Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:44:53
verlichting op mijn draaischijf zeten door rjr
Vandaag om 10:44:20
Kleinspoor NS450 kitje door Pauldg
Vandaag om 10:25:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 10:18:52
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 10:18:39
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Vislijn
Vandaag om 10:05:55
IiTrain akties op tijd aanmaken. door JohnH
Vandaag om 10:00:46
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
Vandaag om 09:37:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:23:44
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Sikko
Vandaag om 08:47:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 08:29:08
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 08:05:25
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 07:52:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 07:50:22
Baan in Los Angeles door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:56:46
't Boemeltje door MOVisser
Vandaag om 00:26:40
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 00:24:17
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door hmmglaser
13 October 2025, 23:17:38
Albert's fantasie in schaal 0e door Scratchbuilt
13 October 2025, 23:02:04
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
13 October 2025, 22:24:25
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
13 October 2025, 21:07:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
13 October 2025, 20:34:19
Da's Daz 2 door NS264
13 October 2025, 20:19:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frank 123
13 October 2025, 18:49:04
zoeken waar een draad zit op de baan door Ronald Halma
13 October 2025, 18:13:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
13 October 2025, 17:40:43
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
13 October 2025, 17:32:37
Multimaus Error 13 door Ronald Halma
13 October 2025, 17:31:44
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Joz
13 October 2025, 16:43:15
Raadplaatje door Whis
13 October 2025, 16:30:59
  

Auteur Topic: NS gaat zuinig rijden  (gelezen 4633 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re:NS gaat zuinig rijden
« Reactie #15 Gepost op: 09 November 2011, 17:00:58 »
...alleen is het voor "de geleerden" nog steeds niet in cijfers uit te drukken hoe groot die teruglevering aan het net is...
Het is in ieder geval genoeg Power om op stroomloze stukken (bruggen) in de stroomvoorziening van de eigen trein te voorzien.
Uhm... ik weet niet beter dan dat er ergens op (accu's?) overgeschakeld wordt, in ieder geval is het geen stroom van het regeneratief remmen, want dat wil je nu juist niet op een stroomloos stuk als een brug (je zou het daarnaast ook merken, omdat een dergelijk vermogen opwekken om een complete trein te voorzien een zeer sterke remmende werking op het anker heeft.

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:NS gaat zuinig rijden
« Reactie #16 Gepost op: 09 November 2011, 17:18:28 »
Laat me raden: de verwachte winsttoename valt tegen en om de winstverwachting niet te hoeven drukken moet de ritprijs omhoog. Daarnaast blijken de kosten voor het gebruik van de OV chipkaart toch slecht uitgevallen voor de vervoerders en mogen deze uiteindelijk ook doorgerekend worden aan de gebruiker? ;D Op de lange termijn blijkt helaas het slappe remmen, resp. uitrollen alleen negatieve ervaringen doordat remschijven niet zozeer sneller slijten door gebruik, maar door warmteontwikkeling sneller kromtrekken... ::)

Wie denkt dat 't goedkoper wordt door dit gedoe heeft 't mis. Veranderingen in dit land gaan altijd gepaard met toenemende kosten. ;)
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re:NS gaat zuinig rijden
« Reactie #17 Gepost op: 09 November 2011, 18:41:14 »
@Menno,

dan vraag ik me af waarom alle (hoogspanning) verbruikers bij remmen op een stroomloos stuk in blijven en bij freewheelen gelijk afschakelen... Ook de HS voltmeter (bovenleiding spanning) blijft 1800+ volt aangeven en zoals gezegd zelfs de snelschakelaar van een locomotief (mDDM) blijft in staan. (en als iets als eerste eruit klapt bij te weinig of geen hoogspanning......)
De +/- 100 volt aan batterijspanning zou dat niet voorelkaar krijgen lijkt me....

mvg

Sander
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

stomer2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re:NS gaat zuinig rijden
« Reactie #18 Gepost op: 09 November 2011, 19:00:01 »
waarom gaan we niet langzaam over op wisselspanning dan kunnen we gewoon op het terug spijsen zodat ook andere mensen die stroom kunnen gebruiken.
kost wel even iets maar er zijn ja al volgens mij verschillende traces op wisselspanning.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2108
  • MSc Micro-Electronics
Re:NS gaat zuinig rijden
« Reactie #19 Gepost op: 09 November 2011, 20:00:48 »
waarom gaan we niet langzaam over op wisselspanning dan kunnen we gewoon op het terug spijsen zodat ook andere mensen die stroom kunnen gebruiken.
kost wel even iets maar er zijn ja al volgens mij verschillende traces op wisselspanning.

Hmm, ik weet niet hoor.
We zouden in het beste geval 5 % besparen op de energierekening van de NS. Hoeveel jaar zou het wel niet kosten om de kosten van
- nieuwe bovenleiding
- om- nieuwbouw van treinstellen
- ATB is onbruikbaar (wegens interferrentie)
- nieuwe tussenstations

te kunnen betalen. Veel succes om dat voor elkaar te krijgen in een regering waar 'bezuinigen' het enige goede antwoord is.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:NS gaat zuinig rijden
« Reactie #20 Gepost op: 09 November 2011, 22:16:29 »
Je vergeet de voordelen van hoge wisselspanning zoals 25 kV AC, bijvoorbeeld dat je meer vermogen uit de bovenleiding kan plukken (zwaardere cargos of snellere treinen!) en de amerages lager blijven, waardoor je met een enkele draad af zou kunnen omdat het benodigde oppervlakte kleiner is.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re:NS gaat zuinig rijden
« Reactie #21 Gepost op: 09 November 2011, 22:29:51 »
Dat lang laten uitrollen ipv remmen, dateerd vanuit het stoomtijdperk.

Lang laten uitrollen kost minder kolen, water en minder keteldruk verlies.

Groeten,
Rutger

Ivo R.

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • niks
Re:NS gaat zuinig rijden
« Reactie #22 Gepost op: 09 November 2011, 23:45:45 »
Heel leuk dat zuinig rijden, maar de trein komt toch altijd (okee, 1x in de week misschien optijd) te laat. Laat staan als ie dan ook nog bij elk station moet uitrollen en langzaam op trekken.

Laat ze eerst maar eens de komende 'horror' winter door komen...

Ivo
Mooie worden van een Hc: "Bij de NS mag je meedenken, maar niet hardop."

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
Re:NS gaat zuinig rijden
« Reactie #23 Gepost op: 10 November 2011, 00:03:23 »
Niet langzaam optrekken, juist vol optrekken. En in de dienstregeling zit in principe voldoende rijtijdspeling om te kunnen uitrollen. Dat "te laat" heeft dus een andere oorzaak.

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re:NS gaat zuinig rijden
« Reactie #24 Gepost op: 10 November 2011, 00:07:34 »
Grote onzin, in die tijd had geen enkele "meester" ooit gehoord van energiezuinig rijden. Van belang was, zo weinig mogelijk kolen te verstoken omdat daar een leuke premie aan verbonden was. Het zogenaamde kolengeld. Het zal dan ook geen verbazing wekken dat men geen loslopende bielzen, langs het spoorwegnet, kon ontwaren. (In die tijd wist men al wat graaien was) ;D

Het energiezuinig rijden in de 80'er jaren was een grote klucht. Bedacht door goocheme jongens, die de wereld wel eens even wilden laten weten wat voor een geweldige vondst zij gedaan hadden. Grandioze berekeningen, over de te behalen bezuinigingen, werden aan het volk getoond. In geen enkele berekening heb ik ooit de aftrek kunnen vinden, welke de machinisten al behaalden. Vakkundig als zij waren deden zij dit immers al lang. In geen enkele berekening heb ik ooit kunnen achterhalen de aftrek, veroorzaakt door het plankgas rijden van de machinisten. Immers in die tijd waren vertragingen schering en inslag, en om de puinhoop niet nog groter te laten worden.....

Kortom, veel blabla om iets waar enige eer mee te behalen zou zijn geweest als: Het niet regende, niet sneeuwde, niet vroor, er geen bladeren vielen en het niet te warm was.

Mvg. Dolf.
   

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:NS gaat zuinig rijden
« Reactie #25 Gepost op: 10 November 2011, 00:19:26 »
De cynicus in mij ziet dit voornamelijk als een public relations item... Dolf zegt het al in zoveel woorden.

We zouden in het beste geval 5 % besparen op de energierekening van de NS. Hoeveel jaar zou het wel niet kosten om de kosten van
- nieuwe bovenleiding
- om- nieuwbouw van treinstellen
- ATB is onbruikbaar (wegens interferrentie)
- nieuwe tussenstations

te kunnen betalen. Veel succes om dat voor elkaar te krijgen in een regering waar 'bezuinigen' het enige goede antwoord is.

Alleen komt elektriciteit uit het potje 'operationele kosten' (waaronder ook salarissen en huur vallen) en die ombouw (waarbij voor NS alleen de ombouw van treinstellen komt kijken) uit het potje 'investeringen'. Als men gaat bezuinigen, is het altijd eerst op de operationele kosten. Investeringen zul je toch moeten doen en ik verwacht dan ook dat in de driehoek Amsterdam-Den Haag-Eindhoven het eerste begin zal worden gemaakt met de ombouw naar 25kV~. Wanneer, tja, dat is koffiedik kijken.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re:NS gaat zuinig rijden
« Reactie #26 Gepost op: 10 November 2011, 00:38:39 »
Uhm... ik weet niet beter dan dat er ergens op (accu's?) overgeschakeld wordt, in ieder geval is het geen stroom van het regeneratief remmen, want dat wil je nu juist niet op een stroomloos stuk als een brug (je zou het daarnaast ook merken, omdat een dergelijk vermogen opwekken om een complete trein te voorzien een zeer sterke remmende werking op het anker heeft.
Als je gewoon de brug overgaat zonder te remmen, dan vallen inderdaad je omzetters [Hoogspanning naar boordspanning] uit waardoor het boordnet op de batterijen terug valt.
Dit geldt voor zaken als de verlichting, ventilatie en de omroep ed. Zonder die hoogspanning valt de verwarming en airco onherroepelijk uit.

Als je electrodynamisch remt dan wekken je tractiemotoren hoogspanning op, en wordt dat teruggevoerd aan de bovenleiding.
Die is er op een stroomloze brug natuurlijk niet, maar dat opwekken doen die motoren nog steeds en met die spanning worden dan mooi de omzetters en verwarming gevoed  ;)

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re:NS gaat zuinig rijden
« Reactie #27 Gepost op: 10 November 2011, 07:08:55 »
.. hihi  dat zeg ik...

en daarbij kun je aan je HS voltmeter exact zien wanneer je onder de draad vandaan gaat (voltage loopt op naar 2000 volt)en het moment waarop je weer prik hebt (voltage zakt weer iets in richting 1800 volt) waardoor je nog (ruim)  voordat de bebording het aangeeft weer tractie kunt geven...
Dit geldt natuurlijk alleen wanneer je maar 1 stroomafnemer =treinstel/loc hebt. Bij gekoppelde treinstellen netjes de borden aanhouden, want je hebt alleen signalering van het voorste bediende stel...

mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1035
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:NS gaat zuinig rijden
« Reactie #28 Gepost op: 10 November 2011, 11:02:12 »
En dan (helemaal off topic) als dat kastje echt zo'n goed idee is, waarom dan niet in auto's?

Nog heel ff off topic: In mijn auto (en in veel andere moderne auto's) zit al zo'n kastje. Het heet boordcomputer en het geeft o.a. het brandstofverbruik aan op dat moment.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:NS gaat zuinig rijden
« Reactie #29 Gepost op: 10 November 2011, 12:33:15 »
Een trein kan best voor zichzelf hoogspanning opwekken. Maar het Nederlandse bovenleidingsysteem zit zo in elkaar dat voeden van een andere trein er niet in zit. Te veel diode's in de voeding. Dus de grote besparing van het opwekken van stroom voor andere treinen bij remmen zal in Nederland wel nooit gebeuren.
(Misschien dat ProRail een studie kan doen om de diode's die het nu blokkeren te verwijderen.)

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.