Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 18:21:53
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 17:49:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:17:39
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door stoombr38
Vandaag om 15:13:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
  

Auteur Topic: NS 2200+2400 Dubbeltractie?  (gelezen 5393 keer)

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Gepost op: 13 October 2011, 18:33:18 »
Hallo Allemaal,

Wil graag even weten of het ooit is voorgekomen dat de NS 2200 en NS 2400 in dubbeltractie hebben gereden.

Mvg, Mark

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12483
    • sleutelspoor
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #1 Gepost op: 13 October 2011, 18:45:34 »

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #2 Gepost op: 13 October 2011, 18:47:52 »
Bedankt Sobat,

Even nog een klein vraagje: gebeurde dit ook al toen de 2400 nog turkoise was?

Mvg, Mark

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2602
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #3 Gepost op: 13 October 2011, 19:00:52 »
@ Sobat,

Is dat dubbeltractie of is dat opzending?

Grtz,
Ton

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12483
    • sleutelspoor
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #4 Gepost op: 13 October 2011, 19:01:02 »
Even een kleine uitleg bij de dia. Wat je ziet is het vertrek uit Roosendaal van een Chloor(voor)trein bestemd voor General Plastics in Bergen op Zoom. De stamlijn en industriesporen, die toen nog dwars door de stad liepen, konden alleen bediend worden door lokomotieven uit de 2400 serie. Wat je hier ziet is eigenlijk een 2200 in opzending, maar deze trok de trein. Daar beide machines een WTK aan boord hadden, hielp de 2400 een handje mee. In BoZ ging de 2200 er af en ging de 2400, die later hulp kreeg van 2 2400-en die met de vervolg trein naar BoZ waren gekomen. De lokomotieven zijn niet geschakeld, maar trokken wel samen de trein. Of dat ook in de blauwe periode gebeurde? Ik weet het niet maar het kan best mogenlijk zijn.
SK
« Laatst bewerkt op: 13 October 2011, 19:34:52 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12483
    • sleutelspoor
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #5 Gepost op: 13 October 2011, 19:02:44 »
@ Sobat,

Is dat dubbeltractie of is dat opzending?

Grtz,
Ton

Beide
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

US modeller

  • Offline Offline
  • Berichten: 356
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #6 Gepost op: 13 October 2011, 19:17:57 »
Even een kleine uitleg bij de dia. ....... Wat je hier ziet is eigenlijk een 2200 in opzending, maar deze trok de trein.
Dit is een contradictie, een loc die trekt kan nooit in opzending zijn!

Citaat
Daar beide machines een Mch (Mcn) aan boord hadden, hielp de 2400 een handje mee.
Het ultieme bewijs dat dit voorspan rijden is!

Citaat
De lokomotieven zijn niet geschakeld, maar trokken wel samen de trein. Of dat ook in de blauwe periode gebeurde?
Wat wordt bedoeld geschakeld? Waarschijnlijk bedoel je 'multiple', hetgeen onmogelijk is tussen een lok (2200) die automatisch weerstanden wegschakelt en van serie naar parallel doorschaklet, zwakveld etc, met een lok (2400) die geregeld werd op toerental en handmatig zwakveld. En dan hebben we het nog niet eens over de verschillende batterijspanningen. Stuurstroomkabels waren ook nog eens verschillend.
Hobbyisten geven allerlei verklaringen voor wat ze denken te zien en dat met beperkte kennis.

Groet Jos mcnThalys met diesel ervaring in zijn "jonge jaren"
« Laatst bewerkt op: 13 October 2011, 19:27:13 door Joshua. Reden: typo en toevoeging stuurstr.kabels. »
Regards Joshua
Het spoor kent geen 'bochten', wel bogen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12483
    • sleutelspoor
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #7 Gepost op: 13 October 2011, 19:42:35 »
van dit soort commentaren word ik toch zo moe.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #8 Gepost op: 13 October 2011, 19:45:41 »
Dit is een contradictie, een loc die trekt kan nooit in opzending zijn!
Ik heb het regelmatig meegemaakt dat een opzendloc voorop de trein wordt bijgeplaatst.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #9 Gepost op: 13 October 2011, 19:55:27 »
Hobbyisten geven allerlei verklaringen voor wat ze denken te zien en dat met beperkte kennis.
Als je goed leest, is dat in dit topic niet het geval...
Vr. groeten,
Bob

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11668
    • Mijn fotoarchief
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #10 Gepost op: 13 October 2011, 20:56:43 »
Even nog een klein vraagje: gebeurde dit ook al toen de 2400 nog turkoise was?

Die kans is niet heel groot, omdat 2200'den verschenen toen de 2400'den al naar de bruine kleur werden omgeschilderd. Maar goed. 't is jouw feestje, dus leef je uit  (y)

Eelco

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #11 Gepost op: 13 October 2011, 21:55:48 »
van dit soort commentaren word ik toch zo moe.

Vertel Sobat waarom word je moe ervan.  ???
Geloof mij maar... Jos(hua) is niet zomaar iemand die wat uitkraamt hoor
met zijn jaren lange ervaring in groot én kleine modelspoorwegen weet hij wel wat hij zegt.

mvg rene w.

PS "groet aan Jos"  (y)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12483
    • sleutelspoor
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #12 Gepost op: 13 October 2011, 22:35:06 »
Wat wordt bedoeld geschakeld? Waarschijnlijk bedoel je 'multiple', hetgeen onmogelijk is tussen een lok (2200) die automatisch weerstanden wegschakelt en van serie naar parallel doorschaklet, zwakveld etc, met een lok (2400) die geregeld werd op toerental en handmatig zwakveld. En dan hebben we het nog niet eens over de verschillende batterijspanningen. Stuurstroomkabels waren ook nog eens verschillend.
Hobbyisten geven allerlei verklaringen voor wat ze denken te zien en dat met beperkte kennis.
Hiervan. De toon en zeker de laatste regel.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #13 Gepost op: 13 October 2011, 22:46:59 »
Heren,

Ik weet genoeg, ik wil het graag zo realistisch mogelijk houden dus dit plan is van de baan.
Ik moet zeggen in model ziet het er wel leuk uit. :)

Mvg, Mark

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re:NS 2200+2400 Dubbeltractie?
« Reactie #14 Gepost op: 13 October 2011, 23:19:10 »
Bovendien is de 2400 nooit turkoois geweest ;) wel blauw!
En Joshua, er staat toch ook nergens _DAT_ 2200 en 2400 geschakeld kunnen rijden? Dat weten wij eenvoudige hobbyïsten ook wel hoor...
@trabant, ik ben dan wel benieuwd naar je verhaal van de opzendloc voorop!