Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 22:06:55
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:34:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:41:35
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
  

Auteur Topic: 4-sporig stationscomplex  (gelezen 8570 keer)

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
4-sporig stationscomplex
« Gepost op: 23 September 2011, 12:59:01 »
Voor een kennis maak ik een stations ontwerp. Zoals het er nu uitziet lijkt het mij een goed ontwerp. Maar toch vraag ik jullie er eens op te "schieten". Niet letterlijk bedoeld natuurlijk. Spoor 3 (tussen 3A en 3B) is een doorloop spoor.



Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

jakop

  • Gast
Re:4-sporig stationscomplex
« Reactie #1 Gepost op: 23 September 2011, 13:05:32 »
Wat zijn de doorgaande sporen en waar gaan de andere heen?

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:4-sporig stationscomplex
« Reactie #2 Gepost op: 23 September 2011, 13:08:59 »
Een net ontwerp, maar twee complexe wisselstraten aan beide kanten neemt erg veel perronruimte in, maw de prrons worden misschien erg kort, mede omdat je bijna alle sporen hierin betrekt.
Voordeel is natuurlijk wel dat je veel rij- en rangeermogelijkheden hebt.

Hoe lang wordt nu de ruimte tussen de wissels (langs de perrons ?) Dit speelt natuurlijk meer bij H0 dan bij N.
Ook Engelse treinen zijn leuk

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re:4-sporig stationscomplex
« Reactie #3 Gepost op: 23 September 2011, 13:15:39 »
Misschien wat té veel rijmogelijkheden. Om er echt wat zinnigs over te kunnen zeggen is het handig om te weten waar al die sporen links en rechts naar toe gaan en vandaan komen, en wat er uitgebeeld wordt. Is het een groot station aan een doorgaande lijn, komen er meerdere hoofdlijnen bij elkaar, takt er een zijlijn af?
No dress rehearsel, this is our life.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:4-sporig stationscomplex
« Reactie #4 Gepost op: 23 September 2011, 13:33:02 »
De sporen lopen naar de paradebaan en het schaduwstation. Het plan is om een spoorbaan te bouwen in de vorm van de letter H met dus in de verbindingslijn tussen de beide verticale lijnen het station. Voor elk perron moeten treinen kunnen staan met ongeveer 5 of 6 personen rijtuigen schaal 1:87. Dus ongeveer lengte tussen de wissels 1.80 meter. het zou kunnen zijn dat we het station diagonaal gaan leggen, dat geeft ook meer ruimte. de sporen 1 t/m 4 gaan naar de paradebaan, dus zichtbare gedeelte en sporen 5A en 5B naar het schaduwstation.

Het is geen groot station, ik bedoel het heeft maar 5 perronsporen, dus geen station Bonn of Baden-Baden of zo.

Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re:4-sporig stationscomplex
« Reactie #5 Gepost op: 23 September 2011, 13:42:11 »
De sporen lopen naar de paradebaan en het schaduwstation.
Ik bedoel niet zo zeer in model maar wat er uitgebeeld wordt.

Het is geen groot station, ik bedoel het heeft maar 5 perronsporen, dus geen station Bonn of ....
Bonn heeft 5 perronsporen  ;)
No dress rehearsel, this is our life.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:4-sporig stationscomplex
« Reactie #6 Gepost op: 23 September 2011, 13:52:57 »
@Marc, ik hoop dat ik je begrijp, wat er uitgebeeld wordt is een middelgroot doorgaand station, zoals bij ons ongeveer Amersfoort. Ik hoop dat ik het zo goed zeg. Uiteraard kan er nog wat gewijzigd worden, het is nog een plan op papier.

Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re:4-sporig stationscomplex
« Reactie #7 Gepost op: 23 September 2011, 13:53:54 »
Voor elk perron moeten treinen kunnen staan met ongeveer 5 of 6 personen rijtuigen schaal 1:87. Dus ongeveer lengte tussen de wissels 1.80 meter.

Even gauw gerekend:

1 rijtuig exact op schaal 1: 87 (ook in lengte)  heeft al gauw een lengte van ~30 cm.  6 van deze rijtuigen hebben dus al een lengte van 1, 80 meter. Maar de lok moet ook nog. Dan is een perronlengte van 1,80 meter niet genoeg, want de lok stopt normaal gesproken ook langs het perron.

(tenzij je tevreden bent natuurlijk met rijtuigen waarvan de lengteschaal 1:100 is)
Jeroen

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re:4-sporig stationscomplex
« Reactie #8 Gepost op: 23 September 2011, 13:58:34 »
@Marc, ik hoop dat ik je begrijp, wat er uitgebeeld wordt is een middelgroot doorgaand station, zoals bij ons ongeveer Amersfoort.
Amersfoort is al geen doorgaand station want daar kruisen enkele hoofdverbindingen elkaar. Maar dat is niet het punt dat ik wil maken...
Wat ik duidelijk wil maken is dat je goed moet nadenken over de treinbewegingen die op het station gaan plaats vinden, zodat er geen overbodige wissels komen te liggen. Nu kun je van bijna elk spoor naar elk ander spoor... tja, prima... maar ga je dat echt gebruiken?
No dress rehearsel, this is our life.

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1662
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
Re:4-sporig stationscomplex
« Reactie #9 Gepost op: 23 September 2011, 14:00:15 »
Ik sluit me bij Marc aan..... en elk nadeel heeft zijn voordeel dus door wissels te schrappen kunnen de sporen langer worden.

Jeffrey

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re:4-sporig stationscomplex
« Reactie #10 Gepost op: 23 September 2011, 14:02:44 »
Neem eens een voorbeeld aan Weesp.
Jeroen

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re:4-sporig stationscomplex
« Reactie #11 Gepost op: 23 September 2011, 14:06:20 »
Nog een vraag; in welke richting worden de sporen van de paradebaan bereden? Ik neem aan dat niet alles in 2 richtingen bereden wordt?
No dress rehearsel, this is our life.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:4-sporig stationscomplex
« Reactie #12 Gepost op: 23 September 2011, 14:06:40 »
De lengte tussen de wissels is niet beslist 1.80 meter. Er is nog wat speelruimte tot ongeveer 2.20 meter, als het station iets diagonaal wordt gelegd. @Marc, het kan leuk zijn om de mogelijkheden die er geboden worden ook te gebruiken, geeft weer meer "speelplezier". Dit is een eerste opzet, dus niet gelijk het uiteindelijke plan maar als de enige opmerkingen zijn dat er misschien teveel rijmogelijkheden zijn, dan is dat geen nadeel natuurlijk, hooguit een ruimte issue. Alles wordt in twee richtingen bereden, dus sporen 1A/B naar links, 2A/b rechts, 3A/B links, 4A/B rechts en 5A/B zowel links als rechts.

Rob
« Laatst bewerkt op: 23 September 2011, 14:09:55 door Rob Bogers »
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Kashmir47

  • Thijs
  • Offline Offline
  • Berichten: 207
    • Modelbaan Bovendal
Re:4-sporig stationscomplex
« Reactie #13 Gepost op: 23 September 2011, 14:07:36 »


Ik denk dat de verbinding van  2B naar 1B die min of meer op een kwart van perron 4 uit komt, anders kan. Bijvoorbeeld een 4a en 4b perron te maken en de verbinding naar rechts te schuiven, of perron 4a & 4b als 2 doorlopende sporen te maken, zodat er gependeld kan (moet) worden.

Als je de verbinding van 4B naar 5B verder naar links maakt, kan er op perron 1 & 2 een langere trein staan. (Zie ook opmerking van: J J H S)
Wie weet heb je hier wat aan.

Thijs.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:4-sporig stationscomplex
« Reactie #14 Gepost op: 23 September 2011, 14:11:29 »
@Kashmir47, dat is een goede suggestie, ga ik straks eens even naar kijken.

Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden