Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 08:43:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Arjen52
Vandaag om 08:35:53
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Lambert
Vandaag om 07:50:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 07:38:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
06 September 2025, 23:41:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 September 2025, 23:38:38
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
06 September 2025, 22:37:35
Veevervoer ss/ ns door klusser
06 September 2025, 22:06:12
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
06 September 2025, 20:36:49
Minder wissels door hmmglaser
06 September 2025, 20:27:27
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
06 September 2025, 18:55:09
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
06 September 2025, 18:33:55
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
06 September 2025, 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
06 September 2025, 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
06 September 2025, 17:26:39
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
06 September 2025, 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
06 September 2025, 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
06 September 2025, 13:47:25
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
06 September 2025, 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
06 September 2025, 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
06 September 2025, 09:38:28
  

Auteur Topic: Koolborsteltjes, wanneer vervangen?  (gelezen 6700 keer)

BR103

  • Gast
Koolborsteltjes, wanneer vervangen?
« Gepost op: 26 March 2007, 13:09:47 »
Ik heb een Fleischmann 1331 el-lok overgenomen, maar nu maakt, tov van mijn andere loks deze lok een erg knetterend geluid, ook op lage snelheden. Daarnaast heb ik de indruk, dat de motor voor 1 richting een voorkeur heeft. Voor de andere richting moet ik n.l. iets meer DC geven.

Van jaren terug kan ik mij nog herinneren, dat uitwisseling van de koolborsteltjes een oplossing kan zijn.
Bij controle daarvan kon ik niets extreems vaststellen.

Kortom, wanneer is het raadzaam de koolborsteltjes überhaupt  te vervangen?
« Laatst bewerkt op: 26 March 2007, 13:11:59 door Robert »

NS1124

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Koolborsteltjes, wanneer vervangen?
« Reactie #1 Gepost op: 26 March 2007, 14:13:42 »
Het knetteren kan komen door een vuile rotor, als het koper niet al te best meer zichtbaar is kan het gaan vonken.
Een ander probleem kan zijn dat de rotor versleten is en dat de koolborstel niet lekker over de rotor heen glijd.
Ook is het mogelijk dat door het misschien niet lekker soepel lopen van de rest van het draaistel dat de koolborstels te lang op de sleuf tussen de twee koperen spoelen op de rotor staat. Dit kan dus ook gaan vonken (knetteren)

Ik denk dat een algehele schoonmaakbeurt al een hoop zou doen en daarna gewoon met de oude borstels weer proberen.
En anders denk ik een nieuwe rotor er in plaatsten. Deze zijn los leverbaar en sinds de jaren 60 niet veranderd ten opzichte van de huidige modellen.

Succes

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Koolborsteltjes, wanneer vervangen?
« Reactie #2 Gepost op: 26 March 2007, 15:07:49 »
Koolbordtels worden meestal door een veerje tegen de rotor gedrukt.
Wanneer de veertjes bijna tegen de rotor aan komen moet je de koolborstels gaan vervangen.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

BR103

  • Gast
Re: Koolborsteltjes, wanneer vervangen?
« Reactie #3 Gepost op: 26 March 2007, 15:52:28 »
Koolbordtels worden meestal door een veerje tegen de rotor gedrukt.
Wanneer de veertjes bijna tegen de rotor aan komen moet je de koolborstels gaan vervangen. m.v.g. Mark
De veertjes zijn nog op volle lengte en de koolborsteltjes zijn zeker nog 3/4 van de lengte van een nieuw paartje. De 1 is wel iets korter dan de andere.

Het knetteren kan komen door een vuile rotor, als het koper niet al te best meer zichtbaar is kan het gaan vonken.
Een ander probleem kan zijn dat de rotor versleten is en dat de koolborstel niet lekker over de rotor heen glijd.
Ook is het mogelijk dat door het misschien niet lekker soepel lopen van de rest van het draaistel dat de koolborstels te lang op de sleuf tussen de twee koperen spoelen op de rotor staat. Dit kan dus ook gaan vonken (knetteren)

Ik denk dat een algehele schoonmaakbeurt al een hoop zou doen en daarna gewoon met de oude borstels weer proberen.
En anders denk ik een nieuwe rotor er in plaatsten. Deze zijn los leverbaar en sinds de jaren 60 niet veranderd ten opzichte van de huidige modellen. Succes
Zitten bij Fleischmann in alle loks, zowel die uit de starterskit als die uit hun reguliere programma, dezelfde rotors?
Of is er nog kwaliteitsverschil? Ik heb nog een 1304 stoomlokje liggen uit een jaren60 starterskit, en die lok klinkt als zodanig stukken rustiger dan de "1331", alleen moet er meer DC gegegen worden tov de "1331" voordat ie gaat rijden.


« Laatst bewerkt op: 26 March 2007, 16:19:13 door Robert »

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Koolborsteltjes, wanneer vervangen?
« Reactie #4 Gepost op: 26 March 2007, 15:58:14 »
Ja als je veertjes al afslijten ben je zeker te laat!  ;)
Overigens kan ik je dan ook vrij zeker vertellen dat je loc niet meer rijden wil.  ;)

Als de koolborstels niet even lang meer zijn, kan dat zijn doordat er 1 niet goed tegen de rotor aangedrukt word. Dat opzich kan al rijproblemen veroorzaken.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

BR103

  • Gast
Re: Koolborsteltjes, wanneer vervangen?
« Reactie #5 Gepost op: 27 March 2007, 23:00:42 »
Ik denk dat een algehele schoonmaakbeurt al een hoop zou doen en daarna gewoon met de oude borstels weer proberen.
En anders denk ik een nieuwe rotor er in plaatsten. Deze zijn los leverbaar en sinds de jaren 60 niet veranderd ten opzichte van de huidige modellen.Succes
Hmmm.. het tandwieltje op rotorblad liet bij onderhoud spontaal los. Tijd ff weer eropgeluimd, maar lijkt mij ook niet de oplossing. Toerental der motor kan beinvloed worden door aandraaien dewr 3 motorboutjes; koolborsteltjes uitwisselen maakte niet uit.

Waar nieuw rotorbblad te kopen?

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: Koolborsteltjes, wanneer vervangen?
« Reactie #6 Gepost op: 29 March 2007, 22:54:04 »
hoi,
kijk eens op www.hobbyparts.nl
En voor de duidelijkheid, het draaiende deel van de motor heet "anker" ;)

groet, Peter
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

BR103

  • Gast
Re: Koolborsteltjes, wanneer vervangen?
« Reactie #7 Gepost op: 01 April 2007, 07:45:33 »
OK, thanks!