Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 19:38:02
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:34:04
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
  

Auteur Topic: Snellere treinen  (gelezen 4891 keer)

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1236
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Snellere treinen
« Gepost op: 23 November 2011, 13:19:34 »
Op Nu gelezen dat CU de treinen sneller wil laten rijden. Dit mede omdat wel de auto`s harder mogen op een aantal wegen.

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

manuelspot

  • Gast
Re:Snellere treinen
« Reactie #1 Gepost op: 23 November 2011, 14:45:24 »
Dat klinkt allemaal heel mooi. Maar haalbaar? nee!

NS is bewust op max 140 kmh gebleven. Hogere snelheden betekend meer onderhoud aan materieel. Dit omdat materieel bij hogere snelheden meer slijtage hebben.

Daarnaast zal het desbetreffende spoor traject geheel aangepast moeten worden. Hier hebben we het dan over sein afstanden en detectie voor overwegen. En bovenleiding dat er op aangepast moet worden.

Ook zal dan weer een aanpassing in de ATB doorgevoerd moeten worden op al het materieel dat dan ineens 160 kmh mag gaan rijden.

Dit alles brengt al veel kosten met zich mee. Dus wat inhoud dat de treinkaartjes ook weer duurder worden.
Een heel leuk idee als je een land als Frankrijk of Duitsland hebt. Nederland is er gewoonweg te klein voor.

Manuel

Gert1

  • Gast
Re:Snellere treinen
« Reactie #2 Gepost op: 23 November 2011, 14:55:03 »
Mooi voorbeeldje van: politici, klok, klepel...    :-X

mvg,
Gert

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1236
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re:Snellere treinen
« Reactie #3 Gepost op: 23 November 2011, 15:41:21 »
Dan mag de afwijking in ligging van de rails ook aangepast worden zo als op de HSL. De ick rijtuigen van de HSL kunnen we dan ook gebruiken.

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Snellere treinen
« Reactie #4 Gepost op: 23 November 2011, 21:25:11 »
Daarnaast zal het desbetreffende spoor traject geheel aangepast moeten worden. Hier hebben we het dan over sein afstanden en detectie voor overwegen. En bovenleiding dat er op aangepast moet worden.

Ook zal dan weer een aanpassing in de ATB doorgevoerd moeten worden op al het materieel dat dan ineens 160 kmh mag gaan rijden.

Maar dat vergt geen investering van NS, tenzij Prorail de tarieven om die reden zou verhogen.

Citaat
Dit alles brengt al veel kosten met zich mee. Dus wat inhoud dat de treinkaartjes ook weer duurder worden.

Nee, het betekent dat de belastingen omhoog gaan. :)

Citaat
Een heel leuk idee als je een land als Frankrijk of Duitsland hebt. Nederland is er gewoonweg te klein voor.

Dat is natuurlijk niet waar. De maximumsnelheid voor auto's is in alle drie de landen hetzelfde. Weliswaar heeft Duitsland op grote stukken geen maximumsnelheid, maar boven de 130 ben je niet verzekerd, dus 'nicht schneller als 130'.

Sneller rijden betekent immers ook dat de capaciteit van het spoor omhoog gaat. Maar je moet dan wel vier sporen naast elkaar hebben liggen. anders kom je in de knoei met stoptreinen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re:Snellere treinen
« Reactie #5 Gepost op: 23 November 2011, 21:26:06 »
de sprinter kan ook 160 toch? en stoptreinen zijn er niet meer ;)

gr

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
  • Spoor N
Re:Snellere treinen
« Reactie #6 Gepost op: 23 November 2011, 21:36:44 »
Weliswaar heeft Duitsland op grote stukken geen maximumsnelheid, maar boven de 130 ben je niet verzekerd, dus 'nicht schneller als 130'.

Weliswaar offtopic, maar dit is te kort door de bocht.
Grt, Wim

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Snellere treinen
« Reactie #7 Gepost op: 24 November 2011, 09:37:11 »
Mooi voorbeeldje van: politici, klok, klepel...    :-X
Aan de reacties van de verantwoordelijke te zien, valt dat wel mee.
In ieder geval goed dat ze daar eens nader naar kijken.
Vr. groeten,
Bob

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Snellere treinen
« Reactie #8 Gepost op: 24 November 2011, 11:55:05 »
Maar dat vergt geen investering van NS, tenzij Prorail de tarieven om die reden zou verhogen.

Alle materieel zal omgebouwd moeten worden... Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/ATBM%2B wat er al nodig was om 160 te kunnen rijden. De kosten aan de treinen zal komen voor NS Reizigers / NS Financial Services of wie de eigenaar is van dat materieel.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re:Snellere treinen
« Reactie #9 Gepost op: 24 November 2011, 15:01:27 »
Ik ben voor.

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Snellere treinen
« Reactie #10 Gepost op: 24 November 2011, 15:25:07 »
Ik hoorde gistermiddag een interview op Radio 2 over dit thema, deze persoon stelt zelfs dat het mogelijk zou zijn om met bestaande materieel 200km/h te kunnen gaan rijden. Volgens hem was het, wat het materieel betreft, voldoende om alleen de beveiliging aan te passen (lees ERTMS inbouwen).
Hij lijkt daarmee te vergeten dat het beoogde materieel (ICM, ICR,VIRM) gebouwd voor maximaal 160km/h. Wil je daarmee sneller rijden, zal je de tractie installatie en (lijkt me wel belangrijk) de reminstallatie daarop aan moeten passen omdat deze dan veel meer te verduren krijgt (en bij de Virm'en de vering, die is al niet te best bij 140km/h, laat staan bij 200 :-X). Ik vraag me af of dat dan nog wel loont.

Tot 160 lijkt me dan meer haalbaar, omdat het materieel daar al voor gebouwd is. Maar dan moeten het wel weer echte IC's worden, die alleen in de grote (provinciehoofd-)steden stoppen, en er zullen wat boogjes afgesneden moeten worden.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re:Snellere treinen
« Reactie #11 Gepost op: 24 November 2011, 19:11:26 »
nou, een gewone sneltrein kan tussen bijv. deventer en apeldoorn ook wel 160 rijden?

gr

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • Spoor N
Re:Snellere treinen
« Reactie #12 Gepost op: 24 November 2011, 19:48:06 »
Alle materieel zal omgebouwd moeten worden... Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/ATBM%2B wat er al nodig was om 160 te kunnen rijden. De kosten aan de treinen zal komen voor NS Reizigers / NS Financial Services of wie de eigenaar is van dat materieel.
Maar dat was alleen voor de Thalys op dat traject. Er schijnt een studie gedaan te zijn (of die moet nog gedaan worden) om een ongebruikte ATB code te gebruiken voor 160 km/u. Het voordeel is dat al het materieel deze code in principe kent, deze moet alleen in gebruik worden genomen (en de baan moet worden aangepast).

Dan mag de afwijking in ligging van de rails ook aangepast worden zo als op de HSL. De ick rijtuigen van de HSL kunnen we dan ook gebruiken.
ICR rijdt op de HSL, ICK staat in Nijmegen terzijde.

en bij de Virm'en de vering, die is al niet te best bij 140km/h, laat staan bij 200 :-X).
Op Somda lees ik net dat VIRM geschikt is voor 200 km/u?

nou, een gewone sneltrein kan tussen bijv. deventer en apeldoorn ook wel 160 rijden?
Nee, dat kan dus niet.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re:Snellere treinen
« Reactie #13 Gepost op: 25 November 2011, 09:06:20 »
ik bedoel dan als er de baan is aangepast ;)

gr

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • Spoor N
Re:Snellere treinen
« Reactie #14 Gepost op: 25 November 2011, 10:35:28 »
En de ATB en dan ligt het er maar aan of 160 km/u kan op dat stuk.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.