Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
Vandaag om 08:13:06
Baan in Los Angeles door Wim Vink
Vandaag om 08:10:56
"Nederlandse" modellen door Martijn193
Vandaag om 08:07:35
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 08:05:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frank 123
Vandaag om 06:50:08
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 05:11:01
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
  

Auteur Topic: nieuweling Zuid-Limburg met een beetje fantasie.  (gelezen 38917 keer)

Chickje

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re:nieuweling Zuid-Limburg met een beetje fantasie.
« Reactie #15 Gepost op: 14 januari 2012, 18:42:24 »
Heel vet projectje dit! Benieuwd hoe het verder gaat!

hobbybobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
  • De heren Hobby en Bobby, altijd bij de hand.
    • hobbybobby's weblog
Re:nieuweling Zuid-Limburg met een beetje fantasie.
« Reactie #16 Gepost op: 14 januari 2012, 19:10:32 »
Heel vet projectje dit! Benieuwd hoe het verder gaat!

Wie niet  ;D
stad "Monice" tijdperk II-III, dit project is vertraagd, maar gaat stapje voor stapje voorruit, om toch nooit af te komen.

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re:nieuweling Zuid-Limburg met een beetje fantasie.
« Reactie #17 Gepost op: 15 januari 2012, 22:53:03 »
Bedankt voor jullie leuke reacties!

Erg leuk als mensen zo reageren, overigens zijn ideeën ook welkom natuurlijk want ik doe dit ook voor het eerst. Vooral detail aanvulling "het zou leuk als je dit erbij zou doen...." roep maar.

Maar goed er is weer een beetje gebeurd. Op de vorige foto's was als wat ballast te zien op voorste stuk baan, dit ligt nu al voor een deel vast. Ik sta er zelf van versteld hoe mooi de Fleischmann ballast bij de Profirails past. Ook heb ik nog wat gras toegevoegd her en der.

Foto's zeggen meer: (de kleuren vertekenen een beetje, ik heb een beetje bijgelicht met een lampje, want in mijn kamer is het niet handig fotograferen)

Ik heb op het spoor wat naar boven gaat langs beide zijden van de ballast gras een beetje op de ballast gelegd zodat het mooi overloopt.

Overzichtje , zoals ik al eerder schreef zou ik op de nog "te gele" rand gras leggen. Dat is dus gebeurt.

Hier zie je dat de mergelwand iets is bijgewerkt met wat grijzig en wit, foto is wat flets maar ach.

Nog even mijn fijne trein waarvan de kleuren zo mooi uitkomen in het ontstane landschap.

Komende tijd even niet veel landschaps dingetjes meer. Dit om te voorkomen dat ik overdadig met hetzelfde gras aan de gang ga. Ik moet eerst even wat nieuwe spulletjes kopen.

Wel ga ik lekker verder ballasten en de ondergrond van de binnen ring  bruin verven. In de binnen ring komt ook nog een laagje piepschuim waarin ik mijn riviertjes ga maken. Dat ben ik nu zachtjes aan aan het bedenken hoe ik dat wil gaan doen.  Ik wil namelijk een beetje dit gevoel:

Dit is de wei bij mijn ouders.

En mijn ouderlijk huis, dit is ontzettend Zuid-Limburg. (ik ben overigens geen Limburger)

Op de planning staan volgende maand Multimouse aansluiten op de baan, gelijk een wisseldecoder eraan maken. Dan kunnen die knopjes en Loc boss voorgoed van de tafel verdwijnen. Daarna (als mijn portemonnee nog rek heeft ) wil ik mijn rangeer wissel electrisch maken en seintjes plaatsen op mijn station's sporen.

groetjes

Daniël

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re:nieuweling Zuid-Limburg met een beetje fantasie.
« Reactie #18 Gepost op: 29 januari 2012, 19:16:53 »
Zo vandaag multimaus op de baan aangesloten.

Ik heb de voeding en booster op een goede plek onder de baan opgehangen waardoor ik de stekker van de multimaus makkelijk kan in- of uit pluggen.

Daarna heb ik maar eens de handleiding erbij gepakt en een laptop met een google-tje ernaast en ben ik druk bezig geweest met het inregelen van mijn treinen. Dat ging op zich erg goed, het is even zoeken met die bits in de cv waardes, maar als je het eenmaal door hebt gaat het vrij simpel.

Twee probleempjes:
Mijn TEE geeft een error bij het programmeren, waarschijnlijk vanwege de vrij zware rondmotor die erin zit. Hij programmeert ondanks de error wel gewoon, dus eigenlijk is het allemaal niet zo'n drama.

Probleempje 2 is dat ik allemaal Lenz decoders heb en die rijden netjes met 128 stappen. Maar mijn Fleischmann startlocje vind dat minder fijn.. Dus het is nog even twijfelen wat ik daarmee ga doen.

Toen ik de TEE toch in mijn handen had heb ik in de kopbak maar gelijk wat digirails lampjes gesoldeerd. Hier was ik nog niet aan toen gekomen.

Dat was mijn up-date weer even.


treinenhobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re:nieuweling Zuid-Limburg met een beetje fantasie.
« Reactie #19 Gepost op: 03 februari 2012, 20:49:34 »
Voor je tweede probleem:
Je kunt de decoder ook terugzetten naar minder rij-stappen 14/27.
CV 29 bit 2.
Dan in je Multimaus bij die lok ook even de waarde aanpassen en alleen die lok rijdt op minder stappen.

Dan het eerste: Wat voor een error krijg je?
In princiepe maakt het type motor niet uit voor het programmeren.
Mogelijk dat de trein alleen niet rijdt als de maximale motorstroom groter is dan wat de decoder kan leveren.
Op de standaard (rode) multimaus uit startsets krijg je echter geen retourgegevens van de decoder.
Dus de error wordt dan niet door de decoder naar de MM gestuurd.

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re:nieuweling Zuid-Limburg met een beetje fantasie.
« Reactie #20 Gepost op: 03 februari 2012, 21:05:10 »
Ik krijg een Err 1

hij programmeert de decoder gewoon wel, dus heel storend is het niet, enkel een beetje vreemd.

Ik heb de rijstappen inderdaad ook al teruggezet.


zofman

  • stationchef van de S.a.A.-bahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 206
  • Stationchef van de S.a.A.-bahn
    • Bouw van de S.a.A.-bahn
Re:nieuweling Zuid-Limburg met een beetje fantasie.
« Reactie #21 Gepost op: 04 februari 2012, 15:41:44 »
Ben benieuwd hoe je die draaihekjes ( steggelkes?) gaat maken voor de wandelaars.
Jan
Link naar mijn joeptjoepkanaal over de bouw van de S.a.A.-bahn
https://www.youtube.com/channel/UC7-t1dWsfnRNfJBdde_hbCA

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re:nieuweling Zuid-Limburg met een beetje fantasie.
« Reactie #22 Gepost op: 04 februari 2012, 21:36:58 »
Hoi Jan,

top idee, was ik nog niet opgekomen, mijn ouders hebben er zo eentje langs het huis staan.

Vandaag heb ik mijn wisseldecoder onder de baan gemonteerd, dus de baan is knopjes vrij. In de linker "voor"hoek van de baan wil ik morgen een stukje bos maken. Nu wilde ik wel iets wat lijkt op een weggetje o.i.d. Maar ik kan daar natuurlijk een wandelpaadje maken met natuurlijk een draaihekje. Geniaal idee, dankjewel!

Morgen een deel van het resultaat.

Groetjes

Daniël

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
Re:nieuweling Zuid-Limburg met een beetje fantasie.
« Reactie #23 Gepost op: 05 februari 2012, 02:13:17 »
Idd. je bent geen Limburger want dan wist je dat het hoogste punt nog altijd het drielandenpunt in Vaals is  ;D.

Maar je ouderlijk huis, is dat tussen Gulpen en Slenaken in de buurt van het oude tracee Vaals-Maastricht ??? ?

Ik vind overigens dat je goed bezig bent  (y) !!!!
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2012, 02:16:34 door ddv »

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re:nieuweling Zuid-Limburg met een beetje fantasie.
« Reactie #24 Gepost op: 05 februari 2012, 08:28:14 »
Ja klopt, daar ligt dat.

bedankt voor je reactie!

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re:nieuweling Zuid-Limburg met een beetje fantasie.
« Reactie #25 Gepost op: 05 februari 2012, 21:00:20 »
Een update..

Het was een heerlijk weekend, sneeuw buiten, dus rommelen binnen.  

Mijn huisgenoot heeft dit weekend besteed aan zijn N-baan. Ik aan mijn baan.

Gisteren heb ik me zoals ik al eerder schreef bezig gehouden met mijn wisseldecoder. Een Lenz ls150. Het zijn toch wel weer lekker veel draadjes die je aan mag sluiten. Ik had alle draadjes al netjes liggen naar de Fleischmann bedienknopjes, dus ik heb de wisseldecoder maar op dezelfde plek, maar dan onder de baan opgehangen. Het programmeren met de multimuis was even pielen, maar het is gelukt om de wissels op adres 1 t/m 6 te krijgen.

Het zijn inderdaad verschillende kleurtjes, maar er zit een systeem achter.

Vandaag ben ik verder gegaan met de scenery, de linker "voor" hoek om precies te zijn.
Daar heb ik eerst de ballast afgemaakt, anders kan ik er niet meer bij.

Op de foto ligt het net in de lijm, vandaar dat het er wat wazig uitziet.

Op het linker deel wilde ik een heuvel (Limburg heuvelland) waar het bos begint (en dus fictief verder gaat), met een bos paadje en een stukje wildgras.
Eerst dus met piepschuim aan de gang gegaan, die heb ik gelijmd met boekbinderslijm, dat plakt gelijk goed en is snel droog, net een soort houtlijm. Even gefixeerd met spelden.


Flexibele tegellijm voor de structuur erover. Dat droogt trouwens ook lekker snel



Aangezien de tegellijm moest drogen, ben ik maar boompjes gaan maken. Bij de vorige boompjes heb ik twee foutjes gemaakt. De stammetjes heb ik toen niet geverfd en die geraamtes moet je eerst even in water weken dan zijn ze niet zo breekbaar. Lekker een 20 min in lauw water gelegd:


Toen zag de keuken er zo uit:


En dit is de oogst, op de foto is het niet zo duidelijk, maar het zijn verschillende kleuren groen door elkaar, zodat de boompjes niet allemaal hetzelfde zijn.


De tegellijm was inmiddels droog en toen heb ik de ondergrond voor behandeling bruin geverfd, met gewone plakkaat verf.


En tijdens het drogen daarvan begonnen er spontaan struikjes te groeien:




De verf was droog en daarop is een mix van Noch waldboden en een ander soortig spulleke gegaan.


En omdat ik toch zo lekker bezig was, de boompjes erin gezet:


Heeel veel gedaan dus, ik ben ook om 09:00 vanmorgen begonnen. Nu ga ik verder met de details want het is nog een beetje levenloos zo.

groetjes

Daniël
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2012, 09:03:08 door Daniels »

Papierbouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • sec geplot
Re:nieuweling Zuid-Limburg met een beetje fantasie.
« Reactie #26 Gepost op: 05 februari 2012, 21:15:27 »
Het ziet er zo echt heel erg goed uit.
Ga zo door.

Erik

mijnspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
    • Station "Kolenmijn" ho
Re:nieuweling Zuid-Limburg met een beetje fantasie.
« Reactie #27 Gepost op: 06 februari 2012, 15:30:42 »
Een mooi stukje Limburg. (y)

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re:nieuweling Zuid-Limburg met een beetje fantasie.
« Reactie #28 Gepost op: 06 februari 2012, 17:06:37 »
Alweer een update, ja alweer. Ik mag om de week een maandag vrij hebben, dus ik heb het weekend maar voortgezet.

Bedankt voor de leuke reactie's trouwens!! Geeft weer extra voldoening.

Maar goed, vandaag heb ik mijn werk van gisteren nog even voortgezet want ik wilde nog wat gras strooien langs het mergelmuurtje en de ballast, en ik was nog niet helemaal content met een boompje en mijn wandelpaadje.

Ik zag op nproject (ik hoop geen vuil woord hier) een stukje over prikkeldraad. Daar ben ik eens mee aan de gang gegaan, ik heb een kabel gestript en 1 ader gebruikt. Dubbelgevouwen en met de boormachine opgedraaid. Daarna gespannen en stukjes draad (de prikkels) erom gedraaid). Aangezien het zo klein is en ik iets te grote handen heb, kreeg ik ze niet 100% strak eromheen gedraaid. Dus ik heb de "prikkels" even met de soldeerbout aangestipt, zodat ze goed op de draad blijven zitten.

De houten paaltjes (in limburg zie je niet anders) zijn zwarte spelden/spijkers , deze heb ik zo om de 1,5 cm langs het paadje erin geslagen. Daarna heb ik het prikkeldraad erop gesoldeerd. Viel niet mee, maar lang leve de s39. (stinkt wel) En met een likje verf is dit het resultaat:



Zowaar is het mij vandaag ook gelukt om de kleuren eens fatsoenlijk vast te leggen op de gevoelige plaat.
Dus hier een overzichtje. (zijn klikbaar gemaakt)

Er is aan de linkerkant ook nog een struikenpartij bij gegroeid.


Dat was m weer

groetjes

Daniël
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2012, 17:16:43 door Daniels »

mijnspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
    • Station "Kolenmijn" ho
Re:nieuweling Zuid-Limburg met een beetje fantasie.
« Reactie #29 Gepost op: 06 februari 2012, 17:30:03 »
Jeee,
Het wordt steeds beter.
Met de oogjes dichtgeknepen lijkt het net op een mooie wandeling!! (y)