Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:59
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door fozziebear
Vandaag om 16:54:09
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: EU12 Diorama: Reinier "Door de dijk"  (gelezen 71177 keer)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re:EU12 Diorama: Reinier "Door de dijk"
« Reactie #30 Gepost op: 12 november 2011, 11:56:20 »
Bij het bekijken van de foto's valt me op dat de dichtgegooide coupure hoger is dan de andere. Als ik ruwweg bakstenen tel, kom ik toch op een hoogteverschil van een halve meter of iets in die geest. Ik vraag me af wat daar de achtergrond van is.

Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re:EU12 Diorama: Reinier "Door de dijk"
« Reactie #31 Gepost op: 12 november 2011, 22:48:56 »
Vandaag geen toonbare vorderingen.... Hobbyhok maar weer eens opgeruimd, want het leek wel of de gereedschapskist was ontploft. Zaagsel zat ook overal, dus stoffer en blik konden ook weer aanrukken.

Verder even de tekening zitten bestuderen. Overigens bouw ik weliswaar de coupure na, maar de omgeving wordt fantasie.

Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re:EU12 Diorama: Reinier "Door de dijk"
« Reactie #32 Gepost op: 13 november 2011, 12:09:09 »
De beide coupures samen beslaan nog best een behoorlijke oppervlakte. Na wat rekenwerk heb ik gezien dat alles weliswaar past op de breedte van het diorama, maar dan wordt het nogal een gefrommel om ook nog iets van de aansluitende dijk weer te geven.

Aangezien drie sporen bovendien ook nogal wat ruimte innemen op de rest van het diorama, heb ik daarom besloten om allebei de coupures enkelsporig uit te voeren. Dit scheelt ongeveer 4 cm breedte (3.70 m in werkelijkheid) en dat geeft net wat meer lucht om er geen opgepropte boel van te maken.
Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re:EU12 Diorama: Reinier "Door de dijk"
« Reactie #33 Gepost op: 14 november 2011, 21:04:50 »
Vandaag nog maar eens op de tekening zitten kijken. Wat opvalt is dat de hoofdspoorlijn iets hoger ligt dan de tramlijn; in model scheelt dit ongeveer 2 mm. Leuk detail om even mee te nemen.

De coupuremuur aan de zuidzijde, waarvan ik me afvroeg waarom die lager is dan de rest, is wellicht een keer aangepast. De lengte op de foto's is namelijk ook anders dan op de tekening.

Op die manier wordt een diorama bouwen ook nog een stukje archeologie.... Ik zal eens oude luchtfoto's opzoeken, misschien geeft dat nog duidelijkheid. Niet dat het voor de bouw van het diorama erg belangrijk is, maar nou wil ik het weten ook...
Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re:EU12 Diorama: Reinier "Door de dijk"
« Reactie #34 Gepost op: 19 november 2011, 15:53:57 »
Na een weekje radiostilte ga ik maar weer eens verder met het diorama. Een reden voor de pauze was dat de tekening een beetje klein was afgedrukt, dat werkte niet zo handig. Inmiddels heb ik grotere prints en ga ik maar eens stoeien met de omzetting naar 1:87 en met de positie van de coupures in het diorama.

Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re:EU12 Diorama: Reinier "Door de dijk"
« Reactie #35 Gepost op: 19 november 2011, 20:53:03 »
Na wat teken- en rekenwerk kon ik in ieder geval alvast de positie van de sporen bepalen. Terwijl de bedding van het hoofdspoor onder de klemmen ligt te drogen, was er even gelegenheid om met wat losse spullen een beetje met een mogelijke compositie van de rest te rommelen.



Het hoofdspoor komt op een strook triplex van 5,5 mm te liggen, het spoor daarachter op een strook van 3 mm. Zo ontstaat er een klein hoogteverschil, wat wel een speels effect geeft. En 't klopt precies met de werkelijkheid van destijds, want volgens de tekening lag het hoofdspoor 1,14 m boven NAP en de tramlijn 0,92 m....

Op de foto ontbreekt overigens nog de bedding van het achterste spoor, dus zo extreem als hier wordt het hoogteverschil uiteindelijk niet.

Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re:EU12 Diorama: Reinier "Door de dijk"
« Reactie #36 Gepost op: 20 november 2011, 15:21:03 »
Voor een betere interpretatie van de details op de tekeningen heb ik nog maar eens een bezoekje gebracht aan de voorbeeldcoupure. Daar moest ik, behalve de felle laagstaande zon, ook een tweetal hele grote honden weerstaan, die luidt blaffend op me af renden en de hele tijd op een paar meter afstand zijn blijven blaffen. Je moet er soms heel wat voor over hebben....

Vanwege het ongunstige licht zijn de foto's niet zo fraai geworden. Bruikbaar zijn ze echter wel, omdat allerlei details van de muren er goed op staan.

Onderstaande foto is nog wel aardig om te laten zien. We zien hier de nis waarin de coupuredeur valt al deze open staat. Rechts naast het boompje hangt nog de stalen grendel waarmee de deur in de open-stand werd geborgd.

Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re:EU12 Diorama: Reinier "Door de dijk"
« Reactie #37 Gepost op: 20 november 2011, 21:29:30 »
Er komt wat vorm in het landschap. De sporen liggen overigens los, is alleen even ter decoratie.

Reinier

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re:EU12 Diorama: Reinier "Door de dijk"
« Reactie #38 Gepost op: 20 november 2011, 22:50:17 »
Reinier ik heb nog wat leuke plaatjes voor je. :)











Ik heb nog meer detail  ;)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re:EU12 Diorama: Reinier "Door de dijk"
« Reactie #39 Gepost op: 20 november 2011, 23:24:42 »
Ah, de coupure van Middelburg. Daar heb ik ook wel eens bij gestaan. Nu ik je foto's bekijk, zie ik eigenlijk pas dat het lijkt alsof deze coupure deuren heeft gehad, maar later is omgebouwd naar een balkencoupure. Waarbij het hoogst verwachte peil blijkbaar naar beneden is bijgesteld, want de balksleuven lopen niet tot de bovenzijde van de dijk.
Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re:EU12 Diorama: Reinier "Door de dijk"
« Reactie #40 Gepost op: 21 november 2011, 20:09:11 »
Dijk in aanbouw:



Uiteraard is zo'n dijk van populierentriplex een concessie aan de werkelijkheid.
(Een echte dijk maken ze natuurlijk van garantieplaat, vanwege de betere waterbestendigheid).
.
Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re:EU12 Diorama: Reinier "Door de dijk"
« Reactie #41 Gepost op: 21 november 2011, 23:33:21 »
Zo'n triplex dijkje is wel erg glad. Als de onderbouw straks klaar is, gaan we lekker kliederen om er één, niet al te vlak, geheel van te maken. Tijd om alvast een experimentje te doen. Een blik in de kast leerde dat er onder andere een aangebroken koker gipsplaatvuller stond. Een beetje duur voor een complete modelbaan, maar voor zo'n klein diorama moet het kunnen. Bovendien staat het nu toch maar te staan in die kast. Het spul weegt vrijwel niets en er wordt ook nog beloofd dat het niet krimpt. Lekker kliederen dus, en na aanbrengen met de kitspuit even met een natte vinger aansmeren.

Zo'n glimmende witte vlek is een beetje lastig te fotograferen, maar het idee is duidelijk:

Reinier

Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re:EU12 Diorama: Reinier "Door de dijk"
« Reactie #42 Gepost op: 22 november 2011, 07:42:22 »

Uiteraard is zo'n dijk van populierentriplex een concessie aan de werkelijkheid.
(Een echte dijk maken ze natuurlijk van garantieplaat, vanwege de betere waterbestendigheid).


  ;D

Je bent lekker bezig Reinier, ga zo door.
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re:EU12 Diorama: Reinier "Door de dijk"
« Reactie #43 Gepost op: 22 november 2011, 12:51:35 »
Ik doe m'n best.  (y)

Op de foto komt 't allemaal wat chaotischer over dan in werkelijkheid, maar ik denk als t.z.t. de landschapsvorm er goed inzit, het al een stuk beter toont.
Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re:EU12 Diorama: Reinier "Door de dijk"
« Reactie #44 Gepost op: 22 november 2011, 20:00:47 »
Inspectie van de gipsplaatvuller leerde zojuist dat het inmiddels droog is, maar niet keihard. Het veert enigszins. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn. Het is in ieder geval overschilderbaar en het zal dus ook wel 'overlijmbaar' zijn.

Het dichtsmeren van het landschap kan trouwens pas echt beginnen als er een ander puntje is afgewerkt: De randafwerking van de module en de kast. Nu zijn nog de vuren latten te zien waaruit de boel is opgebouwd, maar dat moet schuil gaan achter in contour gezaagd multiplex dat gelijk komt te liggen met de rest van het plaatwerk van de kast.

Reinier