Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ik kom er niet uit... zelfbouw schakelprint door Lobomotion69
Vandaag om 03:12:58
keerlusproblemen door Lobomotion69
Vandaag om 02:59:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:43:22
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Joz
Vandaag om 01:44:01
Rijnstraat door Rob Ellerman
Vandaag om 00:45:49
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Modellbahnwagen
25 June 2025, 23:52:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
25 June 2025, 23:41:28
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
25 June 2025, 23:24:05
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
25 June 2025, 23:19:04
US diorama in H0 door Wim Vink
25 June 2025, 23:07:26
Aachenau West door wob
25 June 2025, 22:49:40
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
25 June 2025, 22:49:00
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door sncf231e
25 June 2025, 22:35:35
Philotrain NS6001-6006 door Tomasso
25 June 2025, 22:27:10
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
25 June 2025, 21:48:01
Verschil leveranciers DCC decoders? door Sven
25 June 2025, 21:03:34
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
25 June 2025, 20:44:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
25 June 2025, 20:44:13
Maasmuiden Haven door 741230
25 June 2025, 20:43:17
Een nieuw begin door Frits C
25 June 2025, 19:14:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
25 June 2025, 18:52:08
NZH A 1001 - 1004 door Rob Ellerman
25 June 2025, 17:32:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
25 June 2025, 16:43:07
20 jaar BNLS door Bor de Wolf
25 June 2025, 16:40:25
Vraag iz ballast door Voske
25 June 2025, 16:23:59
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
25 June 2025, 15:54:54
lais dcc decoder aan sluiten door Martijn193
25 June 2025, 15:51:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
25 June 2025, 15:22:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
25 June 2025, 13:39:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VulcanRaven
25 June 2025, 12:16:09

Auteur Topic: Milburn - Tinworth Railways.  (gelezen 9887 keer)

D_Dragon

• Offline Offline
  • Het gaat beginnen
    • Milburn - Tinworth Railway
Re:Milburn - Tinworth Railways.
« Reactie #15 Gepost op: 22 October 2011, 23:54:54 »

Langzaam maar zeker komt het werk aan de module stil te liggen. Dit komt vooral omdat ik het rollend materieel nog niet binnen heb. Op 10 oktober heb ik de bestelling gemailed en op dezelfde dag de bevestiging en het betalingsverzoek via PayPal ontvangen. Gelijk hierna de betaling verricht en tot nog toe niets ontvangen. Gisteren weer even met de leverancier gemailed met een aantal vragen. Hij heeft inderdaad op 10 oktober de betaling ontvangen en de volgende dag de bestelde spullen verstuurd. Hij had verwacht dat ik deze inmiddels al binnen zou hebben. Hij vroeg om nog een paar dagen geduld te hebben en als er dan nog niets binnen was nog even een mailtje te sturen, dan zou hij de spullen nogmaals versturen. Terug gemailed dat ik een mailtje zou sturen als de spullen de komende week binnen komen en anders vrijdag weer een mailtje zou sturen dat ik nog steeds niets ontvangen heb. Nog even afwachten dus.

Ik ben er ondertussen achter gekomen dat er bij het doorgaande spoor wel heel erg weinig ruimte tussen de zijkant van de bielsen en de zijkant van de module aanwezig is. Ik kan de sporen nog iets naar achteren verplaatsen door aan de achterzijde iets van het baseboard af te zagen en dit er aan de voorkant weer aan te plakken (met een paar verstevigingsstukjes aan de onderzijde. Natuurlijk steken de bielsen ruim buiten het spoor uit, maar zonder rollend materieel blijft het toch een gok om nu verder te gaan.

Nu heeft elk nadeel ook zijn voordeel... In de tussentijd kan ik op zolder gaan werken aan een geschikte werkplek waar ik (berg)ruimte, licht en stopcontacten genoeg heb om lekker aan de baan te kunnen werken.

Groetjes,

Theo

Edit: plaatje met het 'probleemgebied' toegevoegd.
« Laatst bewerkt op: 23 October 2011, 12:19:42 door D_Dragon »
De kogel is door de kerk, ik ga voor Gn15 in APA boxen (en daarna zien we wel weer verder...)

D_Dragon

• Offline Offline
  • Het gaat beginnen
« Reactie #16 Gepost op: 27 October 2011, 19:27:40 »

Inmiddels ben ik begonnen met het leggen (spijkeren) van rails. Eerst de bielsen met een koperborstel wat opgeruwd en daarna waterbeits (grijs) er overheen gekwast. Aangezien je toch moet wachten tot dit droog is (4 uur) in de tussentijd 280 railschoentjes van elkaar losgeknipt en aan weerskanten de uitstekende delen er af gevijld. Wat een pokkeklus. Hetzelfde gedaan met 32 raillasjes.

Toen alles droog was ben ik begonnen met het spijkeren van rails. Eerst een aluminium lat op de bielsen geklemd zodat de eerste rail op de goede plaats gaat komen en alles recht loopt. Daarna dit eerste stukje rail op de twee buitenste bielsen vastgespijkerd aan de binnenkant. Hierna de aluminium lat weggehaald en de spijkertjes aan de buitenkant er ingeslagen.

Vervolgens de railstoeltjes op de binnenste twee bielsen vastgetimmerd. Hierna twee railmalletjes op de beide rails gelegd zodat de tweede rail kon worden vastgespijkerd. Aangezien dit de eerste keer was dat ik rails aan het spijkeren was, is er van alles en nog wat misgegaan. Dit varieerde van een kromme spijker die ik er nog uit kon krijgen tot een spijker dit op het laatste moment weg draaide en dus naast de rail kwam. Niet meer te verwijderen, dus er maar een spijker naast geslagen wat wonderwel goed lukte.

Het lijkt haast wel of de spijkers niet helemaal rond zijn. Als je ze in de pincet klemt draaien ze meestal een beetje. Dit betekent weer dat je je in allerlei bochten moet wringen om de spijker goed tegen de onderkant van de rail te krijgen. Ook is de drevel volgens mij een beetje aan de lange kant (8 cm). Het is redelijk lastig om de ene kant op de spijker te houden terwijl je met een hamer op de andere kant tikt. Eens kijken of hier iets anders / handiger voor te verzinnen is.

Het ziet er naar uit dat het morgen redelijk goed weer wordt, dus ik denk dat ik dan eerst maar eens de spullen voor de nieuwe werkplek ga halen. Zijn we de rest van de dag ook weer zoet met het maken van die werkplek.

Groetjes,

Theo
De kogel is door de kerk, ik ga voor Gn15 in APA boxen (en daarna zien we wel weer verder...)

D_Dragon

• Offline Offline
  • Het gaat beginnen
« Reactie #17 Gepost op: 05 November 2011, 11:50:04 »
In de tussentijd weer verder gegaan met het leggen van de rails.

Ik ben inmiddels afgestapt van het volledig met de hamer inslaan van de spijkertjes. De drevel sprong namelijk steeds van de spijker af. Dit bleek te komen doordat ik beide einden van de drevel gebruikte om op te slaan en daardoor werden deze allebei een beetje afgerond. Ik heb een kant vlak gevijld en er daarna ook nog een gleufje ingevijld. De spijkers druk ik er inmiddels met een tangetje in en alleen het laatste stukje krijgt nog een tikje met de hamer en drevel.

Het gebogen spoor heb ik eerst met de hand voorgebogen. Hierbij moet je er goed opletten dat je geen knik veroorzaakt. Nadat de eerste rails de goede vorm had, heb ik deze vastgespijkerd. Daarna met de railmalletjes de tweede rails vastgespijkerd en daarna de uitstekende delen afgeknipt / gevijld.

Tenslotte zijn we toe aan het lastigste gedeelte namelijk het maken van het wissel. Ook dat heb ik nog nooit gedaan, dus daar kan ik nog wat plezier mee beleven. Ik heb eerst nog een aantal malletjes geprint en daarop de bielsen afgetekend. Daarna heb ik de afbuigende railstukken in model gebogen en afgetekend hoe deze afgevijld zouden moeten worden. Daarna zowel het afbuigende als het doorgaande gedeelte van het puntstuk zitten vijlen en passen tot het volgens mij klopt.

Binnenkort verder.

Groeten,

Theo

hobbybobby

• Offline Offline
  • De heren Hobby en Bobby, altijd bij de hand.
    • hobbybobby's weblog
« Reactie #18 Gepost op: 05 November 2011, 12:24:41 »
Ziet er leuk uit Theo, je brengt me op een idee mbt de APA boxen, ga je draadtje volgen  (y)

gr
rob
stad "Monice" tijdperk II-III, dit project is vertraagd, maar gaat stapje voor stapje voorruit, om toch nooit af te komen.

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 05 November 2011, 13:19:44 »
Die APA box is volgens mij bijna het formaat van de dioramawedstrijd. Zou je 'm niet iets aanpassen en meedoen aan de diowedstrijd?  ???
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

hobbybobby

• Offline Offline
  • De heren Hobby en Bobby, altijd bij de hand.
    • hobbybobby's weblog
« Reactie #20 Gepost op: 05 November 2011, 13:48:47 »
Die APA box is volgens mij bijna het formaat van de dioramawedstrijd. Zou je 'm niet iets aanpassen en meedoen aan de diowedstrijd?  ???

of de regeltjes van de dioramawedstrijd aanpassen en ondertussen IK*A vragen om beneluxspoornet te sponseren omdat hun APA's gepromoot worden  ;)

gRob
« Laatst bewerkt op: 05 November 2011, 14:01:59 door hobbybobby »
stad "Monice" tijdperk II-III, dit project is vertraagd, maar gaat stapje voor stapje voorruit, om toch nooit af te komen.

D_Dragon

• Offline Offline
  • Het gaat beginnen
« Reactie #21 Gepost op: 06 November 2011, 11:09:44 »
@Johan: Het idee met de APA boxen heeft mij er toe gebracht om na zeer lange tijd (ruim 25 jaar) weer eens actief met treinen bezig te zijn. Ik zie het (vooralsnog) als een probeerstuk om te kijken of ik treinen nu eindelijk leuk vind om mee door te gaan of dat het (voor de derde keer) weer verwaterd. Mocht het zo zijn dat ik er toch mee door ga omdat ik nu wel de tijd heb om er aan te kunnen blijven werken (het voordeel van een pensionada) dan kan ik altijd nog het huidige baseboard in een iets grotere kast verwerken om op diorama maten te komen. Ik zal dan wel moeten kijken hoe en waar er extra rails aan moet worden gezet om voldoende lengte te hebben om de treinen te kunnen laten rijden.

@allen: dit is niet de enige APA box die er gebouwd gaat worden. Ik heb er nog een (in de OVP) staan die hierna aan de beurt is Dit zal een stationnetje worden (Tinworth). Aan weerskanten van de APA boxen zullen traversers gaan komen om wisselend treinverkeer mogelijk te maken. De beide APA boxen en de traversers worden gekoppeld via een los plankje met rails die in de beide muizengaten kan worden aangebracht. Zolang station Tinworth nog niet klaar is zal de traverser die aan het station gekoppeld gaat worden voorlopig aan de Budleigh Babberton module worden gekoppeld. Hierdoor is er dus treinverkeer mogelijk zonder dat alle boxen klaar zijn. Ik zal eens kijken of ik binnenkort een klein tekeningetje / baanplan kan maken van de beide situaties voor meer duidelijkheid.

D_Dragon

• Offline Offline
  • Het gaat beginnen
« Reactie #22 Gepost op: 06 November 2011, 11:47:57 »

Eindelijk is de bestelling van het rollend materieel binnen. Na de bestelling duurde het wel heel erg lang voordat deze binnen kwam. Ik heb toen contact opgenomen met de fabrikant (Smallbrook Studio) en deze vroeg mij nog een aantal dagen te wachten voor de zekerheid. Als de bestelling dan nog niet binnen was, dan zou hij een vervanging sturen. Na een week heb ik hem een e-mail gestuurd dat er nog niets ontvangen was. Hij heeft hierop op maandag een vervanging gestuurd en deze heb ik afgelopen vrijdag ontvangen.

Meteen de doos opengemaakt en alles uitgepakt. Natuurlijk het locomotief chassis meteen even op een stuk flexrail gezet en hierop de rijregelaar aangesloten. De loc liep eerst heel erg onregelmatig, maar na een aantal malen heen en weer rijden ging dat al een stuk beter. Er zit zo te zien alleen nog ergens een zwaar punt in de wielen / drijfstangen. Binnenkort maar eens wat olie en vet halen om te kijken of ik hiermee het euvel kan verhelpen.

D_Dragon

• Offline Offline
  • Het gaat beginnen
« Reactie #23 Gepost op: 06 November 2011, 19:56:42 »

Belofte maakt schuld. Hierboven het eerste gedeelte dat gemaakt gaat worden. In het midden het Budleigh Babberton gedeelte met rechtsboven de Budleigh Cheese fabriek. Rechts de traverser om de lege / volle wagons te wisselen (bovenste twee sporen) en volledige treinen te wisselen (onderste twee sporen). Aan de linker kant de traverser om de treinen te kunnen wisselen. Tussen de drie gedeelten zijn koppelstukjes aanwezig.

En hier is de (toekomstige) uitbreiding. Het station van Tinworth met als bovenste het spoor voor personentreinen (vlak voor het station) en onderin het (doorgaande) spoor voor de goederentreinen. Op de linker traverser kunnen personentreinen worden gewisseld (bovenste twee sporen) en ook goederentreinen (onderste twee sporen). Dit is in feite dezelfde traverser als in het eerste ontwerp, maar nu aangevuld met twee extra sporen. Ook nu zijn de modules weer met koppelstukjes aan elkaar verbonden.

Nu ik trouwens deze afbeeldingen zit te bekijken zie ik dat ik een beetje al te enthousiast ben bezig geweest met kopiëren. Het spoor voor de personentreinen op Tinworth Station heeft direct na het wissel een klein stukje recht spoor. Dit zal daar niet gebruikt gaan worden. Hierdoor komt het bovenste spoor iets naar voren waardoor er meer ruimte ontstaat voor het perron en het station.

Groetjes,

Theo

D_Dragon

• Offline Offline
  • Het gaat beginnen
« Reactie #24 Gepost op: 16 November 2011, 20:33:16 »
Het werk aan de Milburn - Tinworth Railway heeft een tijdje stil gelegen en zal de komende tijdje waarschijnlijk op een laag pitje komen te staan. Vorige week ben ik met spoed opgenomen in het ziekenhuis omdat ik geen lucht meer kon krijgen (en dat is knap benauwd).  ;)

Gisteravond ben ik ontslagen uit het ziekenhuis, maar ik heb momenteel de conditie van een paard (een dood paard wel te verstaan). Ik moet het voorlopig nog rustig aan doen tot het eerstvolgende poliklinisch longfunctie onderzoek met aansluitend overleg met de longarts. Voorlopig zit ik nog vast aan de prednison en de 'pufjes'.

We zullen de komende tijd wel gaan zien waar ik nog toe in staat ben (of niet).

Groetjes,

Theo

theokersten

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 16 November 2011, 20:38:49 »
sterkte ermee theo.

de andere theo
ib-basic.

liefhebber ho en grootspoor

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 16 November 2011, 21:43:37 »
Ja, veel sterkte toegewenst en dat je maar gauw weer beter mag worden.

Leen.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #27 Gepost op: 16 November 2011, 23:37:07 »
... maar ik heb momenteel de conditie van een paard (een dood paard wel te verstaan).
Groetjes,

Theo

Theo, dat soort paarden hebben helemaal geen conditie meer.... ;) Beterschap, en hou je taai :)

D_Dragon

• Offline Offline
  • Het gaat beginnen
« Reactie #28 Gepost op: 19 November 2011, 21:12:13 »
De afgelopen dagen ben ik 'bezig' geweest met de werkplek op zolder. Ik heb twee viervoudige stopcontacten, een TL-balk met bijbehorende schakelaar, alle benodigde bekabeling hiervoor en een afschermstrip voor de TL-balk onder en tegen de onderste plank aangebracht. Ook heb ik de beide ladeblokjes op hun plaats gezet en het werkblad daarop bevestigd met paneelverbinders. Geen slecht resultaat toch voor drie dagen 'werken'. ;)

Morgen ga ik het nodige gereedschap, met name het soldeerstation, naar zolder brengen en kan ik gaan beginnen met het solderen van het wissel. Daarna kan ik aan de scenery (bebouwing) gaan beginnen. De gebouwen zullen worden gemaakt van 4mm multiplex waarop foam wordt aangebracht om de stenen in te krassen. Om het houtwerk mooi op maat te kunnen maken, heb ik net via internet een Proxxon FET cirkelzaag met extra zaagblad besteld.

Groetjes,

Theo

D_Dragon

• Offline Offline
  • Het gaat beginnen
« Reactie #29 Gepost op: 23 November 2011, 22:17:52 »

Langzaam maar zeker gaat het (gelukkig) steeds beter met de gezondheid, er is dus weer 'geklust' aan Budleigh Babberton. Ik heb de afgelopen dagen het wissel afgemaakt (moet nog wel een beetje bijgesteld worden). Een volledig verslag kan je hier vinden.

Ook heb ik de baby blauwe lucht inmiddels vervangen door een iet donkerder blauw (ultramarijn) en heb ik ook wat wolken aangebracht met witte werf die ik toch over had. Voordat deze nieuwe lucht werd aangebracht heb ik de muizengaten in de zijkanten van de box aangebracht. Morgen (of overmorgen) ga ik de buitenkant van de box verven in de huisstijl van de Milburn - Tinworth Railway (een soort olijf groen).

Groetjes,

Theo