Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door Eric B
Vandaag om 08:08:10
Raadplaatje door Sikko
Vandaag om 08:01:45
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 05:07:19
Minibaan Visserskaai H0 door Peter J K
Vandaag om 00:51:21
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door RieX
21 December 2025, 23:58:41
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door Dave.......
21 December 2025, 23:47:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 December 2025, 23:32:02
Goede wensen voor 2026 door Ferdinand Bogman
21 December 2025, 23:30:50
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Schachbrett
21 December 2025, 23:28:59
Revier Rheinbrenner (H0) door Schachbrett
21 December 2025, 23:26:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
21 December 2025, 23:25:31
Modelspoorbaan van Einte door Schachbrett
21 December 2025, 23:24:38
Sankt Georgen. door Schachbrett
21 December 2025, 23:21:37
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
21 December 2025, 23:19:59
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
21 December 2025, 23:19:32
Rondom Charlois door Schachbrett
21 December 2025, 23:16:02
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
21 December 2025, 22:57:38
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
21 December 2025, 22:42:44
herrmann door grossraumwagen
21 December 2025, 22:25:46
Werkplaats Wael en Bosch door NS264
21 December 2025, 22:15:27
Zwederbaan door nighttrain1
21 December 2025, 21:34:20
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 December 2025, 21:25:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
21 December 2025, 21:06:29
Printplaatje van Fleischmann Piccolo 9369 stuk door richardvandijk
21 December 2025, 20:42:47
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
21 December 2025, 20:09:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door DJV
21 December 2025, 19:54:43
Welke BR 218 van Fleischmann heb ik? Ik zoek de handleiding. door Gabriël Bergsma
21 December 2025, 19:53:39
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
21 December 2025, 18:34:41
Molenbaan (werktitel) door puntenglijder
21 December 2025, 18:21:48
Anyrail 7; aansluiten draaischijf door VictorPM
21 December 2025, 18:19:23
  

Auteur Topic: Mashima motor wordt erg heet.  (gelezen 7036 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #15 Gepost op: 09 December 2011, 10:11:34 »
Nee een 18x33 past niet !
In de breedte kun je nog iets van het loc chassis afveilen maar de hoogte nekt je.
Aan de onderkant heb je totaal geen speling en boven bepaalt het printplaatje de hoogte.
Ik had ook eerst een 18X33 gekocht maar die zit nu in mijn mat46 tweetje.
Ik dacht met de 16x30 de "zwaarste"Mashima te hebben gekozen.

Dan zou ik eerder frame uitvijlen/frezen ... zeker de 1000 is nou niet de meest soepele lok voor op een modelbaan (de zijdelings schuivende middenassen geven vrij veel weerstand) Hoe zwaarder (en hoe laag-toeriger) de motor, hoe beter...
 
Heb je trouwens de hele aandrijving al eens grondig schoongemaakt en opnieuw ingevet? Oud Roco vet wil wel eens uitharden en zo voor meer weerstand zorgen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #16 Gepost op: 09 December 2011, 11:00:58 »
De aanpassing in de breedte heb ik al gemaakt dus daar past de 18X33 al in het frame.
Met hoogte van de motor kom ik er helaas niet uit.
Aan de onderkant bestaat het chassis slechts uit een dun strookje kunststof waar ik al zoveel mogelijk uit heb geslepen.
Maar aan de bovenkant bepaalt het printplaatje de max. hoogte. En daar houdt het op.
Op die 16x30 heeft de 1000 maanden zacht zoemend en zonder enige storing gereden. Het is (volgens mij) de belasting van twee reinigings wagons die hem de das heeft omgedaan.
De beide draaistellen heb ik uiteraard helemaal open gehad, schoongemaakt en van nieuw vet voorzien. Ze lopen heerlijk licht en er zit aardig wat zijwaardse speling in de beide middelste assen. Bovendien is de krapste boogstraal R4 van Rocoline.

HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #17 Gepost op: 09 December 2011, 11:40:55 »
Ernest,

Om even terug te komen op het warm/heet worden, door wat voor trafo stuur jij je baan? Zover ik me kan herinneren kunnen die Mashima's niet tegen bepaalde pulsbreedtebesturingen. Zou ik even na moeten kijken, of misschien heeft iemand anders die kennis paraat.

r, Bert

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #18 Gepost op: 09 December 2011, 12:03:14 »
Bert,
Ik rijd digitaal met een IB als centrale die gevoed wordt door een 50 of 70VA trafo (dan zou ik even het bedieningspaneel open moeten schroeven) van Conrad.
Ik denk niet dat daar het probleem zit.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #19 Gepost op: 09 December 2011, 12:07:14 »
Hoi,

Nee, niks openschroeven hoor.
Doelde op bepaalde pulsbreedtebesturingen, niet zo zeer de trafo op zich.

Gr, Bert

Bert de Jongh

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Wat een gezeur hier !!
Re:Mashima motor wordt erg heet.
« Reactie #20 Gepost op: 09 December 2011, 21:28:01 »
Geen trekkracht problemen ? er staat n.l. geen vermogens informatie in de GM&S catalogus.

Nee Ernst, hij rijdt rond met een stalen D en 4 plan D rijtuigen (ik heb geen hellingen in mijn baan). Mijn 1000 is voorzien van een lokpilot 4.0 decoder.

Ik had de as hoogte van de tandwielkasten opgemeten en kwam uit op 7 mm. Vandaar mijn keus voor die 14x32. Ik heb dus totaal geen weerstand tussen de motor en tandwielkasten. In eerste instantie had ik ook een 18x33 besteld, maar de asjes van de motor zitten bij die motor 2 mm hoger en geven dus veel te veel weerstand. 14x32 past tevens perfect in de 1000.
Geachte psycholoog, ik kan u melden dat ik niet spoor. Uit zelfanalyse blijkt dat ik geen trein ben.