Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:09:06
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Bram S
Vandaag om 22:08:33
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:34:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:41:35
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
  

Auteur Topic: 4-sporig stationscomplex  (gelezen 8577 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re:4-sporig stationscomplex
« Reactie #15 Gepost op: 23 September 2011, 14:15:24 »
De lengte tussen de wissels is niet beslist 1.80 meter. Er is nog wat speelruimte tot ongeveer 2.20 meter,
Is dat de totale beschikbare lengte voor het hele station? En zie verder nog mijn voorgaande vraag m.b.t. de rijrichtingen.
No dress rehearsel, this is our life.

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • **
Re:4-sporig stationscomplex
« Reactie #16 Gepost op: 23 September 2011, 14:25:33 »
Hallo Rob,

Je zou kunnen overwegen om de verbinding tussen wissel 1B links en het linkerwissel op het bovenste stationsspoor te vervangen voor een stuk flex of door de bocht vanaf dit wissel naar wissel 1 B eerder te laten beginnen.

Dit om de S bocht eruit te halen. Wat vloeiender is mooier en geeft minder kans op problemen.

Succes

Ferry

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:4-sporig stationscomplex
« Reactie #17 Gepost op: 23 September 2011, 14:30:54 »
@Marc, die vraag over de rijrichtingen had ik al beantwoord en ik had al aangegeven hoeveel ruimte er op de perrons was tussen de wissels, dus dat behelst niet het gehele station.

Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:4-sporig stationscomplex
« Reactie #18 Gepost op: 23 September 2011, 14:45:35 »
Hoe is je oorspronkelijke vraag eigenlijk bedoeld? Je laat blijkbaar twee doorgaande dubbelsporige lijnen en een doorgaande enkelsporige lijn samenkomen in een doorgangsstation. En daar heb je 5 perronsporen en een doorgangsspoor voor. Deels kun je van een spoor alle perrons bereiken, deels kan dat weer niet.
Met realisme heeft dit allemaal natuurlijk niet veel te maken, maar als jij het leuk vindt, who cares? Dus wat voor reacties verwacht je/hoop je op?

Huub

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:4-sporig stationscomplex
« Reactie #19 Gepost op: 23 September 2011, 14:52:47 »
Hier nog een andere optie.



@Thijs, zou je dat eens kunnen tekenen/schetsen wat je bedoeld want dat begrijp ik zo niet uit de tekst wat je bedoeld met die pendel en die verbindingen tussen 2B naar 1B en 4B naar 5B.

@Huub, het commentaar waar ik een beetje op hoopte, krijg ik al. Dus weinig te wensen over.

Rob
« Laatst bewerkt op: 23 September 2011, 15:16:54 door Rob Bogers. Reden: volledig maken »
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Kashmir47

  • Thijs
  • Offline Offline
  • Berichten: 207
    • Modelbaan Bovendal
Re:4-sporig stationscomplex
« Reactie #20 Gepost op: 23 September 2011, 15:25:31 »
Optie 1:


Optie 2:

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:4-sporig stationscomplex
« Reactie #21 Gepost op: 23 September 2011, 16:21:32 »
@Thijs, bedankt voor de genomen moeite, ga beide plannen uitwerken in Wintrack. Kom er zeker op terug.

Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Kashmir47

  • Thijs
  • Offline Offline
  • Berichten: 207
    • Modelbaan Bovendal
Re:4-sporig stationscomplex
« Reactie #22 Gepost op: 23 September 2011, 16:43:44 »
Geen probleem. Zie maar of je er iets mee kunt. Als het je maar op goede ideeën brengt. Het blijft tenslote jou ontwerp. ;D

Thijs.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:4-sporig stationscomplex
« Reactie #23 Gepost op: 23 September 2011, 16:48:16 »
Nou, maar eens helemaal opnieuw met nieuwe telling van de rails en perrons, dank voor je inbreng Thijs.



Groet Rob

Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:4-sporig stationscomplex
« Reactie #24 Gepost op: 23 September 2011, 17:43:16 »
Van spoor 3 kun je nu niet meer langs een perron komen, weet niet of dat de bedoeling is?

guest7823

  • Gast
Re:4-sporig stationscomplex
« Reactie #25 Gepost op: 23 September 2011, 18:01:40 »
Zoals je de sporen nu hebt lopen is het niet allemaal logisch. Voor het doorgaande middenspoor heb je twee problemen:
- aftakkende wissels => langzaam rijden (in werkelijkheid 40 tot 60 km/u)
- een doorgaande trein blokkeerd veel sporen (= kost capaciteit) tijdens het het oversteken van andere sporen.

Idealiter wil je beide bovenstaande zaken voorkomen. Kan je aangeven:
  • wat zijn de groeperingen van de sporen links en rechts
    • twee maal dubbel spoor?
    • viersporig?
  • wat zijn de rijrichtingen per perron

Als je er een "volledig" kruisingsstation van wilt maken ben je domweg veel ruimte kwijt om aan twee kanten de volledige "oversteek" te kunnen maken en hoe je netto weinig perronruimte over.

Kijk eens of je voor je station al een deel met fly-overs kant werken. Bij enkel reizigerstreinen (of nog leuker HSL) kunnen die in het echt verrassend steil zijn. Verder scheelt het voor je perronlengte erg veel wanneer je "de grote oversteek" voor (en na) je station doet.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:4-sporig stationscomplex
« Reactie #26 Gepost op: 24 September 2011, 08:19:26 »
@hubertus, spoor 3 ligt langs een perron en wel perron 3.
@paul eerder in de topic heb ik al aangegeven wat de ingaand en uitgaand doen. Tweemaal dubbelspoor, zoals gebruikelijk is in Duitsland en Nederland, dus rechtsverkeer. Rijrichtingen had ik ook al aangegeven maar kan dat nog wel even in de tekening doen.

Ik ken de term Fly-over wel mar kun je wat preciezer aangeven wat je bedoeld bij een stationscomplex.

het middenspoor 4 is bedoeld voor doorgaand verkeer, zoals goederenverkeer enzovoort. Ik heb vaak genoeg op perron 1 en 2 in het CS in Amsterdam gestaan en heb daar over het middenspoor tissen perron 1 en 2 nog nooit een goederentrein of andere treinen met snelheden hoger dan 60km/h door het station zien rijden, nee de snelheid is ongeveer 40km/h. De doorgaande trein staat ook niet stil in het station, dus de tijd dat hij wissels en andere sporen bezet houdt is minimaal, dacht ik zo. Of ik moet het verkeerd zien. Overigens is de grote oversteek voor en na het station, tenminste voor en na de perrons, anders moet ik met bochtwissels gaan werken en dat vind ik weer niet zo geslaagd. Ik zou de wissels wat meer naar links/rechts kunnen leggen in de baan maar dat vind ik dan weer niet zo spannend, als ik alleen maar rechtdoorlopende sporen heb op het station.  Kijk maar eens in Amsterdam bij bijvoorbeeld a en b sporen om maar iets te noemen hoe vaak treinen in het station nog van spoor wisselen, dit heeft wel als consequentie dat de perrons dit ook moeten kunnen hebben in lengte.

Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:4-sporig stationscomplex
« Reactie #27 Gepost op: 24 September 2011, 08:47:31 »
Hier de laatste aangepaste situatie om het een en ander te verduidelijken. De rijrichting zoals zijn aangegeven gelden alleen buiten de stationssporen. Op het station kan in twee richtingen (waar mogelijk) worden binnen gereden of worden uitgereden. Nadat het station verlaten is wordt de aangegeven rijrichting aangehouden zoals vaker op stations, normaal rechtsverkeer. Ook heb ik de perrons nu aangegeven in donkergrijze kleur.



Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:4-sporig stationscomplex
« Reactie #28 Gepost op: 24 September 2011, 09:02:32 »
@hubertus, spoor 3 ligt langs een perron en wel perron 3.
Ik heb het niet over de sporen in het station, maar die waar je vandaan komt. Dacht dat dat wel duidelijk zou zijn aan de manier waarop ik het schreef.
In ieder geval, ik bedoelde dus dat je van 3A en 3B niet naar een perron kunt komen.
En dat kan nog steeds niet in je laatste versie.

loclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re:4-sporig stationscomplex
« Reactie #29 Gepost op: 24 September 2011, 09:23:39 »
Hoi Rob,

Ik vind dit een leuk sporen plan, van tevoren kun je al bedenken welke wisselstraten je moet inzetten voor meer treinverkeer. Alleen: van stationsspoor 1 aan de rechterkant kun je van en naar het schaduw station, daarom had ik de rechtse verbinding op onderstaande manier gelegd, zodat spoor 2A ook te bereiken is,misschien een idee.



gr Leo

wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk