Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 17:12:38
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 16:56:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:54
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 15:56:11
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:11:43
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:24:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
  

Auteur Topic: NS 2200+2400 Dubbeltractie?  (gelezen 5506 keer)

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Gepost op: 13 October 2011, 18:33:18 »
Hallo Allemaal,

Wil graag even weten of het ooit is voorgekomen dat de NS 2200 en NS 2400 in dubbeltractie hebben gereden.

Mvg, Mark

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12568
    • sleutelspoor
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #1 Gepost op: 13 October 2011, 18:45:34 »

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #2 Gepost op: 13 October 2011, 18:47:52 »
Bedankt Sobat,

Even nog een klein vraagje: gebeurde dit ook al toen de 2400 nog turkoise was?

Mvg, Mark

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2627
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #3 Gepost op: 13 October 2011, 19:00:52 »
@ Sobat,

Is dat dubbeltractie of is dat opzending?

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12568
    • sleutelspoor
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #4 Gepost op: 13 October 2011, 19:01:02 »
Even een kleine uitleg bij de dia. Wat je ziet is het vertrek uit Roosendaal van een Chloor(voor)trein bestemd voor General Plastics in Bergen op Zoom. De stamlijn en industriesporen, die toen nog dwars door de stad liepen, konden alleen bediend worden door lokomotieven uit de 2400 serie. Wat je hier ziet is eigenlijk een 2200 in opzending, maar deze trok de trein. Daar beide machines een WTK aan boord hadden, hielp de 2400 een handje mee. In BoZ ging de 2200 er af en ging de 2400, die later hulp kreeg van 2 2400-en die met de vervolg trein naar BoZ waren gekomen. De lokomotieven zijn niet geschakeld, maar trokken wel samen de trein. Of dat ook in de blauwe periode gebeurde? Ik weet het niet maar het kan best mogenlijk zijn.
SK
« Laatst bewerkt op: 13 October 2011, 19:34:52 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12568
    • sleutelspoor
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #5 Gepost op: 13 October 2011, 19:02:44 »
@ Sobat,

Is dat dubbeltractie of is dat opzending?

Grtz,
Ton

Beide
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

US modeller

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #6 Gepost op: 13 October 2011, 19:17:57 »
Even een kleine uitleg bij de dia. ....... Wat je hier ziet is eigenlijk een 2200 in opzending, maar deze trok de trein.
Dit is een contradictie, een loc die trekt kan nooit in opzending zijn!

Citaat
Daar beide machines een Mch (Mcn) aan boord hadden, hielp de 2400 een handje mee.
Het ultieme bewijs dat dit voorspan rijden is!

Citaat
De lokomotieven zijn niet geschakeld, maar trokken wel samen de trein. Of dat ook in de blauwe periode gebeurde?
Wat wordt bedoeld geschakeld? Waarschijnlijk bedoel je 'multiple', hetgeen onmogelijk is tussen een lok (2200) die automatisch weerstanden wegschakelt en van serie naar parallel doorschaklet, zwakveld etc, met een lok (2400) die geregeld werd op toerental en handmatig zwakveld. En dan hebben we het nog niet eens over de verschillende batterijspanningen. Stuurstroomkabels waren ook nog eens verschillend.
Hobbyisten geven allerlei verklaringen voor wat ze denken te zien en dat met beperkte kennis.

Groet Jos mcnThalys met diesel ervaring in zijn "jonge jaren"
« Laatst bewerkt op: 13 October 2011, 19:27:13 door Joshua. Reden: typo en toevoeging stuurstr.kabels. »
Regards Joshua
Het spoor kent geen 'bochten', wel bogen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12568
    • sleutelspoor
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #7 Gepost op: 13 October 2011, 19:42:35 »
van dit soort commentaren word ik toch zo moe.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #8 Gepost op: 13 October 2011, 19:45:41 »
Dit is een contradictie, een loc die trekt kan nooit in opzending zijn!
Ik heb het regelmatig meegemaakt dat een opzendloc voorop de trein wordt bijgeplaatst.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8263
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #9 Gepost op: 13 October 2011, 19:55:27 »
Hobbyisten geven allerlei verklaringen voor wat ze denken te zien en dat met beperkte kennis.
Als je goed leest, is dat in dit topic niet het geval...
Vr. groeten,
Bob

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #10 Gepost op: 13 October 2011, 20:56:43 »
Even nog een klein vraagje: gebeurde dit ook al toen de 2400 nog turkoise was?

Die kans is niet heel groot, omdat 2200'den verschenen toen de 2400'den al naar de bruine kleur werden omgeschilderd. Maar goed. 't is jouw feestje, dus leef je uit  (y)

Eelco

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #11 Gepost op: 13 October 2011, 21:55:48 »
van dit soort commentaren word ik toch zo moe.

Vertel Sobat waarom word je moe ervan.  ???
Geloof mij maar... Jos(hua) is niet zomaar iemand die wat uitkraamt hoor
met zijn jaren lange ervaring in groot én kleine modelspoorwegen weet hij wel wat hij zegt.

mvg rene w.

PS "groet aan Jos"  (y)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12568
    • sleutelspoor
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #12 Gepost op: 13 October 2011, 22:35:06 »
Wat wordt bedoeld geschakeld? Waarschijnlijk bedoel je 'multiple', hetgeen onmogelijk is tussen een lok (2200) die automatisch weerstanden wegschakelt en van serie naar parallel doorschaklet, zwakveld etc, met een lok (2400) die geregeld werd op toerental en handmatig zwakveld. En dan hebben we het nog niet eens over de verschillende batterijspanningen. Stuurstroomkabels waren ook nog eens verschillend.
Hobbyisten geven allerlei verklaringen voor wat ze denken te zien en dat met beperkte kennis.
Hiervan. De toon en zeker de laatste regel.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #13 Gepost op: 13 October 2011, 22:46:59 »
Heren,

Ik weet genoeg, ik wil het graag zo realistisch mogelijk houden dus dit plan is van de baan.
Ik moet zeggen in model ziet het er wel leuk uit. :)

Mvg, Mark

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #14 Gepost op: 13 October 2011, 23:19:10 »
Bovendien is de 2400 nooit turkoois geweest ;) wel blauw!
En Joshua, er staat toch ook nergens _DAT_ 2200 en 2400 geschakeld kunnen rijden? Dat weten wij eenvoudige hobbyïsten ook wel hoor...
@trabant, ik ben dan wel benieuwd naar je verhaal van de opzendloc voorop!