Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 21:50:39
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 21:48:08
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
Vandaag om 20:47:32
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 20:40:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 20:32:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:10:53
Pendel module door Golden Oldie
Vandaag om 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:52:47
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Falcon10
Vandaag om 19:30:44
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:35
Klompentrein door Huup
Vandaag om 17:06:34
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:39:19
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Zelfbouw tramlocomotief  (gelezen 144837 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #195 Gepost op: 31 January 2013, 17:56:04 »
Tja, ik heb in Groningen aan het spoor gewoond en er juist van genoten de treinen langs mijn huis te horen rijden. Doet u mij maar een HSL in de achtertuin!  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10752
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #196 Gepost op: 31 January 2013, 18:02:38 »
 ;D

Ik woon in Barendrecht op 300m afstand van de HSL-zuid, betuweroute èn Oude Lijn.   8)
Helaas hebben ze er een tunnel doos omheen gebouwd. Maarrrr, bij de juiste atmosferische omstandigheden (temperatuur, luchtvochtigheid, luchtdruk) kan ik nog steeds genieten van het geluid van treinen die de tunnel doos inrijden... *zucht*
No dress rehearsel, this is our life.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #197 Gepost op: 31 January 2013, 21:00:29 »
De meeste Nederlandse stoomtramwegen gebruikten een vacuümremsysteem.Om dat vacuüm op te bouwen in de remleidingen gebruikte men een vacuümejector.Dit is in feite een stoomstraalpomp die weer lijkt op de waterstraalpomp die velen zich zullen herinneren van het scheikundelokaal op school.Het principe is dat een krachtige stoom of waterstraal via een kegel met op de top een nauwe opening in  een mengkamer komt en vervolgens in een iets wijdere diffusorbuis.De krachtige stoom of waterstraal veroorzaakt als gevolg van het Venturi-effect een vacuüm in de mengkamer.De injecteur van een stoomlocomotief werkt op vergelijkbare wijze.Omdat dit systeem alleen werkt wanneer de straal krachtig is veroorzaakt het ook veel lawaai.Met de geluiddemper probeert men dat te beperken.De condensor die tot ongeveer 1900 veel werd toegepast op het dak van stoomtramlocomotieven had in Nederland als doel water te recyclen.Dat werkte inderdaad niet.Dus werden ze allemaal verwijderd en bij nabestellingen van een bepaald type locomotief werden ze er niet meer op gemonteerd.r.In de tunnels van London Underground zijn ze op grote schaal toegepast om de stoomwolken in met name de stations te beperken.Beyer,Peacock de hofleverancier van de Nederlandse Staatsspoorwegen heeft vanaf 1863 ruim honderd locomotieven gebouwd voor de Metropolitan en Metropolitan District Railway die daarmee een intensieve dienst uitvoerden op wat nu de Circle , District en Metropolitan Line zijn.Maar dat is weer een ander verhaal.Om de uitstoot van roet en rook te beperken zou een vonkenvanger gebruikt moeten worden.Dat is hier nooit toegepast.Wat voorschriften van de locale overheden betreft is het interessant te vermelden dat wanneer de tram door Monnickendam reed deze voorafgegaan moest worden door een conducteur met rode vlag.Ga je die ook maken Sven?

Vriendelijke groeten ,

Jan den Haan

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #198 Gepost op: 31 January 2013, 21:04:09 »
Moet ik eerst Blender leren, dan kan ik pas figuren maken. Kan niet met wat ik nu heb geleerd. Maar het is wel nodig, wil ik figuren in 1:64 hebben. Zal Marc ook wel blij mee zijn. En Loek Bronkhorst vragen om 'm natuurlijk lopend te maken.  ;)

Of doelde je op de vonkenvanger?  8)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #199 Gepost op: 31 January 2013, 22:46:35 »
1. Sven: MOOI!!! (en Loek helpt jou vást wel met die figuur-met-rode-vlag...) ik neem aan dat die ook met  die vlag zal zwaaien... 8) :-X (y) Eigenlijk moet ik in dit draadje niet meer lezen, want voor dat ik het weet, ga ik ook iets met "backertjes" of locjes van Breda ambiëren...

2. Herrie van trein of tram?: Ik heb op nog geen 100 meter van de spoorlijn in Apeldoorn gewoond: ik zat hooguit rechtop, als er eentje precies voor onze straat "zijn code verloor" en dus een snelremming maakte. Het ongeval met de staaltrein moest ik van een kennis in Amsterdam horen: "Hé, ligt die trein in jouw achtertuin?" Mijn ega had wel al veel grote motoren gehoord in de nacht en ik had vanaf de vroege ochtend wel al veel getoeter gehoord, maar "ach, de Majesteit komt naar Deventer, dus het is vást stervens druk op het station..." Mijn lieve hond heeft die dag veel gewandeld  :P en HAATTE sindsdien treinen  ;)
Geluid van treinverkeer is regelmatig, geregeld en daardoor (naar mijn mening) GEEN belasting van je woongenot, je "ervaart' het pas, als er iets duidelijk ánders is.
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #200 Gepost op: 31 January 2013, 23:12:17 »
In Leiden woonde ik aan het spoor, tussen twee bewaakte spoorwegovergangen in (Haagweg). Dat echter nooit meer.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1114
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #201 Gepost op: 01 February 2013, 00:30:56 »
In 2008 had ik een vriendin in Bilthoven. Die overweg was minstens 3 kwartier per uur dicht. Pfff... Maar idd, als het ineens stil is valt het op.

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #202 Gepost op: 01 February 2013, 13:12:43 »
Beste Frans,

De Backer & Rueb locomtieven zijn inderdaad erg interessant.Ze reden door het hele land.De opmerklijkste waren natuurlijk de twee locomotieven die de Ooster Stoomtram Maatschappij ombouwde tot elektrische locomotieven.Voor deze ombouw waren ze al bijzonder omdat het de enigen waren met een Belpaire vuurkist.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #203 Gepost op: 01 February 2013, 14:56:53 »
Na de ombouw waren ze om die reden niet meer bijzonder. Overigens bouwde de NBM (niet de OSM)er twee om; een ronde (de 49) en een rechte (de 50), daarnaast werd nog een hulpmotorrijtuig ( de onderzeeer) tot tramloc getransformeerd; 'kleine zus'.
Ten behoeve van deze ombouw werden de stoomlocs volledig leeggehaald op de vloer en wat framewerk na en werden twee assen-met-elektromotor-met-tramophanging in het frame gemonteerd. Die waren over van de eenassige draaistellen van de Benzo's, ook de elektrische installatie van een ex-Benzo werd gemonteerd evenals de schaarbeugel. En dan is er enkel nog de herinnering aan een stoomloc....
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #204 Gepost op: 01 February 2013, 15:23:10 »
Interessant. Zijn daar plaatjes van?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #205 Gepost op: 01 February 2013, 15:40:02 »
Hallo Sven,
Daar zijn plaatjes van.Ik heb een foto van loc 49 uit de NVBS collectie.Om wille van auteursrecht kan ik die hier niet laten zien.Verder ben ik in het archief van het Ministerie van Waterstaat in het Nationaal Archief in Den Haag een drietal blauwdruktekeningen  tegengekomen waarop loc 49 in omgebouwde versie staat.Een algemeen plantekening , een tekening van de aandrijving en een tekening van de stroomafnemer.Ik heb daar nog geen scans van.Dat kost namelijk 3 x 40 Euro.Ik wil deze scans nog wel eens laten maken.Wanneer je belangstelling hebt laat het mij weten.In de collectie van het Utrechts Archief zit alleen de algemeen plan tekening van 1931.Die staan op microfilm en daar kan je dan voor 1 Euro een A3 print van maken.Zelf vind ik deze prints van slechte kwaliteit.Voor wat nauwkeuriger modelbouw in b.v. spoor 0 zoals ik zelf doe vind ik ze ontoereikend.

In hetzelfde dossier waarin de tekeningen en het bestek van de ombouw van loc 49 van (inderdaad) de Nederlandsche Buurtspoorweg Maatschappij zitten zit overigens ook het bestek en de tekeningen van de Garrat van de LTM.

Vriendelijke groeten ,
Jan den Haan



« Laatst bewerkt op: 01 February 2013, 15:53:23 door JanHdH »

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #206 Gepost op: 01 February 2013, 15:42:00 »
Ik hoef 'm niet te maken (nog niet, tenminste  ;) ), maar was gewoon benieuwd hoe zo'n Frankenstein eruit zag. Ik wist niet van het bestaan.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #207 Gepost op: 01 February 2013, 16:20:18 »
Het ziet er wel grappig uit.Het mist een beetje de uitstraling van zo'n romantisch plattelands trammetje.Die moet tsjoeken en fluiten.Een voordeel is natuurlijk dat je jezelf niet hoeft af te vragen of je er een rookgenerator ik wilt bouwen.Tenzij je wilt nabootsen dat het mis gaat.

Jan

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #208 Gepost op: 01 February 2013, 16:25:49 »
Google maar es op 'NBM' en '50' dan komt er wel eentje voorbij. Overigens, JanHdeH zeer interessant dat jij tekeningen van NBM-materieel hebt! Ik heb al eens een rond Backertje gebouwd (op smalspoor) .
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #209 Gepost op: 01 February 2013, 16:27:32 »
Ah, onze vriend van Waelstede heeft er een plaatje van. En zelfs op basis van een Egger lok nagebouwd:

http://www.gemeentetramwaelstede.nl/Waelsteder_Machinefabriek.htm
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.