Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door brutus1
Vandaag om 12:14:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
"Nederlandse" modellen door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:04:06
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
RhB H0m, Albulisch door Eric v C
Vandaag om 11:57:44
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 10:58:48
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
EifelBurgenBahn door Eric v C
Vandaag om 10:25:57
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Eric v C
Vandaag om 10:22:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Les Billards du Vivarais door Sven
Vandaag om 09:04:33
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
  

Auteur Topic: pendel assistentie gevraagd  (gelezen 17488 keer)

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
pendel assistentie gevraagd
« Gepost op: 04 november 2011, 12:57:43 »
Heb reeds een tijdje een pendelspoor liggen, los van mijn gewone baan maar wel in geintregeerd.

Deze bestaat uit 2 zichtbare stationssporen  overgaand in een enkel spoor  dat de  berg in verdwijnt  en dan terug vertakt naar 4 verdekte kopsporen.
 2 jaar  geleden had een medeforum lid, die ik hier niet bij naam aan de paal wil nagelen mij aangeboden hiervoor een pendelsturen te bouwen daar ikzelf hiertoe helaas niet de electronische kennis en inzicht heb (  en eerlijk gezegd ook geen interesse om mij in diodes, ingewikkelde schakelingen etc te verdiepen daar ik hier gewoon de ballen niet van snap )
Helaas heeft deze persoon mij 2 jaar aan het lijntje  gehouden... en vergoeding voor het materiaal dat ik heb betaald heb ik ondertussen maar als verlies afgeschreven.  >:( 

Dus hierbij mijn oproep...; wij kan mij hierbij verder helpen :
concreet :
pendelen van 2 naar 4 sporen gewoon heen en terug. 
besturing  analoog !!  dus niet  digitaal ( is voor mijn oudere loks die ik niet wil ombouwen )
1 trein vertrek vanuit station spoor 1 naar  verdekt opstel spoor.   Ander trein uit verdekt opstelspoor naar stationsspoor 1.  aansluitend vertrekt trein uit  stationsspoor 2 richting  verdekt opstelspoor etc. Eigenlijk heel basic nodig. 
Maar wel automatisch omzetten wissels en liefts ook de  vertrek en hoofdseinen.  Alles op lage boemel snelheid.

Wat ik zoek is iemand die me hierbij met wat begrijpbare schema's en info kan opweg helpen en bijstaan.

Sporen liggen. Reed contacten liggen voor rem meldingen stopsecties maar verder  raak ik er niet  echt  wijs uit. 

Niet echt mijn ding dus waar ik meer verstand heb van scenery bouw en andere zaken

Tx voor jullie opbouwende reacties

Peter
Petdig1

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 04 november 2011, 14:11:22 »
Mag ik even kort samenvatten:
4 wissels aansturen
2 seinen aansturen
"5" treinen aansturen (1 tegelijk) in aan/ uit regeling.

Dat wilde hij met diodes doen. Ga voor een microcontroller.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #2 Gepost op: 04 november 2011, 15:19:54 »
kijk - no hard feelings of  sarcasme maar dat  bedoel ik juist .....  wat  the f...ck is een micro controller ? 

Voor  velen onder jullie  waarschijnlijk dagelijkse kost  maar  voor mij dus letterlijk chinees.
De  vriendelijke medeforumist  die me hierbij helaas in de kou laat staan sprak hier ook over en ging dit  wel even voor me maken.  Hiervoor dus alles gelegd, bekabeld volgens zijn schema's  maar  de  micro controler  -waarbij hijzelf een automatisering engineer is - heb ik nog steeds niet  gezien buiten de  tekeningen en mooie kleuren presentatie

Maw ...; na 2 jaar wachten wil ik dit nu eens eindelijk rijden krijgen

Greetz  ;D peter
Petdig1

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #3 Gepost op: 04 november 2011, 15:24:01 »
Wat heb je dan liggen nu?
Zit blijkbaar al aardig war voorbereiding in en is al het nodige gedaan.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #4 Gepost op: 04 november 2011, 23:32:33 »
Op dit moment ligt dus het spoor, compleet met de reedcontacten, isolatie stukken en de volledige bedrading. 
Dus alles is voorbereidt  ::)

Peter
Petdig1

RobGood

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #5 Gepost op: 04 november 2011, 23:53:22 »
Peter,
Voordat ik besloot om gewoon digitaal te gaan heb ik dit systeem bestudeerd en volgens mij doet dit wat je nodig hebt, is volgens mij voor iedere elektronicaleek wel te doen...
ze staan op alle grote beursen...
http://www.mecktronics.nl/
Rob

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #6 Gepost op: 07 november 2011, 08:41:08 »
Peter

Ik heb een voorstel. We vragen of deze draad naar de groep "Elektronica- en Analoog-vraagbaak" verplaatst wordt.
Hierna kunnen we samen ten overstaan van het gehele forum verder werken en zo een werkend geheel opbouwen.

Ik wil je vragen om de tekening van de indeling van je baan (isolaties) en plaatsing van de reedcontacten hier te plaatsen. Ik denk dat als we het geheel opdelen in stukjes je het met relais voor elkaar kunt krijgen.
Volgorede van werken:
- station (2 sporig station)
- schaduwstation (4 sporig station)
- snelheidsregeling (analoog)
Geen gebruik van hogeschool elektronica (alleen relais en reed contacten).
Dit geldt natuurlijk niet voor de snelheidsregeling.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #7 Gepost op: 07 november 2011, 21:42:31 »
Hallo Gerard

Bedankt voor je voorstel dat ik ten zeerste waardeer. 
Ik heb het  schema hier liggen... dit is een PDf file en dat krijg ik hierin niet  opgeladen blijkbaar .

ik zal je  dit prive  proberen door te mailen en misschien kan je hiermee dan verder

Alvast  bedankt

Peter
Petdig1

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #8 Gepost op: 08 november 2011, 19:15:45 »

Het sppor schema hierbij volgens onderstaand.
Reed contacten zijn reeds ingetekend



Mvg

Peter
Petdig1

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #9 Gepost op: 09 november 2011, 10:02:11 »
Hoi Peter,

Schema is voor mij duidelijk. Zit goed doordacht in elkaar. Alleen even een kleine toelichting van jouw kant.
Grondsein is een voorsein? (Sorry ik zag net pas dat ik een Nederlander ben en jij uit Belgie komt. We zulen dus af en toe wat toe moeten lichten.).
Welke bedoeling heb je met de seinen (Zowel grond als hoofdseinen)?
Ik kan een aparte voeding gebruiken voor de logica (heeft mijn voorkeur), maar is die al aanwezig?
Zo ja welke spanning heeft deze.

PS.: Deze draad hoort echt niet in de digitaal vraagbaak. Vraag jij of de draad verplaatst kan worden of heb je liever dat ik het doe.
Donderdag krijg je het eerste deel van het schema, pendelsturing, en gaan we daarna langzaam verder.

Groet,

Gerard van der Sel.
 
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #10 Gepost op: 09 november 2011, 21:06:25 »
Hallo Gerard

Heb de moderators gevraagd  dit te verplaatsen naar het analoog  forum.

Betreft grondsein.. is eigenlijk een vertreksein dat in Zwitserland op kleinere stations gebruikt wordt.  Dus zodra dit op 2 lichten rechtop komt  te staan heeft  de trein vrij baan en mag deze  vertrekken. Het  eerste hoofdsein voor de tunnel geeft vrij baan vanuit het station richting  schaduwstation.  Zodra dit sein gepasseerd is moet deze terug op rood komen.  Het sein aan de ander kant van de tunnel is dat voor  de treinen die vanuit het  schaduwstation weer  richting 2 sporig station gaan.  Dus in principe  schakelt dit in tegenovergestelde richting van het  eerste hoofdsein.  ( is  het langs de ene kant  groen in de rijrichting van het schaduwstation dan is de omgekeerde rijrichting rood en omgekeerd )
De hoofdseinen  zijn meer een visueel aspect dan met een stopfunctie daar  de bedoeling pendelen blijft

Een aparte voeding  ( transfomator met zowel  gelijkspanning voor rails en wisselspanning voor  seinen en wissels) is aanwezig .

Mvg

Peter
Petdig1

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #11 Gepost op: 09 november 2011, 21:39:02 »
Moet er ook een vertraging in komen?
Bedoel, als de trein het station oprijd mag dan de trein die daar staat gelijk in tegenovergestelde richting vertrekken?
En op schaduw station weer zelfde verhaal. Trein komt binnen, volgende spoor vertrekt direct weer?

Roelco

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #12 Gepost op: 10 november 2011, 11:22:32 »
Roelco,

De vertraging is een leuke toevoeging straks voor de regelaar. Een andere vraag is optrekken en afremmen gelijkmatig. Zo zal er vast nog meer te bedenken zijn. Dat zijn de problemen voor stap 3, de regelaar.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #13 Gepost op: 10 november 2011, 11:49:37 »
Gerard,

Hoeft niet helemaal natuurlijk. Als er een continue pendel actie moet zijn kun je de regelaar op een vaste waarde laten staan en afblijven. Dat is dat de snelheid waarmee de treinen rijden op de baan.
De stations sporen deel je op in zeg 5 secties, dan kan de trein in 5 stappen afremmen, niet heel mooi geleidelijk, maar wel eenvoudig zonder elektronica. Optrekken gaat dan ook via die zelfde 5 secties.

Bij stoppen wordt dan gelijk volgende spoor actief gemaakt. Als je dat vertraagd wil zou je het relais vertraagd moeten laten opkomen, dit kan met een schakeling voor het relais, of een relais met eigen vertraging. Maar kan dus los van de regelaar opgelost worden.

Maar er zijn natuurlijk meer wegen die naar rome leiden, zo ook in deze, er zijn meerdere oplossingsrichtingen mogelijk.

Roelco

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #14 Gepost op: 10 november 2011, 12:21:18 »
Ik heb een mogelijk schema, puur voor treinen sturen met totaal 12 relais, 6 bi-stabiele relais, 6 normale relais.
(misschien nog wel wat meer nodig, afhankelijk van het aantal schakel contacten per relais )

Wat het schema volgens mij doet:
Begin situatie, op station spoor 1 staat trein, spoor 2 leeg.
opberg station spoor 1,2,3 en 4 bezet.

Spanning op de baan, trein van opbergstation spoor 1 gaat rijden richting station, rijd spoor 2 op, stopt.
Op dat moment schakelt hij de spanning van zijn spoor af, en op spoor 1 op. Ook wordt de voeding omgepoold.
trein van spoor 1 zal gaan rijden in andere richting, en station dus verlaten, schakelt vervolgens het wissel van het station om. rijd spoor 1 van opberg station op.
schakelt daar de spanning van zijn eigen spoor af, en spoor 2 op. Ook wordt de voeding weer omgepoold.
trein van spoor 2 zal gaan rijden in omgekeerde richting en verlaat opberg station. schakelt de wissels goed voor het uitrijden.
Rijd het station het vrije spoor op. schakelt daar de eigen spanning weer af, de andere spanning er op, en de voeding wordt opgepoold. Bij vertrek wissel weer goed gezet.

Deze rijd opberg station spoor 2 op, stop zichzelf, schakelt spoor 3 in, en die vertrekt weer. en zo verder.
De laatste schakelt de eerste weer in.


Schema is nog niet helemaal goed, moeten nog wat diodes in om te zorgen dat 1 schakelaar niet het verkeerde relais schakelt. De meeste relais hebben niet heel veel nodig, en 1 maak contact is genoeg. 1 relais moet alleen een grote zijn en heeft 8 wissel contacten nodig.

heb hierin dus geen vertraging mee genomen bij vertrek, en niet het schakelen van de seinen.
(en heb de tekening alleen voor me liggen op papier, dus moet nog ff omzetten naar iets dat ik hier kan posten )

Maar als bovenstaande beschrijving al niet is wat het moet zijn kan het idee direct weggegooid worden natuurlijk.

Roelco

« Laatst bewerkt op: 10 november 2011, 13:34:42 door rjr. Reden: 1 keer naam is wel genoeg :) »