Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
18 april 2024, 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
18 april 2024, 14:07:57
  

Auteur Topic: pendel assistentie gevraagd  (gelezen 17475 keer)

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #30 Gepost op: 11 november 2011, 14:57:35 »
toppie !

En alvast  bedankt.  Ga dit  van het  week-end verder uitpuzzelen.  Krijg langs de kant van een vriend hier vlakbij wel de nodige ondersteuning voor het bouwen van de schakelingen dus dat komt ook wel goed ;-)
Verdere  vragen zullen zeker nog wel volgen binnenkort

Groetjes

Peter
Petdig1

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #31 Gepost op: 11 november 2011, 17:54:46 »
Goed, hardware schema's voor besturing met een microcontroller. Heb het modulair opgebouwd zodat het voor anderen naar keuze is uit te breiden (tot 4x station, 4x schaduwstation).

Hoofd onderdeel, genoeg voor 1 stationspoor, 1 schaduwspoor, vertrekseinen, alle hoofdseinen, aansluiten reedcontacten:

Aansluiten zoals in mijn vorige post genoemd. Enige extra:
X6-1 = SPA1
X6-2 = SPAB
SV3-1 = hoofdsein 1 rood
SV3-2 = hoofdsein 1 groen
SV3-3 = hoofdsein 2 rood
SV3-4 = hoofdsein 2 groen
SV3-5 = hoofdsein 3 rood
SV3-6 = hoofdsein 3 groen
SV4-1 = grondsein A1 rood
SV4-2 = grondsein A1 groen
SV4-3 = grondsein A2 rood
SV4-4 = grondsein A2 groen
SV4-5 = LEDA1
SV4-6 = LEDA2

Hierbij correspondeerd groendsein A1 met spoor SPA1 enz. Zelfde voor LEDA1 en SPA1 waarbij LEDA1 een spoor indicatie led die aangeeft of spoor a1 bezet verwacht wordt door de microcontroller. SV5 is om door te lussen naar 1 of meerdere extenties (sluit aan op SV6).

De uitbreiding voor 2 extra sporen (station of schaduw zijde, maakt niet uit). Voor de baan van Peter 2 keer nodig.

SV7 en SV8 zijn aansluitingen voor 1 spoor indicatie led, 2 grondsein groen, 3 grondsein rood. Grondseinen hoeven niet geplaatst te worden (in bijvoorbeeld het schaduwstation) en voor een vertreksein (met 1 lamp) hoeft alleen groen gebruikt te worden.
X7 en X8 zijn de bijbehorende aansluitingen voor 1 spoor aansluiting, 2 wissel stand 1, 3 wissel stand 2

Goed, nu is dit alleen de hardware. Nu is de code hiervoor niet zo gek complex maar hier nog niet echt aan begonnen. Ik weet ook niet echt of Peter interesse zou hebben in een systeem als dit. Zo ja wil ik wel verder helpen met het maken van dit systeem. (Zo niet wss ook wel maar dan komt het op de lange baan...)

Mijn wensen pakket om het te laten worden:
- Uitbreidbaan van 1 tot 4 stationsporen
- Uitbreidbaar van 1 tot 4 schaduwsporen
- (vertrek)sein voor ieder spoor (dus ook mogelijk op schaduwstation)
- Langzaam optrekken / afremmen, instelbaar op aantal niveau's (en op elke gewenste stand te programmeren)
- Instelbare maximale snelheid, instelbaar op aantal niveau's (en op elke gewenste stand te programmeren)
- Tot 3 hoofseinen aanwezig op de baan.
- Treinverloop bij te houden dmv LEDjes
- Altijd te resetten naar "beginsituatie" (de situatie bij het voor de eerste keer opstarten)
- Het opslaan van de posities, baan op ieder moment uit te zetten en gaat weer door bij inschakelen.
- aparte voeding mogelijk voor besturing, wissels en seinen
- Op basis van gemeenschappelijke + voor seinen en wissels (maar dit kunnen dus 2 verschillende voedingen zijn, één voor seinen en één voor wissels, hoeft niet!)

@ Peter, weet jij de reden voor het plaatsen van reed 5 en reed 10 voor de seinen? Zoals Gerard ook al aan gaf is het veel logischer als deze achter het sein zitten zodat ze het sein bezet kunnen melden.

@iedereen, wel ervaring met het zo PWM aansturen van halogeen/LED maar eigenlijk niet met een motor/trein. Wat is een normale PWM frequentie om modeltreinen mee aan te sturen?

Laat maar horen wat er van het idee gevonden wordt. Ik vind het iig wel een leuk projectje zo  ;D Eindelijk mijn Eagle skills eens ontstoffen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #32 Gepost op: 11 november 2011, 21:01:02 »

@ Peter, weet jij de reden voor het plaatsen van reed 5 en reed 10 voor de seinen? Zoals Gerard ook al aan gaf is het veel logischer als deze achter het sein zitten zodat ze het sein bezet kunnen melden.

Laat maar horen wat er van het idee gevonden wordt. Ik vind het iig wel een leuk projectje zo  ;D Eindelijk mijn Eagle skills eens ontstoffen.


Timo

Hallo Timo,
mijn voorgaande hulp die dit  meer  dan 2 jaar geleden aanbood te bouwen werkte ook op basis van een microcontroller.    Lijkt heel op hetgeen ik hier nu ook zie trouwens  :D . Ik heb een soort  Cadcam tekening hiervan liggen zelfs met de  componenten erop maar blijkbaar is het  bij hem bij het programmeren fout gegaan en heeft hij het bijltje erbij neer gegooid.  Las je interesse hebt in de  cadcam tekening..Die jou meer zal zeggen dan mij dan stuur je maar even een PM met je e-mail adres. 

Wat betreft je vraag  van de reeds 5 en 10.... wet  het eigenlijk niet.  De ander  reeds hebben alle een  afram en stopfunctie, waarbij de  stopfunctie ook de  trigger was om een ander spoor te activeren.
Probleem is/was dat ik hierover helaas geen detail info had.

Voor mij speelt het geen rol welk systeem wordt gebruikt.  Wel dat het  redelijk eenvoudig en voor een leek begrijpbaar is en ook door mijzelf als leek aan te sluiten en evt te bouwen ( al krijg ik in het laatste wel wat ondersteuning van een vriend van mij hierin ook wel redelijk goed onderlegd is  ;-)

MAw ik moet me dus echt op jullie advies en hulp laten afgaan en leiden

Mvg

Peter
Petdig1

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #33 Gepost op: 13 november 2011, 20:59:43 »
misschien nog iets dat van belang is....

De wissels in het  4 sporig schaduwstation liggen niet in een traditionele waaier maar vertrekken van een Y wissel die aan iedere poot dan weer een wissel heeft

          -----<
-------<
          -----<     

Op deze wijze dus ;-)

Mvg

Peter
Petdig1

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #34 Gepost op: 14 november 2011, 00:54:34 »
Zat later te bedenken dat het niet echt uit maakt hoe de wissels liggen. Je zet de wissels zo dat je naar spoor 1 kunt en maar 1 wissel om hoeft te zetten om naar spoor 2 te gaan. Weer maar 1 voor spoor 3, weer maar 1 voor spoor 4, en dan alle 3 de wissels weer in hun beginstand naar spoor 1. Per wisselopstelling zal dit wat verschillen hoe iedere wissel aangesloten dient te worden maar is altijd eigenlijk hetzelfde...


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #35 Gepost op: 14 november 2011, 09:24:55 »
Timo,

De herhalingsfrequentie voor PWM sturing bij gelijkstroom motoren is 50 - 100 HZ.
Blijkbaar heb je de simpele logica ook ontdekt bij wissels. Leg voor de uitgangssituatie alle wissels bv. recht. Hierna een wissel omstellen totdat alle sporen zijn geweest, waarna alle wissels weer recht gelegd worden. Dit werkt goed in iedere configuratie.

Verder heb ik een vraagje. In mijn jeugdjaren zelf printen gemaakt. Inmiddels vraag ik anderen om dit te doen.
Als jij het geheel met de micro wilt oplossen heb ik daar geen problemen mee. Maar ik wilde je vragen kunnen we de regelaar niet op een print uitvoeren.
Gezien de skils van Peter wilde ik voor een opamp gestuurde PWM schakeling gaan die middels RC circuits de diverse vertragingen opbouwd.

Ik hoor je reaktie wel.

Groet,

Gerard.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #36 Gepost op: 14 november 2011, 12:23:00 »
Timo,

Even over je microcontroller oplossing:
Beide schema's zien er goed uit. Origineel om stop/rijden met een BUZ11 te doen. Je ziet meestal een powertrap met transistoren.
Je gebruikt de hardware van de micro zeker ook voor d aansturing van je schuifregister (Mosi techniek, ik ken PIC-jes niet zo goed) of doe je dit softwarematig. Waar laat je de terugmelders van de extra sporen, ik vindt geen ingangen op de extra printen. Gaan die ook naar de matrix  rond W9?

En tenslotte al die zaken die je programmeerbaar wilt maken, hoe worden die ingevoerd?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #37 Gepost op: 15 november 2011, 01:05:11 »
Hoi Gerard (en de rest),

Een print uitvoering lijkt me inderdaad wel het mooiste. Ik heb een volledig Eagle schema dus deze is in principe op te bouwen tot board. Heb daar helaas nog niet zo heel veel ervaring mee maar daar wil ik wel eens mee gaan stoeien. Het grootste deel van het schema (de schuifregisters met Darlington) is herhaling en lijkt niet zo lastig. Is het vooral ff puzzelen rond de uC.

In het geplaatste schema zaten nog een aantal kleine foutjes (missende draadjes bij de schuifregisters, missende blusdiode, rare header nummering). Deze zijn er nu uit. Hier de hoofdunit en de extention print

Over de terugmelding heb ik toen al even zitten denken. Omdat je steeds weet waar de trein heen gaat is het niet nodig alle reedcontacten los aan te sluiten. Zo heb ik 5 ingangen gemaakt. Alle reedcontacten met hetzelfde nut worden parallel aan dezelfde ingang aangesloten. Dus r1 en r3 samen, r2 en r4 samen en r6 tm r9 samen. Dit scheelt me (in dit ontwerp) de helft aan ingangen en is het eignelijk oneindig (tussen haakjes) uit te breiden.

Wat betreft de PWM sturing, ik heb daar nog even mee kunnen spelen. ;D Voor de frequentie heb ik even gespiekt in de handleiding van een LoPi ;D Deze gebruikt normaal een frequentie van ongeveer 32kHz, dat ben ik ook maar gaan doen. Ik kwam uit op 31,25kHz als makkelijke frequentie. Hiermee is de snelheid inderdaad mooi (in 256 stappen) te regelen via de interne hardwarematige PWM-module. Alleen bleek een loc toch nog aardig wat statische kleef te vertonen. Op lage snelheid rijden ging op zich goed maar vanuit stilstand naar deze snelheid werkte niet, hiervoor was een zetje nodig. Hiervoor wordt er een soort extra (software) PWM gelegd over het bestaande PWM-signaal met een lagere frequentie die op lage snelheden voor een elektrisch zetje zorgt. Hierdoor krijg je als het ware dit:
  _        _        _        _        ________        _        _
_| |______| |______| |______| |______|        |______| |______| |
Dit extra zetje zorgt ervoor dat de loc al wat eerder zin krijgt om te bewegen waardoor optrekken een stuk soepelen wordt. Op dit moment rijdt een Roco DB 101 rustig zijn rondje met een extra zetje op 80Hz met een dutycycle van 9%. Met wat tweaken is hier mss zelfs nog een gave handregelaar mee te maken ;D

SV2 is bedoelt om instellingen te maken dmv 9 jumpertjes. Installen gaat dan bijvoorbeeld zo, opstarten met een jumper tussen 17 en 18 (noem ik even j9) is normaal bedrijf. Maar wordt gestart zonder j9 maar met j1 tm j8 komt dit overeen met een bepaalde instelling. Denk hierbij net als het programmeren van een CV in een loc. Bijvoorbeeld starten met een jumper op j1 is dan de maximale snelheid. j1 wordt geplaatst, schakeling aangezet, met j1 tm j8 een waarde opgegeven (kan dus 0 tm 255, net als bij een CV), hierbij mag j1 verwijdert worden als gewenst waarna afgesloten wordt met j9 te plaatsen. De waarde wordt opgeslagen. j1 tm j8 worden weer verwijdert (omdat dezelfde ingangen gebruikt worden voor de reedcontacten) en als nu opgestart wordt is de nieuwe instelling van toepassing.

Dit is misschien wel wat omslachtig maar hierdoor zijn met weinig ingangen veel instellingen mogelijk. Dit omdat ik vanaf hier wat lastig kan inschatten wat de gewenste snelheid, vertraging enz is. Ik probeer deze waarde wel zo te kiezen dat het out the box zal werken (misschien is aanpassen helemaal niet nodig) maar zo zijn de laatste instellingen zelf te maken. Ik zal hiervoor een soort zelfde tabel maken als bij het programmeren van decoders.

Ik hoop dat hiermee al enigszins is duidelijk geworden wat ik voor ogen heb. Hopelijk heb ik morgen nog wat tijd om eens met de schuifregisters en het wisselsturing aan de slag te gaan. Nu is het iig tijd om naar bed te gaan.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #38 Gepost op: 15 november 2011, 13:55:48 »
na overleg toch nog een schema voor mijn oplossing. Huidige oplossing geheel op basis van relais met een standaard analoge trafo voor het rijden.

verder een paar diodes voor snelheid beperking, stoppen, en zorgen dat 1 schakelaar meer relais kan schakelen.
Hier schema:


Dit is dus alleen rijden. trein rijd van station naar leeg spoor opberg station, volgende trein vertrekt gelijk in andere richting naar leeg spoor station, daar vertrekt trein weer richting opberg station.
Voor de aansturing van de seinen moet nog wel even gekeken worden in hoeverre die met deze schakeling mee kunnen dan wel de extra contacten daarvoor gebruikt dienen te worden.

Ga er dus vanuit dat er 5 treinen op de baan staan.

Op station heb ik via diode schakelingen de trein laten vertragen. Geen ingewikkelde schakelingen. Op moment in stappen van 1 diode paar, kunt het natuurlijk ook per 2 diodeparen doen, is iets dat je moet testen wat mooiste resultaat geeft.

Voor de stopsectie zit 1 diode die er voor zorgt dat een trein alleen kan vertrekken. Z'n zelfde "beveiliging" kun je bij de opberg sporen ook maken, heb ik niet ingetekend.
Als spoor 1 binnen komt dan wordt K1 omgezet waardoor de spanning van je baan omgedraaid wordt. Ook word K3 omgezet waardoor ook de spanning van SP2 word omgedraaid. De trein van spoor 2 gaat dan dus in omgekeerde richting weg. ( door dit relais vertraagd op te laten komen kun je een extra vertraging inbouwen )
SP1 wordt niet omgedraaid, dus daar blijft de trein doorrijden tot aan de stopsectie.

Op opberg station ga ik er van uit dat een trein snelheid genoeg heeft om voorbij de reed te rijden waardoor deze er niet op blijft hangen ( zul je eventueel ook moeten testen misschien, anders is daar een soortgelijke oplossing als bij station mogelijk )
via de reeds S3 tot S6 wordt de rails weer omgeschakeld, ook de stationssporen SP1 en SP2 ( 1 stond nog goed, maar dat is geen probleem. ) Een vertrekkende trein zal hier vervolgens weer het lege spoor opzoeken. Daarbij in dat geval de baan, en het andere stationsspoor weer omschakelen, maar niet de eigen. Het blijven hangen boven een reed wordt hiermee dus voorkomen.

K1, K2, K3, K6, K7, K8 en K9 zijn bi stabiele relais ( weet niet of die er zijn met ingebouwde vertraging voor K2 en K3 en eventueel ook 6 tot 9 als ook daar de vertraging moet komen, anders een extra relais er voor die dat wel doet )

Elke reed, S1 tot S6 schakelen daarnaast nog een standaard relais (4,5,10 tot 13) die gebruikt kan worden voor wisselschakeling. Achter de contacten van deze relais moet je de juiste wissels schakelen, maar dat heb ik verder ook niet uitgewerkt, mede ook omdat de wisselstraat bij W2 niet bekend is.

Daarnaast staat er een rode lijn onder de schakelaars naar K1. Dat is het punt waar de aansluitingen naar de andere relais vandaan gehaald moet worden, dus voor de diode.
Voor het schakelen van de relais ga ik dus uit van een gelijkspanning, of gelijkgerichte wisselspanning ( dus alleen tussen 0 en max, niet tussen + en - max )

Zeg niet dat dit de mooiste oplossing is, maar wel een oplossing gebaseerd op alleen relais en paar diodes.
Via de trafo is de max spanning te regelen op de baan. Als je wilt stoppen kun je de trein via de trafo stop zetten en de spanning van de baan. De volgende keer de spanning op de baan, trafo aan, en het gaat verder waar hij was. Zelfs direct de spanning van de baan afhalen gaat goed zolang een trein niet net voor een reed was, en nadat de spanning er af is doorschiet tot voorbij de reed. Dan is de benodigde schakelactie namelijk niet uitgevoerd.

Misschien heb je er toch nog wat aan ondanks de andere geboden oplossingen hier reeds vermeld.

Roelco

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3392
    • modulebaan.nl
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #39 Gepost op: 15 november 2011, 14:08:14 »
Hallo allemaal,

Als geïnteresseerde meelezer vind ik het helemaal geweldig dat in dit draadje meer oplossingen voor hetzelfde vraagstuk aangedragen worden.  (y)

Iedereen met voorstellen: Bedankt voor het uitwerken! (y)

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #40 Gepost op: 15 november 2011, 15:01:24 »
Timo,

Is mij duidelijk.
Programmeren:
Zou je voor het programmeren niet een stukje software op de PC nemen met de JTAG aansluiting om te programmeren. Je gebruikt de JTAg nu alleen om de code te wijzigen. Geeft een gebruikersvriendelijkere interface.
Snelheidsregeling:
Dit is inderdaad de oplossing voor het mechanische probleem wat onze locomotieven hebben. Is in de elektronica al vaker gedaan met succes (wel ingewikkelde schakelingen). Schakel je de extra puls bij een bepaalde snelheid af, want anders krijg je gekke dingen.
Pin bezetting microcontroller:
Ik werk normaal met een andere controller (AVR familie) dus ik heb de datasheet van de 628 even gedownload.
Als ik even snel kijk, dan zit de interne PWM op CCP1 (pen 9 ) en gebruik jij RA0/AN0 (pen 17 ). Alleen even een waarschuwing.
De microcontroller kan in de synchrone mode 8 bits versturen/ontvangen via de pennen RB2/TX/CK (pen 8 ) en RB1/RX/DT (pen 7 ). Is het niet gemakkelijker om deze te gebruiken als schuifregister? Scheelt code.

Terugmelders:
Slimme move om dezelfde functionaliteit via een ingang te laten lopen. Feitelink kan je R1, R3, R6 t/m R7 combineren tot een ingang,, R2 en R4 combineren tot een ingang en R5 en R10. Heb je 4 ingangen.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 15 november 2011, 15:22:49 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #41 Gepost op: 15 november 2011, 15:19:48 »
Roelco,

Leuke oplossing. Jammer dat je niet de benamingen uit het schema van de vraagsteller hebt gebruikt. Je moet nu even nadenken om de Sx om te zetten naar Rx.
Verder zit er een aanname in waarvan ik niet weet of de vraagsteller dat ook wil. In jouw oplossing moet de locomotief (stroom afnemende draaistel) aan de kant zitten van het juk bij het station. Anders werken je remdiodes niet en de stopschakeling al helemaal niet. Verder een originele oplossing.
De schakelaars in het midden (voor het stoppen in het schaduwstation) zijn niet van K10 t/m K13, maar van K6 t/m K9, aangezien dit bistabiele relais zijn en K10 t/m K13 monostabiele relais.
Wisselsturing kan dan met K4, K5, K10 t/m K13.
Verder mis ik de initialisatie bij opstart. De relais K1 t/m K3 en K6 t/m K9 komen in een willekeurige stand bij het opstarten.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #42 Gepost op: 15 november 2011, 15:35:26 »
Roelco,

Leuke oplossing. Jammer dat je niet de benamingen uit het schema van de vraagsteller hebt gebruikt. Je moet nu even nadenken om de Sx om te zetten naar Rx.

was inderdaad duidelijker geweest ja :)

Verder zit er een aanname in waarvan ik niet weet of de vraagsteller dat ook wil. In jouw oplossing moet de locomotief (stroom afnemende draaistel) aan de kant zitten van het juk bij het station. Anders werken je remdiodes niet en de stopschakeling al helemaal niet. Verder een originele oplossing.
Hoeft niet, dat laatste deel moet zo ver opgeschoven worden dat het stroom afnemende deel er in komt te staan, en de rest van de trein op het spoor staat. Als de locomotief aan de andere kant zit dan moet het deel met de diodes verder naar voren geschoven worden, en eventueel al deels op het spoor naar het station, kan dan eenmalig uitgevoerd worden voor beide sporen. Wel ga ik er vanuit dit deze indeling bij alle treinen gelijk is ja.

De schakelaars in het midden (voor het stoppen in het schaduwstation) zijn niet van K10 t/m K13, maar van K6 t/m K9, aangezien dit bistabiele relais zijn en K10 t/m K13 monostabiele relais.
Wisselsturing kan dan met K4, K5, K10 t/m K13.

Foutje, bedankt voor de verbetering, nummers in schema kloppen dus inderdaad niet.


Verder mis ik de initialisatie bij opstart. De relais K1 t/m K3 en K6 t/m K9 komen in een willekeurige stand bij het opstarten.

Groet,
Gerard van der Sel.

Zal de aller eerste keer zo zijn ja, daarna weet je in welke stand ze stonden. Los ik zelf altijd proefondervindelijk op. Zo gebruiken dat het klopt, dan wel van te voren even met een magneetje de relais in de juiste stand zetten. Daarna zullen ze blijven zoals ze stonden toen de spanning er af ging, en gaat het goed. De wissel relais zijn moment schakelaars en gaat altijd goed. Ook de wissels zullen blijven staan in hun laatste stand en gaat dus goed ( Als je iets met een motor of servo wilt doen zal die schakeling daarvoor dat moeten regelen.


Zoals gezegd, niet de mooiste oplossing misschien, maar wel een mogelijke, en misschien voor iemand zonder diepgaande kennis eentje die ze zelf kunnen begrijpen, en dus kunnen bouwen/onderhouden/veranderen naar wens.

Roelco

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #43 Gepost op: 15 november 2011, 17:39:29 »
Hoi Gerard (en de rest),

Bedankt voor het wijzen op CCP1 pin. Ik weet ook niet hoe het komt dat ik hem op A0 had aangesloten, dit is inderdaad niet juist. In de testopstelling naast me zit hij wel netjes aan B3/CCP1. Ik zal dit dan ook aanpassen op de tekening.

Het gebruik van de USART om de schuifregisters aan te sturen is nog wel een idee. Heb hem alleen nog nooit in Sync mode laten lopen maar het moet op papier idd prima te doen zijn. Denk dat ik dat idd zo ga doen, is maar een kwestie van draden anders tekenen en draden ompluggen op het breadboard.

Dan idd het grootste punt, het maken van instellingen. De gebruikte header voor het programmeren is een ICSP-header en geen JTAG. Ik ben het met je eens dat het op deze manier redelijk omslagtig is. Via een PC zou idd een elegantere oplossing kunnen zijn. Mijn bezwaar is alleen dat het relatief een stuk complexer is om met een PC te communiceren, helemaal nu de COM-poort aan het uitsterven is. Ook is het hebben van een PC bij de baan dan verplicht om iets aan te kunnen passen... Komt ook bij dat er dan een softwarepakket voor de PC gemaakt moet worden, iets waar ik persoonlijk weinig ervaring mee heb. Een oplossing via de Com-poort en een interface via een stukje Python (eventueel met TkInter voor een GUI). Hier heb ik wel enige ervaring opgedaan met een project maar heb me daarbij vooral op de code voor de uC gefocust en maar her en der stukken Python gemaakt. Dit zou dus de ontwikkeling veel verder opdrijven... Het zou daarentegen wel super gelikt zijn ;D Ook moet er dan ergens UART vandaan komen. Op dit moment stuur ik een software UART over de ICSP-header omdat ik nog niets aan B6 en B7 heb hangen. In theorie moet dit ook nog te doen zijn als dezelfde pinnen ook als header ingangen worden gebruikt (heb op deze uC niet meer pinnen, kan wel een luxere pakken maar deze is zo lekker standaard = goedkoop) en zou het dus met een software update aan te passen moeten zijn. Ik zou dan moeten uitvogelen hoe te wisselen tussen UART en input mode van deze pinnen, hier geen ervaring mee  :-X Al met al is het dus een afweging die te maken is.

Ik zou idd nog een pin vrij kunen maken. maar door gebruik van multiplexing met de settings header levert dat niet heel veel extra's op. Laat het daarom denk ik zoals het nu is, geeft een makkelijke situatie om te programmeren.

Nog een kleine vraag die me te binnen schoot. Je schrijft dat je gekke dingen krijgt als je de extra PWM puls niet uit zet boven een bepaalde snelheid. Dit is 1 regel extra code maar ik zie zo even niet in wat er voor rare dingen gebeuren. Afgezien van een niet lineaire snelheidscurve...

@iedereen (niet zo technisch geneuzel ;D)

Overigens vind ik een extra noodstopsectie met diode wel een slim idee. Dit staat natuurlijk los van de gebruikte systeem maar zo komt de boel altijd tot stilstand. Toegegeven dat dit alleen werkt als de loc voorop zit en er beperkte stroomafname is. (Treinstel met over volledige lengte stroomafname zal er bv ook niets mee doen.) Het is dus een extra veiligheid dit je kunt inbouwen maar het heeft maar een beperkte toepasbaarheid.

Dan nog een vraag aan Peter (maar de rest mag het ook beantwoorden). Is mijn beschreven manier van instellingen duidelijk voor een elektronica leek? Denk je hiermee de boel verder te kunnen instellen? Wat heb je liever, op de decoder met een procedure met jumpers de instellingen aanpassen of via een extra stukje hardware de boel via de PC te kunnen instellen?

Even een opsomming van de voor en nadelen in mij ogen.
Via jumpers
+ Veel instellingen mogelijk
+ Stand-alone te doen (zonder pc)
+ Makkelijke implementatie
- Omslagtig
- Uitlezen in beperkte maten

Via de pc
+ Veel instellingen mogelijk
+ Duidelijker/makkelijk, zeker als het met een GUI gebeurd
+ instellingen ook uit te lezen
- extra hardware nodig
- pc nodig
- meer programmeerwerk om het te implementeren


Timo
pff, dit verder opzoeken, uipluizen en opschrijven heeft me toch zo 2 uur gekost. 2 uur waarin ik de eerste code voor het pendelen had kunnen maken ;D Maar input van anderen is erg belangrijk, hartelijk dank daarvoor!
« Laatst bewerkt op: 15 november 2011, 17:56:38 door Timo. Reden: pwm opmerking erbij »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #44 Gepost op: 16 november 2011, 05:32:48 »
Ondanks dat het eigenlijk al lang tijd is om te slapen toch stiekem nog een update...

Beginnende met een note to self: geen LM324 meer bewaren in het bakje met HCF4094...  ::) Denk je een schuifregister op de het bord te hebben geprikt en vraag je je af waarom je simpele debug code totaal niets doet... Juist, beide zijn dan wel van ST Microelectronics maar ze doen niet hetzelfde. De LM324 heeft zelfs twee pootjes minder.

Vanavond eerst bezig geweest met de schuifregisters aan te sturen met de USART in sync mode. Dit leek met een simpele test idd te werken, had alleen een ledje op een van de uitgangen. Maar na alle uitgangen voorzien te hebben van een LEDje kwam ik toch bedrogen uit. Het probleem, de schuifregister klokken in op de opgaande flank en de USART gaat uit van de neergaande flank. De data flanken vinden hier ongeveer tegelijk plaats met de opgaande flank van de clock, resutaat is een breadboard vol vrolijk in random volgorde knipperende LEDjes ;D. Dit toch maar weer vervangen door software, was eigenlijk al met al net zo veel regels code...

Daarna vooral aan de slag gegaan om alle variabelen aan te maken en de hoofroutines in het programma. Voor de geïnteresseerde, ik programmeer in C. Voordeel is dat het een stuk leesbaarder is. De eerste zaken lijken na wel in orde. Er is dan nog wel geen main die werkelijk aan het pendelen is maar daar ztten we nu wel tegenaan. Wel ga ik morgen eerst toch de opzet van variabelen nog even omgooien zodat ik af kan met wat minder routines. Dit moet het ook wat schaalbaarder maken. Zo moet het eigenlijk geen probleem zijn om iets als 8 bij 8 sporen te gaan aansturen. Of bijvoorbeeld meer dan drie hoofdseinen op de baan. Dit omdat ik het wel in de eerste plaats voor Peter aan het ontwerpen ben maar dat ook anderen het kunnen gebruiken ookal is de situatie net iets anders. Het zou vervelend zijn als het wie opnieuw uitgevonden moet worden omdat de boel NET iets anders is, bijvoorbeeld maar één stationspoor.

Wel kwam ik nog tegen iets vervelends aan. Bij power-up zijn de uitgangen van de 4094 HIGH, resultaat, alle uitgangen zijn aan. Niet zo'n ramp voor de seinen maar voor de wissels is het minder handig. Zou dit kunnen afvangen in de hardware door bijvoorbeeld de ULN pas in te laten schakelen nadat de schuifregisters zijn voorzien van een LOW (via de PIC of via analoge hardware) maar dan zou ik hiervoor extra componenten moeten plaatsen. Daarom denk ik dat ik het laat, maar een fractie van een seconde zijn alle uitgangen aan dus de wissels zullen er niet stuk van gaan. Enige is dan dat de wisselstand niet meer aangenomen mag worden als bekent, alle wissels moeten bij het opstarten dus even extra in de juist (de stand bij uitschakelen) gezet worden. No big deal, doen we ;D

Ik zal morgen eens me camera tevoorschijn toveren om eens een foto van de testopstelling te maken. Ik heb wel mijn werkmap open gesteld, HIER kun je live meekijken met mijn werkmap en de laatste vorderingen van het schema, code enz. Alleen voor de belangstellende dus 8) Morgen tijd voor v3....


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox