Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35

Auteur Topic: Kolenwagen GTU van artitec  (gelezen 83400 keer)

BenCC

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #105 Gepost op: 06 December 2011, 13:58:55 »
Heb er een paar gekocht. Mooi hoor, beetje fluppig kortkoppelmechaniekje, maar het werkt wel.
Alleen ratelen de wielen over mijn Rocoline rails en niet alleen over de flexrail. Kortom, wielen voldoen niet aan nem. Hij is fijn.  :(
beste henk en andere,
Ik heb gisteren contact gehad met artitec over het ratelen. De oplossing voor het probleem is verbluffent eenvoudig.
Gaat met een schuurpapier korrel 240 of hoger langs ruwe plekken en het ratelen is over. Ik heb dat uitgeprobeert met schuurpapier korrel 320 en inderdaad het werkt perfect. ratelen is opgelost. Zo simpel is de oplossing voor een toch wel opgeblazen probleem. Ik heb het ook uitgeprobeerd op rocoline rails en mijn engelse kruiswissel.
Artitec gaf aan dat deze instructie tzt op site kwam te staan.

trouwens ik heb in het verleden alle grote merken geadviseerd om GTU wagen te brengen. Er werd nooit serieus op ingegaan omdat zij het commercieel niet interressant vonden. Dan vind ik het een knappe prestatie en van durf getuigen om de GTU te brengen in zoveel varianten en super kwaliteit!
Ik tel liever mijn zegeningen en ben blij met deze nieuwe aanwinst. Ga zo door artitec! :)

met vriendelijke groet
ben
« Laatst bewerkt op: 06 December 2011, 14:02:50 door BenCC »

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #106 Gepost op: 06 December 2011, 14:02:57 »
Kijk, dat is goed nieuws. Ik was van plan er eentje in huis te halen, maar dat ratelverhaal deed me toch aarzelen. Mooi dat er een simpele doch doeltreffende oplossing is!  (y)

henk

• Offline Offline
« Reactie #107 Gepost op: 06 December 2011, 14:36:12 »
Ik dacht al, waar blijven de roeptoeters van Artitec.

Eerstens, het is geen opgeblazen probleem. Ik heb voor de aardigheid mijn vier wagentjes achter elkaar gezet en een zetje gegeven; het lijkt wel een mitrailleur.
Tweedens, ik heb zoiets nog nooit bij een wagentje gezien en vindt het gewoon een productiefout.
Derdens, ik ben absoluut niet van plan het vernikkelde loopvlak van de wielen met schuurpapier te lijf te gaan.

Maar ik maak hieruit op dat de heren van Artitec niet van plan zijn deze productiefout te herstellen. Wat een mentaliteit. Ik was van plan nog een paar exemplaren aan te schaffen, maar dat laat ik nu maar zitten.

DDM ongezien bestellen? Ik kijk wel uit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #108 Gepost op: 06 December 2011, 14:39:50 »
Wat ben jij toch negatief over Artitec. Ik vind het klasse dat zij zo'n wagen uitbrengen. Waar gehakt wordt, vallen spaanders. Artitec doet er alles aan om de klant tevreden te stellen.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #109 Gepost op: 06 December 2011, 14:44:20 »
Er komen binnenkort vast wielsetjes om te ruilen, net als bij de plan-E daken... Ik ben overgestapt op Roco-line code 83 en daar moet recent materieel zonder aanpassingen op kunnen rijden. Zoniet, dan is het niet goed.
RETROBAHN A.G.

henk

• Offline Offline
« Reactie #110 Gepost op: 06 December 2011, 14:45:02 »
Uit het feit dat ik de wagentjes heb gekocht mag je opmaken dat ik ze ook waardeer Andre. Maar ik vind ook dat dergelijke basale productiefouten moeten worden hersteld. Mij hoor je niet over het remwerk of een lettertje verkeerd in de opschriften, maar ik verwacht wel dat een wagentje gewoon uit de doos behoorlijk rijdt. Zoiets maak je bij een Lima wagentje van 30 jaar terug nog niet mee. Als jij dat negatief vindt, dan maar negatief.
« Laatst bewerkt op: 06 December 2011, 14:51:47 door henk »

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #111 Gepost op: 06 December 2011, 14:47:16 »
Alles om de klant tevreden te stellen? Ja, ze vertellen hoe je zelf hun fouten kunt herstellen.

'Geachte klant. Hierbij ons nieuwste model wasmachine. Het bedieningspaneel zit een beetje los, maar dat kunt u zelf eenvoudig verhelpen met een beetje lijm. Ook wiebelt het apparaat een beetje. Wij adviseren u het rechter achterpootje even in te korten met een fijn ijzerzaagje. Aanwijzingen hiervoor vindt u helemaal gratis op onze website. Met vriendelijke groeten van Miele'.

Reinier

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #112 Gepost op: 06 December 2011, 14:54:42 »
 ??? misschien gewoon ff afwachten wat Artitect gaat melden op haar website ipv hun al te linche en ze daarna niet meer instaat zijn om het nog op te kunnen lossen. In dat laatst geval rest jullie alleen nog schuren of wielen wisselen  ;D
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #113 Gepost op: 06 December 2011, 14:59:40 »
Kom op zeg. We hebben het hier over het loopvlak van een paar wieltjes. Wel even de juiste verhoudingen blijven zien hoor. omdan meteen een fabrikant af te fakkelen...
En ik ben geen Artitec-roeptoeter. Ik ben een tevreden klant.

Eelco

henk

• Offline Offline
« Reactie #114 Gepost op: 06 December 2011, 15:06:24 »
Ik bedoelde jou ook niet Eelco.
Persoonlijk vind ik rijkwaliteiten van de modellen erg belangrijk en op dat punt zit ik bij nieuwe Artitec modellen voortdurend te schuren, te frezen en te zagen om een en ander een beetje behoorlijk te laten lopen. Dat zal het wel zijn.  ;)

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #115 Gepost op: 06 December 2011, 15:11:23 »
Eelco ik snap best wat je bedoeld maar in deze ben ik het eens met Henk;

Juist na alle vorige producten waarbij er nogal eens wat mankeerde (en waar Artitec hun best op deed om de issues te verhelpen) vind ik dit evenals Henk een basale fout met een totaal foute oplossing (schuurpapier , ook korrel 320 , veroorzaakt krassen in het loopvlak waar vuil in gaat zitten)

Ik heb nog nooit bij een fabrikant een soortgelijk probleem gezien, niet bij 'dure made in West-Germany' merken als Fleischmann en Marklin, maar ook nog nooit bij Roco, LS Models en zelfs niet bij vorige Artitec producten.

Bovendien had ik, na alle problemen juist met wielstellen, bij de Plan E's en groentenwagens, verwacht dat men mbt de loop bij het testen wel goed zou opletten. Dat er dan toch diverse exemplaren dit probleem vertonen geeft aan dat zowel de productie als de kwaliteitscontrole nog altijd niet op orde zijn. En zeker in dit prijssegment mogen naar mijn idee zulke problemen niet op deze schaal voorkomen.

Ik had met wat puzzelen 5 wagens uitgezocht welke volgens mij 'kloppen' , maar ik wacht nog wel even met aanschaffen tot er meer bekend is over dit fenomeen en hoe Artitec dit gaat aanpakken.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #116 Gepost op: 06 December 2011, 15:20:52 »
Het gaat mij ook niet alleen om de loopvlakjes van deze wielen en ik fakkel Artitec ook niet af. Het verbaast me alleen wel hogelijk dat er aan vrijwel elk model van Artitec wel wat mankeert en het verbaast me nog veel meer dat er zoveel klanten zijn die vrolijk zelf aan het repareren gaan en elke kritiek op Artitec wegwuiven.

Ik heb ook Artitec-spullen, waarvan de meeste nog niet verder zijn gekomen dan het doosje. Ik weet echter nu al dat ik waarschijnlijk groentewagens heb die zullen waggelen en waar iets aan de lagers moet gebeuren, Plan E's die te kort of te lang koppelen of waarvan de remblokken los zitten en een DE II waarvan nog afgewacht moet worden of alle draadjes binnenin eigenlijk wel vastzitten. Daar ga ik echt geen GTU's aan toevoegen a 30 euro per stuk waar vervolgens eerst aan de wielen geschuurd mag worden. Niet omdat ik dat niet kan, maar omdat ik voor het geld dat Artitec vraagt gewoon een onberispelijk produkt verwacht. En die afweging mag iedereen uiteraard voor zichzelf maken.

Reinier

BenCC

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #117 Gepost op: 06 December 2011, 15:21:59 »
Ik dacht al, waar blijven de roeptoeters van Artitec.

Eerstens, het is geen opgeblazen probleem. Ik heb voor de aardigheid mijn vier wagentjes achter elkaar gezet en een zetje gegeven; het lijkt wel een mitrailleur.
Tweedens, ik heb zoiets nog nooit bij een wagentje gezien en vindt het gewoon een productiefout.
Derdens, ik ben absoluut niet van plan het vernikkelde loopvlak van de wielen met schuurpapier te lijf te gaan.

Maar ik maak hieruit op dat de heren van Artitec niet van plan zijn deze productiefout te herstellen. Wat een mentaliteit. Ik was van plan nog een paar exemplaren aan te schaffen, maar dat laat ik nu maar zitten.

DDM ongezien bestellen? Ik kijk wel uit.
beste henk
Ik heb dit bericht alleen maar geplaatst met de intentie om je te helpen. Ik kan niet beoordelen hoe wagens bij jouw ratelen, maar bij mij viel het mee. Ik heb dit probleem laatst ook meegemaakt bij een LS wagen SSB UIC. Ik denk dat dit soort dingen niet altijd te voorkomen zijn. Ik heb bij andere merken ook wel dit soort zaken meegemaakt en krijg dan bij klagen zelden een reactie. Dat kan ik van artitec niet zeggen. Voor mij hoeft bij zo'n simpele oplossing niet een hele omruilactie plaatst te vinden.
Dat het niet altijd de oplossing is die je wenst dat kan natuurlijk, maar je doet jezelf te kort om niet aan het schuren te slaan. Het is een werkje van niets! Je doet jezelf ook tekort om wagens niet aan te schaffen, maar dat is jouw persoonlijke besluit die ik respecteer.

met vriendelijke groet
Ben
« Laatst bewerkt op: 06 December 2011, 15:26:10 door BenCC »

stig

• Offline Offline
« Reactie #118 Gepost op: 06 December 2011, 16:51:15 »
Wat zijn de maten van de wielen/assen? Ik heb een heel stel spul uit voornamelijk Fleischmanns over na vervanging door Luck wielen. Ik deel ze graag uit als de maten overeen komen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #119 Gepost op: 06 December 2011, 16:53:20 »
een totaal foute oplossing (schuurpapier , ook korrel 320 , veroorzaakt krassen in het loopvlak waar vuil in gaat zitten)
en dan? het is een wagen, die hoeft alleen maar te rollen, neemt ie wat vuil op, boeie... Ben het ermee eens dat dit een rare fout is, maar dit soort opmerkingen slaan dan weer de andere kant op door.