Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:05:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 11:45:57
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
Vandaag om 11:32:07
Verschil in grootte huizen...... door Peter Kleton
Vandaag om 11:27:36
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 11:27:12
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 11:24:30
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:15:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:59:30
Ervaring nieuwe Z21 app door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:58:54
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 10:33:59
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 10:33:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 10:26:09
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 10:23:34
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 10:12:38
Tandwieltje Electrotren NS 1300 door VAM65
Vandaag om 07:37:51
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
12 June 2025, 23:15:38
Alternatief gezocht voor Roco motoren door hmmglaser
12 June 2025, 22:51:05
Frans loodsje et cetera door Noordernet
12 June 2025, 22:06:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
12 June 2025, 21:23:33
Roco 290 digtaliseren door Quinzeedied
12 June 2025, 21:06:37
Sound inbouwen in roco 185.2 door bellejt
12 June 2025, 20:49:07
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door M. Ardon
12 June 2025, 20:25:34
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
12 June 2025, 20:19:41
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
12 June 2025, 20:09:26
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
12 June 2025, 17:53:55
RivaRossi - Overzicht van Italiaanse stoomlokomotieven door Ferdinand Bogman
12 June 2025, 17:41:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
12 June 2025, 17:11:31
Draaischijf aansturen met standaard decoder. door AlbertG
12 June 2025, 17:05:18
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Scratchbuilt
12 June 2025, 17:03:35
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
12 June 2025, 14:36:32

Auteur Topic: Electrostatisch begrassen  (gelezen 68127 keer)

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Electrostatisch begrassen
« Gepost op: 07 October 2011, 00:21:17 »
Hoi,

In de Duitse MIBA van oktober staat een vergelijkend warenonderzoek van wat grasschieters, waaronder de Heki en de Noch, en een of ander Profi apparaat van 825 Euri  :o

Toen ik dat las, dacht ik: Volgens velen gaat dat heel eenvoudig met een theezeefje aan een electrische vliegenmepper.
Nou.... dat valt vies tegen. Kennelijk is de spanning van een mepper ( ca. 750 Volt bij 2 x 1.5 volt ) niet voldoende om het gras voldoende statisch te krijgen... :(

Dus ben ik maar even gaan experimenteren met een 9V blok battrij ipv de twee penlights... eens kijken of dat wat wordt  :P :P of... dat de mepper-electronica dan naar de  @#$%^&*( gaat  :D

De theezeef aangesloten op 9 Volt:

Aanmerkelijk beter zo ! 'Strooi-afstand' ca. 2cm

en met een goed opgeladen 9-volts accuutje...

Eerst een basislaag van 2mm vezels opgezet, en licht met zomergroen 4mm vezels er over heen. Na een dag hier en daar weer wat lijm er op 'getuepft' en een laagje dor gras van 4.5mm er op gezet. Helaas had ik nog geen 6.5 mm vezels, dan was het effect denk ik nog fraaier geweest.

Het lijkt mij, dat er met de turbo-theezeef best wel aardige resultaten te behalen zijn. Ik heb ook wat filmpjes op U-tube van de Noch en  bekeken. Ik kan me alleen maar voorstellen, dat met een echt profie apparaat dat > 40.000 volt produceert nog betere resultaten te behalen zijn.

Maar.... toen kwam er elders een discussie op gang over de echte GrasMasters etc. ( die bovenaan vermeld staan ) en bleek toch wel, dat die 'echte' apparaten tenminste met 10.000Volt werken...

Een aantal links waar anderen reeds zoiets in de zelfbouw hebben gemaakt:

http://bahn.uli-eckhardt.de/elektrostat.shtml

http://www.railclubutrecht.nl/cms/index.php?option=com_content&view=article&id=77:het-bouwen-van-een-ectrostaat&catid=35:bouwen-en-ombouwen&Itemid=25

( let wel vanaf nu en in bovenstaande links gaan we met serieus hoge spanningen in de weer. Dit is niet geheel ongevaarlijk als je niet weet wat je aan het doen bent, of geen ervaring hebt met ( hoogspannings ) electronica !! )

Omdat ik er in de bovenstaande links gesproken wordt van z.g. Cascades ( in serie geschakelde spanningsverdubbelaars ) heb ik de standaard electronica eerst eens uitgebreid met 1 cascade-trap. Daarmee zou de uitgangsspanning dan op ca. 4000 Volt moeten komen. Nou dat deed het ook wel, maar dat vonden mijn 400Volts condensatoren niet zo fijn. Ze sloegen door !

Eerst een plaatje van het resultaat met de opgevoerde ( 3 cascades ) versie:

3 verschillende soorten vezels door elkaar. 2mm donker groen, 4 mm sommerwiese en 4mm trockengras.

Nu had ik dit plaatje al een keer eerder met de ongemodificeerde mepper gedaan, waardoor er een onregelmatig prutje op zat. Dat geeft nu mooi enig relief. Daarnaast nog een experimentje met het na egaal het volschieten, weer een beetje lijm in 'polletjes' aangebracht en met 4mm trockengras beschoten. Ik moet zeggen, het is al een heel groot verschil met de vorige versie: De vezels staan veel mooier recht op en staan ook veel dichter op elkaar. Ben dus erg benieuwd naar het resultaat met de nieuwe schakeling ;)

Dus bij Conrad een bestellinkje de deur uit gedaan voor wat componenten waaronder 2000V condensatoren  :P

Dat schema met die dubbele cascade ( negatief en positief ) levert dus de dubbele spanning. Met de 2000V condensatoren kan ik in mijn gevalletje dus een dubbele 4 traps cascade maken waarmee ik op ca. 10000 a 12000Volt zal kunnen komen. De laatste 2 condensatoren ga ik in serie zetten, zodat de laatste trap in principe 4000Volt kan hebben evenzo de laatste diodes, waar ik dan 4 stuks 1N4007 in serie zet waardoor daar ook een 4000Volt diode ontstaat.

'Nadeel' is dat ik dan wel een extern kastje nodig heb, maar dat was ook bij besteld. Totale kosten nog geen 3 tientjes :)

Terwijl de bestelling bij Conrad verwerkt werd, al vast de theezeef aangepast:

Het ding ziet er nu zo uit...

... in het theezeefje een bekertje van de Kips Filet Americain geplakt met het lijmpistool...

... wat me al snel opviel, was dat de ronde vorm van het zeefje niet goed werkte. Door de ronde vorm was het electrostatisch veld niet overal even sterk. Dus de bodem platgedrukt...

...bovendien kon er te weinig vezel in. En.... worden de vezels zo beter statisch in de plastic kuip. Voor het mooie zou de binnenkant eigenlijk gemetalliseerd moeten zijn. Overigens blijft het ding nu zo statisch, dat de vezels die je hier nog ziet er gewoon aan blijven 'plakken'  :-[

Na enige dagen kwamde pakjesbezorger van Conrad aan de deur :)

Dus even knutselen...

... ik ben uitgegaan van de bestaande mepper, die standaard slechts een kleine 600 Volt levert  :o :o :o Absoluut ongeschikt dus voor het begrassen ;) Mijn eerste tweak was een 9v batterij, waardoor die op 1700 Volt aan de uitgang kwam.

Daarachter heb ik nu nog 3 cascade trappen gezet, zodat ik op ca. 13kV kom.

De trappen zijn dan als volgt verdeeld:

0 - 425 = trafo
1 - 850
2 - 1700
   1700 = 1C, 2D
3 - 3400
   3400 = 2C, 4D
4 - 6800
   6800 = 4C, 7D
5 - 13200

omdat de componenten steeds de spanning over  eigen trap moeten kunnen hebben, heb ik de diverse onderdelen in serie gezet. De condensatoren zijn 2000Volt exemplaren a €0.49 bij Conrad, de diodes 1000V exemplaren a € 0.10 bij diezelfde Conrad. Zo ben ik er zeker van, dat er geen doorslag zal plaatsvinden 'onderweg' ;)  Verder heb er twee stukken Conrad hoogflexibele-meetsnooer aan verspijkerd a € 1.53 en een doosje van € 3.95. Volgt een totaal bedrag van € 14.95 :)

De veiligheids weerstand zit in het handvat...

... aan het andere eind van het zwarte draad zit een geisoleerd krokodillenklemmetje  :P

Dan wat resultaat...

...  wildgras. Het is wild, maar staat wel grotendeels recht op. De vezels zijn niet recht maar 'kronkelen'. Tijdens het opbrengen ritselt het dat het een lieve lust is. Een beetje te dichtbij geeft al snel vonkjes en trekt dan 'slierten' van ca. 3cm van het gras naar de zeef  ???

... een stukje kort ( 2mm ) met daar doorheen wat langer spul.

Mij lijkt het experiment wel geslaagd. In no-time een mooie dicht laag goed rechtopstaande vezels.
Ik moet nog wat aan de strooitechniek werken. Heb gemerkt dat bij kleine beetjes vezel in de zeef, de vezels niet zo mooi strak gaan staan. Plemp je het ding vol, dan krijg je heel snel een mooi dicht vachtje  8)

Dus werken aan de techniek van het 'gras zaaien' :)

Nog gemaakt met de 'low-voltage' versie...

... heb eens goed de 'fabrieks' matten van Busch en Heki bekeken. Daar zag ik, dat er eerst een laagje turf op het vlies zit, waarop dan onregelmatig van lengte de pollen gezet worden.  Mijn experiment is met wat oud zaagselstrooisel en wat medium vlokken. Dat eerst in de lijm gestrooid, die op een stuk bakpapier was gestreken. Daarna weer lijm ( muur-voorstrijk ) op het zaagsel en vlokken, dan een mengsel van lange en korte vezels. 2 dagen gewacht tot het zootje mooi droog was, en het bakpapier er af gepeld :)

Zo krijg je veel betere 'pollen'. Alleen staat de boel hier niet goed rechtop vanwege de te lage spanning op de theezeef....

Om wat technieken af te kijken, maar eens in detail naar de fabrieks spullen van Heki en Busch gekeken...

Hoi,

Weer een stapje verder in het graszaaien :)

Eerst wat foto's van wat fabrieksmatten:

... Busch Waldrand. Basis is medium 'turf' daaroverheen beige lange vezels, en 'nagetoeft' met kort, donkergoren. Ziet er wat vlekkerig en druk uit IRL.

... Busch Sommeraue ( het spul dat it op mijn pendelbaantje heb geplakt ) Basis fine 'turf', donkergroen korte vezels, met lichtgroene lange vezels. Vind ik persoonlijk de fraaiste uit de rij. Nadeel: Alle vezels zijn even 'vlak' aan de bovenkant.

... Heki Strukturgras. Mooie pollen op een soort foliagewebje. Maar.. erg dik ( bijna 1.5cm ) en lijken dus meer op struiken dan op gras.

En dan...

... het eigen brouwsel :) Basis Rauhfaserbehang, bruin geschilderd, daarop een laagje medium 'turf' van Woodland ( gelijmd met 'voorstrijk' ), Dan een laagje kort donkergroen. Ook wat 'gaten laten vallen zoals Lars beschreef. Dag laten drogen, Toefjes ontspannen voorstrijk er in gedruppeld met een kwast. Soms druppels, soms wat grotere vlakken. Toen beschoten met  lange vezels van Heki. Heb wat verschillende kleuren gebruikt. Rechtsonder gelig droog gras, rechtsboven zomergroen gras, en links een mix.

Dan dezelfde producten vanuit een lager perspectief...

... best wel fraai voor wat het voor moet stellen.

... topjes wat vlak. Polletjes hadden wat ronder gemogen.

... eigenlijk gewoon struiken  :o

... afgezien van de kleur van de vezels, komt het aardig overeen met de Sommeraue. Ik ga links achter morgen als het droog is nog proberen daar nog een laagje bovenop te zetten.

En dan nog wat overzichts plaatjes...

... kortom, de graszaaier werkt. Alle vezeltjes schieten als idioten op de lijm af. Dus die slag heb ik gewonnen. Nu nog meer de natuur in om te kijken hoe echte weilanden er uit zien ;)

En... andere vezels proberen. Ik had tot nu toe alleen Heki vezels in 3 kleuren. Daardoor lijkt het toch allemaal een beetje nepperig en gifgroen...

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Electrostatisch begrassen
« Reactie #1 Gepost op: 07 October 2011, 00:21:57 »
Op een OHMB bouwdag een overtuigend ( voor de kwaliteit van de turbo-zeef ;) ) warenvergelijk met de Noch Grassmaster gedaan, gelijk weer gemotiveerd om een volgende proef te doen...

...  bruin ingekleurde voorstrijk, daarin 'ouderwetsch' groen zaagzels streugut, en wat fine turf van Woodland als basis. Dat weer ingedruppeld met blanko voorstrijk en daarin een mix van alles wat ik aan vezels heb. inclusief wat afval-resten vande bouwdag  8) Even laten aandrogen en daarna met een pipetje met ontspannen voorstrijk weer druppels in de basis aangebracht.

Zo, nu gebleken is dat de turbo-kit goed werkt, hierbij het Conrad Boodschappenlijstje voor de Karstmaster ;) ( niet zelf bedacht, kwam spontaan naar voren tijdens de bouwdag :) )

'Upgrade' achter de vliegenmepper electronica:

14 ST  x 459983   MKS4-foliecondensator 0,015µF 2000V
30 ST  x 162272   Siliciumdiode 1N4007 1000V 1A      
1   ST  x 650514   Batterijclip I v. 9V-blok spatwater
1   ST  x 530718   Universele behuizing G02B 123x72x39
1   M   x 138231   PVC Meetsnoer 2,5mm² Rood          
1   M   x 138240   PVC Meetsnoer 2,5mm² Zwart        
1   ST  x 701343   Mini-Tuimelschakelaar 1 polig      
1   ST  x 735450   Krokoklem

Optioneel ( nou ja optioneel, je hebt wel een batterijtje nodig ;) )

1 ST  x 250024   Conrad energy 9V-blok NiMH 250mAh  

Helemaal aan het eind, als alles naar mijn zin is, zal ik een schema van de turbo-kit plaatsen ;)

Goed, aangenaam verrast door de kleur en lengte van de Noch vezels die we op de bouwdag gebruikten, een hele rits van dat Noch spul aangeschaft. Handig is het 'Profi-pakket' met allerlei kleurtjes en lengtes.

Even spelen, en dan ...

... met dit als resultaat :) De bedoeling was een sappig weiland te maken.

De methode...

... een stuk bakpapier op een stuk geperforeerd aluplaat opgespannen. Daarna ingelijmd met met voorstrijk verdunde houtlijm, aangekleurd met bruine latex verf...

... vervolgens good old zaagzelstrooisels er op als ondergrond, en afgewerkt met medium WS turf.

Nadat dat ( bijna ) droog was, ingedruppeld met ontspannen transparante voorstrijk...

... en korte vezels ingeschoten. 2 en 4 mm van Noch en  door elkaar.

.... ziet er nog niet echt fraai uit, maar dat hoeft ook nog niet ;)

Toen dat weer bijna droog was, plaatselijk ingedruppeld met transparante voorstrijk om zo hoog en laag en wat pol-vorming te krijgen...

... en ingeschoten met een mix van lange vezels van Noch ( medium en donker, 7mm ) en Heki ( licht, 6mm ) en een heel klein beetje donker 4mm van Heki.

... iets dichterbij...

... en nog iets dichterbij.

Als dit allemaal droog is, wil ik hier en daar nog wat accenten zetten met beige 7mm van Noch.

Ik merk, dat de nat-in-halfnat-met-voorstrijk, een golvender karakter geeft. Een voorgaande proef met wat dikkere houtlijm, geeft wat meer 'solitaire' pollen.

Oh ja, waarom die alu plaat ? Daar sluit ik de 'massa' op aan, zodat er 1 groot statisch veld ontstaat onder het gras. Dat werkt als een grote 'condensator' zo goed zelfs, dat het haar op m'n armen er rechtop van gaat staan  :D :P En wanneer je een plukje gras pakt om in de mepper te gooien, die al statisch aankomt en aan je vingers blijft plakken  :o :o 8)

Ziet er als hedendaags weiland vrij aardig uit. De kleur is nog wat fel, maar dat heeft ook met de belichting te maken.

Wat daglicht foto's...

... vanuit koe-perspectief

... vanuit vogelperspectief

Grappig dat de kleur anders oogt vanuit beide perspectieven :) Ik heb het idee dat je van boven de onderlaag meer door de vezels heen ziet.

[Domper mode aan...]

De ProtoMaster heeft na dit werkje het loodje gelegd... dus even een nieuwe mepper electronica scoren ;) Ik weet nog niet waarom, dus als je wilt bouwen nog even wachten... ;)

Maar... de 'Action' is out of meppers hier in Apeldoorn :(

[Domper mode uit...]

Gelukkig had de Praxis er nog voldoende. Gelijk maar 4 meegenomen van het 'uitzoek-rek' a € 3.95 / stuk  :D Je kunt beter maar wat reserve hebben... Alleen die blik van de cassiere...  :D :D :D :D

En naee n uurtje knutselen, de nieuwe electronica er in. Deze is iets krachtiger dan de vorige. Bij de vorige had ik me een factor 2 verrekend. Die leverde slechts 7500 Volt. Deze ruim 10.000. Hij trekt namelijk vonken van een dikke centimeter ( 1000V/mm in lucht ).

Dus kunnen we weer verder  :P

Topview...

... 4 soorten lange vezels gebruikt om de pollen en bloemen te maken: Noch Wild-Donker, Noch Wild-Middel, Noch Beige en  Trocken-Wild. Ook de kale plekken nog wat Noch Ried-Wiese. Daarna met gele en rode verf wat weidebloemen aangebracht...

... manshoogte...

... modulehoogte...

... andere hoek, andere belichting.

Voor de nabouwers, nog even geduld. De oude had een doorgebrand trafootje, 9V was kennelijk op den duur teveel, dus de nieuwe heb ik een stroombegrenzing ingemaakt. Hoe e.e.a bij jullie moet, is afhankelijk van de gescoorde meppers. Als je ze hebt, uit elkaar haalt en foto's van het printje ( onder en boven ) maakt, kijk ik of ze overeenkomen met de mijne en maak ik een bouwbeschrijving en schemaatje. ;)

Tot zover een wat lang intro van wat een leuk draadje kan worden.

Grtzz,

Karst

nscargo2008

• Offline Offline
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
« Reactie #2 Gepost op: 07 October 2011, 00:31:16 »
Karst 1 woord SUPER (y),hopeliijk komt hier een mooi draadje van met veel uitleg .

supermooi voorbeeld  ;D

groet stefan ;)

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 07 October 2011, 01:09:35 »
En live demo op Eurospoor natuurlijk.... op de Erwin V baan
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #4 Gepost op: 07 October 2011, 01:19:13 »
Karst: ik vind die veiligheidsweerstand volledig overbodig op deze manier: die is al niet gemaakt voor 600 Volt, maar helemaal niet voor dit soort spanningen: minimaal een stuk of 5 half-watters metaalfilm weerstanden in serie is een stuk veiliger.

Ik vind het schema van die duiter ook knap dubieus: een nettrafo aan een astabiele multivibrator die op 10 tot 20 kHz staat te klapperen, ik heb heel wat afgeklooid met trafo's op allerlei puls-schakelingen, maar daarbij altijd gemerkt dat nettrafo's boven 1000 Hz niet meer zo best presteren.

Opzich werkt de klassieke vliegenmepperzeef best aardig, alleen heb ik die van mij nog nooit verder getest dan kleine vezels (millimeter of 3 lang denk ik) en daarvoor werkt hij prima.

Dat die van jouw gesneuveld zijn is niet zo gek: het zijn zelfresonante schakelingetjes: dikke kans dat het trafootje doorgebrand is, of de condensatoren aan de uitgang gewoon open gegaan zijn. Zeker het laatste is een klacht die ik veel tegenkom in apparaten met omvormer-schakelingetjes (campinglampen en dergelijke)

Misschien moet ik dit eens proberen: een van m'n andere hobbies, die ik vanwege de enorme storing die het produceert in de schuur moet uitoefenen ;)

http://www.youtube.com/watch?v=aO70eYJDcEc

stig

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 07 October 2011, 01:38:56 »
Ik snap nou waar de naam vonkentrekkers vandaan komt... Ik blijf wel met oud ijzer spelen... ;D

Menno, doe me een plezier en help Karst de schakeling betrouwbaar maken. Liefst zonder componenten toevoegen, want ik heb de spullen van Conrad al binnen... (y)

Karst, toppie man, maar dat had ik al gezegd.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 07 October 2011, 10:01:02 »
 (y) dit doet me denken aan de zelfbouw elektronische ontsteking van mijn oom in zijn Borgward en later kadet-C. Hij had een cascade met 400v uitgang op zijn bobine gezet. Om de bobinekabel van de bobine naar de verdeelkap zat een stuk tuinslang tegen de doorslag. Het kreng trok vonken van ca 4cm en bougies wisselde hij nooit! Moraal van dit verhaal: probeer eens een bobine van een moderne wagen, die hebben zo wie zo al een hogere spanning als de bobines uit de jaren 60-70. Dus eerst een kleine cascade en dan de bobine erachter. Ik denk dat de pollen gras je om de oren gaan vliegen ;D
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Erwin L.

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 07 October 2011, 11:14:18 »
Mooi draadje en apparaatje ;D (y)
Ehm, als je dat ding geperfectioneerd heb, maak je ze dan ook op bestelling? Ik bedoel, een draadje aansluiten gaat nog wel, maar dit is toch ver boven mijn petje...  :'(

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #8 Gepost op: 07 October 2011, 12:00:12 »
Hoi,

Thnx. En een kort en krachtig antwoord op je vraag: Nee. Op bestelling maken betekent verkopen, dus als 'fabrikant' optreden, met alle regels, voorwaarden en evt. gevolgen van dien. Is me voor dit product veel te link ;)

Grtzz,

Karst

Beached

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 07 October 2011, 12:02:49 »
Het ziet er prachtig uit Karst  (y)
... vanuit koe-perspectief

Maar, die koeien weten niet wat ze zien. Gras van circa 60cm lang! Daar moet je hooi van maken, die koeien vertrappen het alleen maar. Dit zul je dus alleen in maailand zien, voor een weiland met vee kun je beter alleen 3mm vezels gebruiken.

Zelf heb ik ook een omgebouede vliegenmepper liggen, met een geheel ander type "grasbak", een met alufolie beklede pindakaaspot. Ik kan morgen wel een paar fotos plaatsen van mijn apparaat als je daar interesse in hebt.

mvg,
Rick

Erwin L.

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 07 October 2011, 12:05:10 »
Hoi,

Thnx. En een kort en krachtig antwoord op je vraag: Nee. Op bestelling maken betekent verkopen, dus als 'fabrikant' optreden, met alle regels, voorwaarden en evt. gevolgen van dien. Is me voor dit product veel te link ;)

Grtzz,

Karst
Jammer maar begrijpelijk....

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #11 Gepost op: 07 October 2011, 12:09:13 »
Karst,

Met interesse gelezen, we moeten zoveel grassen nog... ;)

Even een vraagje.

Het in elkaar frutten van de turbo zeef gaat nog wel lukken, maar ik zit even met je waarschuwing die je in je eerste post geeft over hoge voltages. Nu heb ik de zeef met 2 x 1,5v en dat werkt maar matigjes dus opvoeren die handel, maar als ik per ongeluk met me hand op de rails kom tijdens het grassen krijg ik al een aardige schok(je). Even als opfrisser, wat zijn de risico's ook al weer?

Zodra je het schema hebt en de onderdelen hou ik me aanbevolen  (y)

Groet,

Jeroen

Treinhobbijist

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 07 October 2011, 13:29:58 »
.... krijg ik al een aardige schok(je). Even als opfrisser, wat zijn de risico's ook al weer?.....Jeroen

Ben bang voor: "einde Jeroen"  :o
Ook Engelse treinen zijn leuk

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #13 Gepost op: 07 October 2011, 14:05:09 »
Neuh, je krijgt een pijnlijke klap, maar de kans dat je er aan doodgaat is klein: die 10 Megaohm weerstanden zitten er niet voor niets, en beperken de stroom bij kortsluiting (een vonk dus) Alleen is er grote kans dat het na die opdonder einde veiligheidsweerstanden is, omdat die echt niet gemaakt zijn voor die spanningen.

@ruudns: Ik heb wel eens zitten denken aan een apparaat met een lijntrafo uit een TV, maar het nadeel is dat die op hele hoge frequenties werken, en dat al snel een risico wordt wat betreft brand: de bobine of een sterkere omvormer inclusief kaskade (ik heb nog een 30 kV exemplaar liggen) lijkt me een stuk veiliger.
« Laatst bewerkt op: 07 October 2011, 14:06:51 door Menno »

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #14 Gepost op: 07 October 2011, 14:39:01 »
Ben bang voor: "einde Jeroen"  :o

Daar zit ik nog niet op te wachten, vandaar mijn vraag  ;D

Jeroen (still alive ;))