Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 22:43:39
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Menno
Vandaag om 22:43:22
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 22:31:05
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 22:23:42
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Treinbestuurder
Vandaag om 22:04:45
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
Vandaag om 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
Vandaag om 21:17:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:07:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 20:46:27
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Marc tramt
Vandaag om 20:45:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:31:02
Een nieuw begin door 741230
Vandaag om 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
Vandaag om 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
Vandaag om 19:12:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
Vandaag om 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 16:54:49
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 16:49:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:41:15
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
Vandaag om 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
Vandaag om 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:49:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:23:39
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 14:00:41
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door henk
Vandaag om 13:56:24
  

Auteur Topic: Keerlus  (gelezen 3924 keer)

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Keerlus
« Gepost op: 22 October 2011, 11:24:45 »
Hallo allen,

In mijn baanplan komt een keerlus (zie bijgevoegd plaatje). In het baanplan zelf liggen de wissels op een andere plek, maar het "probleem" blijft hetzelfde.



Nu heb ik al een beetje op internet gekeken en heb verschillende oplossingen gevonden (Lenz, digirails, xTreme van Rosoft)
Zelf weet ik totaal niks van elektronica, dus het moet makkelijk aan te sluiten zijn. Wat raden jullie aan? Wat ik hier zoals op het forum lees is de Rosoft populair.

Alle hulp is welkom :)!

Groet,
Chris

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26630
    • Pagina van klaas
Re:Keerlus
« Reactie #1 Gepost op: 22 October 2011, 11:38:38 »
Alle keerlusmodules zijn makkelijk aan te sluiten. Lees de handleiding die erbij geleverd wordt en doe precies wat daar in staat.
Ik vind de xTtreme van Rosoft ook een aanrader. Die schakelt het keerlusgedeelte al om voordat er een kortsluiting ontstaat. Kost alleen wat extra railscheidingen om dat te realiseren.
De meeste andere keerlusmodules werken op basis van kortsluiting, d.w.z. dat de keerlus pas wordt omgepoold als er een kortsluiting ontstaat. Lijkt me minder gewenst.

Toevoeging; kijk ook eens in de Encyclopedie, b.v. deze pagina
« Laatst bewerkt op: 22 October 2011, 11:41:12 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re:Keerlus
« Reactie #2 Gepost op: 22 October 2011, 12:20:24 »
Bedankt voor het antwoord. Het stuk in de encyclopedie had ik al gevonden :).

Misschien een hele stomme vraag, maar hoe maak ik een railscheiding?

Groet,
Chris

Papierbouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • sec geplot
Re:Keerlus
« Reactie #3 Gepost op: 22 October 2011, 12:25:23 »
Dat kan je doen door plasic lasjes te gebruiken, of om met de dremel de rails door midden te slijpen. Het nadeel van met plastic lasjes is wel dat je alleen maar een scheiding kan maken op het uiteinde van de railsen.

Papierbouwer

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re:Keerlus
« Reactie #4 Gepost op: 23 October 2011, 00:35:02 »
Hoi Cris,
Iedereen is er even vanuit gegaan dat je geen Märklinbaan hebt en dat je digitaal rijdt. Ik dus ook  :D . Correct ???

Slechte en betere keerlus modules bestaan niet. Zoek er een uit die je het meeste aanspreekt qua mogelijkheden en budget. Je hebt hele simpele (o.a. Lenz) tot uitermate ingewikkelde (xTreme) of iets er tussen in (LDT KSM-SG).

Marius.
Marius

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re:Keerlus
« Reactie #5 Gepost op: 23 October 2011, 10:09:25 »
Hoi Cris,
Iedereen is er even vanuit gegaan dat je geen Märklinbaan hebt en dat je digitaal rijdt. Ik dus ook  :D . Correct ???

Marius.

Inderdaad vergeten te melden, maar het klopt dat ik 2rail digitaal rij  :).

1 ding is al wel duidelijk, keuze zat  :).

Het belangrijkste is dat het zo simpel mogelijk is, qua budget komt het waarschijnlijk wel goed.
« Laatst bewerkt op: 23 October 2011, 10:16:49 door Chris80 »

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Keerlus
« Reactie #6 Gepost op: 23 October 2011, 11:42:59 »
Wat betreft keerlus oplossingen is de encyclopedie jammergenoeg erg eenzijdig en beschrijft een zeer ingewikkelde keerlus oplossing. Ik pleit op deze plaats voor een uitgebreidere informatievoorziening ten aanzien van deze vaak voorkomende materie.

Het oplossen van keerlus situaties kan veel simpeler, bijvoorbeeld met de LDT keerlus module. Die lost de keerlus ook op voordat er kortsluiting ontstaat en met slechts drie secties.

En wanneer mensen andere keerlus oplossingen wensen (het bijvoorbeeld niet erg vinden dat er kortstondig kortsluiting ontstaat) dan moeten die oplossingen onder beschrijving van dat nadeel ook gewoon worden benoemd.

Ik breek hier een lans voor de LDT oplossing.

Gerard Wassink

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re:Keerlus
« Reactie #7 Gepost op: 23 October 2011, 12:38:45 »
Hallo Gerard,

Ik ben het helemaal met je eens, de encyclopedie is te eenzijdig.

Naast de LDT die jij voorsteld is er bv ook nog de roco keerlus module die meerdere mogelijkheden kent, kortsluitvrij  en ook niet kortsluitvrij als dat gewenst wordt of een combinatie van bijde, ook te gebruiken bij digitaal en ook analoog.
Er zijn vele mogelijkheden
Deze module is mogelijk iets duurder maar mag beslist genoemd worden.
Voor meer info moet iedereen die daar belangstelling voor heeft zelf maar kijken op de site,
http://www.roco.cc/fileadmin/downloads/PDFs/10767.pdf


Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9399
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Keerlus
« Reactie #8 Gepost op: 23 October 2011, 13:05:38 »
Gebruik zelf deze http://www.digitrax.com/ftp/ar1.pdf Digitrax AR-1

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Keerlus
« Reactie #9 Gepost op: 23 October 2011, 13:10:11 »
Martin,

Dit is ook een voorbeeld van een keerlus oplossing die uitgaat van een kortsluiting die optreedt en deze vervolgens opheft door razendsnel om te polen.

Op zich niks mis mee als je dat helemaal niet erg vindt, en het werkt ook, getuige de populariteit van dit soort oplossingen. Echter, veel gebruikers hier willen juist dat voorkomen.

Gerard

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9399
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Keerlus
« Reactie #10 Gepost op: 23 October 2011, 13:35:23 »
Martin,

Dit is ook een voorbeeld van een keerlus oplossing die uitgaat van een kortsluiting die optreedt en deze vervolgens opheft door razendsnel om te polen.

Op zich niks mis mee als je dat helemaal niet erg vindt, en het werkt ook, getuige de populariteit van dit soort oplossingen. Echter, veel gebruikers hier willen juist dat voorkomen.

Gerard

Volgens mij vroeg Chris om een eenvoudige oplossing en had ie het niet over het wel of niet gebruik maken van kortsluiting. Vind de AR-1 erg eenvoudig in gebruik.. ;D

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Keerlus
« Reactie #11 Gepost op: 23 October 2011, 13:37:07 »
Yep, hij's zeker eenvoudig!

Gerard

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26630
    • Pagina van klaas
Re:Keerlus
« Reactie #12 Gepost op: 23 October 2011, 14:55:14 »
Je hebt hele simpele (o.a. Lenz) tot uitermate ingewikkelde (xTreme)
Lenz simpel? Probeer dan maar eens te doorgronden hoe de ompoolflip-flop werkt. Dan kom je er achter dat hij helemaal niet zo simpel is. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re:Keerlus
« Reactie #13 Gepost op: 23 October 2011, 15:55:02 »
Het gaat mij inderdaad om het zo simpel mogelijk aansluiten van het keerlusmodule (de techniek erachter vind ik wat minder interessant).

Iedereen bedankt voor alle tips, ik ga mij er eens rustig in verdiepen.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Keerlus
« Reactie #14 Gepost op: 23 October 2011, 16:40:06 »
Chris,

hier staan er nog een stel vermeld:
http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/Keerlus

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander