Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rick
Vandaag om 20:43:43
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Vroeger
Vandaag om 20:37:04
PBM/PWM met joystick door Rieks
Vandaag om 20:33:18
modulebaan in spoor 1 door hervé
Vandaag om 20:17:37
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 20:16:47
NS 8100 in 0 door FritsT
Vandaag om 20:14:36
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 20:03:18
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 19:58:52
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:46:40
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 19:45:58
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
Vandaag om 19:44:33
Rijnstraat door Rob Ellerman
Vandaag om 19:21:36
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
Vandaag om 19:20:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:56:57
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
Vandaag om 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Edsko Hekman
Vandaag om 17:51:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Luc2000
Vandaag om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!) door Luc2000
Vandaag om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 14:34:14
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1264498 keer)

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1694
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1215 Gepost op: 12 November 2012, 22:11:30 »
Rene,

Die barrels was ik nou net even vergeten....  ;)

Maar da's ook wel erg lang geleden...

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8614
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1216 Gepost op: 13 November 2012, 14:23:54 »
Teveel sporen en te weinig ruimte? Verstrengel de sporen. Tel ze maar.



bron: Strassenbahn Kassel

Toevoeging: Het gaat hier om een sechsschienengleis. (uit een wikipediaartikel: http://de.wikipedia.org/wiki/Gleis) Ein Sechsschienengleis (dreifache Gleisverschlingung) muss eingesetzt werden, wenn auf einer eingleisigen Eisenbahnstrecke normalspurige, aber vom Wagenaufbau her schmalere Straßenbahn- bzw. Stadtbahnwagen eingesetzt werden, auf beiden Seiten eine Haltestelle ist und außerdem Güterzüge mit dem Regellichtraumprofil eingesetzt werden. Durch das Sechsschienengleis wie auf der Lossetalbahn von Kassel über Kaufungen nach Hessisch Lichtenau kann die Stadtbahn jeweils nach rechts ausschwenken, um den Abstand zum Bahnsteig zu verringern. Der Güterzug kann in der Mitte fahren, ohne die Bahnsteigkanten zu gefährden. Befinden sich die Bahnsteige nur auf einer Seite, reicht ein Vierschienengleis.
« Laatst bewerkt op: 13 November 2012, 14:34:34 door J J H S »
Jeroen

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5830
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1217 Gepost op: 13 November 2012, 15:58:07 »
Ofwel het perron ligt net iets te ver van de rail.
Mind the gap, Please.

Elkaar passeren zal wel net niet gaan....
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1218 Gepost op: 13 November 2012, 17:01:47 »
Michel, er rijden gewone goederentreinen over het gewone spoor (dus spoorstaaf 2 en 5), maar de regiotrams die hier ook rijden hebben een veel kleiner profiel. Om te voorkomen dat reizigers tussen tram en perron terechtkomen, rijden de hier halterende trams over de spoorstaven 1 en 4, in de tegenrichting over de spoorstaven 3 en 6. Elkaar passeren gaat dus zeker niet lukken, het is eigenlijk drie maal enkelspoor, welke tegenover steeds elkaar iets verschoven zijn.
Groetjes, Bart

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1219 Gepost op: 13 November 2012, 17:07:12 »
Voorbij het perron zie je hoe alles weer in elkaar vloeit. Een detailfoto van die situatie zou wel leuk zijn.
Iemand toevallig binnenkort naar Kassel? ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bastian

  • 15*
  • Offline Offline
  • Berichten: 596
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1220 Gepost op: 13 November 2012, 17:45:06 »
Of gewoon google? ::)  ;D

GR. Bastian

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1221 Gepost op: 13 November 2012, 17:47:40 »
4 Wissels en dan nog geen omloop mogelijkheden  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1222 Gepost op: 13 November 2012, 18:40:15 »
In Amsterdam hebben ze dat veel slimmer aangepakt, met opklappende treeplankjes. Geweldig succes. ;D

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1223 Gepost op: 13 November 2012, 19:31:00 »
 :D Peter,zeker al een tijd niet van dat eiland afgeweest?  ;)
Die klaptreden zijn nog steeds storingsbron 1 en daarnaast beslist niet groot genoeg om het onderscheid tussen EBO-profiel (oftewel "echte spoorbaan" en metroprofiel te overbruggen...)
Maar het zou leuk zijn als iemand dit eens in mode lzou verwezenlijken...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1224 Gepost op: 13 November 2012, 19:53:31 »
:D Peter,zeker al een tijd niet van dat eiland afgeweest?  ;)

Drie jaar in Amsterdam gewoond. Altijd lachen met het GVB. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

guest7823

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1225 Gepost op: 13 November 2012, 19:57:36 »


bron: Strassenbahn Kassel

Is wel weer een beetje "overengineerd" Had ook met 5 rails gekund  ;D

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1226 Gepost op: 14 November 2012, 08:41:52 »

Constructeur heeft vroeger met Trix Expres gespeeld (doorgaande rail in het midden), mateloze belangstelling voor metro layouts (sporen aan beide zijden) en houdt niet van oneven getallen.

Dan krijg je dit dus.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 14 November 2012, 09:22:31 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd. Druk op ANTWOORD ipv CITAAT. gr, Bert »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1360
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1227 Gepost op: 14 November 2012, 10:21:18 »
Zie je wel die 3 rails van Märklin uit de jaren 60 waren op werkelijke rails gebaseerd. :)
Groetjes
Johnny

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1228 Gepost op: 14 November 2012, 11:28:24 »
...die 3 rails van Märklin uit de jaren 60....
Doe maar jaren '50.
Puko's kwamen in 1954.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1360
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1229 Gepost op: 14 November 2012, 15:01:00 »
Klaas, mijn eerst setje uit 1957 van uw heilige naamgenoot had nog 3 volle rails en nog geen puko's.
Groetjes
Johnny