Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:27:35
Kleurenbeelden Rheingold in de jaren 60. door aad52
Vandaag om 14:27:24
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:25:43
Mijn geweatherde modellen door Jeroen95
Vandaag om 14:25:13
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 14:04:09
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 13:56:36
20 jaar BNLS jubileum door Eelco Storm
Vandaag om 13:21:56
Van Biervliet NMBS reeks 25.5 rijdt niet door bellejt
Vandaag om 12:51:40
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:45:10
ESU locprogrammer door Gerrit H
Vandaag om 12:30:35
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 11:58:11
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Rick
Vandaag om 11:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:40:55
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:29:52
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 11:25:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 11:15:40
De modeltreinen van Spoorijzer door Huup
Vandaag om 11:15:22
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Eric B
Vandaag om 11:08:21
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KNed
Vandaag om 10:56:36
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 10:43:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 10:40:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 10:29:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 10:26:40
Had de NS4903 rangeerlicht? door Gerke
Vandaag om 09:14:45
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
Vandaag om 09:07:27
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 08:18:01
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 08:17:30
Au bord de la Cèze door tothebeach
Vandaag om 08:11:21
Een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 07:58:56
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door ArjanB
Vandaag om 02:50:52
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1274096 keer)

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3000 Gepost op: 05 April 2017, 09:44:12 »
Áls je verkanting toepast, zorg dan dat deze realistisch is, niet dat het lijkt alsof je wagons elk moment kunnen omvallen!
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4683
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3001 Gepost op: 05 April 2017, 10:59:48 »
zorg vooral voor de volgende zaken: geen knikken in het spoor. geen verzopen spoor. realistische bielzen.

https://www.youtube.com/watch?v=cFtraBEveGs


Ongelooflijk  :o Hoeveel keer gaat dat nog goed?!

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7893
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3002 Gepost op: 05 April 2017, 16:59:01 »
Tot het mis gaat  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3003 Gepost op: 05 April 2017, 20:22:04 »
Ik gok zo, dat de kosten als het fout gaat (trein terug op de rails, bomen opnieuw inladen; of gewoon alles laten liggen en een nieuwe trein met lorries laten komen) niet opwegen tegen de kosten van een correcte rail verbinding.
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8947
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3004 Gepost op: 06 April 2017, 13:27:41 »
Sporen die leiden naar de draaischijf kruisen nooit de hoofdbaan, je houdt het overzichtelijk:


Sporenplan:

Gelinkt van LR-Presse-forum.

Groet,
Michel

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7893
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3005 Gepost op: 06 April 2017, 17:16:17 »
Rails gewoon met de Franse slag neer plempen dus  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3006 Gepost op: 09 April 2017, 14:12:34 »

Als je met E loks wil rijden zonder bovenleiding dan haal je toch gewoon de pantograaf eraf, doen ze in het echt ook.


Sorry voor de belabberde kwaliteit van de foto's, had alleen mijn telefoon bij me en moest digitaal inzoomen, dat gaat (bijna) nooit goed.

Er is nog wel te zien dat de pantograaf volledig verwijderd is, alleen de isolatoren staan nog op het dak.

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1335
  • Het Haagse openbaar vervoer in model
    • Instagram
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3007 Gepost op: 10 April 2017, 18:32:00 »
Gebruik je treinen niet als of road obstakel. Er word gewoon doorheen gereden.


Jeroen93

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
  • Fleischmann h0
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3008 Gepost op: 18 April 2017, 10:48:54 »
Zorg ervoor dat je geen kortsluiting op de baan laat ontstaan tijdens draaien van je lok op een draaischijf met bovenleiding. Doe daarom altijd de pantograaf naar beneden voordat je begint met draaien want dat doen ze in het echt ook! (y)




de link naar het filmpje:

http://www.dumpert.nl/mediabase/7108019/5014c167/trein_doet_biem.html

Groet, Jeroen
Alle goede dingen komen langzaam.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2704
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3009 Gepost op: 18 April 2017, 10:58:31 »
*BAM* Zo'n grote vuurbal jonghu !!! :D

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3010 Gepost op: 18 April 2017, 14:50:59 »
Ik zag hem net voorbij komen, dat filmpje  :o  :o  :o Zou dat geluid in de lok van de filmer ook door de kortsluiting komen?

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3011 Gepost op: 19 April 2017, 01:32:49 »
Het klinkt meer als een hoorn. Misschien werd er nog geprobeerd te waarschuwen?

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3012 Gepost op: 19 April 2017, 07:54:21 »
Nee. Is de waarschuwing dat de draaischijf gaat draaien. Is dus een standaard geluid, dat niets met de vuurbal te maken heeft.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3013 Gepost op: 19 April 2017, 13:09:23 »
Wat gaat hier eigenlijk mis?

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3014 Gepost op: 19 April 2017, 13:13:39 »
e-loc staat op draaischijf maar panto is nog boven en draaischijf gaat draaien
kan problemen  (storing)zijn met de panto naar beneden te krijgen
of machinist was nog niet zo snel en moest het nog laten zakken