Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1133471 keer)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #210 Gepost op: 14 oktober 2011, 13:39:53 »
Daarbij hoort de tip: 'Schilder je Benelux-hondekop nooit geel, in het echt zijn ze ook altijd blauw geweest'.
Reinier

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #211 Gepost op: 14 oktober 2011, 13:44:12 »
Of: "laat onderdelen van je trein niet rondslingeren op je modelbaan..."

Groet,
Michel

Erwin L.

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #212 Gepost op: 14 oktober 2011, 14:06:11 »
Die is het spoor wel heel erg bijster :)

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #213 Gepost op: 14 oktober 2011, 18:50:30 »
Waar is dat?  :o

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
  • ***
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #214 Gepost op: 14 oktober 2011, 18:57:57 »
dat was bij Rotterdam Blaak.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #215 Gepost op: 14 oktober 2011, 19:06:55 »
Is toch een heel normaal verschijnsel... ;D ;)
Maar daar zit de machinist wel vooraan. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2095
  • Zelfportret
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #216 Gepost op: 14 oktober 2011, 21:58:38 »
Dan er maar weer eens een tipje tegenaan gooien, zorg voor een goede aandrijving van je model.
In het echt loopt men ook niet te prutsen....



(Bron staat op de prent)
Gerrit F

Van de draad af....

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #217 Gepost op: 14 oktober 2011, 22:05:31 »
Is dat nu een lokomokipkachelfantje? ;D
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #218 Gepost op: 14 oktober 2011, 23:23:16 »
Tijdens de zoektocht voor Ronald Halma's Civil War baan ben ik zo ook gestuit op een tekening van een stoomlok, waarbij een vliegwiel werd aangedreven. Dat vliegwiel zat dan direct, zoals bij een Solex, op een drijfwiel.
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2011, 23:31:46 door J J H S »
Jeroen

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #219 Gepost op: 14 oktober 2011, 23:31:21 »
Als je de geschiedenis van een bepaalde spoorweg onderzoekt, zorg dan dat je weet wat de goede foto is.

Is het deze:


of is het deze:


(naast een andere aansnijding en iets rommel, lijken beide toch wel spiegelbeelden van elkaar)
 
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2011, 23:33:17 door J J H S »
Jeroen

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #220 Gepost op: 15 oktober 2011, 13:52:11 »
Is het toch ook.....?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2095
  • Zelfportret
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #221 Gepost op: 15 oktober 2011, 15:39:41 »
Als je wilt besparen op de kosten van rails, haal dan wel de oefenwieltjes er af.....


Bron
Gerrit F

Van de draad af....

okki

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
  • winterswijk
    • http://www.freewebs.com/arno-modeltreinen/index.htm
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #222 Gepost op: 15 oktober 2011, 17:24:52 »
als je brug nog niet klaar is zorg dat je trein op tijd stopt




foto genomen vanuit mijn vrachtwagen in de buurt van sinzig duitsland

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #223 Gepost op: 15 oktober 2011, 18:01:48 »
Dit is in Brohl-Lützing, dit rijtuig behoort toe aan de Brohltalbahn en staat -als een soort van uithangbord- op het spoor bovenop de voormalige Phonolith-bunker aan de haven. Hier werd het Phonolith uit de zelflossers gestort en door een kraan op binnenschepen omgeladen. Tegenwoordig mag dat niet meer, stofoverlast en klachten van omwonenden, waardoor de Brohltalbahn het Phonolith tegenwoordig in bulkcontainers vervoert, die in Brohl Gbf op vrachtwagen overgeladen worden. Dat was aan je linkerzijde, net voordat je rechts de Shell-pomp passeerde. Als ik die zonneklep zo zie: rij je DAF?  :)

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #224 Gepost op: 15 oktober 2011, 18:54:09 »
Let er op dat je materieel en uitgebeeld tijdperk een beetje bij elkaar laat passen, dus geen 1300 met plan D op een tijdperk VI baan, en al helemaal niet als je D-tjes blauw zijn en je 1300 in z'n tijdperk IV outfit rondrijdt!


En de bekende: Dubbeltracktie komt alleen bij grote en zware goederentreinen voor, zet dus niet twee locs voor één wagon!


Treinen in Nederland hebben meestal meerdere reizigerswagens achter de (e)lok hangen. Kijk daarnaast uit met welke stuurstand je aan welke lok hangt, in het echt kunnen ze niet allemaal samen!


Wees een beetje terughoudend met vervuilen en graffiti enzo, de NS zal een volledig ondergespoten trein zo snel mogelijk uit roulatie halen om schoon te maken. (Of NS treinen zijn niet zilver/grijs)
Oeps!