Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 08:49:00
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door RodeDuivel
Vandaag om 08:42:20
Een insulfrog polariseren. door Albert de Heer
Vandaag om 08:08:29
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim1969
Vandaag om 07:24:31
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door janw
Vandaag om 00:16:58
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
29 September 2025, 23:30:30
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
29 September 2025, 23:04:35
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
29 September 2025, 22:49:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door sncf231e
29 September 2025, 22:46:21
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025 door Jan-Peter
29 September 2025, 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
29 September 2025, 22:08:23
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
29 September 2025, 22:03:47
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Benelux795
29 September 2025, 21:52:28
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Ronald Halma
29 September 2025, 21:42:05
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Falcon10
29 September 2025, 21:29:42
Leubachtalbahn door Krokodil68
29 September 2025, 21:18:42
NS-1000 in spoor-1 door Bahn-AG
29 September 2025, 21:10:29
Raadplaatje door henk
29 September 2025, 21:01:53
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Simplex
29 September 2025, 20:48:26
Pendel module door Te 2/2
29 September 2025, 20:41:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
29 September 2025, 20:17:32
Gewoon wat busfoto's door R1954
29 September 2025, 20:14:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
29 September 2025, 19:52:10
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
29 September 2025, 19:45:21
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door puntenglijder
29 September 2025, 19:34:29
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
29 September 2025, 19:31:57
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
29 September 2025, 19:02:28
Sprinter SLt Big scale Trains door Reinout van Rees
29 September 2025, 18:44:38
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
29 September 2025, 17:36:51
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
29 September 2025, 17:13:54
  

Auteur Topic: Milburn - Tinworth Railways.  (gelezen 10230 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8915
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Milburn - Tinworth Railways.
« Reactie #30 Gepost op: 24 November 2011, 10:23:30 »
Hoi Theo,

Je bent lekker bezig! Wat die achtergrond betreft, qua kleur en lucht zit het wel aardig in elkaar. Het lijkt als of de lucht niet strak blauw is, maar dat er een nevel voor hangt. Dat zou je kunnen versterken door er met sterk verdunde witte verf er nog eens over heen te gaan (1 deel wit op 5-10 delen water). Omdat het ook zo nat is, kan je het er ook makkelijk vanaf halen. De ondergrond moet dan wel kurkdroog zijn, of geschilderd zijn met een verf niet op waterbasis.
Wat de wolken betreft: Ken je dit filmpje?

Groet,
Michel

D_Dragon

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
  • Het gaat beginnen
    • Milburn - Tinworth Railway
Re:Milburn - Tinworth Railways.
« Reactie #31 Gepost op: 24 November 2011, 11:02:47 »
Bob Ross ken ik inderdaad en ik heb dit filmpje ooit (lang geleden) eens (als onderdeel van het totale schilderij) gezien. Ik wist er dus nog wel iets van af, maar niet meer precies hoe (het klok en klepel effect). Misschien ga ik de lucht nog een keertje overdoen, want ik vind de lucht ook nog redelijk streperig. Ik denk dat ik wat flow-improver aan de lucht ga toevoegen en dan eerst de lucht helemaal naar mijn zin blauw maken en laten drogen voor ik een tweede poging voor de wolken ga beginnen (ik schilder met acryl in tegenstelling tot Bob Ross die olieverf gebruikte). Bedankt voor de link.

Groetjes,

Theo
De kogel is door de kerk, ik ga voor Gn15 in APA boxen (en daarna zien we wel weer verder...)

D_Dragon

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
  • Het gaat beginnen
    • Milburn - Tinworth Railway
Re:Milburn - Tinworth Railways.
« Reactie #32 Gepost op: 25 November 2011, 15:59:34 »


Ik heb besloten om toch maar de achtergrond opnieuw te verven. Dit is het resultaat en daar ben ik absoluut tevredener over dan de vorige achtergrond. Dat er nu een betere dekking van de acrylverf is komt waarschijnlijk door het toevoegen van een paar druppels flow-improver.




Voor het gevoel heb ik de mock-up weer even in de APA-box neergezet. Ik ben er voorlopig tevreden over. De volgende stap is het solderen van draden aan de rails. Het puntstuk wordt via een schakelaar omgepoold. Misschien ga ik gelijk nog wat soldeerwerk aan het wissel plegen. Nu ontsporen de wagonnetjes nog regelmatig als deze tegen het puntstuk in bereden worden. Ik denk dat de ruimte tussen de afbuigende rail en de strijkrail te groot is. Hier zullen dus spijkertjes moeten worden verwijderd om meer ruimte te krijgen om de rail verder op te schuiven (in feite dus minder ruimte). Maar dat werk komt wel weer na het weekend.

Groetjes,

Theo

De kogel is door de kerk, ik ga voor Gn15 in APA boxen (en daarna zien we wel weer verder...)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re:Milburn - Tinworth Railways.
« Reactie #33 Gepost op: 25 November 2011, 16:07:24 »
Ja, deze is een stuk beter. Ik wilde niet zeuren, maar naar beneden toe hoort het blauw grijzer/witter te worden en dat is nu zo.
Mijn complimenten.

Leen.

D_Dragon

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
  • Het gaat beginnen
    • Milburn - Tinworth Railway
Re:Milburn - Tinworth Railways.
« Reactie #34 Gepost op: 25 November 2011, 16:45:49 »
Bij de eerste poging was het onderin ook lichter dan bovenin, maar ten eerste was het kleur verschil niet zo groot als nu en ten tweede scheen de (witte) ondergrond teveel tussen de strepen verf door waardoor het effect inderdaad teniet gedaan werd. Maar zoals je kan zien heb ik mijn (schilders)leven gebeterd.  ;) Ook hier geldt 'oefening baart kunst'.

Groetjes,

Theo
De kogel is door de kerk, ik ga voor Gn15 in APA boxen (en daarna zien we wel weer verder...)

D_Dragon

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
  • Het gaat beginnen
    • Milburn - Tinworth Railway
Re:Milburn - Tinworth Railways.
« Reactie #35 Gepost op: 29 November 2011, 16:13:40 »


Vandaag de aangeschafte tafelcirkelzaag van Proxxon (eindelijk) uitgepakt en bedrijfsklaar gemaakt. Een volledig verslag hiervan is op mijn site te vinden.




Gelijk maar een reststuk 4mm triplex gepakt en dit in stukken gezaagd. Hiermee heb ik zowel de schuur als de kaasfabriek in ruwbouw gezaagd en met schilderstape aan elkaar gezet. De deuren heb ik nog niet uitgezaagd omdat ik eerst moet gaan kijken wat voor latjes er zijn om de kozijnen mee te gaan maken. Ook hier weer een volledig verslag van deze zaag- en plak activiteiten.
De kogel is door de kerk, ik ga voor Gn15 in APA boxen (en daarna zien we wel weer verder...)

D_Dragon

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
  • Het gaat beginnen
    • Milburn - Tinworth Railway
Re:Milburn - Tinworth Railways.
« Reactie #36 Gepost op: 11 December 2011, 22:43:29 »


Ik heb inmiddels 'balkjes' van linde hout gekocht van 5x7mm. Bij het uitzagen van de deurgaten heb ik met deze maten rekening gehouden. Bij de hal van de kaasfabriek komt straks 3mm foam waarin stenen gekrast gaan worden. Omdat ik niet wil dat straks de kozijnen uitsteken buiten de stenen, heb ik eerst aan de binnenkant kleine strookjes van 1.5mm balsahout geplakt voordat de kozijnen werden geplaatst. De kozijnen zijn vervolgens gelijk gehouden met deze ophoging. Dit geldt ook voor de schuur. Hierop worden geen stenen gemaakt maar houten planken van 1.5mm balsa hout. Daarom heb ik aan de binnenkant niet één maar twee laagjes balsahout aangebracht.




Bij de schuur heb ik nog even de deur 'opgehangen'. Deze deur zal ik straks niet gaan gebruiken. Deze deur is gemaakt van de inmiddels overbekende roerstokjes. Ik ben niet echt tevreden over de 'rechtheid' van deze stokjes waardoor er gleuven tussen de planken komen die ik eigenlijk te groot vindt. Ik ga straks deuren maken van balsahout (1.5mm) waarin ik de naden tussen de planken ga inkrassen.

Het gaat momenteel door allerlei oorzaken niet zo snel als ik eigenlijk zou willen. Eens kijken of ik de komende weken wat meer tijd kan gaan vinden om aan de baan te werken.

Groetjes,

Theo.
De kogel is door de kerk, ik ga voor Gn15 in APA boxen (en daarna zien we wel weer verder...)

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:Milburn - Tinworth Railways.
« Reactie #37 Gepost op: 12 December 2011, 11:18:50 »
Ik wil me er niet mee bemoeien hoor doe het lekker toch ;D, maar ik vind die deur met die naden wel wat hebben zo voor een schuur. ;)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

D_Dragon

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
  • Het gaat beginnen
    • Milburn - Tinworth Railway
Re:Milburn - Tinworth Railways.
« Reactie #38 Gepost op: 12 December 2011, 15:56:22 »
Schuur is misschien ook niet het juiste woord. Het is de meer een werkplaats voor onderhoud van de machines van de kaasfabriek. Ik denk dat er dan een 'betere' deur in zit dan die met al die gleuven (waarvan ik zelf inderdaad ook vind dat die er voor een schuurdeur absoluut goed uit ziet). Ik heb inmiddels de andere deur ook in ruwbouw klaar en zal beide deuren met elkaar gaan vergelijken (en misschien wel beide deuren volledig afwerken en dan pas kiezen). Vooralsnog denk ik dat ik voor de 'dichte' deur ga vanwege het soort gereedschap / werkzaamheden die er in die 'schuur' zullen gaan plaatsvinden, maar niets is zo veranderlijk als een mens.

Ik heb trouwens inmiddels in de kozijnen ook de sponningen aangebracht waar de deuren tegen kunnen sluiten. Nu nog de deuren voor de kaasfabriek maken en dan denk ik dat het er voor vandaag weer op zit. (Er moet ook nog verder gebouwd worden aan het verbeteren van het wissel, eens kijken wanneer ik daar weer voldoende zin voor kan maken).

Groetjes,

Theo.
De kogel is door de kerk, ik ga voor Gn15 in APA boxen (en daarna zien we wel weer verder...)

D_Dragon

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
  • Het gaat beginnen
    • Milburn - Tinworth Railway
Re:Milburn - Tinworth Railways.
« Reactie #39 Gepost op: 22 December 2011, 18:58:22 »
Het is al weer drie weken geleden sinds mijn laatste post. Er is veel tijd gaan zitten in de nodige verjaardagen en de voorbereidingen voor de feestdagen, maar toch heb ik niet stil gezeten. Ik heb een aantal stukken rails voor het (aangepaste) wissel pas gemaakt, maar deze moeten nog worden aangebracht. Ik wacht hier even mee totdat de inspiratie daarvoor weer aanwezig is (er moet mogelijk zelfs een stuk aangebrachte rail tijdelijk worden verwijderd om overal goed bij te kunnen komen).

Ik wil dan gelijk het ontkoppel mechanisme in de hal van de kaasfabriek maken en aanbrengen en ook gaten voor de schakelaars in het voorpaneel gaan aanbrengen zodat daarna het baseboard definitief op zijn plaats kan worden aangebracht. O ja, niet te vergeten: er moet ook nog de nodige bedrading worden aangebracht op de pluggen die in de achterwand gaan komen.




De ruwbouw van de beide gebouwen is nagenoeg klaar. Alleen de spanten voor het dak van de kaasfabriek moeten nog worden gezaagd en pas gemaakt en de beide deuren voor de hal van de kaasfabriek moeten nog worden gemaakt. Daarna kan worden begonnen aan de afwerking (zowel binnen als buiten) van zowel de schuur (houten planken) als de hal van de kaasfabriek (stenen). Als beide gebouwen definitief op hun plaats staan kan ook worden begonnen met het maken en plaatsen van de schutting tussen beide gebouwen in. Tot nog toe ziet het er zo uit:



Klik hier voor een volledig verslag.

Groetjes,

Theo
De kogel is door de kerk, ik ga voor Gn15 in APA boxen (en daarna zien we wel weer verder...)