Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35

Auteur Topic: Kolenwagen GTU van artitec  (gelezen 83395 keer)

ruudns

• Offline Offline
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #255 Gepost op: 11 December 2011, 12:22:54 »
@nscargo: dan hebben ze de steekproef toch echt niet op de juiste manier genomen. Of ze hebben niet van elke batch een steekproef genomen 8). Ik denk dat ik dat wel mag zeggen als ex-qualitycontroller.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Gooierhaven

• Offline Offline
« Reactie #256 Gepost op: 11 December 2011, 20:36:59 »
Gooierhaven, ben jij de nieuwe roeptoeter van Artitec?
Nee, absoluut niet. Ik heb de gewoonte om een onafhankelijke mening te hebben. Sterker nog: daar verdien ik grotendeels mijn brood mee.
Voor mij zijn aan het model belangrijk dat wagenbak en onderstel zo perfect mogelijk de werkelijkheid nabootsen. Wielen, koppelingen en wagennummers zijn totaal oninteressant, want die moeten toch aangepast worden. Mocht het tijdperk niet juist zijn, dan moeten er desnoods complete nieuwe opschriften op. Kleur of kleurverschillen: kwast erover.
Kortkoppelen hoeft voor mij ook al niet. Gewoon inkorten en vastplakken die KKK.
Daarmee onverkoopbaar? Nee hoor. Maar zo ja, wat maakt dat uit?

Jan

ATB

• Offline Offline
  • Modelrailroading is fun
« Reactie #257 Gepost op: 11 December 2011, 23:12:01 »
De beste reactie is waarschijnlijk geen reactie, maar ik kan het niet laten. Voor alle duidelijkheid: dit is een reactie op persoonlijke titel. Niks geen roeptoeter of wat dies meer zij.

Allereerst het ontbreken van enig gevoel voor humor bij deze of gene. Geheel ongevraagd wordt ik op dit forum voor roeptoeter uitgemaakt. Ik weet niet wat ze in US of A in zo'n geval juridisch doen. Ik heb dat hier omgebogen tot herautfunctie en in mijn belevingswereld hoort daarbij klaroengeschal en boeren, burgers en buitenlui. Als mensen zich daar aan ergeren, het zij zo.

Ten tweede het te hooi en te gras gooien met de rechten van een koper. Je hebt als consument het recht om iets te kopen of om het te laten staan. Daarnaast heb je het recht om een artikel te ruilen c.q. terug te brengen naar je winkelier als blijkt dat het gekochte artikel niet voldoet. Hier wordt met name door jou Remco steeds gedaan alsof je als klant recht hebt op een perfect artikel. Nee Remco dat heb je niet. Je kunt niet naar een winkel gaan en daar een perfect artikel eisen. Het kan zijn dat een artikel niet voldoet aan je eigen al dan niet hooggespannen verwachtingen en dan koop je het niet. Koop je het wel en het blijkt binnen de garantietermijn niet te (blijven) voldoen aan de spec's dan ga je terug naar je leverancier en kom je samen tot een oplossing. Hoe die leverancier het eventueel verhaalt bij zijn leverancier is niet jou zorg.

Je kunt kritiek hebben en uiten op een artikel of een fabrikant. Je kunt hem zelfs een faillissement toewensen. Doe dat één keertje en besteed je energie dan aan wat anders. Dan heb ik daar in ieder geval verder geen last van.

Ted

Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #258 Gepost op: 11 December 2011, 23:25:37 »
Ted,

Leuk verhaal allemaal, maar houd er even rekening mee: Jij staat ook gewoon in de stand van Artitec mensen te woord te staan. Je probeert nu wel je betrokkenheid bij Artitec weg te vegen maar dat feest gaat natuurlijk niet op.

En ja als men een dergelijke prijs vraagt, verwacht ik en heb ik gewoon recht op niets minder als een perfect product.
De mentaliteit: 'Wees dankbaar voor wat je krijgt'. Daar doe ik niet aan mee. Artitec moet dankbaar zijn dat dat spul uberhaupt gekocht wordt, het is van de zotte. Elk ander merk of product uit een andere markt wat zo veel kuren heeft elke keer had al aan de kant gelegen.

Let wel even op: Als Artitec net als Matrix er voor kiest om schaal 1:93.5 te produceren, dan is dat een keuze. Dan heb ik dat te accepteren.

Maar Artitec vraagt de hoofdprijs en levert vervolgens modellen af met allerlei kwaliteitsproblemen ( en dan ook nog eens heel voorkombare problemen ). Dat is tot daar aan toe, maar als vervolgens ze dan ook de klant er voor op laten draaien, dan is het hek wel vd dam wat mij betreft.

Zou Artitec 15 euro voor een wagen vragen is het ook niet leuk, maar dan valt er mogelijk mee te leven.

Tot slot en dan stop ik ermee: Het is hier ook al vaker gezegd, zou Artitec de problemen kosteloos oplossen was het allang klaar geweest.

Gr. Remco.
« Laatst bewerkt op: 11 December 2011, 23:29:48 door Remco. »

ATB

• Offline Offline
  • Modelrailroading is fun
« Reactie #259 Gepost op: 11 December 2011, 23:44:02 »
Remco,

reageer eens niet zo primair. Probeer eens te begrijpen wat ik schrijf. Ik haal het geheel expres weg uit mijn relatie/bewondering voor Artitec. Je nieuwe reactie geeft precies aan waar bij jou kortsluiting ontstaat; je bent teleurgesteld in je verwachting. Dat is jammer, maar dat kan gebeuren. Ik schrijf nergens dat je dankbaar moet zijn dat je wat krijgt. Leg alleen jouw maatlat niet op aan de rest van de mensheid.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #260 Gepost op: 11 December 2011, 23:53:10 »
Ik ben totaal niet teleurgesteld in mijn verwachting Ted. Integendeel, Artitec voldoet uitstekend aan de verwachting.

Het model heeft weer problemen die te voorkomen waren net als bij elk ander model wat ze hebben uitgebracht.
En elke keer wordt er geroepen: Het volgende model wordt echt beter. Maar helaas elke keer is het hetzelfde liedje.

En daarbij, mijn maatlat is niet zo extreem hoog hoor, kijk even verder dan alleen mijn reacties. Er zijn heel wat meer mensen met dezelfde klachten.

En nu stop ik echt.

Gr. Remco.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #261 Gepost op: 12 December 2011, 00:43:28 »
Ik weet niet wat ze in US of A in zo'n geval juridisch doen.

Even afgezien van de vraag hoe relevant een juridische kwestie in de VS zou zijn wanneer zowel alle betrokkenen als de server zich in Nederland bevinden, is dat niet het soort opmerking waar ik als moderator erg blij van wordt.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Post49

• Offline Offline
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
« Reactie #262 Gepost op: 12 December 2011, 02:28:27 »
Als consument sluit je een contract middels aankoop van een bepaald produkt met je winkelier. Aangezien de leverancier/importeur , Artitec dus, de hoofdprijs vraagt mag je van zo'n produkt best wel wat verwachten. Je kan ook van de koop afzien, maar dat maakt de teleurstelling er natuurlijk niet minder om. Weer lang gewacht, weer een deukje in het vertrouwen.
Prutsen is leuk, pimpen natuurlijk nog leuker maar elke keer op eigen kosten fouten herstellen... En ja, ik baal er nog steeds van dat ik voor een stammetje Plan E nieuwe daken moest kopen alsmede een correcte restauratie-afdeling voor mijn CKD.
Toch iedereen veel plezier met zijn/haar al dan niet ratelende kolenwagentjes, want ze zien er wel heeel mooi uit!

Groet, Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #263 Gepost op: 12 December 2011, 07:38:37 »
Euh Ted, ik heb dan wel geen kolenwagentjes besteld, maar toch even een korte reactie.
De redenering van Remco klopt wel degelijk, alleen formuleerd hij het in mijn ogen een beetje ongelukkig.
De klant heeft wel degelijk recht op een fatsoenlijk functionerend product, en daarbij horen ook de loop eigenschappen.
Als de wielen ratelen al gevolg van de persing, dan had de fabrikant daar achter moeten komen, en actie moeten ondernemen alvorens het product zo snel mogelijk op de markt te gooien.
De klant hoeft en mag zelfs niet de fouten van de fabrikant te herstellen.
Daar hebben ze garantievoorwaarden voor uitgevonden.
Als iets niet fatsoenlijk marcheert buiten de schuld van de klant om, dan zal de klant dit bij zn winkelier moeten claimen, die dat op zijn beurt ook bij de fabrikant doet.

En nee, ik probeer Artitec niet door het slijk te halen, heb ik eerder al eens een (onterechte) beschuldiging van gekregen.
Artitec maakt fantastische producten, maar er zitten soms wat foutjes in die niet mogen, en daar heb ik het niet over de detailering, dat kun je geen productiefout noemen.
De techniek moet gewoon goed zijn.

Jos.
« Laatst bewerkt op: 12 December 2011, 07:43:52 door NS 1607. Reden: Nog iet vergeten »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

henk

• Offline Offline
« Reactie #264 Gepost op: 12 December 2011, 07:45:11 »

Je kunt niet naar een winkel gaan en daar een perfect artikel eisen. Het kan zijn dat een artikel niet voldoet aan je eigen al dan niet hooggespannen verwachtingen en dan koop je het niet. Koop je het wel en het blijkt binnen de garantietermijn niet te (blijven) voldoen aan de spec's dan ga je terug naar je leverancier en kom je samen tot een oplossing. Hoe die leverancier het eventueel verhaalt bij zijn leverancier is niet jou zorg.

Tja, heb ik erg hooggespannen verwachtingen van een modelspoorproduct als ik vind dat een wagentje met slechte wieltjes niet voldoet aan de specificaties?
Het verbazende is dat het de heren van Artitec kennelijk zoveel moeite heeft gekost tot die conclusie te komen en daar eigenlijk nog altijd niet de consequenties uit willen trekken.  ???
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #265 Gepost op: 12 December 2011, 07:59:50 »
En ja, ik baal er nog steeds van dat ik voor een stammetje Plan E nieuwe daken moest kopen alsmede een correcte restauratie-afdeling voor mijn CKD.

Sorry hoor, maar dit vind ik echt belachelijk. Ik ben het er helemaal mee eens dat je van een modeltrein mag verwachten dat het technisch goed functioneert. Dat Artitec het hierbij afdoet met: haalt u maar een schuurpapiertje over de loopvlakken, vind ik niet erg proffessioneel naar de klanten toe.

MAAR nu het geval Plan E: Artitec heeft haar uiterste best gedaan om Plan E tot in perfectie na te bootsen in model. Zelfs aan de bijna niet zichtbare lasnaden op het dak is gedacht. Nu bleken die lasnaden op de modellen veel te grof over te komen. Dat is heel jammer, want daarmee deed het dak afbreuk aan het karakter Plan E. Dan trekt Artitec zich de opmerkingen hierover aan en levert ze voor een zeer schappelijke prijs nieuwe gladde daken. De consument kan nu geheel zelf kiezen of hij genoegen neemt met de lasnaden of liever de gladde daken wenst. Die lasnaden waren duidelijk zichtbaar toen je de modellen kocht. Ondanks dat je je eraan stoorde (anmders had je ze in een later stadium namelijk niet vervangen), heb je de Plan E's toch meegenomen. Dan komt de fabrikant met een glad dak voor enkele euro's en in plaats dat je dan blij bent dat de fabrikant het kritiek zich heeft aangetrokken en de consumenten tegemoed komt, baal je enkele jaren na dato nog steeds dat je nieuwe daken MOEST kopen? Hallo, is het hobby of een obsessie?  

Ik maak hier dus duidelijk onderscheid tussen zaken waarvan je mag verwachten dat het goed is (techniek, materiaalkeuze, etc.) en de manier waarop een fabrikant zijn modellen detailleerd. Natuurlijk is het fijn als een model een perfecte kopie is van de werkelijkheid. Maar als een fabrikant probeert om een model zo natuurgetrouw na te bootsen en sommige details blijken tegen te vallen en zij leveren daarvoor voor een paar centen een beter onderdeel, dan vind ik dat alleen maar lovenswaardig!

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #266 Gepost op: 12 December 2011, 08:18:28 »
Ted (ATB)

Ik ken je verder niet, en ik weet niet wat je relatie is tot Artitec, maar als jij het standpunt van het bedrijf verkondigt, dan ben ik bang dat er nooit wat van Artitec in mijn bezit gaat komen.

Als je stelt dat je geen 100 % perfect schaalmodel (maatvoering, kleurstelling, opschriften) mag verwachten, dan kan ik daar in meegaan. In die veronderstelling zal dan ook de prijs in meegenomen moeten worden, Een fabrikant zal altijd ergens een kosten baten analyse maken, en beoordelen of een extra klinknagel tegen bijbehorende prijs wel weg te zetten is.

Maar dit zijn productieFOUTEN, en naar ik aanneem geen bewuste keuze ? En alle andere basale fouten die op dit forum worden genoemd zijn daar onder te scharen: productieFOUT, ontwerpFOUT of afwerkingsFOUT. En kom op, als ik dan mijn "primaire"  reactie wegneem: Als ik een Bluray speler koop, dan kan ik het eens zijn (of niet)met de kwaliteit beeld of het geluidsniveau. Maar ik verwacht wel dat hij een schijfje gewoon AFSPEELT, en dat het laatje opengaat als ik dat wil. Dat hoort bij de basics. Dat hoort ieder ding te doen.

Ik krijg zo langzamerhand het idee dat Artitec is van het roepen dat ze TOPmodellen willen maken, maar eigenlijk vinden dat ze dat al doen en dat verbetering niet noodzakelijk is. Tenminste, als ik jou (en anderen) zo mag geloven.

Maar goed, ik wacht geduldig af. Voorlopig neem ik het advies van alle Artitec adepten ten harte: Ik koop (niets) van Artitec, want die keuze heb ik.

Martijn

PS. Ik maak hetzelfde dus hetzelfde onderscheid als Jeroen hiervoor
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #267 Gepost op: 12 December 2011, 09:53:49 »
Ik ben wel blij dat Mijn garage tegenover Profile tyrecentre zit.
Stel je voor als ik mijn volgende nieuwe auto koop, en alle 4 de banden zijn lek, kan ik mooi aan de overkant gelijk nieuwe banden kopen  :)
Mvg Marty,

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #268 Gepost op: 12 December 2011, 09:58:44 »
Hallo, is het hobby of een obsessie?  

Hahaha, dat is een heeeeeel dunne grens. Sommigen kunnen er inderdaad obsessief mee bezig zijn....

Eelco

Henk Veenstra

• Offline Offline
« Reactie #269 Gepost op: 12 December 2011, 10:02:16 »
Volgens mij zijn er nog meer problemen met de wielen van
het GTU kolenbakkie, althans bij mij dan.
Als deze door een bocht gaat loopt deze uit de rails.
Dit komt volgens mij omdat de flenzen van de wielen niet schuin taps oplopen
maar te dik zijn.
Zijn er nog andere die dit probleem ook hebben.

mvg Henk