Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stofvrij houden van mijn treinbaan door Hasenwald
Vandaag om 00:57:11
Een nieuw baantje op Micromodules door MOVisser
Vandaag om 00:08:33
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
15 October 2025, 23:59:46
Da's Daz 2 door Ruben90
15 October 2025, 23:31:02
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
15 October 2025, 23:26:26
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
15 October 2025, 23:09:55
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
15 October 2025, 22:59:14
Deutsche Humoooor, mit Modellzuuuug.. door Huup
15 October 2025, 22:50:49
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
15 October 2025, 22:23:15
West-Brabantse modelspoordagen door HenkN
15 October 2025, 21:58:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 October 2025, 21:45:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
15 October 2025, 20:45:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door jjg koopmans
15 October 2025, 20:41:31
Liliput verpakking en motor door hervé
15 October 2025, 20:33:24
PB Models, ICR-rijtuigen door zweistein
15 October 2025, 20:31:18
NS-1000 in spoor-1 door Edsko Hekman
15 October 2025, 20:26:53
Kleur van het dak,van een geelbander. door Noud
15 October 2025, 20:23:54
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
15 October 2025, 20:14:02
C12c rijtuig door martijnhaman
15 October 2025, 19:39:57
Project seaside Germany door Ronald Halma
15 October 2025, 19:32:01
werking 0ude Lenz silver decoder 10331 door maartenvdb
15 October 2025, 19:29:23
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Eric B
15 October 2025, 18:50:25
De Projecten van RetroJack door RetroJack
15 October 2025, 18:44:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
15 October 2025, 17:03:15
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
15 October 2025, 16:48:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
15 October 2025, 16:29:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
15 October 2025, 16:27:24
Roco wagon openen door Stieven76
15 October 2025, 16:18:15
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door 008200
15 October 2025, 16:13:47
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door ex-DR V100
15 October 2025, 14:30:43
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1259224 keer)

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1427
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4170 Gepost op: 06 April 2025, 11:02:58 »
Veel olie transporten en niet zoals filmpje aangeeft dat het graan zou zijn.

Dat het merendeel van de treinen olie vervoert zal best, maar eerste trein in het filmpje met 5 wagens is toch echt een graantrein.
Dergelijke hoekige wagen met 3 duidelijk zichtbare grote losinrichtingen aan de onderzijde, zijn niet heel geschikt voor olie...

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7362
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4171 Gepost op: 06 April 2025, 11:44:50 »
 (y) (y) (y)
Verhouding is 1 graan en 4 a 5 olie per dag.

Ronald Visser
(echt een smerige bedoening. Nobel heeft zijn geld daarmee verdiend)


« Laatst bewerkt op: 06 April 2025, 11:54:41 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4172 Gepost op: 06 April 2025, 12:21:40 »
Op GM is de onbewaakte overweg inmiddels verdwenen. Ook is er een rijstrook meer.
In het commentaar op YT wordt verwezen naar GE 2015/2016.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7362
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4173 Gepost op: 06 April 2025, 14:36:30 »
OK. Kan mooi opgeknapt zijn.
Ik ga dat allemaal niet uitzoeken, daar heb/neem ik geen tijd voor.

Ga maar eens terug in de tijd ter plaatse van het Olympia stadion (Google earth).
Weg is weg.

Ik ben er diverse keren tussen 2010 en 2013 geweest.
En geweest is geweest. (y)

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2352
  • Bnlx treinendokter.
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4174 Gepost op: 06 April 2025, 19:42:30 »
Hoi,

Okay Ronald, dan doe ik t wel  8).

Ik ben verschillende malen aan t begin van deze eeuw voor mijn werk in Baku geweest.Ook daar waar t de YT clip is opgenomen.
Die jaren (2000-2008) hoofdzakelijk bezig geweest met de ontwikkeling van het Shah Deniz gasveld, voor Socar/BP. Dat was toen der tijd het grootste gasveld buiten Iran dat net ondekt was.(*)

De laatste keer (2006) was al bekend dat de toemalige "City dock" zou worden opgeheven. De zevensporige 'snelweg' was toen nog een 2 sporig  'straatje' in t verlengde van de Neftchilar avenue ("Promenade"), en met een scherpe hoek naar links (vanaf de promenade gezien) naar de Üzeyir Hacıbəyli, om daar rechtsaf over de brug en spoor te gaan.

De stortwagens die toen daar reden (City dock) werden hoofdzakelijk gebruikt voor kalkzand/cement dat werd ingevoerd van uit Turkmenistan.

De (olie)tankwagens die op t terrein stonden, waren daar tijdelijk gestald. De grote raffinaderij die naast het station  had geregeld te weinig ruimte om de wagons tijdelijk te stallen. Olie kwam uit de bronnen verder naar t zuiden en westen van Baku. De lokale bronnen van Baku (Oilfields waar Ronalds een foto van laat zien) hadden een pijpleiding de baai over en met aanvulling van vrachtwagens. Ook vanuit t oosten werd olie aangevoerd met pijpleidingen. Deze olie kwam vanaf het grootste olieplatform ter wereld. Dat was zo groot dat er zelfs een complete stad op t platform was gebouwd. Dat heeft later nog gefigureerd in een James Bond film (The world is not enough).


Locatie raffinaderij in Baku.

*) 't Grappige is dat BP/Socar juist bezig waren met de bouw van een gaspijpleiding vanuit Turkije naar Azerbeidzjan voor Russisch gas. Met de vondst van t gasveld, moesten alle compressorstations in de pijpelding (die bijna af was) 180° gedraaid worden.

PS. De olievelden van Baku waren 85 jaar geleden ook het hoofddoel van de Duitsers om naar t oosten uit te vallen. Je kan maar beperkt olie uit steenkool halen, en dan ook nog van een slechte kwaliteit. De olie in Baku, was makkelijk te winnen (veeg wat zand op zij en presto!) en van goede kwaliteit (in jargon 'zoet'). (Zelfs Panoramix (die druïde van Asterix) wist dat er niks boven de olie uit Azerbeidzjan ging, totdat ie t verving door frambozen sap.)

PPS. Dit is ook de locatie waar ik zelf voor t eerst met een echte lokomotief heb mogen rijden. Op een zondag middag, onder t genot van een bakje thee.

Jan-Peter
« Laatst bewerkt op: 06 April 2025, 19:47:22 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2148
    • Baan in Los Angeles
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4175 Gepost op: 14 April 2025, 21:52:12 »
Leuk verhaal Jan-Peter, moet erg gaaf zijn geweest dat je daar bent geweest!  (y)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7362
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4176 Gepost op: 14 April 2025, 23:40:58 »
Jan-Peter.
Dank voor je verhaal.

Ik was er voor controle waterkwaliteit en herkomst van het water van meren in Baku
en advieswerk aangaande een zeer groot drainage kanaal (Shabran).
Tevens regenwaterafvoer problematiek, omdat de meren zondermeer worden dichtgestort.

Als je op de grond stampt komt de olie omhoog.

Ronald Visser



Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7687
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4177 Gepost op: 15 April 2025, 07:04:10 »
Citaat
Als je op de grond stampt komt de olie omhoog.
Dat soort plekken hadden we vroeger in Nederland ook, dat noemden we autokerkhoven ...

Mooi verhaal Jan-Peter, met zo'n baan zie je nog eens wat van de wereld; en je wordt er nog voor betaald ook  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2352
  • Bnlx treinendokter.
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4178 Gepost op: 15 April 2025, 08:38:31 »
Mmm. 't Uitzicht veranderd niet zo heel drastisch op zee...



of



Aan de wal is meer te zien.



In Baku met een collega 'ons' schip aan t inmeten om later op zee nauwkeurig de positie te kunnen bepalen.

En ja t betaald genoeg om in een andere scenery buitenlandse treintjes te kijken. (om maar weer op t onderwerp terug te komen)



Heb je geen treinstel? Set er gewoon twee loks voor en achter. (ja ik weet t: geen originele opmerking) Dat doen ze dus ook met buitenlandsmaterieel in een ander buitenland...

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7362
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4179 Gepost op: 15 April 2025, 09:23:57 »
Eric,
de hoeveelheid olie die er daar dan onder te vinden is, is heel wat meer dan op dat kerkhof...... :angel:
Zelf nooit voor het werk weggeweest?

Zo`n kerkhof zou een plaats kunnen innemen op een treinbaan. En dan een paar Ja knikkers er op.

Ronald Visser
(ik knik ook meestal ja, bij een opmerking thuis.... ;) )
 
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7687
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4180 Gepost op: 15 April 2025, 10:37:49 »
Citaat
Zelf nooit voor het werk weggeweest?
Buiten ruim 5 jaar voor defensie op de Noord-Duitse Laagvlakte niet nee.
Maar binnen de landsgrenzen wel op bijzondere plaatsen geweest, zo heb ik vrijwel alle betonnen radio/TV/straalzender torens in Nederland van binnen gezien, inclusief de technische ruimten met de zenders, datacenters en de noodstroom voorzieningen.
En niet vergeten het uitzicht vanaf de 'reportage ringen' en/of het dak.
Ik moet daar nog foto's van hebben, inclusief foto's van de tekeningen. Kan ze alleen nu even niet vinden  ::)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7362
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4181 Gepost op: 15 April 2025, 18:18:32 »
Eric, daar ben ik alleen met vakantie doorheen gereden.

Foto`s ?
Idem bij mij !

Staan ergens als back-up.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 270
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4182 Gepost op: 03 June 2025, 21:49:43 »
Gebruik geen verschillende railhoogten op de baan. Dat doen ze in het echt ook niet omdat het niet goed aan elkaar past.


Härtsfeldbahn 29-05-2025

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8612
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4183 Gepost op: 04 June 2025, 20:39:32 »
Via een facebookpost kwam ik hier achter. In Munchen ligt een oude boot op een opgebroken stuk spoor.
De boot heet Alte Utting. Bij de Lagerhausstrasse.

https://maps.app.goo.gl/GcgvgUvsYvnYikju5

streetview: https://maps.app.goo.gl/SbaSZU6bj6p36m5Z6


Dus euh ook in het echt kan een boot spoorloos zijn. 
« Laatst bewerkt op: 04 June 2025, 20:45:13 door Jeronimos »
Jeroen

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 705
  • Confusius zei het al.
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4184 Gepost op: 05 June 2025, 03:52:31 »
Dat het ding spoorloos is zou ik nu niet willen zeggen. Ze ligt op het (opgebroken)spoor, goed in het zicht. Dat het voor een boot een vreemde ligplaats is, is wel zeker. Iets met vreemde eenden?
« Laatst bewerkt op: 05 June 2025, 04:04:24 door Lobomotion69 »
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.