Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald69
Vandaag om 18:54:11
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 18:51:54
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 18:51:26
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
Vandaag om 18:03:23
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:02:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
Vandaag om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
Vandaag om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
Vandaag om 17:24:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:22:20
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 17:13:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:12:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Erwin 054
Vandaag om 16:29:08
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door janw
Vandaag om 15:50:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 15:38:28
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 15:34:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door wob
Vandaag om 15:16:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:03:35
Roco N.S.diesel elektrische loc 2400 door Tedo
Vandaag om 15:03:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door aad52
Vandaag om 14:25:29
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door daempfer
Vandaag om 13:54:15
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:50:14
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Sven VG
Vandaag om 13:10:29
Veevervoer ss/ ns door Edsko Hekman
Vandaag om 12:32:22
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 12:31:48
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:08:59
  

Auteur Topic: Bolle neus voor TEE trein  (gelezen 28307 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5408
  • Modelspoor is emotie...
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #30 Gepost op: 03 April 2007, 10:56:26 »
Citaat
Photo by Arno Peters <Arno.Peters@p12.f604.n284.z2.elcom.org>
Scan by Johan van den Akker <vdakker@cwi.nl>
mvg, Matthijs

De loc op de foto is alleen niet meer in echt originele staat, gezien de sluitlichten die er in de loop van de jaren zijn bijgeplaatst.

Tbinnebarretije…

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22533
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #31 Gepost op: 03 April 2007, 13:12:19 »
Op het forum van Modelspoormagazine gelijk weer die museumloc in 1996.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert1

  • Gast
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #32 Gepost op: 03 April 2007, 13:19:38 »
O jee, ik heb heel wat aangericht met mijn opmerking!   ;D
Maar ja, Bolle Neuzen hè? Daar heb ik wel wat mee.
Ben heel benieuwd of onze Vlaamse vrienden meer kunnen vertellen.

mvg,
Gert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22533
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #33 Gepost op: 03 April 2007, 16:22:41 »
Als alleen de 204.007 bruikbaar blijkt, dan heb jij daar het meeste last van Gert.  ;)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18622
    • Het Groterdam Project
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #34 Gepost op: 03 April 2007, 16:33:00 »
Nou nou, dus als ik het nu goed begrijp, is dit helaas niet de juiste lok ?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22533
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #35 Gepost op: 03 April 2007, 16:49:15 »
Dat lijkt mij wat kort door de bocht. Ze hebben het daar nu ook al over de museumloc. Die foto is van de museumloc tijdens de rit in 1996 en Märklin komt kennelijk met een model van die loc. Alleen die museumloc geeft het antwoord op de vraag niet: waren de bolle neuzen na de omnummering tot reeks 54 in 1971 nog actief in Nederland?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18622
    • Het Groterdam Project
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #36 Gepost op: 03 April 2007, 16:50:20 »
Aha.

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1463
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #37 Gepost op: 03 April 2007, 16:57:15 »
Chris,

Zal ook nog even wachten als ik jouw was. Heb thuis genoeg info wat dat betreft (en ik dacht ook wat foto's. Moet alleen wat tijd zien te vrij te krijgen, ik heb het erg druk op het moment. Ik kan me toch een paar foto's herinneren.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22533
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #38 Gepost op: 03 April 2007, 17:13:05 »
Nu snap ook ik de vraag die je daar stelt niet meer Chris.  ;D

Nog even recapituleren.

1. In de jaren 50 nam de NMBS de Bolle Neuzen in dienst. Daaronder een serie van acht stuks bedoeld voor internationale trajecten en dus onder andere uitgerust met driepuntsverlichting. Dat was de serie 204, genummerd 204 001 tot en met 204 008. In de jaren zestig hebben locs van die serie zeker voor de TEE naar Amsterdam gestaan. Daar hebben we foto's van. Ze hadden toen de dubbele bies en het vleugeltje op de neus.

2. In 1971 zijn alle Belgische locs hernummerd en de reeks 204 werd de reeks 54, ofwel 5401 tot en met 5408. Ze hadden toen nog steeds de dubbele bies, maar de vleugeltjes waren weg. De vraag is nu of de locs begin jaren zeventig met die 54 nummers nog in Nederland voor de TEE hebben gestaan. Zo ja, dan kun je afgebeelde Roco 63474 aanschaffen, anders moet het de 63476 worden.

3. Later hebben die locs nog aparte sluitseinen gekregen en andere kleuren geloof ik ook. In de jaren negentig is de 5404 omgespoten in de oorspronkelijke kleuren, kreeg weer nummer 204 004, maar die sluitseinen zitten er nog steeds op. Dat is de museumloc die in 1996 de laatste Eurocity mocht rijden. Van die rit zijn natuurlijk veel foto's gemaakt en die foto's duiken telkens op. Die loc met die rare sluitseinen gaat Märklin kennelijk maken, maar die kun je zeker niet voor de oorspronkelijke TEE zetten (nog afgezien van de ski).

Zet hem op Dave.  :D
« Laatst bewerkt op: 03 April 2007, 17:17:51 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18622
    • Het Groterdam Project
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #39 Gepost op: 03 April 2007, 17:21:27 »
AHAAAA...ja ik was de weg effe kwijt, dus ik moet gaan voor optie 2 :)

Gert1

  • Gast
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #40 Gepost op: 03 April 2007, 17:33:32 »
En om het nu extra ingewikkeld te maken is er ook nog een versie met enkele gele sierlijnen, eveneens zonder gevleugeld wiel op de neus.

Aan Dave de vraag wanneer die versie dan reed en of die versie ooit de trein tot aan Amsterdam heeft getrokken.

By the way: De Märklin-kap is duidelijk een jaren zestig-geval. Haalt het qua detail niet bij die van Roco. Heljan is in ieder geval beter, maar ja, die maken zoals gezegd helaas geen versies die in België zijn gebouwd (er zitten kleine verschillen in de Nohabs uit Zweden en de Bolle Neuzen uit België).

mvg,
Gert

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #41 Gepost op: 03 April 2007, 17:38:36 »
By the way: De Märklin-kap is duidelijk een jaren zestig-geval. Haalt het qua detail niet bij die van Roco. Heljan is in ieder geval beter, maar ja, die maken zoals gezegd helaas geen versies die in België zijn gebouwd (er zitten kleine verschillen in de Nohabs uit Zweden en de Bolle Neuzen uit België).

De 3066  ;D is dat model van marklin uit de jaren 60 van de bolle neus serie 204.



mvg,

Matthijs




Gert1

  • Gast
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #42 Gepost op: 03 April 2007, 17:42:28 »
Ja, ik weet het Matthijs. Maar jongens, ik ben niet desperate of zo!
Het is gewoon een kwestie van jammer-dat-ik-'m-gemist-heb en nice to have als ik alsnog de kans krijg.   :)

mvg,
Gert

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1463
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #43 Gepost op: 04 April 2007, 20:59:57 »
Beste,

Uit de vele foto's geen juiste gevonden. Dus tot nu toe zou alleen de 204.007 hem kunnen rijden. Ik heb de 5408 destijds ook gekocht omdat ik ergens een afbeelding gezien had met deze loc voor de etoile du nord. Zal toch niet zo zijn dat ze de loc's omnummeren en de dag erop er niet meer mee rijden.  Als ik nog eens iets tegen kom geef ik wel een seintje.
groetjes dave
« Laatst bewerkt op: 04 April 2007, 21:01:31 door nederbelg »
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

marnix2000

  • Gast
Re: Bolle neus voor TEE trein
« Reactie #44 Gepost op: 04 April 2007, 21:35:12 »
(er zitten kleine verschillen in de Nohabs uit Zweden en de Bolle Neuzen uit België).

hallo,

Ik had al wel gezien dat de ventilatoren/roosters op het dak van de NSB Di3 anders zijn, dan die op de CFL 1600 en Biene Maja.
Maar welke verschillen zijn er nog meer?
Ik vraag dit, omdat ik van de kap van een Roco 'Biene Maja' de verf gestript heb, om hem over te spuiten in een Zweedse of Noorse variant.

groet,



Marnix