Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
23 april 2024, 15:53:47
  

Auteur Topic: pendel assistentie gevraagd  (gelezen 17482 keer)

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #15 Gepost op: 10 november 2011, 13:08:59 »
Dit is  inderdaad ongeveer  het geen dat ik wil.

Enkel voor  station spoor  1 en 2 wil ik eventueel geleidelijk afremmen. Maar  aangezien de  dienstsnelheid hier toch al zeer laag is - tenslotte komen ze al langzaam het station binnen en uit rijden - is dit misschien zelfs niet eens nodig.

Voor  de opbergstation sporen 1-4 : deze zijn volledig verdekt.  Dus  geen afremvertraging  nodig daar.

Moet er ook een vertraging in komen?
Bedoel, als de trein het station oprijd mag dan de trein die daar staat gelijk in tegenovergestelde richting vertrekken?
En op schaduw station weer zelfde verhaal. Trein komt binnen, volgende spoor vertrekt direct weer ?

Hier zou ik inderdaad  een vertraging willen van pakweg  2 à 3 minuten

Ter bijkomende info.  Railsysteem in 2 rail gelijkstroom.
De 3 wissels in het opbergsysteem zijn Roco met vaste wisselspoel
De wissel in het  stationspoor is een Peco.    Hier is nog geen aandrijving voorzien doch zou deze , gezien de wissel in het  zicht ligt met een servo motor willen omzetten zodat  deze langzaam omgaat.   Indien jullie een Tortoise preferen dan kan dit ook. 

Alvast tof nu zoveel feedback te krijgen  (y)

Peter
Petdig1

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #16 Gepost op: 10 november 2011, 13:52:04 »
Dit is  inderdaad ongeveer  het geen dat ik wil.

Enkel voor  station spoor  1 en 2 wil ik eventueel geleidelijk afremmen. Maar  aangezien de  dienstsnelheid hier toch al zeer laag is - tenslotte komen ze al langzaam het station binnen en uit rijden - is dit misschien zelfs niet eens nodig.

Dit zou eventueel gedaan kunnen worden door je spoor op te splitsen in secties.
eenvoudige optie:
Trein komt met 7V baanspanning station binnen rijden.
sectie 1 krijgt 2 diodes, is ongeveer 1,4V, blijft er 5.6 over voor de trein.
sectie 2 krijgt 4 diodes, is ongeveer 2.8V, blijft er 4.2 over voor de trein.
Hoe groter het verschil moet zijn tussen max en min snelheid hoe meer stappen, hoe mooier de overgang hoe meer stappen. En je zult wat moeten experimenteren, want die 0.7 per diode is theorie, afhankelijk van de diode kan dat wat anders zijn.


Moet er ook een vertraging in komen?
Bedoel, als de trein het station oprijd mag dan de trein die daar staat gelijk in tegenovergestelde richting vertrekken?
En op schaduw station weer zelfde verhaal. Trein komt binnen, volgende spoor vertrekt direct weer ?

Hier zou ik inderdaad  een vertraging willen van pakweg  2 à 3 minuten

Dat zit in mijn huidige oplossing dus nog niet. Daar moet dan nog iets voor bedacht worden met een relais dat b.v. pas opkomt na 2 of 3 minuten. Of daar moeten we in de regeling iets voor treffen.

Misschien bij het omschakelen van de rail spanning een extra relais laten opkomen die de spanning van de rails haalt en na 2 of 3 minuten weer vanzelf uitvalt. Weet zo niet wat er in die hoek aan relais beschikbaar zijn.

Ter bijkomende info.  Railsysteem in 2 rail gelijkstroom.
De 3 wissels in het opbergsysteem zijn Roco met vaste wisselspoel
De wissel in het  stationspoor is een Peco.    Hier is nog geen aandrijving voorzien doch zou deze , gezien de wissel in het  zicht ligt met een servo motor willen omzetten zodat  deze langzaam omgaat.   Indien jullie een Tortoise preferen dan kan dit ook. 

Alvast tof nu zoveel feedback te krijgen  (y)

Peter

Wat betreft dat wissen in het station. In de huidige oplossing wordt er uitgegaan van een puls om het wissel om te zetten. Ook dat deel moet dan aangepast worden op de te gebruiken aansturing van het wissel. Er is vast wel een schakeling die op basis van een puls een servo in stand A of B zet. Weet niet hoe die servo zich dan gedraagt nadat de spanning van de baan is geweest, maar daar kan een ander vast wel iets over zeggen.

Zal in elk geval kijken dat ik het schema hier ergens ga krijgen.

Roelco

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #17 Gepost op: 10 november 2011, 16:31:30 »
Ik heb zitten lezen, klinkt als een mooi project. Zelf zou ik het opbouwen rond een microcontroller (PIC) en een setje schuifregisters als uitgangen voor wissels en seinen. Voordeel van een microcontroller is dat deze alle seinen en wissels kan zetten maar dat deze ook vrij eenvoudig met PWM de snelheid van de trein kan regelen. Weet 123 niet of ik spullen heb liggen om hier zo even wat mee te testen... Misschien als ik me vanavond verveel. (note: Dus eerst voor de lol. Wil niemand voor het zere been schoppen die het ook opgepakt hebben...)

@Roelco, denk je er aan wat er moet gebeuren als je de baan hebt bereden en weer aan zet? Lijkt me bijvoorbeeld niet wenselijk dat je alleen kan starten met station 1 en schaduw vol, komt het erg nauw wanneer je het uit zet.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #18 Gepost op: 10 november 2011, 21:00:48 »
Omdat ik zelf met een pendelmodule rijdt (voorlopig nog met één trein en één tram, maar wellicht later meer) hield dit vraagstuk met zodanig bezig, dat ik gezocht heb naar een simpele, maar werkende oplossing voor dit vraagstuk. Uiteindelijk kom ik uit op een analoge oplossing, waarbij een pendelmodule, voor ieder spoor een bistabiel relais, en nog één extra relais.

De oplossing hierboven van rjr werkt niet helemaal. Want hij zegt dat een reedcontact zijn eigen spoor afschakelt en een ander spoor aanschakelt. Maar dan blijft de trein bovenop het reedcontact staan, met alle problemen van dien. In de hieronder geschetste oplossing zal dat niet gebeuren.

Laat ik het uitleggen aan de hand van twee sporen. Maar het geheel is ook uit te breiden naar drie, vier of meer sporen, met een kleine restrictie. Ik ga uit van gelijkspannings-rijspanning op de rails (eventueel tijdblokspanning) en wisselspanning via de reedcontacten voor de relais en het wissel (bij meer sporen meer wissels). Het naar links of rechts rijden wordt aangestuurd door een pendelmodule. Dat is een heel simpel stukje electronica waarmee gedurende een bepaalde tijd (zeg 30 seconden) de beide polen plus en min op de sporen staat, en daarna (zeg ook 30 seconden) de polen van de beide sporen worden omgewisseld, zodat de treinen naar links rijden. Deze pendelmodule is zelf te bouwen (eigen ervaring). De pendelmodule staat verder los van de spoorbestemming. Enige zorg is, dat de tijd voldoende groot moet zijn om de langzaamste trein op tijd te laten aankomen op de eindbestemming. Bij mij werkt een zelfgebouwde pendelmodule naar volle tevredenheid. Meer over de pendelmodule op http://www.mscdh.nl/pendelautomaat-voor-de-trambaan/

De clou ligt in de aanwezigheid van relais REL0, dat wordt gebruikt om de reedcontacten R1a en R2a (zie tekening hieronder) al of niet onder spanning te zetten. Die reedcontacten R1a en R2a geven dus alleen maar een schakelpuls door als REL0 is aangeschakeld. Tenslotte is het nog zo, dat de eindstukken bij de stootjukken via een diode zodanig worden gevoed, dat alleen rijden mogelijk is naar links. Eenmaal aangekomen stopt een trein vanzelf, en gaat pas rijden als hij via REL1 of REL2 (respectievelijk voor spoor 1 en voor spoor 2 ieder zijn eigen relais) voeding krijgt.



Laten we een voorbeeld doornemen:
  • Op spoor 2 staat trein A (stil). Vanaf de vrije baan komt trein B. Het wissel leidt naar spoor 1. De rijrichting is naar rechts.
  • Trein B passeert R0. Deze schakelt REL0 aan (waarmee reedcontacten R1a en R2a spanning krijgen).
  • Trein B passeert R1a. Deze heeft nu spanning en schakelt drie dingen gelijktijdig: REL2 aan, REL1 uit en het wissel naar spoor 2. Het relais REL2 geeft weliswaar spanning aan het kopspoor 2 (waar trein A stilstaat), maar vanwege de diode zal trein A die op spoor 2 staat te wachten niet gaan rijden.
  • Trein B passeert R1b. Deze schakelt REL0 uit (zodat de reedcontacten R1a en R2a geen spanning meer krijgen, niets meer kunnen doen).
  • Trein B komt op het geisoleerde kopstuk van spoor 1, en zal daar stoppen.
  • Na verloop van tijd schakelt de pendelmodule de rijrichting naar links. Nu is REL1 uit (zodat trein B op spoor 1 blijft staan) en REL2 is aan, zodat trein A gaat rijden.
  • Trein A passeert R2b. Deze schakelt REL0 uit (was al zo, het heeft dus geen effect)
  • Trein A passeert R2a. Dit reedcontact heeft geen spanning vanwege REL0, en doet dus niets.
  • Trein A passeert R0. Deze schakelt REL0 aan, maar daar gebeurt verder niets mee.
  • Na 30 seconden gebeurt in het andere kopstation (mag ook één kopspoor zijn zoals bij mij thuis) hetzelfde. De trein (of een andere van een ander spoor op dat andere station) komt weer naar rechts rijden, en het spel gaat weer van voren af aan. Alleen staat nu het wissel nu nog steeds naar spoor 2, zodat de aankomende trein op het lege spoor 2 zal aankomen, en het spel in omgewisseld tussen spoor 1 en 2 zal plaatsvinden.

Het geheel is uit te breiden tot meer sporen. Reedcontact R0 en R1b, R2b, R3b enz blijven hetzelfde doen. Alleen de reedcontacten met een a in de naam moet steeds een volgend spoor schakelen. Dus de hierboven genoemde r2a schakelt nu REL3 aan en REL2 uit. Op spoor 3 zal r3a REL4 aanschakelen en REL3 uit, enzovoort tot het laatste spoor, waar REL1 wordt aangeschakeld en REL4 uit. Er moeten bij meer sporen alleen meer wissels geschakeld worden. Dat kan eventueel via een diodematrix. Bij veel sporen komt er een probleem, dat twee relais en meerdere wissels gelijktijdig moeten worden geschakeld. Ik weet niet hoeveel nog mogelijk is, maar enkele wissels lijkt mij geen probleem.

Omdat reed-contacten R1a en R2a meerdere relais en wissel moeten schakelen, moeten dat stevige contacten zijn die een flinke stroom kunnen verwerken. Eventueel kan er nog een tussenrelais worden geplaatst, waar door R1a alleen dat ene tussenrelais R1t wordt geschakeld, waarna door R1t dan de diverse andere relais en wissels worden geschakeld.
« Laatst bewerkt op: 10 november 2011, 21:05:02 door wimk »

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #19 Gepost op: 10 november 2011, 23:15:45 »
Ik heb zitten lezen, klinkt als een mooi project. Zelf zou ik het opbouwen rond een microcontroller (PIC) en een setje schuifregisters als uitgangen voor wissels en seinen. Voordeel van een microcontroller is dat deze alle seinen en wissels kan zetten maar dat deze ook vrij eenvoudig met PWM de snelheid van de trein kan regelen. Weet 123 niet of ik spullen heb liggen om hier zo even wat mee te testen... Misschien als ik me vanavond verveel. (note: Dus eerst voor de lol. Wil niemand voor het zere been schoppen die het ook opgepakt hebben...)

@Roelco, denk je er aan wat er moet gebeuren als je de baan hebt bereden en weer aan zet? Lijkt me bijvoorbeeld niet wenselijk dat je alleen kan starten met station 1 en schaduw vol, komt het erg nauw wanneer je het uit zet.


Timo

Timo,

Zou het voor mezelf ook liever oplossen met een microcontroller, echter, ik heb daar mijn interesse en zekere kennis. Maar voor iemand die die kennis niet heeft is het handiger om een oplossing te hebben die z'n persoon zelf beetje snapt. Bij storing of aanpassing kan die dat dan zelf oplossen en ben je niet gelijk weer afhankelijk van anderen.

En ja heb nagedacht over het uit en aanschakelen van het geheel. En dat is denk ik handiger dan bij een microcontroller. De baan zou je elk moment moeten kunnen uit en aanschakelen, gaat hij gewoon verder waar hij was. Allen zal een trein niet langzaam optrekken als hij midden op de baan stil was gezet.

Roelco
« Laatst bewerkt op: 10 november 2011, 23:34:24 door rjr »

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #20 Gepost op: 10 november 2011, 23:32:24 »

De oplossing hierboven van rjr werkt niet helemaal. Want hij zegt dat een reedcontact zijn eigen spoor afschakelt en een ander spoor aanschakelt. Maar dan blijft de trein bovenop het reedcontact staan, met alle problemen van dien. In de hieronder geschetste oplossing zal dat niet gebeuren.


Wim, heb niet gezegd dat de schakeling al helemaal perfect is, en dit hangt af van hoe je de reeds plaatst, hoe snel de trein rijd, en hoe snel je de relais laat schakelen.
Heb alleen jaren gereden met het schakelen van reeds waarbij een trein zijn eigen spoor stroomloos maakt, en dat is nooit een probleem geweest dat ze boven de reeds bleven staan. De meeste loks hebben wel z'n uitloop dat dat goed gaat, maar is ook met een kleine vertraging op te lossen.

Maar goed, ook jouw optie is mogelijk, je bent dan alleen meer afhankelijk van de snelheid van de loks omdat de module schakelt los van waar de treinen zijn. Mocht een trein ergens blijven staan dan gaat die zelf opeens de andere kant op. Bij mijn oplossing gebeurd dat niet, maar er moet inderdaad wel goed gekeken worden dat de lok niet boven de reed blijft staan.

En dat laatste uit je stukje zou ik anders doen. Als die reeds te veel moeten schakelen, laat ze dan een licht relais schakelen, en via de contacten van dat relais de verschillende andere dingen.

Zoals gezegd, heb mijn baan jaren via reeds gestuurd, maar als een reed meerdere wissels moest schakelen werd het al snel een probleem voor de levensduur van z'n reed. Hangt wel af van wissel type, maar begreep dat de besturing hier voor het zichtbare wissel met een servo zou moeten, dus dan moet er toch iets tussen aangezien die niet schakelt direct op een reed.

Roelco

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #21 Gepost op: 11 november 2011, 00:03:03 »
Heren,
Ik zit hier zeer verblijdt mee te lezen. 
Echt tof deze input en heel benieuwd naar het verdere verloop en ontwikkelingen !
Peter
Petdig1

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #22 Gepost op: 11 november 2011, 04:39:10 »
@ Roelco, Ik snap je idee en daar is idd wat voor te zeggen. Een complete oplossing bied misschien iets minder inzicht. Helaas wordt bij het gebruiken van veel relais (zeker als je nog voorschakel relais gaat gebruiken om de reeds te ontlasten) het een enorme warboel wordt. Ik weet dus niet of je daar dan zo even in kunt foutzoeken (jij en ik zeker wel maar iemand met iets minder kennis...) Nogmaals, niets tegen jou en je moeite! Ik vind het gewoon ook leuk om mee te klooien ;D

Ik heb een beetje zitten puzzelen en denken en heb toen een opzet voor de hardware gemaakt. Ben er voor het gemak wel vanuit gegaan dat alle seinen twee standen kennen (en dus twee aansluitdraden + een gemeenschappelijke draad hebben).

TADA:


Zoals je kunt zien nog niet af. (Spot de fouten ;D) maar het geeft een globaal idee. De slof IC's rechts onder vormen (/gaan vormen) de uitgangen voor wissels, seinen en spoorschakelingen. X1 is de aansluiting voor de spanning voor de schakeling (logica). X3 de ingang voor railspanning. X2 de uitgang van railspanning voor de vrije baan (SPH en SPG). X4 en X4 vormen de aansluitingen voor de reedcontacten waarbij
X5-3 = RG
X4-1 = R1 + R3
X4-2 = R2 + R4
X4-3 = R5
X5-1 = R10
X5-2 = R6 + R7 + R8 + R9

Reedcontacten samengevoegd (en zelfs gemultiplext met SV2) omdat de microcontroller wel kan bijhouden om welk spoor het precies gaat, scheelt ingangen.
SV1 is voor het programmeren van de microcontroller en SV2 is te gebruiken om de laatste instellingen te maken.


Tot zo ver! Misschien dan anderen nog op/aanmerkingen hebben, laat maar komen. Maar heb zelf het idee dat het wel ergens op begint te lijken. Dit allemaal nog zonder "echte" code.


Timo

De plaatsing van de reedcontacten 5 en 10 komt mij alleen nog wat raar over, is hier een reden voor?
« Laatst bewerkt op: 11 november 2011, 04:48:33 door Timo. Reden: Groter groot plaatje toegevoegd »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #23 Gepost op: 11 november 2011, 11:30:48 »
Peter,

Eerst mijn excuses. Ik zou gistren wat plaatsen, maar dat is niet gelukt.
Vandaag het complete schema. Het valt mee. Ik heb aardig wat contacten kunnen vervangen door diodes.
Dit scheelt relais en is daardoor goedkoper.
Het zijn 9 dubbelspoelige relais geworden en 7 gewone relais.
Als je ze allemaal met 2 wissel contacten koopt, dan heb je voor alle relais voldoende contacten.
Ik zal eerste alle schema's plaatsen, en daarna nog een keer afzonderlijk met toelichting.
Schema 1, Pendelautomaat:

Schema 2, Station:

Schema 3, Schaduwstation:

Schema 4, Wisselsturing:

Schema 5, Seinsturing:


Ik ben bij de seinsturing afgeweken van je sporenplan. Het reedcontact R10 zit nu voor het sein. Ik heb dat graag achter het sein. Hiermee zet ik Sein 3 op rood.

De schema's komen ook in pdf als prive bericht naar je toe.

PS: Ik lees dat er driftig meegedacht en mee ontworpen wordt. Dat is waarom ik het hier wilde laten gebeuren.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 11 november 2011, 13:10:23 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #24 Gepost op: 11 november 2011, 12:19:19 »
Alle schema's afzonderlijk.
We beginnen bij de eerste.

Pendelautomaat: Aansturing van de baan, het heen en weer rijden. Tevens zijn hier de contacten naar de diverse sporen aanwezig.Overeenkomende benamingen koppelen.
Een bijzonderheid is relais 16. Dit is het start relais. Ik heb het nu handbediend gemaakt, maar met wat simpele elektronica (transistor, wwerstand en condensator) is dit automatisch te doen bij inschakelen voeding.
De rijrichting wordt van schaduwstation naar station ingesteld. Het sein wordt op groen gezet, en de overige op rood, danwel doven (grondsein).

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #25 Gepost op: 11 november 2011, 12:26:04 »

Station:
Door het indrukken van de startknop zal het relais K3 in de stand trein binnen komen op spoor 2 gaan staan. Het wissel wordt tevens in die stand gezet via relais K2.
Komt de trein ook daadwerkelijk binnen, dan zal door reedcontact R3 het relais K3 in de andere stand gelegd worden. Tevens zal via K4 het wissel in de andere stand komen.
Via diode D2 zal een signaal om het relais K1 (rijrichting relais) in de andere stand te brengen ontstaan.
Door het omklappen van relais K2, zal het andere spoor onder spanning komen en de rijdende trein stoppen. De andere trein zal dus meteen vertrekken naar het schaduw station.
Eenzelfde verhaal is er voor reedcontact R3, wat door de volgende binnen komende trein geactiveerd zal worden.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #26 Gepost op: 11 november 2011, 12:37:09 »

Schaduwstation: Werkt in principe op dezelfde manier als het station. Doordat er meer dan 2 sporen zijn is het iets complexer.
Allereerst zal door het indrukken van de startknop het schaduwstation in de uitgangssituatie gebracht worden.
Het contact van relais 16 zal relais 12 op laten komen en de relais 6, 8 en 10 laten afvallen. Tevens zal relais K11 bekrachtigd worden. Dit relais legt alle wissels van het schaduw station recht, zodat de trein kan vertrekken als er spanning op de baan komt.
Ook wordt het rijrichtingsrelais in de stand "Vooruit"gezet. Zodra een trein uit het station komt zal het dit spoor op gaan en het reedcontact R6 op laten komen. Hierdoor komt relais K6 op en zal relais K12 afvallen. Door relais K5 zal weer kortstondig een puls aan de wissels gegeven worden, zodat het volgende spoor geselecteerd word. Zo draait het geheel rond.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 11 november 2011, 12:58:32 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #27 Gepost op: 11 november 2011, 12:43:54 »

Wisselsturing: Ik ben uitgegeaan van normale fabriekswissels.
De contacten K2 en K4 sturen het wissel in het station. Dit is zoals normaal.
De wisselstraat in het schaduwstation heb je niet gegeven, maar met deze aansturing zijn diverse configuraties mogelijk.
Door K11 zullen alle drie de wissels in de rechtstand gelegd worden. Na binnen komst op een spoor zal het daar bekrachtigde relais een van de contacten K5, K7 of K9 actieveren en een van de drie wissels krom leggen.
Meer als je verteld hebt hoe deze wisselstraat precies in elkaar zit.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #28 Gepost op: 11 november 2011, 12:57:49 »

Seinsturing: Ook hier duikt een contact van het startrelais op (K16). Dit zal de hoofdseinen 1 en 3 op roodzetten, waardoor tevens de grondseinen doven. Via het signaal "Vooruit" zal hoofdsein 2 op groen komen.
Als nu een trein het station in rijdt, zal via reedcontact 2 of reedcontact 4 dit sein op rood gezet worden. Na het ompoelen in het station wordt het signaal "Achteruit" actief. Hierdoor zullen hoofdsein 1 en hoofdsein 3 op groen komen.
Tevens zal afhankelijk van het gekozen spoor uit de stations regeling een van de grondseinen oplichten.
Als de trein bij reedcontact R5 komt zal hoofdsein 1 op rood springen en het grondsein doven. Na door rijden van de trein wordt reedcontact R10 bereikt en zal hoofdfsein 3 op rood springen. (Zoals al eerder gezegd reedcontact R10 verplaatsen naar achter het sein.) Hiermee is de cyclus rond.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:pendel assistentie gevraagd
« Reactie #29 Gepost op: 11 november 2011, 13:02:13 »
Even nog wat algemene opmerkingen.
Als je voor RG 12V kiest kun je de relais bij conrad kopen. De diodes hoeven dan ook niet te duur te zijn. Dit kunnen 1N4148 diodes zijn.
Mocht je nog verdere vragen hebben, stel ze dan hier.
En tenslotte een regeling met langzaam optrekken en afremmen heb ik even in de ijskast gezet gezien je commentaren in dit draadje hierop. Her langzaam afremmen zou ik niet met relais doen, maar met een simpele weerstand condensator combinatie (veel goedkoper).

Succes met bouwen en laat van je horen als het werkt.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.