Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:17:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:16:01
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55
Piko 1136 van AC naar DC door Mug
22 June 2025, 23:49:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 June 2025, 23:17:18
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
22 June 2025, 22:40:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
22 June 2025, 22:28:06
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
22 June 2025, 21:57:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 June 2025, 21:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
22 June 2025, 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
22 June 2025, 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
22 June 2025, 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
22 June 2025, 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
22 June 2025, 19:26:45
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
22 June 2025, 18:43:08
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
22 June 2025, 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
22 June 2025, 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
22 June 2025, 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
22 June 2025, 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
22 June 2025, 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
22 June 2025, 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
22 June 2025, 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
22 June 2025, 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
22 June 2025, 14:27:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
22 June 2025, 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 June 2025, 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 June 2025, 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
22 June 2025, 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 June 2025, 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
22 June 2025, 11:04:07

Auteur Topic: Messing bouwpakket, waar te koop?  (gelezen 60898 keer)

stig

• Offline Offline
Re: Messing bouwpakketen
« Reactie #75 Gepost op: 02 April 2007, 21:24:32 »
Edwin verwoordde al mijn idee. Ik bouw H0 kitjes, dus die plaatdikte is niet zo'n probleem.

Ik heb eens naast iemand gezeten in Rijswijk, die mijn afbreekmesje gebruikte om de onderdelen uit de fret te rammen, op mijn mdf plaatje nog wel. ;D Vervolgens ging de 100W bout ertegen, die net met de dremel weer gefatsoeneerd was... Zo kan het ook... Ieder zijn meug.

Ohja, het teveel aan soldeer vloog van het model met een staalborstel in de dremel. Volgens mij slaapt hij met die Dremel... :D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

• Offline Offline
« Reactie #76 Gepost op: 02 April 2007, 21:26:29 »
Ja jongens.....een messing bouwsetje zet je niet zomaar eventjes in elkaar.

Nou hoefde ik niet alles te doen: het frame en de silo's waren al door de fabrikant in elkaar gezet. Ik hoefde dus alleen nog het detailwerk te doen.

Kortom, die zet je zo in elkaar...  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #77 Gepost op: 02 April 2007, 21:37:58 »
Erwin schreef:
Citaat
Verder wil ik niemand zijn bouwwijze becritiseren. Als je meer bouwt ontwikkel je van zelf een werkwijze die goed bij je past en die kan voor iedereen anders zijn.
Dit is een open deur.

Juist in dit draadje zie je dat er meerdere wegen naar Rome leiden.

Ik "leer" nu dat werken met dunner materiaal wel eens anders kan zijn dan dat ik dacht. Alhoewel... er worden ook weer ervaringen geschreven die het tegendeel beweren of dat er minder risicovolle methoden zijn.
Het gaat er om HOE je iets doet met zo min mogelijk risico op mislukken. Dan weer zus, dan weer zo.

Vijlen met de "Gamma" vijl...
Edwin, neem dat ding vrijdag eens mee. Gaan we testen. Jij met dat ding en ik met de mijne.
Vijlen in de lengterichting. Dat klopt.

HarryS

• Gast
« Reactie #78 Gepost op: 02 April 2007, 21:41:37 »
Nou Stig,

zelfs al zijn het frame en de silo's in de basis al in elkaar gezet:

de details aanbrengen is nog een leuk karweitje dat niet "zo in elkaar" gezet is, hoor. Voordat je precies weet waar elk onderdeeltje hoort, ben je alweer een paar weken verder. Vooral het remwerk!!!!

Let wel: hier ontbreken nog enkele onderdelen.
Het is dus zeker niet zo, beste Stig, dat het model dan "zo in elkaar gezet"
is. Als ik de tussenpozen niet meetel, dan heeft het toch nog een half jaar geduurd voordat alle details zijn aangebracht.
Je moet er niet al te makkelijk over denken, Stig.

Groetjes

Harry Stipkes

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #79 Gepost op: 02 April 2007, 21:46:12 »
Edwin,

Even niet opgelet op de Modelspoordagen 2005 in Rijswijk.

Na een stoomcursus door Erik van Garderen begon Kiki te bouwen... zelfstandig!!!!!.

stig

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 02 April 2007, 22:00:25 »
Nou Stig,

Je moet er niet al te makkelijk over denken, Stig.

Je had hopelijk wel die grijnsch achter mijn bericht gezien?

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #81 Gepost op: 02 April 2007, 22:19:34 »
Wie gebruikt welke soldeersoort?

Lokwerkstatt_DRG

• Offline Offline
  • ''Einmal Maßstablich....immer Maßstablich''
    • Lokwerkstatt_DRG
« Reactie #82 Gepost op: 02 April 2007, 22:21:11 »
Je had hopelijk wel die grijnsch achter mijn bericht gezien?
Volgens mij niet....
Wat me opvalt is dat er veel bezoekers in spoor O messing aan het bouwen zijn.....het is toch geen zieltjes-win-actie hé? ;D
Ik heb ook nog zo'n spoor O wagen liggen van het Nulpunt, gewoon voor de heb als gadget in de vitrine... ;)

grt
Edwin ;)

Ps, Frits; zijn de meegeleverde wielen ook verkrijgbaar in O-Pur ?
« Laatst bewerkt op: 02 April 2007, 22:25:01 door Lokwerkstatt_DRG »
Railsport: ''Die Rodachtalbahn'' in spoor Nul 1:43,5
Vliegsport: Heli-schaalvlieger met Align T-rex 500 ESP combo /
Trex600 ESP Flybarless Mikado 5.0 /Trex 700E Flybarless Mikado 5.0/
Hangar-9 Spitfire in aanbouw

Lokwerkstatt_DRG

• Offline Offline
  • ''Einmal Maßstablich....immer Maßstablich''
    • Lokwerkstatt_DRG
« Reactie #83 Gepost op: 02 April 2007, 22:27:11 »
Nou Stig,

zelfs al zijn het frame en de silo's in de basis al in elkaar gezet:

de details aanbrengen is nog een leuk karweitje dat niet "zo in elkaar" gezet is, hoor. Voordat je precies weet waar elk onderdeeltje hoort, ben je alweer een paar weken verder. Vooral het remwerk!!!!

Let wel: hier ontbreken nog enkele onderdelen.

Groetjes

Harry Stipkes

Doet me wat denken aan de onderstellen van een Petau kitje.....zelfde aantal onderdelen en dito afwerking, maar dan wat kleiner
Ziet er mooi uit Harry, al is het spoor-O  ;D
Krijgt deze wagen ook een drie-punt lagering Harry?

grt
Edwin ;)
« Laatst bewerkt op: 02 April 2007, 22:28:56 door Lokwerkstatt_DRG »
Railsport: ''Die Rodachtalbahn'' in spoor Nul 1:43,5
Vliegsport: Heli-schaalvlieger met Align T-rex 500 ESP combo /
Trex600 ESP Flybarless Mikado 5.0 /Trex 700E Flybarless Mikado 5.0/
Hangar-9 Spitfire in aanbouw

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #84 Gepost op: 03 April 2007, 00:08:51 »
Ik denk dat ik wel mag zeggen dat ik een doorgewinterde leerling ben.
ik heb les gehad van Frits, Erik van Garderen, Edwin en Erwin werps, en nog bak ik er niets van, dus je kan wel stellen dat het aan mij ligt  ;D
wat me wel opvalt is dat er niet alleen meerdere manieren zijn om iets te lassen, maar ook verschillende zienswijze, wat mij soms verwart
de 1 zegt een 40W bout voldoet ruim, en de andere zegt dat een 80w bout net kan.
de 1 zegt gebruik never nooit soldeer met harskern, de andere zegt gebruik harskern.
De 1 zegt gebruik nooit soldeer verf/pasta, de ander zegt ik gebruik alleen maar soldeerpasta/verf.
op een workshop Die ik een tijdje geleden heb georganisseerd heb ik 6 uur zitten zweten op een simpel wagentje, en ik was niet verder gekomen dan 25 % , tot ik een weerstand soldeer in mn handen kreeg, en ik in een half uur de andere 75% af kreeg. Ik heb Piet Peetoom dus maar eens flink bedreigd dat ie op zoek moet gaan naar de producent en weer heel snel een WSS in zijn programma heeft  ;D
Ik gebruik een tangetje of een scherp mesje in combinatie met een trespa plaatje, net wat ik op dat moment voor handen heb (lees, kan vinden in de zooi)
In het trespa plaatje zitten ook allemaal gaatjes waar ongebruikte popnagels in passen, zodat ik het model ertegen aan kan zetten of klemmen ( die tip kreeg ik ooit mee van frits op een WS op rail)
verder heb ik weinig tips toe te voegen, misschien over een paar jaar, als ik een tram/treinstel 3 keer over mijn baan kan laten rijden zonder dat er onderdelen tussen de dwarsliggers blijven liggen.
misschien nog 1 tip, begin een weerstandsoldeerverhuurbedrijf, gaat lopen, zeker weten  ;D

PS @Stig, moet je iemand wel willen helpen als ie zijn wisseltongen vastsoldeert onder het mom van bedrijfszekerheid ??  ;D
Mvg Marty,

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #85 Gepost op: 03 April 2007, 01:30:30 »
Marty,

je bent een echte doorzetter. Helemaal goed.

Nog even ingaan op de verschillen tussen de zienswijzen.

1. De grootte van de bout hangt af van het te verwarmen model.
bv. een spoor Z locje zal binnen de kortste keren door een 15W boutje heet worden. Dat gaat je bij en spoor 0 model echt niet lukken. Het soldeer moet echt vloeien en daar heb je warmte voor nodig. Vandaar dat er al gauw naar grote vermogens wordt gegrepen. Bedenk dat je met een groot vermogen ook kleine objecten kunt verwarmen. Overkill.

2. harskern/pasta: heel gemakkelijk maar door de hars wordt je werkstuk plakkerig en dat moet je weer schoonmaken. Zo ook met pasta al heeft dat het voordeel dat dat niet van je werkstuk afrolt terwijl een stukje soldeer dat wel doet. (derde handje).
fosforzuur als vloeimiddel heeft weer het nadeel dat je je werkstuk echt MOET afspoelen aan het eide van de dag. Zo niet, dan komen de gevolgen gegarandeerd na enkele jaren aan het licht. Het heeft het voordeel dat het schoon werkt.

Dus alle voordelen hebben hun nadelen.

Zoals Erwin Werps vanavond ook al zei: ontwikkel een eigen werkwijze.
Ik voeg daar aan toe: overweeg iedere keer welke techniek je gaat gebruiken.

Heb je jezelf nog nooit wat horen moperen als je met de WSS een gat brandde in je werkstuk en dacht je dan niet... had ik maar een vlam of een bout gebruikt?

Volgens mij gaat het er in dit draadje nou net om om beginners kennis te laten maken met alle verschillen en hoe die te beoordelen.
Belangrijkste is...gewoon doorgaan en dat doe je. Motiverend voor anderen denk ik zo.

Ik moet nog wel even een streng woord tegen je zeggen...
we hebben het over solderen en niet over lassen.

heb je nog vragen, stel ze

stig

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 03 April 2007, 06:27:00 »
PS @Stig, moet je iemand wel willen helpen als ie zijn wisseltongen vastsoldeert onder het mom van bedrijfszekerheid ??  ;D

Ach, dat vastzetten gebeurt in het grootbedrijf ook nog wel, dus ik geef hem nog een kans... ;D

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #87 Gepost op: 03 April 2007, 09:02:20 »
Frits, ik ben niet zo'n doorzetter hoor, maar ik moet wel, zolang er nog geen fabrieksdingen zijn voor de banen die ik bouw ( NL 1920 spoor en tram H0 en H0m)
Ik bedoelde dus met verschillende zienswijze wel in hetzelfde modelletje, in alle gevallen H0 modellen.
Over een gat branden, denk dat dat wel meevalt met het goede apparaat, we hadden op de workshop 6 dezelfde apparaten staan en allemaal gebruitk door beginners, en er ging wel eens wat fout door de verkeerde volgorde, maar nergens is een gat in gebrand ( dat Gerco de stoppen eruit joeg kon ie ook niks aan doen, alleen jammer dat we dat pas na 2 uur door hadden :))
Ja zal mij niet horen zeggen dat het niet kan, maar ik heb er nog geen ervaring mee, maar daarom wil ik zo'n apparaat die Piet leverde, en niet eentje die niet begrensd  is.
Schoonmaken dacht  ik altijd, zal wel meevallen, tt ik mijn eerste brouwsel van een paar jaar terug tegenkwam, niet schoongemaakt en niet geschilderd, sohee, die was mooi groen, jammer dat de HSM vroeger niet in oxidegroen reed, anders hoefde ik er niets meer aan te doen.

Frits, in ons groepje hebben we onngeveer 100 synoniemen voor solderen en soldeerbout, van gloeiknots tot warme secondelijm, maar we zeggen eigenlijk nooit solderen of soldeerbout, lassen is dus eigenlijk een gewoonte om te zeggen, net als braden, of bakken, of kleien maar nooit solderen :)
Mvg Marty,

henk

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 03 April 2007, 10:01:23 »
Ik heb het messingwerk - sowieso de betere zelfbouw - een paar jaar geleden op een laag pitje gezet, omdat ik de tijd niet meer had om het goed te doen en mijn schaarse tijd ook wilde gebruiken om die modelbaan nou eindelijk eens een paar stadia verder te brengen.  :D

Maar mijn taktiek voor HO-modellen was zo'n kachelpook van 100 watt en een of ander waterig vloeimiddel, meestal bij Piet Peetoom gekocht. Snel, veel warmte dus.
Zo schijnen die Koreaanse jongens waar Philotrain zijn modellen laat maken het ook te doen. Er is wel eens een groep Koreanen bij Philotrain geweest om een fout in een serie geleverde modellen te herstellen en die negeerden de fraaie soldeerstations totaal en gingen met hun eigen kachelpoken aan de gang. Althans, zo ging het verhaal dat Peter van der Kleij graag vertelde.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #89 Gepost op: 03 April 2007, 11:39:00 »
De techniek maakt uiteindelijk niet uit als je je maar aan twee regels houd:
1. warmte toevoeren
2. goed contact tussen de te verbinden onderdelen

Lombardi (een van de meester bouwers op deze aardbol) doet het ook nog wel eens op een voor ons onverwachtte wijze

Hij gebruikt dus:
1. voor de warmte: een OVEN
2. voor het contact: metalen klemmen met o.a. M10 bouten en moeren

Het volledige werk is te zien op:
http://www.lombardimodeltrains.it/de/index.htm

Les: (ben de tel kwijt)
Ik kan je verzekeren dat modellen in elkaar zetten met een 80 Watt bout goed gaat.
Wil je het uit elkaar halen, dan zal dat NOOIT met deze bout lukken. Het volume is gewoon te groot en tegen de tijd dat je en deel los hebt, zit het andere alweer vast.
De huis tuin en keuken OVEN doet wonderen. Zet je mislukte model in een braadslee, stel de temperatuur in op 225 graden en ga bakken (Marty... nu mag het wel) Soldeer smelt bij.... 180 graden, dus daar gaat je model.