Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
Vandaag
om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's
door
GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen
door
Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport
door
Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
door
T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet
door
Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West
door
wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug
door
Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0
door
Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool
door
Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
door
Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens
door
puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
door
Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen
door
Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
door
AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten?
door
freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor
door
ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper (gelezen 4270 keer)
Wim van Dorp
Offline
Berichten: 10
Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper
«
Gepost op:
03 oktober 2011, 13:51:22 »
Jaren geleden had ik al eens gekeken naar de uitlaat van het model van de NS 2222 dat in het Spoorwegmuseum staat. Het betreft de kleine uitlaat van vóór het moment dat de 2200-en een geluiddemper kregen. De uitlaat van het model was van boven dicht, aan (één?) zijkant open met een soort schuine plaat er in. Ik heb er recent nog een foto van gemaakt: het model wordt nog steeds tentoongesteld. Het staat achter glas (daardoor is fotograferen lastiger) en er is maar één kant te zien.
Ik heb daarna vrij consequent foto's van de werkelijke 2200-en bekeken waarop de oude uitlaat staat afgebeeld, maar nooit iets kunnen ontdekken van deze constructie. Nu moet ik er bij zeggen dat het gaat om een lastig te zien detail en dat het contrast op de foto's vaak matig is. Ik ken ook geen detailtekening waarop de uitlaat goed te zien is.
Daarom trok ik de conclusie dat het model in het Spoorwegmuseum waarschijnlijk niet de realiteit weergaf en dat bij de werkelijke productie de uitlaat aan de bovenzijde open was.
Ik was dan ook wel verbaasd om in het - overigens prachtige - boek van Sicco Dierdorp en Davy Beumer (DE-locomotieven serie 2200/2300 en 2400/2500) op bladzijde 36 een foto te zien staan waarin deze constructie wel goed te zien is. Op de vele andere foto's lijkt de uitlaat anders te zijn, maar ook daar blijft het moeilijk te zien. Dat roept natuurlijk wel de vraag op hoe dat nu precies zat met die uitlaat. Hadden alleen de Schneider loc's deze uitlaat en de Allan loc's niet? En zat de opening aan één zijde en was de andere kant dicht? Maakt het daarom uit van welke kant je naar de loc kijkt? En was het ene type inderdaad van boven dicht en het andere type van boven open? Ik ben benieuwd of iemand de vragen kan beantwoorden!
Alvast bedankt!
Wim van Dorp
«
Laatst bewerkt op: 03 oktober 2011, 14:05:05 door Wim van Dorp
»
Gelogd
Wim van Dorp
Olaf
Offline
Berichten: 851
Re:Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper
«
Reactie #1 Gepost op:
03 oktober 2011, 18:57:09 »
De oorspronkelijke uitlaat van de 2200 was inderdaad aan de bovenzijde dicht. Beide zijkanten hadden een opening zoals op je foto te zien is. De uitlaat was bij alle 2200'en 2300'en gelijk.
«
Laatst bewerkt op: 03 oktober 2011, 18:59:44 door Olaf
»
Gelogd
Meer NS in spoor 1!
Eric B
Offline
Berichten: 6806
NS tijdperk III (a)b/c
Re: Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper
«
Reactie #2 Gepost op:
12 december 2016, 18:48:27 »
Pffffffffff, uche uche, hatsjie... zo het stof is eraf
Aangezien ik zelf ook aan het zoeken was naar informatie over de uitlaat in de beginjaren van de serie 2200, kwam ik dus ook dit korte topic tegen.
Ik weet niet of je onderstaande foto van Feijenoordse Meesters als eens onder ogen gehad hebt Wim, maar de uitlaten op deze twee machines lijken toch wel sterk op dat wat op de door jou geplaatste foto te zien is.
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
PlanE
Offline
Berichten: 40
Re: Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper
«
Reactie #3 Gepost op:
20 juli 2019, 15:53:01 »
Een ander vraagje wellicht... Wanneer zijn eigenlijk de Webasto-pijpjes naast de uitlaatdemper geplaatst? En hebben alle 2200'en en 2300'en dit gehad?
Gelogd
Vislijn
Offline
Berichten: 733
Re: Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper
«
Reactie #4 Gepost op:
24 juli 2019, 20:54:44 »
Met dit weer zit er maar één ding op: rustig blijven zitten, biertje onder handbereik en een mooi boek over treinen op schoot. Zo zit ik nu in de tuin te lezen in het hierboven al genoemde 2200/2400 boek van Sicco Dierdorp en Davy Beumer (een heerlijk boek dat ik zo nu en dan uit de bibliotheek haal maar dat ik heel graag zelf zou willen hebben, hopelijk komt er eens een herdruk, maar dit terzijde).
Op pag. 221 staat ook een prachtige plaat van Kees van de Meene waarop de 2305 (ook één van de door Schneider in Frankrijk gebouwde locs) zonder demper recht van voren te zien is bij vertrek uit Herzogenrath. Als je goed kijkt zie je dat de uitlaatgassen aan beide kanten van de uitlaat ontsnappen: het ding is dus inderdaad aan de bovenkant dicht en aan beide zijkanten open. Ik kan me niet voorstellen dat het bij de Heemaf-Allan locs (2201-2300) anders was.
Gelogd
De spoorlijn naar IJmuiden
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper