Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door grossraumwagen
Vandaag om 12:55:58
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door nederbelg
Vandaag om 12:53:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 12:47:37
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 12:43:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:42:24
Halling aandrijvingen door Dave.......
Vandaag om 12:41:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 12:33:42
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 12:15:05
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:10:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 12:06:37
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:00:31
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 11:55:37
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 11:49:06
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:19:30
Roco 290 digtaliseren door Albert de Heer
Vandaag om 11:17:20
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:43:22
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:14:26
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:54:35
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Jelmer
Vandaag om 09:00:41
Modelspoorbaan van Einte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:16:44
Acme nieuwe ICNG door Blausee-Mitholz
15 September 2025, 23:26:31
Minibaan Visserskaai H0 door MOVisser
15 September 2025, 23:14:26
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Ronald A.
15 September 2025, 22:59:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
15 September 2025, 21:24:36
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Gouda
15 September 2025, 20:23:34
Aachenau West door einte
15 September 2025, 20:11:21
Exact-Train 2025 door ModelWessel
15 September 2025, 19:05:17
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
15 September 2025, 18:51:19
[3D/IG] RET (R)SG3: De Rotterdamse Metro (& Randstadrail) in H0 door Ben
15 September 2025, 18:49:39
Kibri station CALW ingekort als NS station door Petertje
15 September 2025, 18:21:59
  

Auteur Topic: 4-sporig stationscomplex  (gelezen 8852 keer)

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:4-sporig stationscomplex
« Reactie #45 Gepost op: 26 September 2011, 12:01:09 »
Ik had al aangegeven wat de wensen van mijn collega waren in een vorige bijdrage om 10.10 uur, dus dat lijkt mij nu duidelijk.

Alle gekheid op een stokje. laatst kwam er iemand naar mijn baan kijken en zei, "Dat is mooi speelgoed" en zo is dat. Ik had vroeger autootjes van matchbox en dat behoorde tot de categorie speelgoed en ik denk (maar dat hoeft niemand met mij eens te zijn) "zo lang ik er niet in kan zitten, is het speelgoed" Dus als ik een kleine uitvoering van een Ferrari F1 auto heb behoort dat tot de categorie "speelgoed" en op het moment dat ik er in kan zetten niet meer!

Op het moment dat ik mijn treinkamer binnenloop en de modelbaan PC aanzet en mijn twin-center dan waan ik mezelf weer in de jongetjes met duur "speelgoed" tijd. Tot voor kort verkochten zowel Intertoys en Bart Smit modeltreinen en volgend mij valt dat nog steeds onder de noemer "speelgoed". Je mag er vanaf je zesde verjaardag mee spelen, staat op de doos.
De modelbanen zoals die nu te zien zijn is een enorme opstapeling van compromissen, het kan ook niet anders. Nagenoeg niemand is in staat de werkelijkheid op de modelbaan zodanig na te bouwen, dan iedereen zegt, dit is een kopie van het echte "grote" voorbeeld. Als we met de trein bezig zijn, zijn we net kleine jongens, toch?  ;D

Zolang we niet op de bok van een E103 kunnen zitten (afmetingen) is en blijft het speelgoed of het nu analoog of digitaal een grote of kleine baan is. Sorry voor diegene die daar anders tegenaan kijken.  :-\
 
Groetjes Rob ;)
« Laatst bewerkt op: 26 September 2011, 12:04:42 door Rob Bogers »
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re:4-sporig stationscomplex
« Reactie #46 Gepost op: 26 September 2011, 12:25:08 »
Zucht..
Volgens mij gaat het niet zo zeer over realistisch of 'speelbaan',

Je plaatst je ontwerp en dat levert vragen op... de uitgangspunten zijn voor de helpers blijkbaar nog niet duidelijk.. :
De kennis wil eigenlijk het station met alles wat daarbij hoort als hoofdthema
Harlingen is ook een station... en dan ben je met 2 wissels klaar.  ;)
Kortom... (ik ga mezelf herhalen)... wat zijn de eisen/wensen... succes
No dress rehearsel, this is our life.

loclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re:4-sporig stationscomplex
« Reactie #47 Gepost op: 26 September 2011, 13:25:29 »
Als meedenker/helper was het mij wel duidelijk wat Rob's wensen waren.
Zijn eerste plan met aan iedere kant een kruis geeft de mogelijkheid om op ieder perronspoor te komen en naar iedere richting weer te vertrekken, meer variatie kan je niet krijgen. Stel: je plaatst alleen een kruis aan de rechter kant en links niets, dan kom je A: van links altijd op een vast perronspoor maar rechts kun je naar alle richtingen vertrekken. Andersom: B: van rechts moet je van te voren bepalen welke richting je links wil gaan. Als je dit kruis nu in tweeën splitst en het rechter en het linker deel van het kruis aan weerszijde van het station plaatst (zoals in een eerder plan), variëren de mogelijkheden A en B aan de linker en aan de rechter kant. Natuurlijk kun je de boven en de onder kant van het kruis ook splitsen.
In mijn laatste idee heb ik de twee diagonalen van het kruis gescheiden en wel die twee, dat je van de onderste sporen de rest kunt bereiken (ivm schaduwstation).
Hoe je het ook wend of keert: als je mogelijkheden A en B wilt benutten, zal je een (1) kruis intact moeten laten. Voor iets minder symmetrie links en rechts hoef je alleen maar de wissels naar achteren te verschuiven (wel in lijn houden).

Dat meer ruimte minder kruisende sporen oplevert, is ook geen wet.



gr Leo
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:4-sporig stationscomplex
« Reactie #48 Gepost op: 26 September 2011, 13:39:12 »
Het plaatje wat Loclion laat zien, laat ook mijn wensen zien, grapje maar wel een mooi complex maar ook niet echt realistisch want er kunnen geen e-locs komen (geen bovenleiding), dat terzijde want een mooi station. Goed, ik had gehoopt dat de plannen duidelijk waren. Het is Loclion wel duidelijk geworden en dat is winst.

Het gaat de collega om het station met zoveel mogelijk treinbewegingen. Dus hij wil binnen zijn grenzen van ruimte zoveel mogelijk treinen zien rijden en stoppen en weer optrekken enzovoort. Naar ik nu begrijp hoeft een zogenaamde paradebaan niet echt, dat wordt dus een uitgebreid schaduwstation, het beginpunt van het complex. De sporen 1A en 2A en 1B en 2B komen dus buiten het station uit op een eensporige baan van en naar het schaduwstation. De overige sporen 3A t/m5A en 3B t/m 5B komen dan buiten het station uit op een tweesporige baan (de vier sporen aan elke zijde komen dus samen op twee sporen). Het wordt dus hopelijk een tamelijk druk station. Nog niet duidelijk is of er ook nog een aantal opstelsporen naast het station komen, zoals bijvoorbeeld in Amersfoort. het voorbeeld was al een keertje aangehaald.

Ik hoop dat het nu duidelijk genoeg is. Ik ga Loclion's opties eens wat bestuderen en voorleggen aan de opdrachtgever. Als het mag, kom ik er op terug.

Groetjes Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

guest7823

  • Gast
Re:4-sporig stationscomplex
« Reactie #49 Gepost op: 26 September 2011, 16:31:50 »
Omdat ik het toch makkelijker op papier doe.........



Neem deze variant (als scheme en niet in detail) eens mee in je overweging. Hierbij spelen een aantal zaken:
- aftakking "vanaf A" naar voren getrokken, gebruikmakend van slanke wissels (= hogere snelheid)
- extra lengte vanaf A te gebruiken om voor de perronsporen pas te beginnen met doorremmen na aftakking
- vanaf A eigenlijk mee gericht op "doorrijden"
- enkel "vanaf B" volledig uitwerken naar station / bijna alle treinen stoppen
- hele sporenplan is naar rechts toe te spiegelen
- duck-under / flyover is afhankelijk van hoeveel ruimte je toe te beschikking er voor hebt, echter indien je zowel de bundel verhoogd alswel de duck-under verlaagd kan je met de helft van de afstand toe.

Zie net dat ik de aan/aftakking van je zijlijn vergeten ben, maar die kan je er relatief makkelijk linksonderin aan de binnenkant bijzetten

Hope this helps

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:4-sporig stationscomplex
« Reactie #50 Gepost op: 27 September 2011, 09:17:11 »
We kunnen eens kijken of dat lukt met die Duck-under, waarschijnlijk niet maar toch aardig dat je reageert. Ik zie toch nog nieuwe opties. Goed, we komen er zo wel uit. Dank iedereen voor de bruikbare reacties. We kunnen wel verder met deze aangeboden ideetjes.

T.z.t. plaats ik het uiteindelijke plan hier wel.

Dank, Rob
« Laatst bewerkt op: 27 September 2011, 09:20:38 door Rob Bogers »
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

loclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re:4-sporig stationscomplex
« Reactie #51 Gepost op: 27 September 2011, 11:29:19 »
We zijn benieuwd Rob, succes.

wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re:4-sporig stationscomplex
« Reactie #52 Gepost op: 27 September 2011, 14:49:28 »
Een speelgoedbaan met zoveel mogelijk sporen waar je via het station van elk spoor naar elk ander spoor kunt?
Of meer een modelbaan, waar je fors gaat snijden in het aantal trajecten en/of een wat geloofwaardiger station gaat bouwen? Niks mis met de ene of de andere keuze, maar is wel van belang om een beetje zinnige discussie over een stationsplan te voeren.

Huub

Modelbanen zijn er in heel veel verschillende voren. Ik kan wel meegaan met de kennis van Rob, ook mijn ideale modelbaan bestaat uit een (hooguit middelgroot) station met een perronlengte van zo’n 4.5 meter (14x 30 cm voor rijtuigen plus 20 cm lok, kan er een realistische ICR staan). Buiten de perrons en misschien na de eerste wissels mag het zichtbare gedeelte ophouden, en daar mag het zo onrealistisch zijn als technisch mogelijk is (kleine boogstralen enz.).

Een "echte" modelbaan lijkt volgens sommigen wel te "moeten" bestaan uit een stuk vrije baan met weergave van een stuk natuur, of hooguit een klein station met een losweg met af en toe een trein op lokaalspoorlengte, liefst stoom. Vanwege de ruimte. Nevenbaan, beperkingen, korte treinen zijn termen die je in dit geval vaak hoort.

Maar een realistische weergave van een druk station (zoals het als voorbeeld genoemde Amersfoort, al is dit al weer aan de grote kant. Baseren op b.v. Zaandam, Uitgeest, Leiden of Breda,  zou ook kunnen, zeker wat betreft afwisselend treinverkeer) kan zeker ook een modelbaan zijn. Dat het gebaseerd is op een stuk werkelijkheid met toevallig druk treinverkeer maakt het niet per definitie een speelgoedbaan, het gaat om de uitwerking die dit bepaalt.

Maar is hoe ik er over denk.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Jaap Klijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re:4-sporig stationscomplex
« Reactie #53 Gepost op: 27 September 2011, 15:07:01 »
Als ik de tekening van 25 september even voor mij neem dan zijn de rijmogelijkheden volgens mij als volgt:

Vanaf spoor 1A kan ik naar perron 1, perron 2, perron 3 en spoor 4;
Vanaf spoor 2A kan ik naar perron 2, perron 3, en spoor 4;
Vanaf spoor 3A kan ik alleen over spoor 4 rijden;

Ik heb even een klein stukje gekwoot om aan te geven wat ik bedoel. Deze analyse is zeer nuttig, maar neem in je analyse ook het vertrek mee, want je kan in je (laatste door jezelf gepubliceerde) plan misschien wel op alle sporen komen, maar je kan niet altijd (meestal niet) overal naar toe terug. Je moet dus in je analyse zowel aankomst als vertrek meenemen.

Overigens typerend om zoveel verwarring en irritaties te zien in de discussie. Is eigenlijk niet nodig. Even goed lezen en adem halen helpt!

Ik ken trouwens ook modelbanen met maar 1 spoor. Vaak zeer mooi vorm gegeven, maar kwa rijmogelijkheden lichtelijk beperkt.

Groeten, Jaap