Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 19:17:48
Een nieuw baantje op Micromodules door Casmir
Vandaag om 19:12:52
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:10:19
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Eric B
Vandaag om 19:07:39
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door janvanbemmel
Vandaag om 18:38:31
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 18:27:44
Tickets Modelspoordagen 2026 door Theovh
Vandaag om 18:26:18
Project X...... door orientexpress
Vandaag om 18:20:12
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 16:40:29
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 16:40:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 16:34:17
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door Frans Peeters
Vandaag om 16:22:02
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door AlbertG
Vandaag om 15:46:07
Hoe een schaduwstation automatiseren door Eric v C
Vandaag om 15:21:34
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 15:07:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:00:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door aad52
Vandaag om 13:47:47
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:26:50
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door NS264
Vandaag om 12:23:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 12:18:23
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 11:59:38
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:58:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:16:31
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
Vandaag om 11:06:43
De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 10:50:42
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 10:47:57
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 09:52:50
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 09:20:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:32:10
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
08 October 2025, 22:26:30
  

Auteur Topic: Seinen geplaatst, staan ze juist?  (gelezen 10626 keer)

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
« Reactie #45 Gepost op: 19 November 2011, 12:36:08 »
Oké, duidelijk! Maar staan de seinen op deze manier al goed? Ik heb namelijk nog m'n twijfels over die hoofdseinen met seinbak!

Robbert

Iemand?  ;D

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
    • Rogeville.be
Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
« Reactie #46 Gepost op: 19 November 2011, 13:02:22 »
In principe kan je alles doen met een hoogsein zonder lichtbak en dwergseinen.
Sein 100 (Rood/Geel/Groen rechtdoor en groen knipper voor afbuigend en het volgende sein is groen. En natuurlijk geel knipper voor het rangeren.
Sein 102,104,108,114,116, 118 en 120 zijn dwergseinen. (En ze hoeven niet allemaal groen te tonen.
Sein 110 is een hoog sein. (Rood/Geel/groen knipper en natuurlijk geel knipper)
Sein 112 is een hoog sein. (Rood/Geel/Groen en geel knipper)

Sein 120 mag je ook vervangen door een S-bord. (Met een tekstbord eronder)
Bij spoor 10 zou ik ook een S-bord neerzetten. Omdat je hier onbeveiligd gebied in gaat.
Tekstbord met tekst neem contact op met beheerder/opzichter.

Sorry dat we zo afwijken van je vraag.
vr gr. Mark7758

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
« Reactie #47 Gepost op: 19 November 2011, 13:06:46 »
Johan,

Klopt helemaal, het seinenboek heb ik ook erbij gehad toen ik mijn voorgaande berichten hier postte. Hieruit blijkt dat er wel degelijk voor mij een verschil is tussen de beide seinen. Immers bij de "A+nummer" word niet gerept over automatisch. Bovendien: als beide seinen gelijk waren zouden ze wel dezelfde betekenis gehad hebben.

Nu moet ik erbij zeggen dat Mark over veel meer info beschikt dan voor mij als Mcn van belang is. Ik heb nog nooit een ontwerpvoorschrift onder ogen gehad, simpelweg omdat het voor mijn werk niet van belang is. Daar heeft Mark als Seintechnicus natuurlijk veel meer kaas van gegeten. Wel erg interessant, dit.

grt,

Ger
« Laatst bewerkt op: 19 November 2011, 17:39:51 door Gerke »
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
« Reactie #48 Gepost op: 19 November 2011, 13:23:42 »
Mark,

Jij geeft spoor 4 dan de snelheid 40, want groen knipper. Komt dat door de Engelsman die achter sein 100 ligt?

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
    • Rogeville.be
Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
« Reactie #49 Gepost op: 19 November 2011, 14:31:00 »
Inderdaad 1:9 wissels zijn 40km/h en 95 % van alle engelse wissels in NL zijn 1:9
je gaat door voor de hoofdprijs.
vr gr. Mark7758

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
« Reactie #50 Gepost op: 19 November 2011, 22:09:26 »
A achter het sein kan ook. Is ook weer een ontwerpvoorschrift. Maar A+ seinnr of seinnr+A is gewoon een extra sein, maar niets met automatisch of zo.
Het P- maakt het een bediend sein of niet. P+seinnr is gewoon blokbeveiliging. seinnr zonder P is een bediend sein.
(Moet zoeken maar er seinen ook met A122B als seinnummer. Ben even kwijt waar.)
Wat zijn de seinen 755 en 760 tussen Akkrum en Grouw-Irnsum dan?
Geen P en niks geen A (althans, niet op BVS-tekening en OBE-blad) maar echt geen bediend sein. Dat zijn automatische brugseinen, "gewoon" blokbeveiliging maar als extra voorwaarde het gesloten + vergrendeld zijn van de brug.
Maar ik had het wel fout, deze seinen hebben het bord "bijzonder gevaarpunt" dus seinen met zo'n bord zijn NIET per definitie bediend.

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
« Reactie #51 Gepost op: 19 November 2011, 23:16:40 »
In principe kan je alles doen met een hoogsein zonder lichtbak en dwergseinen.
Sein 100 (Rood/Geel/Groen rechtdoor en groen knipper voor afbuigend en het volgende sein is groen. En natuurlijk geel knipper voor het rangeren.
Sein 102,104,108,114,116, 118 en 120 zijn dwergseinen. (En ze hoeven niet allemaal groen te tonen.
Sein 110 is een hoog sein. (Rood/Geel/groen knipper en natuurlijk geel knipper)
Sein 112 is een hoog sein. (Rood/Geel/Groen en geel knipper)

Sein 120 mag je ook vervangen door een S-bord. (Met een tekstbord eronder)
Bij spoor 10 zou ik ook een S-bord neerzetten. Omdat je hier onbeveiligd gebied in gaat.
Tekstbord met tekst neem contact op met beheerder/opzichter.

Sorry dat we zo afwijken van je vraag.

Oké, ik zal dit aanhouden. Van sein 106 maak ik dan een hoogsein.

Even om zelf te onthouden want ik vergeet het steeds:
Groen knipperend: voorbijrijden toegestaan met max. 40 km/h.
Geel knipperend: snelheid verminderen tot 40 km/h of minder, zodanig dat op ieder willekeurig punt kan worden gestopt.[2]

Wanneer ik nu een loc op het kopspoortje (2) zet neem ik dus geel knipper bij sein 106 en wanneer ik wil omlopen via de hoofdbaan 5 - 1 - 4 dan zet ik sein 106 dus op groen knipper. Vervolgens 100 ook op geel knipper?  :)

Woei, wordt leuk dit om dit allemaal te gaan onthouden. Als het allemaal definitief is zal ik een document maken met elke mogelijke rangeerbeweging en de daarbij horende seinbeelden.  :)

Robbert

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
« Reactie #52 Gepost op: 19 November 2011, 23:49:44 »
! 110 Groen knipper: klopt.
Geel knipper: "Voorbij rijden toegestaan met een snelheid niet hoger dan 40km/u, om op iedere plaats achter dit sein waar zich een belemmering voor het verder rijden bevindt, te kunnen stoppen. (uit m'n hoofd, zal niet helemaal de letterlijke tekst zijn)

sein 104 kan geel, omdat 112 bij de door jouw genoemde rijweg gewoon stoptonend is.
sein 106 kan ook geel, het volgende -niet op de tekening aanwezige- sein zal ook stoptonend zijn.
sein 100 kan geel, geel knipper of groen knipper zijn: Geel als spoor 4 onbezet is en sein 110 stoptonend is, geel knipper als spoor 4 bezet is en groen knipper als sein 110 een groen of geel variant toont.

De door jouw geschetste rangeerbeweging noemen we ook wel " zagen", even heen en weer om op een ander spoor terecht te komen.

Ik ga nu uit van de Markvariant.

Succes!
Met groet,

Ger.

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
    • Rogeville.be
Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
« Reactie #53 Gepost op: 20 November 2011, 09:49:06 »
Wat zijn de seinen 755 en 760 tussen Akkrum en Grouw-Irnsum dan?
Geen P en niks geen A (althans, niet op BVS-tekening en OBE-blad) maar echt geen bediend sein. Dat zijn automatische brugseinen, "gewoon" blokbeveiliging maar als extra voorwaarde het gesloten + vergrendeld zijn van de brug.
Maar ik had het wel fout, deze seinen hebben het bord "bijzonder gevaarpunt" dus seinen met zo'n bord zijn NIET per definitie bediend.
Ilya. De seinen 755 en 760 worden bediend door de brugwachter. (Al dan niet op afstand door een Treindienstleider)
Indien je daaar de brug wil bedienen mogen er geen treinen linkerspoor onderweg zijn. (En ook geen rijweg ingesteld zijn.)
De seinen 755 en 760 gaan rood tonen zodra de brugwachter de aanvraag doet. (Hoe is nu niet intressant). En zodra hij het mag kijkt de beveiliging of er geen treinen te dicht bij de brug zijn en linkerspoor rijden. Is dat niet het geval kan de brugwachter de brug gaan bedienen. De seinen gaan Rood tonen en de brug kan geopend worden.
Indien er toch een trein onderweg zou zijn maar nog ver voor de brug is kan de brug keurig worden geopend. De trein kan misschien voor het rode sein tot stilstand komen. Maar mag er NOOIT voorbij. Vanwege dat het een gevaarpunt is. Maar dat laatste wist je al. ;)
vr gr. Mark7758

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
    • Rogeville.be
Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
« Reactie #54 Gepost op: 20 November 2011, 10:20:13 »
Even een aanvulling ter verduidelijk.
In Duiven heeft men ooit een halte gebouwd. Aan het eind van het perron zijn toen extra seinen geplaatst. A626 en A628.
Hier door kon men meer treinen laten rijden op het gehele baanvak.
Gerke tevreden?

Buiten de bruggen en werkwissels in de hoofdbaan (Bijzonder gevaarpunt dus bediend sein) kan men bij stations een sein tegen komen dat Geen P- heeft. Dit is vanwege een gevaarlijke overweg erachter.
De overweg heeft een aparte schakeling.

zo veel plezier met de bouw van je station. Als het klaar is zien we wel de foto's.

En kijk ook eens op deze site. http://www.marcrpieters.nl/download-rijwegen.html hij heeft een uitleg van seinbeelden op het station. Misschien intresant.
« Laatst bewerkt op: 20 November 2011, 10:54:06 door mark7758 »
vr gr. Mark7758

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
« Reactie #55 Gepost op: 20 November 2011, 21:17:23 »
Ilya. De seinen 755 en 760 worden bediend door de brugwachter.
[...]
De seinen 755 en 760 gaan rood tonen zodra de brugwachter de aanvraag doet.
Ja, met die definitie kan ik het ook  8)
Als er naar een 4-draads APB baanvak een rijweg wordt ingesteld, gaan de P-seinen in de tegenrichting rood tonen.
Dus dan zijn die net zo "bediend"...  :P

Voor gewone leken zijn die seinen 755 en 760 gewoon automatische (brug)seinen die, zoals ik al zei, gewoon extra controleren op het gesloten en vergrendeld zijn van de brug (en als de brwt die "aanvraag" doet, is dat niet meer het geval en zal het sein dus net zo afvallen als een (al dan niet P-)sein bij een sectiebezetting erachter).  :)
« Laatst bewerkt op: 20 November 2011, 21:39:32 door Illya Vaes »

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
« Reactie #56 Gepost op: 20 November 2011, 21:39:06 »
In Duiven heeft men ooit een halte gebouwd. Aan het eind van het perron zijn toen extra seinen geplaatst. A626 en A628.
Hier door kon men meer treinen laten rijden op het gehele baanvak.
Eerlijk gezegd snap ik het niet.
Zo te zien staan die seinen op dezelfde afstand tussen voorgaande en volgende sein als andere seinen (hetgeen overeenkomt met een zelfstandige functie in het verkorten van opvolgtijden en dus capaciteitsvergroting), maar de niet in al die seinboeken uitgelegde beschrijving "lichtsein zonder origineel nummer" suggereert dat het een of andere doublure vormt van het P-sein met dat nummer (626 c.q. 628) dat verderop staat, bij wijze van herhalingssein. Dat klinkt dan meer alsof ze er (alleen) staan voor de stop(/door) functie bij de overweg, maar dat past weer niet in "extra seinen, hierdoor kon men meer treinen laten rijden".
Needless to say dat ik graag een uitleg zou vinden van dat mystieke "lichtsein zonder origineel nummer".

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
    • Rogeville.be
Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
« Reactie #57 Gepost op: 21 November 2011, 08:32:56 »
Je weet waar je de OVS kan vinden. ;) En nee ik mag ze hier niet plaatsen. :-X
vr gr. Mark7758

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
« Reactie #58 Gepost op: 21 November 2011, 22:15:37 »
Je weet waar je de OVS kan vinden. ;) En nee ik mag ze hier niet plaatsen. :-X
Eerlijk gezegd niet  :-\
Maar dat helpt ook geen mensen verder die in publieke documenten gebruikte aanduidingen niet uitgelegd krijgen  :-[
(kan jij niks aan doen, vind ik gewoon een tekortkoming aan die documenten)
Je zou trouwens kunnen quoten uit zo'n document wat een lichtsein zonder origineel nummer inhoudt  :D

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
    • Rogeville.be
Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
« Reactie #59 Gepost op: 22 November 2011, 07:06:49 »
Ja. Dat had ik al gedacht.
En een sein zonder orgineel nummer is samengevat een extra tussen sein. (Niets meer of minder)
vr gr. Mark7758