Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 17:12:38
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 16:56:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:54
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 15:56:11
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:11:43
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:24:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1285254 keer)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #600 Gepost op: 29 January 2012, 14:06:38 »
Treinen rollen relatief licht, dus zolang je niet helling op moet, kun je aardig wat treingewicht wegduwen.
Reinier

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #601 Gepost op: 29 January 2012, 18:17:33 »
Inderdaad, de rol weerstand van materieel is echt minimaal.
Per as heb je ongeveer maar 1 vierkante centimeter contact met de rail.
In de studie boeken van een 6400 staat met nadruk geschreven LET OP LOC ROLT ZEER LICHT.
In de praktijk ook eens getest, de 82 ton wegende loc druk je in je eentje (zo) weg.

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #602 Gepost op: 29 January 2012, 18:36:15 »
Zou ik niet doen in je eentje, ga je per ongeluk helling-af haal je hem nooit meer in ;D Ik ga er wel vanuit dat er iemand de rem kon bedienen 8).

Dat lichte rollen is met een 189 ook. Je merkt amper dat-ie wegrolt als deze niet geremd op een aflopend spoor :o
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #603 Gepost op: 29 January 2012, 21:02:23 »
Haha, de loc had draaiende motor je trekt de akkermankraan open en hij staat stil.

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #604 Gepost op: 02 February 2012, 09:02:47 »
Plak je gebouwen en rails goed vast. Als je per ongeluk tegen de baan aan stoot gaat niet alles schuiven. Dat doen ze in het echt ook.


bron: www.iex.nl
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #605 Gepost op: 03 February 2012, 08:04:02 »
 ;D die flexsrails in in ieder geval nog heel.

gr

rots

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
    • rots' modelspoorfoto's
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #606 Gepost op: 03 February 2012, 11:45:13 »
Een normaalspoorwagen is echt te breed voor smalspoor.



Groeten,
Rob
Oostenrijks smalspoor in h0e

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #607 Gepost op: 16 February 2012, 00:29:25 »
Treinen rijden s'winters niet, hou het zo echt mogelijk en hou een winterstop.


geleend van google, bron niet gevonde per mobiel.

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #608 Gepost op: 16 February 2012, 17:28:01 »
Dat geldt alleen voor Nederland, in de landen om ons heen blijven gewoon rijden.... ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #609 Gepost op: 16 February 2012, 17:31:35 »
Ook niet in Oostenrijk.. teletekst pagina 126 ::)

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #610 Gepost op: 16 February 2012, 17:40:21 »
Maar dat ligt ook niet naast ons, België en Duitsland wel.... hopelijk kan ik me er zo uit lullen :-X ;D

Bij de weg, dat was door lawine's. Hier in Nederland gaat het om een paar sneeuwvlokjes....
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #611 Gepost op: 16 February 2012, 17:42:43 »
Ja... maar in Oostenrijk zijn veel vaker lawines dan in Nederland niet?

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #612 Gepost op: 16 February 2012, 21:45:15 »
De Arlbergbahn in Oostenrijk gaat s'winters af en toe inderdaad wel eens dicht.
Om precies te zijn het trajectgedeelte tussen Landeck-Zams en Bludenz, dat wordt gesloten ivm lawinegevaar in de boven de spoorlijn gelegen bergen.

Groet Peter,
« Laatst bewerkt op: 16 February 2012, 22:54:06 door Petertrein81 »

Ed van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #613 Gepost op: 16 February 2012, 23:26:08 »

Als er meer dan 2 meter sneeuw is gevallen dan is het niet realistisch om de weg precies volgens de contouren vrij te maken, gebeurt in het echt ook niet.
(foto uit Japan trouwens)

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #614 Gepost op: 16 February 2012, 23:27:43 »
Dat scheelt je wel een hoop huisjes bouwen en plaatsen. ;D
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.