Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Kibri station CALW ingekort als NS station door Ronald Halma
Vandaag om 02:26:20
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Exact-Train 2025 door Falkenberg
11 September 2025, 22:51:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
11 September 2025, 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 September 2025, 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
11 September 2025, 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
11 September 2025, 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
11 September 2025, 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
11 September 2025, 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
11 September 2025, 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
11 September 2025, 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
11 September 2025, 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
11 September 2025, 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 September 2025, 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
11 September 2025, 18:12:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
11 September 2025, 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
11 September 2025, 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
11 September 2025, 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 September 2025, 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
11 September 2025, 17:02:06
  

Auteur Topic: Trekduwtrein van de DB.  (gelezen 14189 keer)

Tim Lubbers

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
  • ***** ** 7
    • De bouw van Daventria.
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #15 Gepost op: 27 September 2011, 15:05:15 »
http://hobby.marktplaats.nl/modeltreinen-h0/482654708-fleischmann-stuurstand-zilverling-5140-k.html
vandaag zij de verkoper dat hij mijn bod goed vond :D
moet hem nog krijgen :D

Groetjes Tim
« Laatst bewerkt op: 27 September 2011, 15:06:52 door mat54 »
De bouw van Daventria.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #16 Gepost op: 27 September 2011, 15:10:58 »
Dat is er eentje in de 1:100 lengteschaal.
En verder heeft Tjalling natuurlijk helemaal gelijk.


Ter info,

5120 - Zilveren standstuurrijtuig (Konijnenhok), 24.6 cm lengte 1:00
5143 - Mintgroen standstuurrijtuig, 24.6 cm  lengte 1:100
5643 - Mintgroen standstuurrijtuig, 28.2 cm  lengte 1:93.5
5664 - midden instap standstuurrijtuig (Konijnenhok), 28.2 cm lengte 1:93.5

Dat gezegd hebbende. Een setje 5143-5144-5145 ziet er niet slecht uit. Liever niet met 1:87 rijtuigen mixen.

De aloude 5120 is eerder in 1:110 lengteschaal. Je weet wel, uit de tijd dat alle vierassige rijtuigen even lang werden gemaakt ongeacht de lengte van het grote voorbeeld.  ;D
5143 is 26,9 cm lang en dus 1:100. Uit dezelfde serie als het rijtuig dat Tim heeft gekocht.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Tim Lubbers

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
  • ***** ** 7
    • De bouw van Daventria.
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #17 Gepost op: 27 September 2011, 15:27:19 »
dus het scheelt 3,4 cm
De bouw van Daventria.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #18 Gepost op: 27 September 2011, 15:44:43 »
Ja, het scheelt ruim 3 cm met echte 1:87 rijutigen en 1,5 cm met de latere 1:93 rijtuigen van Fleischmann.
Zoals Sander al schreef, een stammetje van die 1:100 rijtuigen oogt mooi hoor, maar beter niet combineren met langere exemplaren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Tim Lubbers

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
  • ***** ** 7
    • De bouw van Daventria.
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #19 Gepost op: 27 September 2011, 16:11:34 »
oke bedankt voor de info maar ik wil de hele trekduwtrein ook alleen van Fleischmann rijtuigen maken.
 waarom heb ik niet voor roco gekozen ik vond de Fleischsmann stuurstand veel mooier dan de roco hij heeft veel meer detail,s en er zat ook al front en sluit verlichting op.
het scheelt dan wel 3 cm maar de bochten op mijn baan zijn ook niet al te groot.

http://www.modelrailforum.com/forums/index.php?showtopic=13380&st=60
ongeveer op de helft van de pagina hier bouwen ze er ook nog extra verlichting in.
bij de 3de laatste foto zijn de details heel goed te zien.


Groetjes Tim.
De bouw van Daventria.

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #20 Gepost op: 27 September 2011, 19:40:14 »
Je kunt die zilvervissen ook nog combineren met 4 assige umbauwagens. 't Blijft een kwestie van smaak, maar het zou kunnen. Roco heeft er zelfs een startset mee uitgebracht. Die umbauwagens zijn trouwens in het echt een stukje korter dan de zilvervissen, daarmee zou je verschillende baklengtes nog kunnen verantwoorden in miniatuur. Al zien verschillende lengteschalen van één type wagon vreselijk uit. ;D

Heb zelf ook zo'n setje zilvervissen in mintgroen van flm. Best leuk spul. Enige modificatie die ik (nog steeds) moet doorvoeren is een setje stroomgeleidende koppelingen. De stroomopname van het stuurstandrijtuig is namelijk niet optimaal. Zodra je een setje stroomgeleidende koppelingen in je stam inbouwt heb je nog ook nog prima stroomtoevoer (eventueel doorverbinden met de loc en je hebt een wonderschoon rijdende combi).
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #21 Gepost op: 27 September 2011, 21:33:25 »
Silberlingen kun je inderdaad combineren met Umbauwagens, maar damn klopt het niet als je geduwd wilt gaan rijden. De Umbauwagens hadden namelijk niet de kabel die de signalen vanuit de stuurstand naar de loc overbrengt.

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
  • Spoor N
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #22 Gepost op: 28 September 2011, 07:39:51 »
De 4-assers idd niet. De 3-assers volgens mij wel.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #23 Gepost op: 28 September 2011, 07:54:34 »
3-assers inderdaad wel. Omdat er (afgezien van een proto-exemplaar dat in model niet verkrijgbaar is) geen Umbau-stuurstandrijtuigen waren, moet je altijd een Silberling of een Mitteleinstiegwagen als stuurstand gebruiken.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #24 Gepost op: 28 September 2011, 08:30:58 »
Bij mijn weten kwam de combinatie 3-assige Umbauers met Silberlingen niet voor, niet als rijtuigcombinatie en ook niet met een Silberlingstuurstand. Wel 3-assers met een groene Mitteleinstiegwagen als stuurstand.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #25 Gepost op: 28 September 2011, 09:24:54 »
Rond Hamburg reden in de jaren 60 wel umbau drieassers met een Silberling als stuurstand. Andere regio's reden met de mitteleinstieg stuurstanden.

dirkjan

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #26 Gepost op: 28 September 2011, 09:37:17 »
In dit filmpje direkt aan het begin is een foto van Umbau 3-assers met Silberling stuurstand te zien.

Huub (de bouwer van de modelbaan in het filmpje krijgt wat mij betreft de originaliteitsprijs voor het materiaal dat hij voor de stationsoverkapping heeft gebruikt)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #27 Gepost op: 28 September 2011, 09:44:35 »
En zoals gewoonlijk staan de Umbau drieassers in dat filmpje weer wild door elkaar in de trein. Zucht...

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
  • Spoor N
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #28 Gepost op: 28 September 2011, 09:53:41 »
Zoals ik het zie, staan ze in model precies zo als in het voorbeeld (zie de voorbeeldfoto's in het begin), of zie ik iets verkeerd?
Grt, Wim

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #29 Gepost op: 28 September 2011, 10:07:08 »
Nee, de AB3yg en B3yg staan per paartje altijd met de wc's naar de buitenkant van het stel. Dus ook staat de eerste klas aan de binnenkant van een set van 2 wagens.

dirkjan