Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bahnstrecke 5867
door
puntenglijder
Vandaag
om 22:09:52
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 22:09:06
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025
door
Bram S
Vandaag
om 22:08:33
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok
door
1200blauw
Vandaag
om 21:58:07
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken
door
Jasperkc
Vandaag
om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Donny95
Vandaag
om 20:49:09
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 20:41:35
ÖBB smalspoor in het Waldviertel.
door
NS264
Vandaag
om 20:33:47
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
iarnrod
Vandaag
om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Karben
Vandaag
om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Joz
Vandaag
om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts
door
AP3737
Vandaag
om 17:40:08
Chinese prut kabel
door
BrightonBelle
Vandaag
om 17:36:08
schok bij vertrek
door
saskia
Vandaag
om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
tothebeach
Vandaag
om 16:26:30
Bouw Artitec Post T
door
gtw6016
Vandaag
om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
Vandaag
om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 15:26:50
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:47:50
Lokpilot 4 defect
door
henk
Vandaag
om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Karben
Vandaag
om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
R.C.Grootveld
Vandaag
om 14:24:58
Dat overkomt mij niet.
door
1200blauw
Vandaag
om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
janvanbemmel
Vandaag
om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder
door
Karst Drenth
Vandaag
om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
4-sporig stationscomplex
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
Omlaag
Auteur
Topic: 4-sporig stationscomplex (gelezen 8583 keer)
Rob Bogers
Re:4-sporig stationscomplex
«
Reactie #30 Gepost op:
24 September 2011, 09:28:43 »
@Hubertus, je hebt gelijk, ga ik nog even wijzigen.
@Leo, ook jouw optie ga ik even bekijken.
Kom er op terug.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden
loclion
«
Reactie #31 Gepost op:
24 September 2011, 10:51:52 »
Hoi Rob,
In jouw plan kon je stationsspoor 1 alleen opkomen vanaf het schaduw station en dan ook alleen maar weer terug naar het schaduw station. Eventueel kun je een zelfde verbinding aan de linker kant maken, zodat stationsspoor 1 ook bereikbaar wordt vanaf spoor 2B.
gr Leo
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk
Rob Bogers
«
Reactie #32 Gepost op:
25 September 2011, 14:02:24 »
Nou, ik dacht dat ik zo toch aardig in de buurt kom van de mogelijkheden.
De perrons en andere aanduidingen (rijrichting) blijven gelijk natuurlijk.
Groet, Rob
Sander
«
Reactie #33 Gepost op:
25 September 2011, 14:21:21 »
Het plan is mij te symmetrisch eerlijk gezegd.
Ik vind aan beide kanten van het station verschillende wisselstraten mooier.
mvg,
Sander
mvg,
Sander
Rob Bogers
«
Reactie #34 Gepost op:
25 September 2011, 15:05:36 »
Okee, back to the drawingboard, zoals de Duitsers eigenlijk nooit zeggen!
Rob
Marc tramt
«
Reactie #35 Gepost op:
25 September 2011, 15:23:55 »
Om me er ook nog even tegenaan te bemoeien...: Het aantal rijmogelijkheden is inderdaad groot maar voor de meeste verbindigen kom je dan niet langs een perron:
Voorbeeld: Van rechtsonder kun je naar linksonder en linksboven, echter niet via een perron. En je kunt van rechtsonder naar rechtsboven (kopmaken) ook weer alleen via het middenspoor. Van linksboven kun je alleen naar rechtsboven via een perron.
Kortom; alles is mogelijk, maar veel gaat via het middenspoor... word je daar gelukkig van?
No dress rehearsel, this is our life.
loclion
«
Reactie #36 Gepost op:
25 September 2011, 16:12:38 »
Marc heeft inderdaad een punt met die perrons en spoor 4 wordt zo wel heel erg druk.
Ik ben tot onderstaande successie gekomen,waarschijnlijk wel weer wat over het hoofd gezien, maar er vallen nu wel meer perrons te bereiken. Ik heb de wissel paren L en R bij spoor 4 laten zitten voor extra omloop.
gr Leo
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
«
Reactie #37 Gepost op:
25 September 2011, 17:08:37 »
Ook maar een poging doen tot bijdrage te leveren.
Ik denk dat ik veel rijwegen heb gecoverd, maar hoogst waarschijnlijk niet alle.
Jeroen
Rob Bogers
«
Reactie #38 Gepost op:
26 September 2011, 08:35:51 »
Ik was al bezig het een en ander te wijzigen. Bedankt voor de reacties. Ga ik zeker wat mee doen, dus ik kom er op terug.
Even voor de duidelijkheid, de kruisingen zijn (als ik het goed zeg) kruiswissels, dus bij gebruik van Fleischmann Profi rails 6166/6167 dus geen enkelvoudige kruisingen behalve dan die 6160 36 graden kruisingen links en rechts.
Als ik de tekening van 25 september even voor mij neem dan zijn de rijmogelijkheden volgens mij als volgt:
Vanaf spoor 1A kan ik naar perron 1, perron 2, perron 3 en spoor 4;
Vanaf spoor 2A kan ik naar perron 2, perron 3, en spoor 4;
Vanaf spoor 3A kan ik alleen over spoor 4 rijden;
Vanaf spoor 4A kan ik naar spoor 4 en naar perron 5;
Vanaf spoor 5A kan ik naar perron 5, perron 4 en spoor 4;
Vanaf 1B naar perron 1, perron 2, perron 3 en spoor 4;
Vanaf 2B naar perron 2, perron 3 en spoor 4;
Vanaf 3B kan ik alleen over spoor 4;
enzovoort...
Rob
«
Laatst bewerkt op: 26 September 2011, 10:03:33 door Rob Bogers
»
hubertus
«
Reactie #39 Gepost op:
26 September 2011, 09:57:24 »
Misschien een heel rare vraag, maar wat wil die kennis van je eigenlijk?
Een speelgoedbaan met zoveel mogelijk sporen waar je via het station van elk spoor naar elk ander spoor kunt?
Of meer een modelbaan, waar je fors gaat snijden in het aantal trajecten en/of een wat geloofwaardiger station gaat bouwen? Niks mis met de ene of de andere keuze, maar is wel van belang om een beetje zinnige discussie over een stationsplan te voeren.
Huub
Rob Bogers
«
Reactie #40 Gepost op:
26 September 2011, 10:10:56 »
De kennis wil eigenlijk het station met alles wat daarbij hoort als hoofdthema maar een kopstation vond hij niets vandaar deze optie. Het zou nog wel eens zo kunnen uitpakken dat er uiteindelijk alleen een stationcomplex komt met in/uitritten naar een uitgebreid schaduwstation, hij heeft ruimte zat, ook financieel zit het hem niet tegen en als ik een bijdrage kan leveren aan zijn wens, dan probeer ik mijn best voor hem te doen, dus het liefst veel rijbewegingen. Maar als iemand het een zinloze discussie vind, dan mag je dat best zeggen, dan stop ik toch met dit draadje. Geeft niets, ik zal er niet om huilen. even goede vrienden hoor!
Groetjes Rob
hubertus
«
Reactie #41 Gepost op:
26 September 2011, 10:26:24 »
Enigszins gepikeerd?
Je gaat uit van zes trajecten. Wil je een beetje realistisch station hebben dat daar bij past en waarbij het ook aannemelijk is dat er uitgebreide verbindingen zijn tussen de diverse trajecten, dan kom je op een veel groter station dan wat je nu als basis hebt getekend. Dat is een heel andere discussie dan een station op een speelgoedbaan, waar het er alleen om gaat of je inderdaad al die uitgebreide verbindingen hebt zonder een flessenhals te creëren.
Dat bedoel ik met een zinnige discussie. De vraag was in iets andere vorm al eerder gesteld, maar ook daar draai je er een beetje omheen. Ik weet niet wat je voor ogen hebt. Het plan is overduidelijk van een speelgoedbaan, maar tegelijk zeg je dat een station gewenst is, met alles wat erbij
hoort
. Dat duidt toch op een wens tot een zekere mate van realisme. Ik kan het een niet echt met het ander rijmen.
Of je een speelgoedbaan wilt of een modelbaan, zal me worst wezen. Het is waar jij plezier aan beleeft. Maar voor de antwoorden maakt het wel degelijk uit wat je wilt.
Huub
Rob Bogers
«
Reactie #42 Gepost op:
26 September 2011, 11:11:40 »
Nee hoor, ik ben zeker niet gepikeerd, neem dat nou van mij aan maar realisme in een modelbaan is toch maar betrekkelijk. Zeker als je de ruimte niet hebt zoals ik zelf, (3,5 x 2,5 meter) dan ben je al snel beperkt in de mogelijkheden en laten we nu eens de gebruikelijke boogstralen nemen van de gemiddelde modelbaan als voorbeeld. Ik erger mij daar ook enorm aan maar als je niet anders kunt moet ik dat voor lief nemen. Maar dan zegt dat genoeg dacht ik zo, over realistisch modelbouwen gesproken.
De ruimte van dit station met de uitloopsporen links en rechts is ongeveer 4 meter maximaal en daar zit ik nu ongeveer wel op en binnen die ruimte probeer ik het uiterste te bereiken.
Aan beide zijden ben ik ongeveer 1 meter kwijt aan de wissels en daartussen ongeveer 2 meter aan perronruimte. Dat zijn de beperkingen, dus met ruimte zat bedoel ik dus dit. Bij mijn eigen baan heb ik niet zoveel ruimte en moet ik mij beperken tot wat ik aan mogelijkheden heb. Of die baan realistisch is, waarschijnlijk niet maar voor wat ik aan mogelijkheden heb, beleef ik er veel plezier aan maar toch ook veel te krappe boogstralen om maar eens wat te noemen en de wissels lijken in vergelijking met het grote voorbeeld ook nergens op en zo zijn er nog talrijke dingen te noemen waaruit blijkt dat ook al doe je zo je best, het resultaat vaak toch "behelpen" is.
Het grote voorbeeld realistisch nabouwen is toch eigenlijk alleen maar gegeven aan baanbouwers zoals in Hamburg (Miniatuur Wunderland) of in kleinere vorm Railz miniworld in Rotterdam, maar als ik daarnaar kijk en alle e-locs met de pantografen naar beneden (vanwege het ontbreken van bovenleiding op diverse trajecten) zie rijden dan denk ik ook wel eens, realistisch, nee niet echt. Ik weet niet of dat nu nog zo is maar een paar jaar terug wel.
Ik zie wel eens modelbanen met een enorm stads station en dan en met een perron van 1 meter lang en kijk ik wat verder en er is geen stad te bekennen maar zie ik alleen maar een enkel stadsgebouw en wat dorpshuisjes en een stad heeft toch een station wat bij een stad past en een gemiddelde stad heeft ook een vergelijkende hoeveelheid inwoners en aantal huizen en daar kan geen enkele modelbaan aan tippen.
Dus wat wordt er dan bedoeld met realistisch bouwen, wat is daar de definitie van in de modelbouw. Wie heeft er realistische bergen bij zijn baan. Wat dacht je van een Nederlands thema met Nederlandse treinen en bergen zoals in Duitsland of zo, heb ik wel eens gezien. Of een HSL rijdend op rails met houten dwarsliggers, behalve in oudere stations zie je dat dus nergens in het grote voorbeeld op de trajecten maar wel op modelbanen. Realistisch, nee. Op welke modelbaan tref je echte hogesnelheidswissels aan bij gebruik van een HSL compleet met bewegende puntstukken? En natuurlijk ook verkanting in de bogen. Bij mijn weten alleen bij Fleischmann Profi-rails maar dan kloppen de verhoudingen van de dwarsliggers weer niet, dus niet realistisch. Tja...
Mijn baan kun je zien als je op het wereldbolletje klikt bij mijn naam en hoe realistisch is jouw baan? Plaats eens wat foto's.
Als een baanplan ongeloofwaardig wordt dan zie ik dat meestal zelf wel en zeker in de reacties maar dat is volgens mij toch niet helemaal het geval met dit plan, heb ik aan de meeste reacties nog niet gemerkt. Maar nogmaals ik ben niet gepikeerd of zo hoor en als je de discussie onzinnig vind, dan hoef je toch niet te reageren. Denk dan gewoon, laat maar, hij weet niet beter.
Groetjes Rob
«
Laatst bewerkt op: 26 September 2011, 11:25:42 door Rob Bogers
»
Marc tramt
«
Reactie #43 Gepost op:
26 September 2011, 11:49:56 »
Volgens mij gaat het niet zo zeer over realistisch of 'speelbaan', dat is een persoonlijke keuze en bovendien een discussie op zich. Een goed baanontwerp voldoet aan de eisen en wensen van de bouwer/gebruiker en is afgestemd op de beschikbare tijd, ruimte en middelen.
Ik krijg de indruk dat daar de schoen wringt. Volgens mij is nog niet helemaal duidelijk wat de eisen zijn die aan het baanontwerp gesteld worden en proberen enkele mede-forumgebruikers dit duidelijk te krijgen door het stellen van vragen. Als daar vervolgens niet echt een duidelijk antwoord op komt wordt het lastig om te helpen.
Kortom; maak een lijstje met wensen en eisen die je stelt aan het baanontwerp en kijk wat realiseerbaar is. Een concusie kan ook zijn dat gewoon niet kan wat je op deze oppervlakte wil. En tenslotte; of het een goed of slecht ontwerp is, dat bepaal je zelf.
No dress rehearsel, this is our life.
guest7823
Gast
«
Reactie #44 Gepost op:
26 September 2011, 11:57:36 »
Rob,
Datgene wat je probeert na te bouwen, qua functionaliteit, is het reizigersdeel van station Amersfoort. Dit om ongeveer aan te geven wat je aan wisselverbindingen nodig hebt. Hierbij is het punt bij Amersfoort dat een deel van de wisselverbindingen daar buiten het feitelijke emplacement Amersfoort vallen omdat die al gemaakt worden bij Amersfoort Schothorst (de fly-over o.a)
Omdat allemaal in de ruimte te prakken die je nu hebt gaat lastig worden. Een deel zou je kunnen oplossen door een deel van je wisselverbindingen voor je bogen (voor een Nederlandse baan zijn meegebogen wissels "not done", bij een duitse baan ligt dat iets makkelijker) te maken en de bogen eventueel meersporig te laten zijn. Vergeet je driewegwissels in je hoofdspoor. Die horen daar domweg niet
Voor de volledigheid:
- een wisselkruis (niet een kruiswissel) bestaat uit vier wissels en een kruising
- een (heel) engelswissel zijn twee volledig in elkaargeschoven wissels met als eindafmeting dezelfde maat als een kruising
Op de hoeveelheid ruimte die je hebt kom je, met een beetje reeël sporenplan, niet veel verder dan Schiedam Centraal. Met dat idee kan je op zich (voor je verbindingen tussen de diverse lussen) nog een aardig eind komen omdat je bij Schiedam Centraal ook nog de "Blijdorp driehoek" hebt liggen, die "vroegûh" nog volledig dubbelsporig was. Bijvoorbeeld de "oversteek" die internationale treinen (vanuit Amsterdam) maakte om op spoor 1 van Rotterdam CS uit te komen werd soms al gemaakt bij Rotterdam West / Schiedam, door daar al te gaan rijden op de Hoek van Holland sporen
DEUVM
«
Laatst bewerkt op: 26 September 2011, 12:00:37 door guest7823
»
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-