Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 20:45:10
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 20:22:06
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door grossraumwagen
Vandaag om 20:05:33
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 19:58:48
Kent iemand een geschikte striptang door PeterV
Vandaag om 19:45:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 19:22:04
Plan E - 2023 oplage door grossraumwagen
Vandaag om 19:17:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 17:41:08
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:17:41
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 17:09:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:42:37
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 16:37:26
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 16:28:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:19
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 15:40:38
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 15:25:08
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Peter Kleton
Vandaag om 12:58:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22

Auteur Topic: nieuweling Zuid-Limburg met een beetje fantasie.  (gelezen 40524 keer)

mijnspoor

• Offline Offline
    • Station "Kolenmijn" ho
Re:nieuweling Zuid-Limburg met een beetje fantasie.
« Reactie #45 Gepost op: 26 February 2012, 18:07:45 »
Die is goed gelukt.Mooi. (y)

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #46 Gepost op: 27 February 2012, 19:52:19 »
Zozo, dat ziet er inderdaad erg goed uit! Gr.Martijn (y)
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 27 February 2012, 19:59:38 »
Scheun bumpke!

vrgr Steef
Mvh Steef

Daniels

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 05 March 2012, 17:35:42 »
Een kleine update,

Qua scenery doe ik even weinig aan de baan, omdat ik eerst graag een faller car system wil bestellen en de boerderij van Faller die mooi vind.  Dat kan ik namelijk aan de gang met bepalen wat waar precies moet komen.

In het midden gedeelte komt namelijk een weg en daar moet het faller car system onder. Die kan ik pas goed leggen als de plek van de boerderij duidelijk is. Ik heb in Anyrail het idee even globaal uitgewerkt. Grote rechthoek is de hoeve. Rechthoek linksonder is een schuur. En de rechthoek rechts is een ander huis.

Een idee of commentaar, laat het maar weten.

Daarnaast heb ik vandaag nog even een boompje geknutseld

112quinton

• Offline Offline
    • Mijn Baan
« Reactie #49 Gepost op: 05 March 2012, 17:44:05 »
Hoe wil je dat gaan doen met car system? Want de auto's moeten dan volledig rond kunnen, maar dat gaat toch niet op jou baan? Of misschien begrijp ik je tekening verkeerd hoor... Dat kan ook :P
Die boom is trouwens ook zeer realistisch

Gr. Quinton

Daniels

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 05 March 2012, 18:33:16 »
Hoi Quinton

Dat heb ik niet duidelijk gemaakt inderdaad, maar de wegen links en rechtsboven gaan door een tunnel en onder het stationsspoor is genoeg ruimte (12 cm breed) om een autootje te laten rijden. Dan is er een rondje, dit moet ik allemaal nog meten. en daarom wil ik een startsetje hebben om te kijken hoe "krap" ik de bochten kan maken zodat de autootjes goed door het tunneltje kunnen rijden.
Ook is met maken van de rotswandjes ietwat teveel aan PUR in de tunnel gekomen die nu de aankomende autoweg blokkeert. Dit moet ik nog wegsnijden.

Net ook nog even het boompje bestrooid in herftkleuren:

« Laatst bewerkt op: 05 March 2012, 20:49:10 door Daniels »

Daniels

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 05 March 2012, 20:53:47 »
Net nog even de faller huisjes die ik wil hebben uitgetekend en uitgeknipt. Ook twee stukken bocht voor car system uitgetekend.
Dat heb ik op mijn baan gelegd en globaal de weg en rivier erin getekend.

op het mdf komt een laagje piepschuim, dat is makkelijk met maken van de rivier en om bomen in te steken. Daarnaast kan ik de faller rijdraad erin verwerken.

Daniels

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 10 March 2012, 19:57:00 »
Update,

Ik was me al een tijdje aan het ergeren aan het feit dat ik de bekabeling van de baan ietwat te snel gemonteerd had onder de baan en het er dus gewoon niet uitzag. Dus vandaag naar de Gammel, en samen met mijn huisgenoot de zaterdag onder de treinbaan doorgebracht. Het ziet er nu zo uit.

Daniels

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 17 April 2012, 22:13:29 »
Het is tijd voor een update... alweer een dikke maand geleden.

Tussendoor kleine dingetjes gedaan. Sinds het opnieuw bedraden van de baan, heb ik ergens mijn rug gesloopt, dus even weinig voorover gebogen over de baan rommelen.

Wat is er allemaal gedaan.

- Alle ballast (op de twee stationssporen na) ligt.
- Ik heb het middendeel van de baan bedekt met piepschuim, dit in de tegellijm gezet en er een bruin kleurtje aan gegeven. (helaas geen foto's van geschoten) wel van het eindresultaat hiervan

Er moet een faller car system op de baan komen, hiervoor komen er twee tunnels zodat de autootjes even uit beeld verdwijnen.  Ik heb me maar eens gewaagd aan het zelf maken van de tunnelportaaltjes. Hiervoor heb ik DAS klei gebruikt, echt mooi spul, ik kende het niet maar het werkt heel goed.

Daarna halfdroog gepast zodat de klein de vorm in de pur schuim een beetje overneemt, dat past het net even wat beter. Met groen erom heen en dergelijke zie je de vervorming toch niet meer. (excuus voor de prut foto)

En als laatste een verfje,

Van de week was ik bij de Markkin shop in Den Bosch en toen waren ze daar net de bestelling aan het uitpakken, daar zat toevallig het station en perrons bij die ik graag wilde en een vakwerk huisje. Dus na een paar dagen prutsen en verven het volgende resultaat.

Het vakwerkhuisje, de verwering zie je niet goed, foto is met verkeerd licht genomen, maar toch, voor de vorm een boom en wat groen erbij gelegd.

Het station, van Faller genaamd "Waldbrunn" was al gewheaterd vanaf de fabriek. Ik heb er nog 40 jaar stoomtrein uitstoot bij gedaan en lampjes opgehangen. (eerste foto is nog zonder verwering)

Aan de andere kant van het spoor komen nog eens dezelfde perrons, die moet ik nog aanschaffen.

Met Trein.

Dat was m weer.

Vraagje aan de moderator:
Willen jullie de naam van mijn topic aanpassen naar "Spoor Reijmerstok"?

groetjes

Daniël

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #54 Gepost op: 19 April 2012, 21:39:11 »
Hoi Daniel, wat ik ook zo goed vind aan je draadje is de uitleg die je geeft. Ik zou trouwens ff een mailtje aan een der moderatoren sturen voor de verandering van naam. Gr.Martijn
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Daniels

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 19 April 2012, 22:28:58 »
Dankjewel voor je reactie Martijn,

Ik heb zelf niet echt het idee dat ik erg veel uitleg geef, dus bedankt voor je compliment!  Ik vind het zelf altijd prettig om draadjes te lezen waar veel in uitgelegd wordt, ik ben immers een beginner, net een half jaar met de hobby bezig. Dus topics waarin alles beschreven staat gebruik ik graag om mijzelf daarmee te ontwikkelen.

Dit weekend ga ik ook de lampjes in de rest van de perrons knutselen. Dit zijn trouwens de lampjes uit een lichtslang. mooi formaat en door ze in serie te zetten kun je lichtsterkte goed afstemmen, ik heb er zes stuks in serie gezet. Daarna met de hot glue gun bevestigd onder de kap. Dat is gewoon een knoeizooi maar dat ziet geen mens. Die lijm plakt toch eigenlijk voor geen meter dus mocht het los moeten, trek je het er zonder schade zo weer vanaf.

groetjes

Daniël

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Spoor Reijmerstok
« Reactie #56 Gepost op: 19 April 2012, 22:38:59 »
Zeker met dat prachtige viaduct in Gulpen.

Tja Bert.

Om dat viaduct na te bouwen heb je toch heel wat ruimte nodig, dat ding was 612 meter lang.
En dan heb ik de landhoofden niet meegerekend.

Jos.
« Laatst bewerkt op: 19 April 2012, 22:40:47 door NS 1607. Reden: Topicnaam geplaatst »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Daniels

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 25 April 2012, 20:27:16 »
Terug van vakantie, en ik heb nog twee dagen vrij, dus ik ben vandaag nog even aan het pielen geweest.

Intussen heb ik een faller car system startsetje besteld dus ik weer verder gaan bouwen als dit binnen is.

Ik zag hier een tijdje geleden een topic over wegen en hoe deze in model gemaakt worden. Daar zag ik een plaatje van iemand die asfalt met kwartszand gemaakt heeft. Dat was precies wat ik zocht dus ik heb dat besteld en heb vandaag op mijn testplankje een proefje gemaakt.

Ik wil een limburgs weggetje, een meter of vier breed in de echte wereld en vooral niet te netjes.

het resultaat: (foto is aan de lichte kant, maar geeft een goed beeld)

Ik heb heel netjes een rechte strook van 6cm breed (5m22 in het echt, maar dit wordt door het groen wat smaller) afgetekend op het plankje en aan weerszijde een strookje schilderstape geplakt. Daarna met zwarte plakkaatverf de strook ingekleurd en gelijk terwijl de verf nog nat was verdunde houtlijm eroverheen gesmeerd met een kwast. (je kan het denk ik ook van te voren mengen).

Daarna heb ik met een lepeltje het kwartszand erop gestrooid. Het fijne van een demo plankje is dat je die makkelijk optilt, en dus zo het overschot eraf kan schudden. Daarna de stukjes tape eraf getrokken en er ligt een superstrak stukje model-asfalt.  Ik strooi het zand op de lijm in plaats van het van te voren te mengen omdat de weg anders door de houtlijm gaat glimmen. Dus op mijn baan moet ik straks met de stofzuiger aan de gang, omdat ik die niet even optil.

Ik heb daarna nog even wat groen erlangs gestrooid, even snel snel, gewoon om het resultaat te zien. Ik ben er heel tevreden mee, vooral door het gras een beetje op de rand van de weg te leggen, lijkt het alsof de weg er al even ligt. Wat vinden jullie? Aanvullingen?

groetjes

Daniel

« Laatst bewerkt op: 25 April 2012, 20:46:40 door Daniels »

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #58 Gepost op: 25 April 2012, 21:43:35 »
Tip voor de stofzuiger, span er een nylonkous op. Dan kan je alles hergebruiken en zuig je kleine details ook niet op (y)
Maar ik kan echt niet geloven dat je nog zo kort bezig bent man, wat ziet het er al goed uit! Echt heel gaaf.
Ik zat te kijken naar die foto van die rotsen, dat is geel, maar ook wat zwart. Misschien een idee om een drybrush of een wash met zwarte verf er overheen te doen. Probeer het wel eerst uit op een een stuk wat je kan bedekken of gewoon niet ziet.

Een drybrush is heel simpel. Je neemt een beetje harde dikke kwast en ik knip dan altijd de haren af tot tussen de 0,5/1cm. Dan wordt het lekker stomp. Je neemt een lik verf op een plankje, en gaat dan met die kwast over datzelfde plankje boenen, totdat er nagenoeg geen verf meer aan de kwast zit. Dan ga je pas over de rosten heen. Het effect wat je krijgt is dat alleen bij uitsteeksels en ribbeltjes de verf blijft hangen, en op gladde stukken blijft niks. Zo laat je de structuur meer tot zijn recht komen.

Een wash is niets meer dan een sterk verdunde verf met bijvoorbeeld terpentine. In dit geval bijvoorbeeld zwart. Omdat het zo sterk is heeft het amper effect, maar wordt alles wel net ietsie doffer, dus stoffiger! Verder blijft er altijd wat meer verf zitten op uitsteekseltjes of inkepingen. Dus ook hier laat je de structuur naar voren komen! Bij huisjes bouwen kan je ook een wash van donkergrijze verf gebruiken op de muren. Zo krijg je grijze voegen en alsnog rode stenen.

Ik zou deze twee technieken wel eerst even op iets anders uitproberen. Als het eenmaal aangebracht is, is het zo definitief ;)

Maar als ik dit zo zie, gaat dat wel goed komen, succes man, ik blijf je volgen! Wordt heel erg mooi (y)

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Daniels

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 25 April 2012, 21:51:31 »
Hoi Mathyn,

Bedankt voor je leuke reactie!

Die rotsen zijn geel ( en de foto komt ook niet lekker uit hoor, dat moet erbij gezegd worden) omdat het mergel is, dat is wat minder grillig dan hardere steensoorten. Maar een wash kan altijd nog inderdaad, want jij refereert denk ik naar de voorbeeldfoto die ik erbij heb gezet, en zo had ik het nog niet bekeken, goeie tip! ga ik mee aan de slag. Ik had het al wat ge-dry-brushed en enkele highlights gegeven. Het verveelt me nog niet als ik ernaar kijk. Maar goed de verfijning moet overal nog toegevoegd worden, dat zijn juist die dingen die ik nu overal aan het lezen en uitzoeken ben want dat is het moeilijkste.

Morgen ga ik verder met de lampjes in de perron kappen, dus dan volgt vanzelf weer een foto-tje.

groetjes

Daniel

« Laatst bewerkt op: 25 April 2012, 21:59:53 door Daniels »