Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Pauldg
Vandaag om 15:48:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 15:11:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 15:01:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:38:56
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Pauldg
Vandaag om 13:53:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bellejt
Vandaag om 13:27:05
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:29:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:52:26
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Basilicum
Vandaag om 10:20:28
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door MOVisser
Vandaag om 09:55:15
Mijnbouw Indonesiƫ door MOVisser
Vandaag om 09:53:05
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:44:40
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
Roco wagon openen door AP3737
01 October 2025, 23:29:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
01 October 2025, 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
01 October 2025, 19:26:20
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1253762 keer)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #600 Gepost op: 29 January 2012, 14:06:38 »
Treinen rollen relatief licht, dus zolang je niet helling op moet, kun je aardig wat treingewicht wegduwen.
Reinier

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #601 Gepost op: 29 January 2012, 18:17:33 »
Inderdaad, de rol weerstand van materieel is echt minimaal.
Per as heb je ongeveer maar 1 vierkante centimeter contact met de rail.
In de studie boeken van een 6400 staat met nadruk geschreven LET OP LOC ROLT ZEER LICHT.
In de praktijk ook eens getest, de 82 ton wegende loc druk je in je eentje (zo) weg.

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #602 Gepost op: 29 January 2012, 18:36:15 »
Zou ik niet doen in je eentje, ga je per ongeluk helling-af haal je hem nooit meer in ;D Ik ga er wel vanuit dat er iemand de rem kon bedienen 8).

Dat lichte rollen is met een 189 ook. Je merkt amper dat-ie wegrolt als deze niet geremd op een aflopend spoor :o
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #603 Gepost op: 29 January 2012, 21:02:23 »
Haha, de loc had draaiende motor je trekt de akkermankraan open en hij staat stil.

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #604 Gepost op: 02 February 2012, 09:02:47 »
Plak je gebouwen en rails goed vast. Als je per ongeluk tegen de baan aan stoot gaat niet alles schuiven. Dat doen ze in het echt ook.


bron: www.iex.nl
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #605 Gepost op: 03 February 2012, 08:04:02 »
 ;D die flexsrails in in ieder geval nog heel.

gr

rots

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
    • rots' modelspoorfoto's
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #606 Gepost op: 03 February 2012, 11:45:13 »
Een normaalspoorwagen is echt te breed voor smalspoor.



Groeten,
Rob
Oostenrijks smalspoor in h0e

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #607 Gepost op: 16 February 2012, 00:29:25 »
Treinen rijden s'winters niet, hou het zo echt mogelijk en hou een winterstop.


geleend van google, bron niet gevonde per mobiel.

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #608 Gepost op: 16 February 2012, 17:28:01 »
Dat geldt alleen voor Nederland, in de landen om ons heen blijven gewoon rijden.... ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #609 Gepost op: 16 February 2012, 17:31:35 »
Ook niet in Oostenrijk.. teletekst pagina 126 ::)

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #610 Gepost op: 16 February 2012, 17:40:21 »
Maar dat ligt ook niet naast ons, Belgiƫ en Duitsland wel.... hopelijk kan ik me er zo uit lullen :-X ;D

Bij de weg, dat was door lawine's. Hier in Nederland gaat het om een paar sneeuwvlokjes....
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #611 Gepost op: 16 February 2012, 17:42:43 »
Ja... maar in Oostenrijk zijn veel vaker lawines dan in Nederland niet?

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #612 Gepost op: 16 February 2012, 21:45:15 »
De Arlbergbahn in Oostenrijk gaat s'winters af en toe inderdaad wel eens dicht.
Om precies te zijn het trajectgedeelte tussen Landeck-Zams en Bludenz, dat wordt gesloten ivm lawinegevaar in de boven de spoorlijn gelegen bergen.

Groet Peter,
« Laatst bewerkt op: 16 February 2012, 22:54:06 door Petertrein81 »

Ed van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #613 Gepost op: 16 February 2012, 23:26:08 »

Als er meer dan 2 meter sneeuw is gevallen dan is het niet realistisch om de weg precies volgens de contouren vrij te maken, gebeurt in het echt ook niet.
(foto uit Japan trouwens)

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #614 Gepost op: 16 February 2012, 23:27:43 »
Dat scheelt je wel een hoop huisjes bouwen en plaatsen. ;D
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.