Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
  

Auteur Topic: NS 2200+2400 Dubbeltractie?  (gelezen 5349 keer)

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Gepost op: 13 October 2011, 18:33:18 »
Hallo Allemaal,

Wil graag even weten of het ooit is voorgekomen dat de NS 2200 en NS 2400 in dubbeltractie hebben gereden.

Mvg, Mark

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #1 Gepost op: 13 October 2011, 18:45:34 »

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #2 Gepost op: 13 October 2011, 18:47:52 »
Bedankt Sobat,

Even nog een klein vraagje: gebeurde dit ook al toen de 2400 nog turkoise was?

Mvg, Mark

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #3 Gepost op: 13 October 2011, 19:00:52 »
@ Sobat,

Is dat dubbeltractie of is dat opzending?

Grtz,
Ton

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #4 Gepost op: 13 October 2011, 19:01:02 »
Even een kleine uitleg bij de dia. Wat je ziet is het vertrek uit Roosendaal van een Chloor(voor)trein bestemd voor General Plastics in Bergen op Zoom. De stamlijn en industriesporen, die toen nog dwars door de stad liepen, konden alleen bediend worden door lokomotieven uit de 2400 serie. Wat je hier ziet is eigenlijk een 2200 in opzending, maar deze trok de trein. Daar beide machines een WTK aan boord hadden, hielp de 2400 een handje mee. In BoZ ging de 2200 er af en ging de 2400, die later hulp kreeg van 2 2400-en die met de vervolg trein naar BoZ waren gekomen. De lokomotieven zijn niet geschakeld, maar trokken wel samen de trein. Of dat ook in de blauwe periode gebeurde? Ik weet het niet maar het kan best mogenlijk zijn.
SK
« Laatst bewerkt op: 13 October 2011, 19:34:52 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #5 Gepost op: 13 October 2011, 19:02:44 »
@ Sobat,

Is dat dubbeltractie of is dat opzending?

Grtz,
Ton

Beide
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

US modeller

  • Offline Offline
  • Berichten: 355
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #6 Gepost op: 13 October 2011, 19:17:57 »
Even een kleine uitleg bij de dia. ....... Wat je hier ziet is eigenlijk een 2200 in opzending, maar deze trok de trein.
Dit is een contradictie, een loc die trekt kan nooit in opzending zijn!

Citaat
Daar beide machines een Mch (Mcn) aan boord hadden, hielp de 2400 een handje mee.
Het ultieme bewijs dat dit voorspan rijden is!

Citaat
De lokomotieven zijn niet geschakeld, maar trokken wel samen de trein. Of dat ook in de blauwe periode gebeurde?
Wat wordt bedoeld geschakeld? Waarschijnlijk bedoel je 'multiple', hetgeen onmogelijk is tussen een lok (2200) die automatisch weerstanden wegschakelt en van serie naar parallel doorschaklet, zwakveld etc, met een lok (2400) die geregeld werd op toerental en handmatig zwakveld. En dan hebben we het nog niet eens over de verschillende batterijspanningen. Stuurstroomkabels waren ook nog eens verschillend.
Hobbyisten geven allerlei verklaringen voor wat ze denken te zien en dat met beperkte kennis.

Groet Jos mcnThalys met diesel ervaring in zijn "jonge jaren"
« Laatst bewerkt op: 13 October 2011, 19:27:13 door Joshua. Reden: typo en toevoeging stuurstr.kabels. »
Regards Joshua
Het spoor kent geen 'bochten', wel bogen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #7 Gepost op: 13 October 2011, 19:42:35 »
van dit soort commentaren word ik toch zo moe.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #8 Gepost op: 13 October 2011, 19:45:41 »
Dit is een contradictie, een loc die trekt kan nooit in opzending zijn!
Ik heb het regelmatig meegemaakt dat een opzendloc voorop de trein wordt bijgeplaatst.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #9 Gepost op: 13 October 2011, 19:55:27 »
Hobbyisten geven allerlei verklaringen voor wat ze denken te zien en dat met beperkte kennis.
Als je goed leest, is dat in dit topic niet het geval...
Vr. groeten,
Bob

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11643
    • Mijn fotoarchief
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #10 Gepost op: 13 October 2011, 20:56:43 »
Even nog een klein vraagje: gebeurde dit ook al toen de 2400 nog turkoise was?

Die kans is niet heel groot, omdat 2200'den verschenen toen de 2400'den al naar de bruine kleur werden omgeschilderd. Maar goed. 't is jouw feestje, dus leef je uit  (y)

Eelco

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #11 Gepost op: 13 October 2011, 21:55:48 »
van dit soort commentaren word ik toch zo moe.

Vertel Sobat waarom word je moe ervan.  ???
Geloof mij maar... Jos(hua) is niet zomaar iemand die wat uitkraamt hoor
met zijn jaren lange ervaring in groot én kleine modelspoorwegen weet hij wel wat hij zegt.

mvg rene w.

PS "groet aan Jos"  (y)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #12 Gepost op: 13 October 2011, 22:35:06 »
Wat wordt bedoeld geschakeld? Waarschijnlijk bedoel je 'multiple', hetgeen onmogelijk is tussen een lok (2200) die automatisch weerstanden wegschakelt en van serie naar parallel doorschaklet, zwakveld etc, met een lok (2400) die geregeld werd op toerental en handmatig zwakveld. En dan hebben we het nog niet eens over de verschillende batterijspanningen. Stuurstroomkabels waren ook nog eens verschillend.
Hobbyisten geven allerlei verklaringen voor wat ze denken te zien en dat met beperkte kennis.
Hiervan. De toon en zeker de laatste regel.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #13 Gepost op: 13 October 2011, 22:46:59 »
Heren,

Ik weet genoeg, ik wil het graag zo realistisch mogelijk houden dus dit plan is van de baan.
Ik moet zeggen in model ziet het er wel leuk uit. :)

Mvg, Mark

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #14 Gepost op: 13 October 2011, 23:19:10 »
Bovendien is de 2400 nooit turkoois geweest ;) wel blauw!
En Joshua, er staat toch ook nergens _DAT_ 2200 en 2400 geschakeld kunnen rijden? Dat weten wij eenvoudige hobbyïsten ook wel hoor...
@trabant, ik ben dan wel benieuwd naar je verhaal van de opzendloc voorop!