Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 22:59:35
Yamorc 7001 dood door Dirk
Vandaag om 22:58:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 22:57:35
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
Vandaag om 22:52:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Jelmer
Vandaag om 22:46:53
Modelwensen 2026 door Jeroen Vreeken
Vandaag om 22:28:53
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 22:09:19
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:05:45
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 22:00:05
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:57:18
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 21:52:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:50:22
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ronaldk
Vandaag om 21:30:34
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen. door sncf231e
Vandaag om 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
Vandaag om 20:59:57
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 20:19:42
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Carl
Vandaag om 19:51:34
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
Vandaag om 19:51:05
Kerstbaantjes of winterbanen.. door R1954
Vandaag om 19:50:14
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 19:08:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 19:07:41
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:57:16
VERPLAATST: Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Reinout van Rees
Vandaag om 18:29:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:51:14
bestaand station of eigen bouw? door Petertje
Vandaag om 17:38:41
NL handleiding lokpilot 5 einbau- und betriebsanleiting 7. Auflage, Mai 2021 door NS2408
Vandaag om 17:31:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:26:52
PIKO Rh 600 NS + LokSound 5 door HACI
Vandaag om 17:19:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:12:17
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 16:48:21
  

Auteur Topic: Trekduwtrein van de DB.  (gelezen 14698 keer)

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1223
  • Spoor N
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #30 Gepost op: 28 September 2011, 11:03:24 »
Ah, OK. Ik zie het nu. Hij heeft de AB en de B direct achter de Silberlingstuurstand in de verkeerde volgorde gezet. 't Is nu Silberling-B-AB-B-AB-loc. In de foto van 't voorbeeld was dat Silberling-AB-B-B-AB-loc. Met idd de binnenkant 1e klas richting 2e klas van 't paartje. Als 'ie de 1e B achter de AB zet, staat 't wel goed.

Gr, Wim
Grt, Wim

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #31 Gepost op: 28 September 2011, 11:06:57 »
Als 'ie de 1e B achter de AB zet, staat 't wel goed.
Dan moet ie de B nog omdraaien, want het heiige glas is de wc, die moet aan de buitenkant van t paartje staan. Dan staat t goed.

dirkjan


Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #33 Gepost op: 28 September 2011, 12:17:15 »

Tim Lubbers

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
  • ***** ** 7
    • De bouw van Daventria.
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #34 Gepost op: 28 September 2011, 12:24:35 »
ik bedoelde deze rijtuigen ;)

Groetjes Tim.
De bouw van Daventria.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #35 Gepost op: 28 September 2011, 12:27:27 »
Als je precied die wilt combineren met een silberling stuurstand gaat dat niet, aangezien deze uit tijdperk IIIa (voor 1956) zijn met 2e 3n 3e klasse opschriften. In dat tijdperk bestond de Silberling nog niet, die kwam pas vanaf 1961 op de baan.
Dan zul je op zoek moeten naar ombouw drieassers met 1e/2e klas opschriften.

dirkjan

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1223
  • Spoor N
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #36 Gepost op: 28 September 2011, 14:43:41 »
Misschien ook goed even terug te gaan naar de oorspronkelijke vraag: of een BR151 (beige/oceaanblauw) met een stuurstand kan rijden. Dan denk ik dat een combinatie met umbauwagens en silberling niet de meest logische is. Maar ik kan er naast zitten.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

NS2465

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #37 Gepost op: 28 September 2011, 15:07:03 »
De 151 is een lok speciaal voor zware goederentrein  gebouwd.
Ze reden ook wel in de reizigersdienst, maar dit was eerder uitzondering dan regel.
Er waren wel omlopen voor de 151 met reizigerstrein maar dan vaak op zondag, en verder om loks weer op de standplaats terug te krijgen.
Heb ze op zondag wel zien rijden met 1 silverling, is wel grappig, lok is bijna net zo lang als het rijtuig.
Dus 151 is wel mogelijk maar het is zeker geen standaard.
Doe liever een 110, 111, 141, 211, 218, dat is toch wel meer de standaard.

Rob

Tim Lubbers

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
  • ***** ** 7
    • De bouw van Daventria.
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #38 Gepost op: 28 September 2011, 15:23:51 »


Citaat
Dus 151 is wel mogelijk maar het is zeker geen standaard.
Doe liever een 110, 111, 141, 211, 218, dat is toch wel meer de standaard.
mijn enige Duitse elektrische locomotief is een br 151.

Groetjes Tim.
De bouw van Daventria.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8968
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #39 Gepost op: 28 September 2011, 15:36:33 »
Prinzipiell sind die 151er auch für den Reisezugdienst geeignet, sie wurden früher planmäßig auf den Rampen der Frankenwaldbahn nach Probstzella und bei Lokmangel z.B. rund um Stuttgart oder auf der Ruhr-Sieg-Strecke eingesetzt. Heute ist dies auf Grund der fehlenden (mittlerweile zur Pflicht gewordenen) Türblockierung TB0 nicht mehr möglich (Wikipedia)
Op de eerste pagina van dit draadje werd reeds geschreven dat de 151 ook geschikt was voor personentreinen. Dus Tim, ik zou jouw lok gewoon inzetten in het personen verkeer, en in combinatie met je reeds gekochte silberling (als ik het goed begrepen heb) is dat gewoon mogelijk. Ze werden volgens dienstregeling ingezet, aldus wiki. Tegenwoordig is dat dus niet meer mogelijk.

Groet,
Michel

Paar plaatjes met personentrein:



Bron: http://www.br151.de/
« Laatst bewerkt op: 28 September 2011, 15:44:49 door tothebeach. Reden: plaatjes en link toegevoegd »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8629
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #40 Gepost op: 28 September 2011, 15:39:36 »
Ik heb even gezocht en vond hier wat plaatjes.

Rode 151 (valt dus eigenlijk buiten jouw vraag, maar wil ik toch laten zien)

Of even scrollen.

En dit is misschien een leuke link voor wat extra info

Alle Duits. maar weinig plaatjes van een stuurstandwagen met de 151.
Jeroen

NS2465

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #41 Gepost op: 28 September 2011, 16:05:26 »
Kijk dat is mooie informatie.
En verder zeg ik ook niet dat het niet voor kwam, bewijs genoeg zou ik zeggen,  een 151 voor reizigerstreinen, het gebeurde  gewoon niet zoveel.
De loks werden/worden gewoon voor andere doeleinden ingezet.
Maar zo zijn er wel meer ´onlogische´ diensten voor een aantal DB loks.
Een 110 en 141 zag je ook niet veel voor goederentrein, ze reden er wel voor maar dat was geen nomale inzet voor deze loks, ze waren daar niet voor gebouwd.
Zet maar eens een 141 voor een trein met 30 gevulde ketelwagens, gebeurt niet zoveel, alleen dat de trein blijft staan.

Rob

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #42 Gepost op: 28 September 2011, 21:07:07 »
Wat is onlogisch? Qua pk's is het misschien overkill, maar om omlopen sluitend te krijgen of om materieel uit te sparen kan het wel handig zijn. De inzet van een 151 scheelt waarschijnlijk wat ritten met losse locs en dus ook de bijbehorende personeelskosten. Dan is het opeens geen gekke keuze meer. Vergeet niet dat een 151 120 km/u mag rijden, en daarmee net zo snel als een 141 en veel oudere DB-rijtuigen (Umbauwagen, deel Silberlingen, etc.), . In de jaren '80 werden veel stoptreinen dan ook ingelegd met maximaal 120 km/u (wat eigenlijk best snel was in vergelijking met de 144'n welke tot begin jaren '80 nog reden en maar 90 km/u mochten).

Persoonlijke favoriet in deze: een 103 met één Silberling AB, heeft een tijd planmatig zo gereden ergens in Duitsland.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

arentjan

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #43 Gepost op: 28 September 2011, 21:57:51 »
Tim,

Ik heb nog plenty Fleischmann 1:93 Sliberlingen (laatste en langste versie). Erg fraaie wagens. Staan momenteel werkloos dus stuur een PM als je interesse hebt.

Ik heb helaas geen bijpassende stuurstandwagen, maar die kun je wel op Marktplaats vinden. Dat is dan het zilveren rijtuig met een oranje band op de voorzijde.

Let wel: de 1:93 wagens zijn als zilveren rijtuig alleen uitgebracht met een zwarte onderzijde, de 1:100 vooral met de turquoise/blauwe onderzijde.

Heb zelf ook de 1:100 blauw/beige/zilveren stuurstand en 1 rijtuig, maar die is toch korter en minder mooi dan de 1:93 wagens. Kun je eigenlijk niet goed gemixt inzetten.

AJ
tp iv, diesel en stoom, ns/db/dr/csd

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #44 Gepost op: 29 September 2011, 20:18:17 »
Zilvervissen met umbau kan wel, maar dan meestal met vierassers. De drieasser kunnen ook wel, maar niet in trek duw combi's. Dat kan voor zover ik weet wel met de vierassige, deze hebben meen ik wel stuurleidingen waardoor combineren met zilvervis stuurstandwagens. Kan bijvoorbeeld met een oceaanblauwe br 212, umbau en dan een stuurstand zilvervis. Dat soort combi's hebben in Duitsland rondgereden.

Sterker nog, er zijn tests geweest van de DB met 3 assige umbauwagens met stuurstandinrichting!

Anyway, terug naar br 151, je zou het kunnen proberen. DB was vroeger erg creatief met bijzondere samenstellingen dus er is een hoop mogelijk.
Duits en Nederlands tp III-IV-V DCC