Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 23:23:58
De projecten van Ruben (NL H0) door hmmglaser
Vandaag om 23:19:22
Intellibox probleem door **Jelle**
Vandaag om 23:17:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Klaas Zondervan
Vandaag om 23:08:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 23:05:43
Sfeer op je modelbaan door raymond erdtsieck
Vandaag om 23:02:39
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 22:18:48
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:27
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 21:33:56
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 21:29:29
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 20:55:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:29:42
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Sofie
Vandaag om 20:19:38
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
Vandaag om 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
  

Auteur Topic: Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc  (gelezen 37207 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #60 Gepost op: 19 February 2015, 17:28:44 »
Mijn eerste 2200 is ook gearriveerd :)

Ik heb vandaag de 2216, met NS vignet maar zonder zwaailampen, ontvangen.
De kleuren zijn wat mij betreft goed getroffen, ik vergelijk het met de 2275 die we in Amersfoort hebben staan.
Het linker zijraam is inderdaad een misser, erg jammer.

Verder mist op achterste draaistel links de ATB asgever en zijn er geen ATB spoelen (spoorstaafruimers ontbreken trouwens geheel), wat inzet periode beperkt tot 1972

Huifindeling is 100% , op de site van Nico Spilt staat een mooi foto van de 2216 in bruin uit 1969
Verder is zoals gezegd de verhouding bij de brandstoftank net niet correct, de tank zelf had wat verder naar boven moeten doorlopen, de ruimte tussen tank en frame wat minder. Afstand tank tot bovenkant spoorstaaf oogt wel correct (dat is in het echt ook maar heel weinig)

Qua afwerking, mijn hekwerk is over het algemeen wel strak, alleen een cabinehandgreep is licht scheef maar dat is eenvoudig te herstellen (ik gok met inpakken net niet goed gegaan, daar zit geen bescherming itt de zijrails langs de huif) Verder is bij mijn exemplaar op beide koppen de snor strak en als ik het met foto materiaal vergelijk qua vorm ook correct.

Kortom ik ben er tevreden mee :) Helaas nog even geen mogelijkheden om het ding te laten rijden...
Oh en ik moet nog wat verzinnen om een stam Plan E's aan te koppelen :D
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Supercitroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #61 Gepost op: 19 February 2015, 19:31:36 »
Maar ik doel eigenlijk op de positie van het raam van het machinistenhuis aan de kant zonder het deurtje. De positie is gelijk gebleven als het raam nabij het deurtje. :o
Dat is absoluut foutief! Het raam moet meer naar het midden gepositioneerd worden. Eerder naar de kopse kant toe.

Ik heb hier materieeltekeningen van de 2200, die aan deze zijde weergegeven wordt. Hierbij is het cabineraam op dezelfde positie als op het Philotrain-model ingetekend. Ik denk dat daar de fout is gemaakt.

Tedo

  • Online Online
  • Berichten: 2175
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #62 Gepost op: 21 February 2015, 13:08:12 »
Dus dan is men alleen uitgegaan van maattekeningen, en niet ook van foto's en bevindingen van kenners? Dan was dit toch direct opgevallen zou je zeggen.
Dat had ik Piko nog wel vergeven, maar Philotrain? Voor dat bedrag mag je toch wel een model wat de perfectie nadert verwachten.
Grtz!
Tedo

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #63 Gepost op: 21 February 2015, 20:18:10 »
Onvoorstelbaar.
Blijkbaar hebben ze wel foto's in handen gehad. Op Philotrain's website bij de 2200 staat te lezen:
"Alle locomotiefnummers zijn zorgvuldig uitgezocht aan de hand van fotomateriaal. Wensnummers kunnen wij niet honoreren, te meer omdat 15 verschillende uitvoeringen van één model al onoverzichtelijk genoeg zijn!"

Maar misschien waren er op die foto's alleen nummers zichtbaar en het bovenliggende linkerzijraam niet  ;D
Mooi de ontwikkelingen bij Roco afwachten lijkt me een goedkopere optie.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1185
Re: Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #64 Gepost op: 17 March 2015, 14:39:02 »
Een paar plaatjes van de nieuwste Philotrain NS 2200. Ik heb gekozen voor de NS2297.

Rechter zijaanzicht:


Linker zijaanzicht:


Twee naast elkaar; links de Philo, rechts de Roco:


Front aanzicht:


Detailopname van het draaistel (en ja, ik had even de stofjes moeten wegblazen  ;D)


Groeten,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #65 Gepost op: 17 March 2015, 15:26:39 »
Zijn die biezen nou wit ?? :o :o

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #66 Gepost op: 17 March 2015, 15:39:14 »
Heb je ook een foto van de cabinezijde vol op de snoet?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1185
Re: Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #67 Gepost op: 17 March 2015, 16:09:58 »
@Karst,
Als je in werkelijkheid de biezen bekijkt, zijn ze niet echt wit, maar het zal wel een zandkleurige bies moeten zijn, maar dan hebben ze wel verf gebruikt van zand dat al heeeeel lang in de zon heeft gelegen en aardig verbleekt is.

@Niels,
De andere foto's zijn even buiten bij buitenlicht gemaakt, de eerdere foto:


was echter een beetje donker, maar ik heb nu een paar nieuwe gemaakt. Dit wat je wil?


Hier samen met de (nieuwere) Roco:


De laatste foto's zijn bij kunstlicht (gloeilamp) gemaakt.

M.vr.gr.
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #68 Gepost op: 17 March 2015, 16:36:20 »
 (y)
Ook bedankt voor de vergelijking met Roco :)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #69 Gepost op: 17 March 2015, 17:00:45 »
De Philotrain versie heeft ook geen luikjes tussen de lage seinen. Op foto's kan je zien dat er luikjes zitten. De Roco versie heeft die wel, een beetje te grof waarschijnlijk. Is dit ook een misser?

Het zandgeel is te licht, best wel jammer, de totale indruk wordt er door aangetast.

Groeten,
Lolke

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #70 Gepost op: 17 March 2015, 18:23:14 »

De luikjes zijn pas later aangebracht, die zaten er niet af fabriek al in. Ik heb even de documentatie niet bij de hand om het jaartal van die Cw op te zoeken...
« Laatst bewerkt op: 17 March 2015, 20:40:18 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #71 Gepost op: 17 March 2015, 18:59:09 »
1959 lees ik op bladzijde 82 van het naslagwerk van Sicco en Davy. In dat jaar verscheen ook de demper.
« Laatst bewerkt op: 17 March 2015, 19:03:29 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #72 Gepost op: 17 March 2015, 20:10:48 »
Dus met demper ook luikjes ;D

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1747
Re: Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #73 Gepost op: 17 March 2015, 20:32:28 »

Detailopname van het draaistel (en ja, ik had even de stofjes moeten wegblazen  ;D)



Hallo

Hoewel ik geen verstand heb van de 2200 lijkt het me hier toch alsof de remsschoenophanging aan de verkeerde kant aan het draaistel gesoldeerd is.
De blokken zitten wel heel erg ver bij de wielen vandaan.

Bart

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1378
Re: Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #74 Gepost op: 17 March 2015, 21:00:28 »
Kijk en vergelijk:

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/164522
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/164523

Net als bij ander materieel uit die tijd zit de ophanging aan de "buitenzijde" van het draaistel.
Het lijkt er vooral op dat het draaistel veel te lang is uitgevoerd, waardoor de remblokken dus inderdaad te ver van de wielen staan.