Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door orientexpress
Vandaag om 21:41:32
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 21:39:59
Contact gegevens Roco NL door André82
Vandaag om 21:28:32
Station Steenwijk poging 2 door Spoor010
Vandaag om 21:19:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Jan Bennink
Vandaag om 21:18:34
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
Vandaag om 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 19:38:36
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 19:13:05
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1286585 keer)

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1694
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1215 Gepost op: 12 November 2012, 22:11:30 »
Rene,

Die barrels was ik nou net even vergeten....  ;)

Maar da's ook wel erg lang geleden...

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8629
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1216 Gepost op: 13 November 2012, 14:23:54 »
Teveel sporen en te weinig ruimte? Verstrengel de sporen. Tel ze maar.



bron: Strassenbahn Kassel

Toevoeging: Het gaat hier om een sechsschienengleis. (uit een wikipediaartikel: http://de.wikipedia.org/wiki/Gleis) Ein Sechsschienengleis (dreifache Gleisverschlingung) muss eingesetzt werden, wenn auf einer eingleisigen Eisenbahnstrecke normalspurige, aber vom Wagenaufbau her schmalere Straßenbahn- bzw. Stadtbahnwagen eingesetzt werden, auf beiden Seiten eine Haltestelle ist und außerdem Güterzüge mit dem Regellichtraumprofil eingesetzt werden. Durch das Sechsschienengleis wie auf der Lossetalbahn von Kassel über Kaufungen nach Hessisch Lichtenau kann die Stadtbahn jeweils nach rechts ausschwenken, um den Abstand zum Bahnsteig zu verringern. Der Güterzug kann in der Mitte fahren, ohne die Bahnsteigkanten zu gefährden. Befinden sich die Bahnsteige nur auf einer Seite, reicht ein Vierschienengleis.
« Laatst bewerkt op: 13 November 2012, 14:34:34 door J J H S »
Jeroen

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5859
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1217 Gepost op: 13 November 2012, 15:58:07 »
Ofwel het perron ligt net iets te ver van de rail.
Mind the gap, Please.

Elkaar passeren zal wel net niet gaan....
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1218 Gepost op: 13 November 2012, 17:01:47 »
Michel, er rijden gewone goederentreinen over het gewone spoor (dus spoorstaaf 2 en 5), maar de regiotrams die hier ook rijden hebben een veel kleiner profiel. Om te voorkomen dat reizigers tussen tram en perron terechtkomen, rijden de hier halterende trams over de spoorstaven 1 en 4, in de tegenrichting over de spoorstaven 3 en 6. Elkaar passeren gaat dus zeker niet lukken, het is eigenlijk drie maal enkelspoor, welke tegenover steeds elkaar iets verschoven zijn.
Groetjes, Bart

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1219 Gepost op: 13 November 2012, 17:07:12 »
Voorbij het perron zie je hoe alles weer in elkaar vloeit. Een detailfoto van die situatie zou wel leuk zijn.
Iemand toevallig binnenkort naar Kassel? ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bastian

  • 15*
  • Offline Offline
  • Berichten: 596
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1220 Gepost op: 13 November 2012, 17:45:06 »
Of gewoon google? ::)  ;D

GR. Bastian

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1221 Gepost op: 13 November 2012, 17:47:40 »
4 Wissels en dan nog geen omloop mogelijkheden  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1222 Gepost op: 13 November 2012, 18:40:15 »
In Amsterdam hebben ze dat veel slimmer aangepakt, met opklappende treeplankjes. Geweldig succes. ;D

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1223 Gepost op: 13 November 2012, 19:31:00 »
 :D Peter,zeker al een tijd niet van dat eiland afgeweest?  ;)
Die klaptreden zijn nog steeds storingsbron 1 en daarnaast beslist niet groot genoeg om het onderscheid tussen EBO-profiel (oftewel "echte spoorbaan" en metroprofiel te overbruggen...)
Maar het zou leuk zijn als iemand dit eens in mode lzou verwezenlijken...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1224 Gepost op: 13 November 2012, 19:53:31 »
:D Peter,zeker al een tijd niet van dat eiland afgeweest?  ;)

Drie jaar in Amsterdam gewoond. Altijd lachen met het GVB. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

guest7823

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1225 Gepost op: 13 November 2012, 19:57:36 »


bron: Strassenbahn Kassel

Is wel weer een beetje "overengineerd" Had ook met 5 rails gekund  ;D

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1226 Gepost op: 14 November 2012, 08:41:52 »

Constructeur heeft vroeger met Trix Expres gespeeld (doorgaande rail in het midden), mateloze belangstelling voor metro layouts (sporen aan beide zijden) en houdt niet van oneven getallen.

Dan krijg je dit dus.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 14 November 2012, 09:22:31 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd. Druk op ANTWOORD ipv CITAAT. gr, Bert »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1360
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1227 Gepost op: 14 November 2012, 10:21:18 »
Zie je wel die 3 rails van Märklin uit de jaren 60 waren op werkelijke rails gebaseerd. :)
Groetjes
Johnny

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1228 Gepost op: 14 November 2012, 11:28:24 »
...die 3 rails van Märklin uit de jaren 60....
Doe maar jaren '50.
Puko's kwamen in 1954.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1360
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1229 Gepost op: 14 November 2012, 15:01:00 »
Klaas, mijn eerst setje uit 1957 van uw heilige naamgenoot had nog 3 volle rails en nog geen puko's.
Groetjes
Johnny