Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Swalbenburg, N modulebaan door tothebeach
Vandaag om 08:53:02
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door tothebeach
Vandaag om 08:50:34
Zolderbaan 2025 door spoorijzer
Vandaag om 08:13:06
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 08:09:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:07:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 07:58:08
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 07:09:48
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:31:27
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Maarten.T
Vandaag om 00:51:31
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Bram S
12 August 2025, 23:48:12
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
12 August 2025, 23:43:50
booster vraag door Patrick Smout
12 August 2025, 23:08:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Lima Plan E ral kleuren vraag door jandcargo
12 August 2025, 22:56:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
12 August 2025, 22:26:34
US diorama in H0 door Wim Vink
12 August 2025, 22:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
PB Models, ICR-rijtuigen door WesleyMunnik
12 August 2025, 20:50:30
Raadplaatje door Hlv53
12 August 2025, 20:46:33
Aachenau West door puntenglijder
12 August 2025, 20:33:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
12 August 2025, 19:23:04
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 August 2025, 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
12 August 2025, 17:52:27
Sfeer op je modelbaan door BartvD
12 August 2025, 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
12 August 2025, 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
12 August 2025, 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
12 August 2025, 16:36:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
12 August 2025, 15:37:58

Auteur Topic: Opgelicht op Marktplaats door I. Camara  (gelezen 16126 keer)

Brabantspoor

• Offline Offline
Re:Opgelicht op Marktplaats door I. Camara
« Reactie #30 Gepost op: 09 November 2011, 18:32:34 »
Ik heb ervaringen dat Storneren wel is gelukt

Was ook via marktplaats, begin dit jaar.
Ik had wat gekocht, en ik had het netjes overgemaakt.
Maar er kwam maar geen pakketje. Mailt de verkoper na een paar dagen, van héé ga je nog betalen vriend.
Ik zeg ik heb allang betaalt. Om het kort te maken ik had een fout in de bankrekening cijfers gemaakt.
Het geld was bij iemand anders terecht komen. ( wat eigenlijk niet had kunnen/mogen gebeuren naam en rekennummers kwamen immers niet overeen.)
De ABN/Amro boekte het voor mij gelijk terug, werd geen probleem van gemaakt.

Ebay is wat dat betreft een stuk veiliger, je kan daar netjes de feedback van de klanten terug lezen.
Maar goed waterdicht zal het nooit worden. ophalen is dan de enige goede oplossing, boter bij de vis.

gr Corné

frederik19630

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 09 November 2011, 18:43:19 »
brabantspoor,

Op het gevaar van op de juridische vingers getikt te worden, maar voor de precisie. Waar jij het over hebt is onverschuldigde betaling: iemand krijgt geld waar hij geen recht op heeft. Dan
moet dat gewoon terug, als de bank ook een foutje gemaakt heeft (naam niet met rekeningnummer of zoiets) kan het maar zo zijn dat uit coulance je het zonder gedoe terugkrijgt.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 09 November 2011, 18:54:00 »
Het zou een zegen voor de kopers zijn als dat wel kon. Maakt meteen een eind aan al die bedrieglijke verkopers op internet. Waarom kan de (banken)wet op dat punt niet worden aangepast?

Groet,
Ruud

lees je morgen weer van opgelichte verkopers, dat na het opsturen van het pakket het geld werd terug gestort....

ach er zijn nog winkels, dus geen paniek.

frederik19630

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 09 November 2011, 18:59:32 »
een goede oplossing is 'trusted third party', ebay doet dat al wel:

koper betaalt aan derde partij,
derde partij zegt tegen verkoper dat het geld er is
verkoper verstuurd,
koper zegt dat geld naar verkoper kan.

In geval van discussie moet de koper dan gaan aantonen dat het echt niet klopte,
achter verdwenen (ver)kopers hoef je niet aan

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

stig

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 09 November 2011, 20:17:57 »
Dat is omdat de banken geen service meer willen leveren tegenwoordig.
Het is alleen graaien en de klant kan stikken.

Moet je eens aan het loket komen tegenwoordig :'(

Tinus.

Nee vroeger was het leuk... Stond je een kwartier in de rij om geld op te mogen nemen... Nu trek je het in een minuut uit de muur.  (y)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #35 Gepost op: 09 November 2011, 20:22:56 »
Mijn voorkeur is altijd afhalen zeker bij bedragen van 50,- en hoger, als verkopers dan bijv zeggen op een parkeerplaats of station, dan vraag ik gewoon kan het niet bij u/je thuis en als ze dan zeggen nee kan niet geen tijd enz, dan zeg ik het hoeft niet vanavond volgende week kan het ook en als het dan nog nee blijft dan krijg ik steeds meer *oplichting* gevoel.

Bij verkoop is ook mijn voorkeur afhalen zodat ze zien met wat ze kopen.

Zeker bij modeltreinen kan je eigenlijk beter altijd afhalen hoe groot de afstand ook is, want op de foto is het heel lastig te zien hoe een trein eruit ziet (krassen/schade) de ene zegt nieuwstaat de andere zegt gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 09 November 2011, 20:25:38 door Bastaard »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 09 November 2011, 20:27:38 »
Ik heb ervaringen dat Storneren wel is gelukt

Was ook via marktplaats, begin dit jaar.
Ik had wat gekocht, en ik had het netjes overgemaakt.
Maar er kwam maar geen pakketje. Mailt de verkoper na een paar dagen, van héé ga je nog betalen vriend.
Ik zeg ik heb allang betaalt. Om het kort te maken ik had een fout in de bankrekening cijfers gemaakt.
Het geld was bij iemand anders terecht komen. ( wat eigenlijk niet had kunnen/mogen gebeuren naam en rekennummers kwamen immers niet overeen.)
De ABN/Amro boekte het voor mij gelijk terug, werd geen probleem van gemaakt.

Bij mij ging dat toch een stukje anders en kon niet door ABN Amro zelf gestorneerd worden.

ABN Amro heeft de houder van de tegenrekening schriftelijk verzocht om het bedrag terug te boeken i.v.m. een foutieve overboeking vanuit mijn zijde. Welke dat ook zeer snel daarna heeft gedaan (is geen week overheen gegaan).

Storneren kan ook bij mijn weten enkel bij automatische incasso's. Maar het fijne weet ik er niet van, ben geen bankier.  ;D

Oplichting kan in vele vormen iedereen overkomen, zelfs als je het af gaat halen kun je opgelicht worden terwijl je er zelf met je neus bovenop zit.

Gr. Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #37 Gepost op: 09 November 2011, 20:42:11 »
Erg naar allemaal. Als ik het niet vertrouw vraag ik altijd om het adres voor afhalen. Oplichters willen zeker niet dat het wordt afgehaald dus als je dan het adres hebt ..... kun je zeggen sorry ik ben niet in de gelegenheid wil je het alsnog opsturen..... etc...

Is geen garantie maar wel iets meer zekerheid.

Jeffrey

Deels mee eens.
Ik doe het vaak als volgt:
Vraag naar het adres en controleer alle gegevens.
Bel ze na voor een afspraak over een paar dagen, meldt later vervolgens dat ik niet kan en vraag dan of het toegezonden kan worden.
Pas dan laat ik het toezenden, ook als het uit "Ypecolsga" komt.

Richard
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #38 Gepost op: 09 November 2011, 21:19:11 »
Wat ik altijd doe is de naam en bankrekeningnummer checken op internet om te kijken of die niet voorkomen op websites over oplichting.
En een kopie van de advertentie naar pdf printen. Kan handig zijn als je achteraf iets aan moet tonen wat in de inmiddels verwijderde advertentie stond.
Gelukkig tot nu toe een wat vervelende ervaring gehad maar niet zo ernstig dat ik veel geld kwijt was.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Maarten

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 09 November 2011, 21:31:54 »
Werkelijk nog nooit iets vervelends meegemaakt met kopen op Marktplaats. Maar ik geloof dat ik nog nooit wat gekocht heb van iemand die nog maar 6 dagen op Marktplaats zit.

Ik heb in het verleden eenmaal meegemaakt dat een pakket maar niet aankwam. De verkoper heeft met mij proberen te achterhalen hoe dat kon. Na veel gezoek ook bij de post zijn we erachter gekomen dat de adressering die met een vel papier erop geplakt was met de postbewegingen eraf geschuurd was. En dankzij zijn hulp is het pakket toen alsnog bij me aangekomen.

Ik heb het zelf als reminder meegenomen dat als ik zelf wat verstuur en de adressering geprint erop plak, ik tevens met stift op de zijkant van de doos zelf nog eens naam, postcode en huisnummer opschrijf. Gewoon voor het geval dat het opgeplakta adres om wat voor reden dan ook loslaat.
met de groeten van Maarten

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #40 Gepost op: 09 November 2011, 22:05:46 »
Ik weet niet of dit draadje er de juiste plaats voor is, maar er is opgelicht en opgelicht. Hier gaat het om betalen en niets ontvangen. Een andere vorm van oplichting is: voor iets betalen en dan een artikel ontvangen dat niet in overeenstemming met de koop is, bijvoorbeeld kopen op basis van een foto van een mooi model en dan een beschadigd, niet functionerend of zwaar bespeeld geval ontvangen. Het eerste is mij gelukkig nog nooit overkomen, het tweede helaas wel, zelfs diverse keren. Zowel op Marktplaats als op eBay. Het valt dan soms niet mee om de koop terug te draaien. Op eBay kun je dan nog wel een negatieve beoordeling geven, maar er zijn verkopers die daar blijkbaar niet mee zitten. Ik ben dan ook voorzichtiger geworden met het aanschaffen van prijzige locs via internet. Aan wagons kun je je niet zo snel een buil vallen, maar als de boel niet in orde is, ergert me dat toch behoorlijk. Tsja, op internetsites kun je koopjes op de kop tikken, maar ook wel eens een kat in de zak kopen. It's all in the game.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #41 Gepost op: 09 November 2011, 23:33:34 »
Ik koop alleen maar op eBay, niet op Marktplaats (maar makkelijk praten als je niet in NL woont en ook nog niet eens Nederlands rijdt, da's waar). Ik snap wel dat Marktplaats, ook van eBay, niet met accounts and feedback werkt. Daar wordt natuurlijk niets aan verdiend. Maar maakt het wel minder betrouwbaar. Hier in Engeland heb je Gumtree, da's gelijk aan Marktplaats. Ik heb er mijn computer op aangeboden en de hoeveelheid Nigeriaanse scammers die je proberen op te lichten, da's echt 5 van de 10. Ook met het gebruik van PayPal, daar schijn je ook mee te kunnen oplichten. Dus gewoon in persoon de verkoop af handelen en in contanten bij dure zaken.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

arentjan

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 09 November 2011, 23:50:44 »
Ik heb niet alles doorgelezen. maat mijn ervaring met MP: uitstekend. Altijd alles ontvangen. Zelden iets gekregen dat toch 'krakkemikkiger' was dan op de foto/beschrijving. Maar ben daarin zelf ook wat te naïef soms. En omgekeerd: altijd zelf ook alles netjes opgestuurd en gebreken etc. gemeld. ;)

Wat die meneer of mevrouw Camara gedaan heeft is natuurlijk een rotstreek. Als ik een x bedonderd wordt ga ik ook een weekje anders piepen, maar weet het dan ook wel weer te relativeren. Het is immers ook al 40 keer goed gegaan.
tp iv, diesel en stoom, ns/db/dr/csd

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #43 Gepost op: 09 November 2011, 23:55:12 »
ik relativeer niks
dan hebben ze aan mij een verkeerde

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #44 Gepost op: 10 November 2011, 07:41:04 »
Citaat
Ook met het gebruik van PayPal, daar schijn je ook mee te kunnen oplichten.

Tuurlijk Sven, maar dat geldt voor alle betalingsmethoden... PP is behoorlijk safe en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Als je gewoon met stabiele en betrouwbare bedrijven en/of zaken werkt is er m.i. weinig aan de hand. Dat gaat echter voor MP niet op en dan moet je gewoon extra alert zijn op oplichters.