, zodat je dan makkelijk transparant plastic op maat kan snijden/knippen voor de ramen. Aan de binnenzijde is een inspringing, zodat je met Kristal Klear de ramen mooi verdiept erin kan zetten.

Het wordt zo mooi, man. ;) ;D Maar mag ook wel na bijna een jaar... Toch nog steeds hartstikke leuk om mee bezig te zijn, ik sta er zelf van te kijken.

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #279 Gepost op: 14 March 2013, 23:55:16 »
Jeemig Sven
Wat een snoepie.
Al die details ,ik vind hem echt super geworden
Waarom verf je met Humbrol, tamiya enz
Kan het materiaal geen thinner gedragen verf aan?

Oja, mocht die eerste echt bij het vuilnis belanden stuur hem dan maar op ;D
Dan heb ik een mooiere ketel dan wat ik nu voor mn Hanomag geprutst heb :P

gr Jan

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #280 Gepost op: 15 March 2013, 06:36:42 »
Jan, speciaal voor wensen zoals die van jou heb ik de ketel los beschikbaar gemaakt:

http://shpws.me/nmtq

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #281 Gepost op: 15 March 2013, 06:37:42 »
O ja, waarom bij voorkeur op Thinnerbasis? Wat is er mis met acrylverf?

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #282 Gepost op: 15 March 2013, 07:56:32 »
Omdat ik bijna al mn verf op thinnerbassis heb ;D
Ik vroeg me gewoon af of het materiaal waar het van gemaakt is tegen thinner kan.
gr Jan

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #283 Gepost op: 15 March 2013, 08:02:10 »
Ja hoor, geen probleem.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #284 Gepost op: 15 March 2013, 22:12:11 »
Zo, dat ging mooi, die Tamiya XF-26 deep green. Nou nog even kijken welke zijdemat ik eroverheen spuit, want het is zo'n tijd geleden dat ik Tamiya heb gebruikt...