Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: English roundabout  (gelezen 4408 keer)

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
English roundabout
« Gepost op: 05 december 2012, 07:30:01 »
Zo, hier even een verslagje van een prutsbaantje in 00 (dubbel nul) bedoeld voor Engels spul en oud Fleischmann materieel.
Niet zo heel lang geleden de Bregenzer Waldbahn afgebroken en om niet al te veel ontwenningsverschijnselen te krijgen een baantje opgezet in een andere ruimte voor de 00 treinen die ik al in de kast had staan..

Even een achtergrondje gejat van de exBWB voor een mooiere Photo.. ::)


Piko A op een tafel van piepschuim. De treinen worden analoog bestuurd met een flinke trafo van temsi. De grote plaatgelijkrichters heb ik eruit gesloopt en vervangen voor siliciumdiodes die afgeschakeld kunnen worden zodat er op halfgelijkgerichte stroom gereden kan worden. De regelmogelijkheid van dit bakbeestje is nogal beperkt, waardoor de nieuwere lokjes met een rotvaart starten. Door de afgeschakelmogelijkheid van gelijkrichters wordt de startspanning verlaagd waardoor ook de nieuwere loks acceptabel langzaam kunnen wegrijden.


Plaatje van de trafo, de knopjes links en rechts bovenin schakelen de gelijkrichters af of bij.



Simpele controlebordjes, een stukkie metaal, aan-uit-aan schakelaartjes erin die of de linker of de rechter regelaar aan de rails verbinden en klaar is klara.


Simpel draaischijfje erbij gebouwd, geeft net even wat meer mogelijkheden..


Het soort "lokjes" wat hier zijn werk gaat doen. (Hornby Dublo Duchess lok van metaal)


Triang Flying scotsmann.


Airfix rebuilt scott.


Hornby Panier tank locomotive.


Triang onewheeler.


Fleischmann SNCF BoBo electroloc.

En zo nog meer, vooral goedkoop opknapwerk, wat voor weinig van Ebay of van de beurs wordt geplukt:

Fleischmann T3 als hompje schroot voor 19 euro gekocht en opgeknapt.. (de andere Fleischmann lok was ook een opknappertje van 20 eurie..)

Baantje is simpel, kamer is met 1,8x1,8 meter een bezemkast, dus echt veel past er niet in. De baan kan een lok met 6 rijtuigen hebben, er zitten 2 inglenook rangeerpuzzels in het station verwerkt en de rondgaande enkelsporige baan wordt van landschap voorzien zodat er ook wat te zien valt..

Tot er weer een h0e baan begonnen wordt is dit even een leuk tijdverdrijf..  ;D

groet daan.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re:English roundabout
« Reactie #1 Gepost op: 05 december 2012, 08:03:46 »
De draaischijf wordt met de hand bediend? :)
groeten,
Auke

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re:English roundabout
« Reactie #2 Gepost op: 05 december 2012, 09:05:33 »
Altijd leuk Engels spul.  (y)

Vraagje: waarom niet een paar centen uitgeven aan een goede trafo in plaats van een oude (nog met metalen behuizing) ombouwen? En dan doel ik met name op het aspect veiligheid.

Anyway: Keep up the good work!
« Laatst bewerkt op: 05 december 2012, 09:09:45 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re:English roundabout
« Reactie #3 Gepost op: 05 december 2012, 09:24:07 »
Ik vind die trafo wel passen in de sfeer van de baan  (y) (zelf ook in bezit van een oude Märklin trafo)
 Met engels spul heb ik weinig, maar dit is leuk om te zien. Ondanks de geringe ruimte heb je aardig wat sporen kunnen neerleggen.

Groet,
Michel

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re:English roundabout
« Reactie #4 Gepost op: 05 december 2012, 10:03:58 »
Vraagje: waarom niet een paar centen uitgeven aan een goede trafo in plaats van een oude (nog met metalen behuizing) ombouwen? En dan doel ik met name op het aspect veiligheid.
Omdat zo'n ding karakter heeft? Ik vind dat het aspect veiligheid nogal eens overdreven wordt bij oude transformators, ook al snap ik dat er types zijn die onbetrouwbaar geworden zijn in de loop der jaren.

Als je in staat bent seleniumgelijkrichters te vervangen door silicium-exemplaren, vermoed ik dat de topicstarter ook best in staat is de rest ook even te inspecteren en vooral de bevindingen op betrouwbaarheid te toetsen.

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re:English roundabout
« Reactie #5 Gepost op: 05 december 2012, 11:37:09 »
Wat had ik als kind graag zo'n Temsi trafo gehad. Maar ja in die tijd ontbraken eenvoudig de middelen en moest ik elk gespaard dubbeltje omdraaien.
Erg leuk al dat Engelse spul.

Gerrit

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re:English roundabout
« Reactie #6 Gepost op: 05 december 2012, 11:48:33 »
Hallo Daan,

Leuk dat je weer aan het bouwen bent. Wel heel wat anders dan je smalspoorbaan.
De Fleischmann restauratieprojecten kan ik ook wel waarderen (y)

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re:English roundabout
« Reactie #7 Gepost op: 05 december 2012, 12:44:16 »
Simpel draaischijfje erbij gebouwd, geeft net even wat meer mogelijkheden.
In de zestiger jaren maakte Airfix ook draaischijven naar Engels voorbeeld.


Dapol heeft de keet van Airfix overgenomen en ze zijn te koop als bouwpakket voor rond de 8 pond. Inclusief verzendkosten betaal je rond de 11 pond en dan heb je voor dat bedrag een hele leuke turntable op je baan staan.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re:English roundabout
« Reactie #8 Gepost op: 05 december 2012, 18:16:18 »
Dag Allemaal,

De trafo had ik nog liggen. Ik heb het snoer vervangen en de rest even nagekeken. Alle 220 volt delen zitten intern in de krimpkous en de trafo heb ik compleet opnieuw bedraad. Een vergelijkbare 4 ampere trafo (dat is dit ding, 2x 1 A 16 volt voor extra's, 2x 1A voor de rijregelaars) kost een aardige duit en is bovendien vaak electronisch. Ik houd van simpele electromechanica, net als met een lastrafo is een echte spoel veel beter dan een gesmolten berg zand.

Qua veiligheid werk ik dagelijks met hoge vermogens en grote spanningen zonder dat er een aardlek tussen zit. Die aardlek heb ik thuis wel en als er dan ook voldoende isolatie op de risicovolle punten zit vind ik dat veilig genoeg. Ik heb ook nog een Märklin spoor 0 trafo van ver voor 1920 voor de spoor 0 treinen en eentje waar met een koolstofgloeilamp de spanning omlaag wordt gebracht (dus enkel een voorschakelweerstand). Beide voedingen zijn in handen van iemand die er niks vanaf weet levensgevaarlijk, maar als je weet wat je doet is dat risico beheersbaar.

Als ik zie wat er soms in huisinstallaties wordt geknoeid door "vakmensen" dan is de trafo een erg veilig apparaat, ook al is-ie van metaal..  ;D

De DAPOL draaischijf heb ik ook gezien op de UK ebay, maar dat is geen inbouwding. Ik wil liever zelf iets maken wat ook goed werkt en later omgezet kan worden in elektrische bediening. Nu is het nog een handbediening.
Ik heb op dezelfde wijze een spoor 0 draaischijf gebouwd en dat werkte prima. Plastic prulwerk als de DAPOL draaischijf heb ik niet zoveel mee. Mijn zelfgebouwde schijfje werkt ook prima en het is een leuk karweitje voor de zaterdagmiddag..

net zoals bij de h0e baan vind ik het zelf maken of aanpassen van dingen veel leuker dan het spul kant en klaar in de winkel kopen, dus alles wat er gemaakt, verbouwd of gerepareerd kan worden ga ik hier gebruiken.. Lekker goedkoop en leuk om te doen..

Groet Daan.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3393
    • modulebaan.nl
Re:English roundabout
« Reactie #9 Gepost op: 05 december 2012, 20:08:02 »
Hoi Daan,

Leuk projectje!  (y)
Je verhaal over het gebruik van oude elektrische spullen is volkomen helder en wordt door mij gelezen als een stevige waarschuwing ;D .
Zo te lezen weet je waar je over praat, dus veel plezier ermee! (y)

Over je draaischijf: Kun je wat meer vertellen over de constructie? Als ik zo naar de foto kijk is de draaischijf opgebouwd uit hout en triplex, aangevuld met oude wielen uit de rommeldoos. Heb je er nog een kingpin onder zitten? En hoe verloopt de stroomvoorziening van de brug?

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re:English roundabout
« Reactie #10 Gepost op: 05 december 2012, 21:28:42 »
@Tjalling,
De basisplaat is een rondgezaagd stuk multiplex wat ik in de draaibank netjes rond heb gemaakt. Van dun triplex heb ik er een wand langs gemaakt en het geheel zit in de piepschuimplaten geplakt. De brug is ook van multiplex, wieltjes van een Mainline lokje (is-ie ook weer ergens goed voor) en de pin in het midden is een holle M6 bout waar meteen ook de bekabeling voor de brug naartoe gaat.
Om de bout klemt een gehard stalen buisje die in een bronzen bus gelagerd zit. Zo blijft het draaipunt spelingsvrij. Later kan een 2e houten schijf onder de baan aan de pin geklemd worden waar een vertragingsmotor met een rubber rol de aandrijving verzorgt. De spoor 0 draaischijf werkte ook zo en dat ging met de 3kg zware loks prima.

Nadeeltje is dat door het gebrek aan sleepringen de draaitafel niet eindeloos één kant op kan draaien, want de kabel draait dan op.

Groet Daan.

Groet Daan.

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re:English roundabout
« Reactie #11 Gepost op: 09 december 2012, 16:00:42 »
De DAPOL draaischijf heb ik ook gezien op de UK ebay, maar dat is geen inbouwding. Ik wil liever zelf iets maken wat ook goed werkt en later omgezet kan worden in elektrische bediening. Nu is het nog een handbediening.
Ik heb op dezelfde wijze een spoor 0 draaischijf gebouwd en dat werkte prima. Plastic prulwerk als de DAPOL draaischijf heb ik niet zoveel mee. Mijn zelfgebouwde schijfje werkt ook prima en het is een leuk karweitje voor de zaterdagmiddag..
Die draaischijf van Dapol is inderdaad geen inbouwding; het is een bouwpakket en die moet je dus zelf in elkaar zetten, er zelf een inbouwding van maken en ook zelf electrisch of electronisch laten werken. Dat kan inderdaad knap lastig zijn en daar gaat wel wat meer tijd inzitten dan een zaterdagmiddagje.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re:English roundabout
« Reactie #12 Gepost op: 10 december 2012, 00:55:03 »
@Wim,
Dit is de electrische spoor 0 draaischijf die ik op dezelfde manier gebouwd heb. Deze heeft een stalen brugdeel, maar pivotpoint en loopwielen zijn in principe gelijk.
Deze draaischijf kon locs tot ong. 5kg met een lengte tot 60cm zonder problemen hebben en doet nu nog dienst bij iemand anders.
Het Dapol dingetje is plastic rommel wat verder niet functioneel bruikbaar is. Pivotpoint is van plastic, loopwielen zijn van plastic, kan geen belasting hebben. Het is absoluut niet zo dat je voor 11 pond een bruikbare draaischijf of een bruikbaar mechanisme koopt. Hooguit de bekleding van de brug is bruikbaar voor de "looks", maar dat is bij een draaischijf niet van enig structureel of kwalitatief belang. Als je iets wilt wat goed functioneert dan is de Dapol draaischijf gewoon weggegooid geld, tenminste zo denk ik erover.

Groet daan.

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re:English roundabout
« Reactie #13 Gepost op: 17 december 2012, 18:24:49 »

Simpel draaischijfje erbij gebouwd, geeft net even wat meer mogelijkheden..
Beste Daan,
Ik zag je simpele draaischijfje en ik meende een bijdrage te kunnen leveren, zoals dat op forums wel eens vaker gebeurt. Blijkbaar valt mijn bijdrage verkeerd.
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re:English roundabout
« Reactie #14 Gepost op: 20 december 2012, 14:43:01 »
Hoi Wim,
No hard feelings hoor, het is meer om te voorkomen dat iemand enthousiast in de UK zo'n dingetje besteld en iets bruikbaars verwacht  ;)
Er zijn wel Engelse alternatieven die echt de moeite waard zijn: Die van metalsmith bijvoorbeeld.
Die kun je in delen kopen waardoor je bv. de brug kunt aanschaffen en de rest zelf erbij kunt bouwen, maar ondanks dat is het dan nog best prijzig. De aandrijving ervan is echter heel goed na te bouwen en werkt prima. (ik heb de constructie ervan als voorbeeld voor de spoor 0 draaischijf gebruikt).

groet daan.