Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:33:57
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 12:27:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 12:25:19
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Dave.......
Vandaag om 12:24:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 12:19:36
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 12:07:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Module vliegveld Jan van Mourik door NS264
Vandaag om 11:46:49
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Silvolde
Vandaag om 11:28:12
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 11:14:39
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:57:08
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 06:50:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
09 September 2025, 21:34:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 September 2025, 21:02:36
Welke winkel voert deze merken? door haes
09 September 2025, 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
09 September 2025, 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
09 September 2025, 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
09 September 2025, 19:41:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
09 September 2025, 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
09 September 2025, 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
09 September 2025, 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
09 September 2025, 18:04:53
  

Auteur Topic: Vroomshoop 1950 (HO)  (gelezen 20991 keer)

Richard_NS

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Vroomshoop 1950 (HO)
« Gepost op: 01 December 2011, 22:17:13 »
Beste forumleden,

Met genoegen al enkele baanplannen op deze site gezien, en met nog meer genoegen zitten kijken naar de bouwvorderingen en de juweeltjes die door verschillende BNLS leden gebouwd worden.

Ik ben slechts een beginner, maar heb al vaker gelezen op dit forum dat je gewoon moet beginnen, dus vandaar dat ik hier begin met een plan voor een soort van testbaan, diorama/achtige opzet, waar toch leuk mee te rangeren is (denk ik)

Het betreft het emplacement van station Vroomshoop zoals deze bestond tot de jaren '50.
(met dank aan Sporenplan website:  http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_archief/overijssel/vroomshoop.html

Ik heb een en ander geprobeerd over te brengen in Anyrail,.. echter zoals ik het momenteel gemaakt heb, valt het 'enigzins' groot uit  ;D   (lees 500cm x 100cm) en deze ruimte wil/kan ik er in eerste instantie niet voor gebruiken.
Het lijkt mij ideaal, als er aan beide zijden een spoor op kan worden aangesloten, zodat er ook locs met wagons hun rondjes kunnen rijden.

de beschikbare ruimte is max 300cm breed, (maar dan moet ik aan de linkerzijde wel rekening houden met een schuin dak)

Graag ontvang ik input hoe ik dit emplacement zodanig kan aanpassen dat het bijvoorbeeld op 240cm x 60cm past
(twee modules van 120x60 ??)

(Hoef nog geen rekening te houden met materiaal, wel heb ik gelijkstroom locs, waar ik digitaal mee wil rijden.)

Hieronder een afbeelding van het oorspronkelijke voorbeeld.



Alle ideëen, opmerkingen, tips zijn welkom.

vr. groet,

Richard

Desgewenst, kan ik het Anyrail bestand toemailen, zodat er wijzigingen aan kunnen worden doorgevoerd.
« Laatst bewerkt op: 01 December 2011, 22:21:44 door Richard_NS »

Papierbouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • sec geplot
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #1 Gepost op: 02 December 2011, 07:11:56 »
Hoe lang is het perron nu?
De tekening van sporenplan is niet op schaal dus het zou best kunnen dat het perron in het echt ook langer was dat op de tekening te zien is.

Erik s

Karst Drenth

  • Online Online
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #2 Gepost op: 02 December 2011, 08:20:59 »
Gaaf Richard ! 8) (y)

1950 Vroomshoop, betekent: Korte personentreintjes ( 3 vierassers max. ) met 1700/1800 stoomlocjes. 6100/5500 met buurt goederen. en natuurlijk NS 2000 diesels en of 3400 stomertjes met een olietrein !

Dat het plan op 5 meter lengte uitkomt verbaasd me niets ;) De breedte van 1 meter wel een beetje. Ik ben wel geinteresseerd in je anyrail bestand. Mag je me wel mailen via e-mail ;)

Grtzz,

Karst

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #3 Gepost op: 02 December 2011, 08:48:07 »
Kijk anders eens naar het sporenplan van Vroomshoop eind jaren '60, dat is op het oppervlak dat je tot je beschikking hebt veel beter te realiseren. Overigens : het lijkt erop alsof je 15 graden wissels gebruikt. Ik zou proberen die te vervangen door 10 graden wissels, dat oogt een stuk beter.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Richard_NS

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #4 Gepost op: 02 December 2011, 09:13:54 »
Hoe lang is het perron nu?
De tekening van sporenplan is niet op schaal dus het zou best kunnen dat het perron in het echt ook langer was dat op de tekening te zien is.

Het perron tussen de sporen is (geloof ik) zo'n 100 à 110 meter lang (wat er nu ligt..)
Weet niet of dat toen ook zo was. In het sporenplan is dat inderdaad niet op schaal...

Richard_NS

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #5 Gepost op: 02 December 2011, 09:24:29 »
Gaaf Richard ! 8) (y)

1950 Vroomshoop, betekent: Korte personentreintjes ( 3 vierassers max. ) met 1700/1800 stoomlocjes. 6100/5500 met buurt goederen. en natuurlijk NS 2000 diesels en of 3400 stomertjes met een olietrein !

Dat het plan op 5 meter lengte uitkomt verbaasd me niets ;) De breedte van 1 meter wel een beetje. Ik ben wel geinteresseerd in je anyrail bestand. Mag je me wel mailen via e-mail ;)

Grtzz,

Karst

Hallo Karst,

Leuke reactie :-), maar weet nog niet zeker of ik het tijdperk ook exact ga aanhouden.
Eerst sprak het idee mij erg aan om het emplacement wat er ooit gelegen heeft, in Ho na te bouwen
maar dat gaat het qua oppervlak niet worden.
Heb nu al wat ideeen om het wat aan te passen. (wel omtrent hetzelfde emplacement)
zal proberen dat ook weer te geven in een Anyrail bestand.
Zal je tevens het bestand van deze versie (vanavond) toesturen...

Nog wat info over Vroomshoop en de spoorweghaven die er ooit was:
http://home.planet.nl/~wisse558/Stations/Vroomshoop.htm

Het station:


De spoorweghaven die er ooit was:..
« Laatst bewerkt op: 02 December 2011, 09:27:29 door Richard_NS »

Richard_NS

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #6 Gepost op: 02 December 2011, 09:29:11 »
Kijk anders eens naar het sporenplan van Vroomshoop eind jaren '60, dat is op het oppervlak dat je tot je beschikking hebt veel beter te realiseren. Overigens : het lijkt erop alsof je 15 graden wissels gebruikt. Ik zou proberen die te vervangen door 10 graden wissels, dat oogt een stuk beter.

Ik heb gewoon de Fleischmann bibliotheek in Anyrail als uitgangspunt genomen, aangezien ik daar wat van heb liggen.....


JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #7 Gepost op: 02 December 2011, 09:58:12 »
Als dat nog de oude Fleischmann modellgleis is (messing kleurig) zou ik dat zeker niet meer gebruiken; veel moderner rollend materieel gaat daar niet goed overheen, wissels voldoen niet aan de NEM normen en geven dus aanleiding tot ontsporing. Verder benieuwd hoe dit gaat worden, leuk idee (y)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Richard_NS

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #8 Gepost op: 02 December 2011, 10:41:51 »
@JAB van Ree

Goh dat wist ik niet.. welke rails zou je aanbevelen dan?
Ik weet nog niet of ik datgene wat je zou aanbevelen ook daadwerkelijk zou gaan gebruiken hoor,..
ivm budget natuurlijk aangezien ik al/nog Fleischmann rails heb...
(en ik met die (oude) rails ook geen problemen heb om in te zagen of te verouderen :-)

Maar ben wel benieuwd/geïnteresseerd in welke rails je dan zou gebruiken....

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #9 Gepost op: 02 December 2011, 11:17:28 »
mooi plan

Groet, Sicco Jan

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #10 Gepost op: 02 December 2011, 12:18:02 »
Als je low-budget wilt gaan kun je kijken naar Peco of Piko rails
De Piko rails heeft (net als de messing Fleischmann rails) wel het nadeel dat de puntstukken niet geleidend zijn, vooral kleine loks als een sik blijven dan soms op een wissel steken.

Peco (ik raad de fraaie code75 aan) is vooral als je het in Engeland online koopt heel voordelig, robuust en komt in een heel breed assortiment. Zie bijvoorbeeld Jajo's post voor een hint. Aandrijving mbv low-cost servo's icm een goedkope servo decoder en je bent voor nog geen 20 euro/wissel klaar incl. aandrijving.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3987
  • de hondsrug baan
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #11 Gepost op: 02 December 2011, 12:32:39 »
Hoi Richard,

Van dit soort draadjes wordt ik blij van,leuk dat je met iets begint wat voor ons vlak naast de deur ligt, het kost wel heel moeite om de info te verzamelen lijkt mij maar blijft in iedere geval dit draadje volgen,en veel plezier met het bouwen.


mvgr Evert.

Richard_NS

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #12 Gepost op: 02 December 2011, 21:10:11 »
Heb het plan nog iets aangepast.....
Niet dat ik er de ruimte voor heb ;D  maar eigenljk kan de spoorbrug niet ontbreken, vandaar dat die in dit plaatje voor de volledigheid er ook bijstaat.


JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #13 Gepost op: 02 December 2011, 21:30:18 »
Ik heb even snel iets geschetst... Vroomshoop circa 1970



Gebruik gemaakt van Peco code 75, met de slanke wissels. Ieder vierkant is 25*25cm. Ruimte voor een perron van circa 75-90 cm (genoeg voor DE-1 + DE-2 gecombineerd) Achteraf had ik misschien de ruimte tussen spoor 1 en 2 iets groter moeten maken.

Je zou rechts dan je watertje met brug nog kunnen leggen ook. Grootste nadeel is de dat je links geen vrije baan hebt na het wissel; rechts zou je wat kunnen doen met groen om het einde van de baan te maskeren.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Vroomshoop 1950 (HO)
« Reactie #14 Gepost op: 02 December 2011, 21:45:36 »
Nou Richard, bouw het in modules (bouwen is tenslotte leuker dan rijden) om point to point te rijden en bel tzt Karst om Vroomshoop aan Mariënberg te koppelen in de lokale gymzaal. Een Fiddle Yard links en rechts is wel te regelen.
En vooral; ga naar OntraXs 2012 om inspiratie op te doen; die mannen regelen het zó dat er vrijwel altijd iets NL-georienteerds staat. Kun je mooi je licht opsteken.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.