Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:22:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:22:38
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 19:16:32
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 18:56:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 18:20:18
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 17:21:35
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51

Auteur Topic: Paar beginners vragen  (gelezen 3229 keer)

Ritrain

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Paar beginners vragen
« Gepost op: 30 November 2011, 10:35:17 »
Hallo allemaal,

Ik ben een echte beginner, sinds een paar jaar kriebelt het enorm.  De stoute schoenen aangetrokken, een baanplan programma gekocht. Uiteindelijk wil ik klein beginnen om alles een beetje onder de knie te krijgen. De baan die ik in gedachte heb is 2 meter lang en een 60cm breed. Dit is N spoor.
Het is een vlakke plaat. Multiplex 15mm. Daarop 2cm isolatie materiaal.
Ondertussen heb ik de rails gekocht. Ik heb nog geen aansturing of materiaal om te rijden. Heb wel een bod uitstaan op een multimaus trouwes op ebay, maar zal wel overboden worden. :D

1: De onder plaat is dus klaar met onderstel. Wat is nu de juiste volgorde om te doen?
Moet ik nu de rails leggen (en ballasten), en de electronica later aansluiten, of moet ik eerst alle electronica hebben?
Ik heb op dit moment nog geen seinen etc etc. Heb alleen de rails in principe. Ik heb wel de rails al een keer kaal op de plaat gelegd om te kijken of het overeen komt met het gekochte rail programma. En dat doet het!

2:
Nu heb ik Fleischmann rails met ballast bed. Nu wil ik toch gaan balasten omdat de rails op zich wel mooi is, maar ligt er toch wat plastic bij.  Ik vind bijzonder weinig informatie over ballasten van rails met bedding (of ik zoek niet goed).
Ook de encyclopedie praat over rails zonder ballast.  Voor mij als beginner beginnen dan direct vragen te komen.
Om deze rails toch te ballasten, moet ik kurk onder de rails doen neem ik aan, en dan een beetje er langs strooien?
Neem aan dat ik geen ballast op de rails moet strooien, omdat hier al een ballast bed op zit?

3:
Bedoeling is dat ik met een multiemaus aan de slag ga, en dat naar de computer. Computer is mijn andere hobby, en wil dat dus combineren. Zover ik kan nalezen is dan een multimaus 1 van de goedkopere oplossingen in combinatie als je er een apparaatje tussen zet van Wim Ros. Of kan het nog goedkoper?

Alvast dank voor eventuele reacties.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Paar beginners vragen
« Reactie #1 Gepost op: 30 November 2011, 13:13:54 »
Ik vind bijzonder weinig informatie over ballasten van rails met bedding (of ik zoek niet goed).
Ook de encyclopedie praat over rails zonder ballast.  Voor mij als beginner beginnen dan direct vragen te komen.

http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.02.06_-_Bedding_en_ballast

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #2 Gepost op: 30 November 2011, 13:26:28 »
Ronald, dat is niet helemaal een antwoord op de vraag. In dat Ency artikel wordt wel spoor genoemd waar al "ballast" aan vast zit, maar niet hoe je daar verder mee om moet gaan.

Ritrain, eigenlijk heb je een verkeerde keus gemaakt door die Fleischmann rails te kopen. Het is lastig om daar een natuurgetrouw effect mee te bereiken. Om er toch nog wat van te maken kun je doen zoals je zelf al bedacht hebt. Leg het spoor op een afgeschuinde strook van kurk of ander geluiddempend materiaal en lijm ballast tegen de zijkanten.
Verder kun je de plastic ballast wat "verweren" door er sterk verdunde roestkleurige verf op te smeren.

Maar dat zijn dingen die je beter achteraf kan doen. Je moet eerst zorgen dat de spoorbaan technisch werkt. Dus alle draadjes aan het spoor aansluiten, alle railscheidingen er in zagen, dat soort dingen. Eerst zorgen dat het rijdt, dan de landschappelijke afwerking.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 30 November 2011, 13:45:20 »
Ronald, dat is niet helemaal een antwoord op de vraag. In dat Ency artikel wordt wel spoor genoemd waar al "ballast" aan vast zit, maar niet hoe je daar verder mee om moet gaan.

Niet? Scroll eens een eindje naar beneden dan..... ;)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #4 Gepost op: 30 November 2011, 14:48:53 »
Naar beneden scrollen? Heb ik gedaan, maar blijkbaar kijk ik er overheen, want ik zie niet wat je bedoelt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Online Online
« Reactie #5 Gepost op: 30 November 2011, 15:22:55 »
Nee, je vindt daar niks over het opleuken van rails met standaardbedding. Er zijn wel mensen die dat nog heel aardig voor elkaar krijgen met Fleischmann profi.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,4328.msg62486.html#msg62486
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 30 November 2011, 15:35:59 »
Naar beneden scrollen? Heb ik gedaan, maar blijkbaar kijk ik er overheen, want ik zie niet wat je bedoelt.

Ik heb de originele vraag niet goed gelezen..... :-* rails inbedden met bedding... ik dacht gelezen te hebben zonder ;D ;)

Excuzee :)

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #7 Gepost op: 30 November 2011, 15:48:16 »
Fleischmann profi rails zijn perfect te combineren met kleur nr 5351 ballast Polak
grtz
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 30 November 2011, 16:58:47 »
Ik vind Fleischmann Profi rails prima te bewerken, inderdaad met flink verdunde verf de tussen de bielzen liggende licht grijze kiezels (plastic) kan je eenvoudig vervuilen en met roestkleur de rails behandelen (let op dat het niet tussen de aanslutingen komt, dat kan voor slechte doorvoer van rij-stroom zorgen). Het gaat erom dat JIJ het mooi vind, maar inderdaad - EERST aansluiten en proefrijden voordat je gaat afwerken.

Ritrain

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 01 December 2011, 15:53:09 »
Dank voor de tips.
hier kan ik wat mee.

Als ik het goed begrijp:

1: baanplan
2: Onderbouw /plaat
3: kurk leggen (of een ander isolatie materiaal)
4: rails leggen
5: ballasten
6: de overige electronica, zoals bezet /terug melders / seinen / wissels /andere electronica
7: Scenery. Dus scenery doe je als alles klaar is qua electronica.

SBBcargo

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 01 December 2011, 16:17:38 »
Als ik jou was zou ik 5 en 6 omdraaien. Pas gaan ballasten als alles werkt: wissels, termeldingen, etc. Omdat je stopstukken moet bouwen voor de automatische baan is het verstandiger eerst een en ander uit te proberen of alles naar je zin verloopt. Als je onverhoopt toch moet gaan slopen zit de ballast in de weg.  Suk6.

Marius.
Marius

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 02 December 2011, 08:17:20 »
Inderdaad, ballasten op het laatste moment doen en kijk uit met teveel verdunde lijm. Vooral bij wissels en raillassen kan dat voor veel ellende zorgen. Toch lijm in een wissel gelopen en zit de wissel nu vast? Geen nood - verwijder de elektrische aandrijving en leg de wissel een nachtje in warm water met een scheutje allesreiniger, verdunde houtlijm lost dan op en na goed drogen is de wissel weer prima bruikbaar. Ik zelf gebruik bij wissels de "andersom" methode - een laagje onverdunde houtlijm aanbrengen en hier het strooigoed op aanbrengen en vastduwen. Veel succes - maar nogmaals - BALLASTEN ALS LAATSTE !!!

Ernest

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 02 December 2011, 09:32:14 »
En voor je met de scenery gaat beginnen héél veel proefrijden. Met zoveel mogelijk verschillende treinen.
Ik ben best nog zaken tegen gekomen die ik toch moest veranderen.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 03 December 2011, 12:35:51 »
Kijk ook uit met het aanschaffen van nieuw materiaal als je baan af is. Alle wagons en locs rijden zonder problemen over de baan, koop ik een nieuwe dieplader, loopt deze met de onderzijde tegen de betonnen voeten van de bovenleidingsmasten. Gelukkig gekocht bij een betrouwbare zaak en kon deze dus omruilen voor wat anders.